hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge vs Avlive.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Selge vs Avlive.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Henriette444

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  14:03:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nei, tvinge han ut i sånne forhold tror jeg ikke er bra og øker livskvaliteten! Men hvorfor sånne forhold?
Tror hesten hadde sprunget ut i glede hvis forholdet var: større område, ikke liten gjørmete paddock, og med andre hester. På beite feks stortrivs hester! Alene i en liten "gjørme-opp-til-knærne" paddock er ikke det jeg kaller utemuligheter! Syns som hesteeier man skal sørge for at hesten får stå ute under forhold den trivs med. Hester trivs med å stå ute! Jeg har enda ikke truffet en hest som under riktige forhold, ikke vil ut i regn!
Syns det blir for enkelt å si at "hesten min vil ikke stå ute". Hester er dyr, hvorfor vil den ikke stå ute? Det er det man må spør seg selv om;)

Fordi at når du står på en stall med mange hester, og der er begrenset antall paddocker, og det er mange hester som går ute, så blir det gjørmete når regner siler ned i store strømmer. det er ikke bare fordi paddockene er små, selv de store paddockene blir gjørmehav til slutt. Dette er jo et velkjent fenomen, og ikke noe jeg kan gjøre noe med, da jeg er student, og ikke har penger til å kjøpe mitt eget sted hvor jeg kan bygge noen fantastiske bokser og ha store drenerte uteområder

Jeg vil heller ikke flytte hesten til en "jalla-plass" uten fasiliteter som ridebane, ridehus osv, for først og fremst har jeg jo hest for min egen del, og selv om det er mange ting som jeg gjerne skulle ha gjort annerledes, så må det vente til jeg får en god jobb og penger til å realisere nettopp mitt eget sted der jeg får det som jeg ønsker. I mellomtiden må jeg bare gjøre det beste jeg kan under de rådende forholdene...

Kopi av melding:
for ikke å nevne at det faktisk blir ulovlig å ikke ha hesten ute hver dag.. det er vel en grunn for det..
Hester er utedyr.. ikke mennesker

Dette er ikke helt sant, det står at alle hester, som ikke blir trenet, skal ut hver dag. Og for øvrig syns jeg det er bra det kommer regelverk på slikt
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  14:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Såvidt jeg vet er det vel kun snakk om at hestene skal ut ca 2-timer om dagen. Og det gjelder vel for hester på spilt? Er det ikke slik at alle hester på boks må ut av boksen hver dag i minst så lang tid, men at det ikke står spesifisert at hesten skal være i luftegård? I hvertfall ikke spesifisert minimumsmål på luftegården, så man i utgangspunktet kan bruke en luftegård på str med en boks?
Er heldig og har store luftegårder hjemme, men det nye regelverket kommer nok til å skape problemer for mange av de større ridesentrene. Ihvertfall hvis det forbys å ha hester på spilt, siden mange staller er bygd opp slik.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  14:42:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er sprøtt hvor forskjellig vi mennesker kan prioritere.

Jeg ville aldri satt ridehus, ridebane og flotte bokser som det avgjørende for mine hester og min oppstalling. Dersom stedet kan tilby ridehus, ridebane og flotte bokser men særrdeles magert tilbud for hestene alle de timene hestene resten av døgnet står å glaner så kan ridehus bare være ridehus for min del. Jeg ville aldri satt mine egne krav foran min hest sitt hverdagslige liv.. Kan stedet tilby utegang mange timer om dagen, dvs fra 0800 til 2100 eller aller helst døgnet rundt på store områder med hus og le, sammen med mange kompiser og masse å gjøre men ikke har tilbud som ridehus og ridebane så hadde jeg helt klart valgt dette stedet alikevel.

Jeg står på en såkaldt jalla stall.. Har stått der i nesten 11 år.
Vi har lang venteliste på stallplass og løsdriftplass. Stallen er tørr og lun med bokser som er hverken store eller små. Akkuratt passe. Ikke noe jåleri men vi har alt vi trenger, varmtvann, vaskespilt, sykeboks osv osv... Vi har en diger løsdrift, to avdelinger med ca 7 i hver avdeling. De har områder på mange mange mål med naturlig vannkilde fra bekk, skog med trær og fjell, store åpne områder de kan guffe på men også spise spirer og annet deilig de finner... De har et stort deilig hus mad masse halm hvor det er tørt og lunt. De har fri tilgang til halm og silo og området der foringen av faste måltider blir utdelt er drenert, lagt på duk og måkes hver dag slik at det ikke blir gjørmehull. Det samme gjelder hestene som står inne på boks, de har akkuratt samme fasiliteter men blir da tatt inn i 2000 tiden på kvelden. Vi har ridebane som er drenert og myk med lys og øvrig utstyr.

