hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge vs Avlive.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Selge vs Avlive.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  00:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp he he.. våken i natten? Skal å ta inn hester jeg nå, de står alltid ute til natta... jeg er litt natteravn og begynner ikke tidlig på jobb så her har vi skeiv døgnrytme gitt (-; Vært på møte om pensjonsordninger gjennom KLP og gud hjelpe meg!! DET var ikke mye spennende. MEN gratis mat etterpå og et par pils så var jeg smørre blid! Nattinatt (-;
Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  20:06:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, ja alltid moro å diskutere litt Og når vi er litt uenige, så kommer det frem flere meninger, og vi får utvidet horisonten litt.

Jeg mente å ride i snøstorm. Det er jo ikke så greit, men jeg gjør det, fordi vi har ridehus, men kritiserer ikke dem som ikke trimmer hesten sin når det er vanskelig å komme til for værforholdene (altså, dem som ikke har ridehus)...hehe..kan dere følge meg?? tett før jeg ikke kan det selv, vart rotete det her

Jeg må innrømme at jeg syns det er deilig å kunne komme i stallen og bare konsentrere meg om hesten min, ikke noe møkking osv, men så står han på halm, og det er ikke like greit som med sagflis heller! *gler meg til å komme til norge*.. Før hadde jeg også hest under litt mer lignende forhold som deg, og det har absolutt sin sjarm, er koselig å pusle i stallen rundt dine egne hester i fred og ro, men akkurat nå er det ikke det som har fokus hos meg, da det på en måte er nettopp nå jeg har en unik mulighet til å lære mye, og når jeg flytter hjem til norge, så har vi jo ikke samme treningsmuligheter og trenere som i DK, og derfor har jeg valgt å nedprioritere noen av de tingene, som f.eks utegang.
Og han er blid og fornøyd, og det er viktig, for det er betyr alt for meg at han har det bra. Og tro det eller ei, men han går i ganske intensiv trening mandag-fredag, og når fredagen kommer, er han trøtt, der kan jeg tydelig merke, og han har ikke noe behov for å komme ut for bevegelsens skyld, han vil helst sove litt. Lørdag-søndag skritter vi lange turer i skogen, slik han får restituere seg og samtidig komme ut og se noe, og det syns han er kjekt! Det