Hester som kommer til gården vår har en egen tendens til å blomstre opp og forandre adferd til det bedre.. Vi har eksempler på hester som nesten har vært mannevonde og lunefulle som etter en stund i dette miljøet fornandrer seg både ovenfor folk og ovenfor andre hester. Jeg tror dette har litt med nøkternheten som finnes samt at trivselen til hestene blir satt veldig høyt prioritert.... De får være sammen...de som blir mobbet blir flyttet til en annen avdeling til vi finner et sted den passer inn...alt for at timene vi ikke er i stallen hos hestene våre skal være fineog naturlige for hesten... Hvis dette er det som blir lagt under kategorien jalla så har jalla fått en ny defininisjon for meg...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  14:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henriette: Som jeg husker det (kanskje jeg tar feil) så er det min. 2 timer pr dag hesten SKAL være ute.. og det er UTENOM trening.. De skal ha et område på 800m2 pr hest. og det gjelder hester på både spilt og boks. Forresten blir spilt ulovlig, så de fleste ridesentrene FÅR problemer.. Viser til DK og de nye reglene som blir gjeldende her (det er dem som kommer til Norge)

Så ja jeg synes det er synd om ikke hesten kommer ut hver dag. Det handler om hestens livskvalitet og ikke eierens interesser. Og er også glad for at det blir regler på slikt.
Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  14:56:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Denne linken har retningslinjene for hold av hest. Noen av punktene gjelder kun for større enheter ( mer enn 10 heste), men generelt gjelder de fleste punktene alle hesteeiere og steder som har hester oppstallet.
Så god lesning folkens...

http://www.nhest.no/Nyheter/2006/Retningslinjer_til_f_22537a.doc
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 02/11/2006 :  15:19:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er selvfølgelig flott at det kommer regler som sier at hester skal få være ute 2 timer daglig. Men det sier vel litt om både hvor mye hensyn vi tar til dyrene og hvor mye kunnskap de som lager reglene har om hestens naturlige atferd. 2 timer ute betyr 22 timer inne... Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  15:38:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville aldri satt ridehus, ridebane og flotte bokser som det avgjørende for mine hester og min oppstalling. Dersom stedet kan tilby ridehus, ridebane og flotte bokser men særrdeles magert tilbud for hestene alle de timene hestene resten av døgnet står å glaner så kan ridehus bare være ridehus for min del. Jeg ville aldri satt mine egne krav foran min hest sitt hverdagslige liv..
Opprinnelig postet av oleo

Enig! Hesten kommer forann mine behov. Jeg har kjempelyst å stå på ridesenter med hus++ masse fasiliteter, men at hesten får et godt stå-ute-tilbud er viktigere. Når jeg rir ute i pissregn, hesten er våt og gjørmete når jeg henter henne fra beite osv, misunner jeg litt de som kommer til en tørr hest på boks og tar en økt i ridehuset. Men det kan jeg bare glemme, hadde aldri hatt samvittighet til å la mine behov kommer forann hestens på den måten. Skulle gjerne hatt i både pose og sekk, et sted der hestene fikk gå ute dagen lang på store marker + ha ridehus o.l, men til nå har jeg ikke funnet denne "drømmestallen" (som jeg forøvrig en dag drømmer om å bygge selv *urealistiske drømmer, neeeeida:p*

Jeg er heller ikke interessert i å stå på en jalla-stall. Er avhengig av treningsmuligheter iom at jeg driver med sprang (konkurerrer). Derfor er bane osv viktig. Her jeg står nå går hestene ute i flokk fra ca 10 om morgenen til vi henter dem i 6tiden om kvelden. Har ridebane, hindermaterial osv. Ikke noe spes. fasiliteter som hus, skrittemaskin og sånn, men en grei stall.
Nå er jeg i ferd med å flytte da, og diller litt iom at jeg vil stå en "ordentlig plass" samtidig som utemulighetene må være bra. Hestens krav er svært viktige, samtidig som jeg har mine krav!
Nå ble dette veldig OT

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  16:49:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med Oleo (-: Jeg kunne hatt hestene der hvor rideskolen er men prioriterer å ha dem hjemme hos meg ene og alene pga forholdene. Vi har 160 mål dyrket mark og nestesommer vil jeg lage beiter av 1/3 tilrettelagt med god drenering, grusede partier, skog osv.
Jeg rir heller de 4 km bort til banen 2 ganger i uka. Kjedelig om vinteren /-: men fin oppvarming og nedskritting (-:
Det hadde ikke vært dyrt for meg å ha de der borte men der er bare luftegårder, renning med unger, "tilskuere" (åh.. prate, mate se på hestene folk slik at de ikke får fred)

Jada jeg er vel sær og Penny-unge og hele spetaklet men det bryr jeg meg ikke om så lenge hestene trives.

Fraukjeller = møkkakjeller

At hesten ikke får komme ut på en hel dag synes jeg er horribelt! (= fælt) Ikke rart bandager, medikamenter mot fyllinger, leddsmurninger osv er god butikk?
Sier ikke at det kommer utelukkende av dette men alle vet jo at en hest som står fyller...
Jaja, hver sin smak (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  17:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Greit å være sær;)
Det er jo supert for deg som har luksusen det faktisk er å ha sitt eget sted, der du kan fikse og trikse og gjøre det du vil med tingene. vi som ikke kan det, må jo bare gjøre det beste vi kan ut fra de forholdene som vi har.

Vil bare poengtere, at min hest er ute av boksen flere timer hver dag alså, men det er ikke hver dag den kommer i paddock, pga. søle (se hva jeg skriver lengre oppe) og at det ikke alltid er noe ledig:(
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  17:10:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det er jo supert for deg som har luksusen det faktisk er å ha sitt eget sted, der du kan fikse og trikse og gjøre det du vil med tingene. vi som ikke kan det, må jo bare gjøre det beste vi kan ut fra de forholdene som vi har.
Opprinnelig postet av Henriette444

Hun er heldig som har sitt eget sted, veldig enig i deg der. Da kan man få til "det perfekte" kanskje. Men alikevel stiller jeg igjen det spørsmålet som jeg har sagt mange ganger før, hvorfor velge ha hesten på et sted med såpass dårlige utemuligheter? Dette er da et valg! Like mye valg som Harneshaug velger bort å stå på rideskolen. Når man har hest velge man selv hvor man vil stå og priotere... Mener det ikke som noe angrep på deg altså:) Mer generellt at man har et VALG;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  17:31:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg er heldig... det KOSTER meg også å være heldig! Millioner faktisk... Jeg jobber 120% stilling og er ganske sliten av og til. Men jeg har valgt å bo uti "huttiheiten" som en dronning så pent kalte det en gang, fordi det er der jeg føler det er godt å være. Det er MIN prioritet, jeg har kunnet ha hest lenge men har valgt å ikke ha hest pga at jeg ikke har følt forholdene har vært de rette. Jeg er 32 år, har vært i syden 1 gang i mitt liv, reiser aldri på ferie, går sjelden ut og kjøper heller 8 tonn med ensilage fremfor klær, sminke, tur på byn, cafe osv. selv om jeg må innrømme at jeg ELSKER klær og savner shopping /-: MEN da bare rir jeg meg en tur så går det over (-:
Men det ikke bare snakk om flaks og heldig, det koster en del også både økonomisk og personlig. Jeg har bodd i by i maaange år og savner av og til fasiliteter, for all del, men nå har jeg en gang valgt det slik.

Beundrer Svalegård som klarer å kombinere alt! Konkurranse, godt hestehold, fornuft og trivsel, det er bra!

Henriette444

» VIP

Skrevet - 02/11/2006 :  17:46:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, man har et valg, men det er ofte litt mer nyansert enn det som kommer frem i en debatt, og dreier seg om mer enn "hva som er bra for det ene og det andre". Du skal ikke tro at jeg er en egoistisk person som gir blaffen i hestens mentale helse osv, men jeg har altså mest hest for min egen del, og der er mange forhold som skal tas hensyn til..
Jeg studerer i utlandet, og vil ha hesten stående et sted hvor den er garantert godt stell om jeg skulle finne ut at jeg har lyst hjem til jul, hvor jeg kan få undervisning regelmessig, og hvor der er gode, faste rutiner med lite uro i stallen.videre er det et proffesjonelt sted, der er ikke noe sladder osv fordi vi er få privatryttere der, ingen som stjeler, jeg slipper å gjøre noe stallarbeide, jeg får se en masse god ridning hver dag og jeg utvikles som rytter, hvor det siste er spes. viktig for meg. Skal jeg gi avkall på det som jeg liker, for at hesten skal kunne komme ut HVER dag? Når hesten tydligvis ikke liker å stå ute i søla? Det er jo ikke som om den aldri kommer ut, og den blir jo trenet i en eller annen form hver dag.
Det er bare så enkelt å avskrive andre måter å gjøre ting på, og det er jo ikke alltid ting er dårligere fordi det er litt annerledes vel? Jeg ville aldri giddet å ha hest på den måten Harneshaug har hest, fordi vi ikke har samme mål og mening med ridningen (tror jeg da, unnskylder på forhånd om jeg har sagt noe feil), men jeg kritiserer jo ikke henne fordi hun gjør det annerledes, og jeg er sikker på at hennes hester har det som plommen i egget. Jeg kritiserer ikke deg fordi hesten din står i 2 dager når det er snøstorm, og du ikke kjører til nærmeste ridehus for å kunne ride vel?? jaja, satt helt på spissen her, vet det, prøver bare å tydliggjøre et poeng....
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 02/11/2006 :  20:26:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
NÅ skiftet vel debatten retning vel?

OT er fint, det, så ikke debattene dør ut for tidlig, alltid artig når noe engsjerer!

Forøvrig må jeg si meg enig med begge leire over meg her, jeg.

Akkurat nå HATER jeg å ha hest på Biri travbane. De tar inn FLERE trenere, og RIVER ned finfine luftegårder fordi de (read my lips!) - "trenger mer plass å gjøre av snøen"!!!!
Og de "kottene" av noen luftegårder vi har, er så opptrampede og j***lige at det er helt fryktelig. En hest har fått ett sånt muggangrep av å stå ute i denne forurensede suppa, at vi FAKTISK ikke kan ha ham ute der, om vi skal ha håp om å få ham bra. Så nå trener vi to ganger om dagen i steden, for at han skal slippe å stå altfor mye inne, stakkar. Godt å ha vitafloor å holde muskulatur og fyllinger i sjakk med. All stimulans er bedre enn ingen, if you see what I mean..

Og jeg blir frustrert over at de vil bruke den flotte indrebanene som PLEN og park, og at vi som har hester der ikke får BRUKE den til hestene. MEn nei, da ser det ikke så PENT ut når løpene derfra går på TV..

Vi har pt. ikke noen mulighet til å flytte heller, fordi folk (ironisk nok) helst vil sette bort hester i trening til en trener som har stall på BANE (believe it or not...) Ønsker meg eget småbruk eller gard, jeg, DA skulle det jaggumeg sett annerledes ut, gitt!!!!!! *Drøøøømme*

Min egen hest sto her i to år, men blomstret opp i sommer når jeg tok ham med meg nordover til trøndelag på ferie, og jeg valgte derfor å sette ham igjen der, hos min "svoger" som har et sted som i prinsippet likner det Harneshaug nevner av fasiliteter.
Hesten har blomstret opp, og faktisk vunnet løp, til og med! Håpløse "dritern" som jeg stort sett bare ble anbefalt å kvitte meg med, før han "skadet noen"...

Men når det kommer til ridning, og konkurranser etc, så må jeg si meg enig i at det FOR MEG betyr såpass mye å ha skikkelige treningsforhold vinteren igjennom, når jeg skal trene seriøs ridning, at jeg godt kan fire litt på krava ifht utegang, luftegårdsmuligheter. Mindre enn to timer utegang pr dag er dog uakseptabelt.

MEn man driver som Henriette også sier,- med dette for sin EGEN skyld, ikke hesten... Om man bare skulle tenkt på hesten, skulle man vel egentlig skipet den til et sted det er sommer, gress og kompiser hele året, og latt den være fri som fuglen...? Ikke ridning, ikke gjerder, ikke bokser, spise det en har lyst på, løpe når en vil, parre seg når en vil.. Tror ikke hester egentlig ønsker så mye annet...

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  23:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvem har snakket om å stå 2 dager i snøstorm? De har hver sine bokser på 4*4 meter hvor de står om natten... de sto inne 1 dag nå forrige torsdag da det var slik skrekkelig uvær, det resulterte i at Ulskaug sparket hull i boksdøren sin /-: (grrrrrr...)
Åpne bokser uten gitter mellom slik at de kan kose og pusse hverandre over kanten.
Nei vi hadde nok ikke giddet å ha hester på hverandres vis (-;
Jeg må i alle fall "gidde" veldig mye mer for å ha mine hester slik jeg har dem enn om andre skulle ta seg av de for at jeg skulle utvikle meg.
Greit at man har hester for sin egen skyld uansett, men min ide er i alle fall å gjøre det så nært opp mot slik hestene ville hatt det om ikke jeg var og "blandet" meg.
Dessuten koser jeg meg med stallarbeid, jeg liker å gjøre det rent og pent, fore, stelle og kose.
Hestene er jo forskjellige slik som oss og uten å blande inn mine personlige følelser (så godt jeg kan i alle fall) vil jeg definitivt påstå at mine hester ikke hadde trivdes på din stall, litt av grunnen til at jeg kan være sikker er at de kommer fra en slik 3 av dem....
Men om din hest er blid og glad trives han vel og det er jo bra! Mine hadde ikke gjort det (dvs de GJORDE ikke det, derfor er det en av grunnene til at jeg ikke ville satt/solgt de slik.

At en diskusjon utarter seg er vel greit? (-: Henriette er ei kul jente med helt andre meninger enn meg så vi kan godt holde dette i gang (-;

LisaFi

Skrevet - 03/11/2006 :  00:25:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
MEget greit med utartede diskusjoner. HELE moroa, vil jeg gå så langt som å si... Hihiiii! :D Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.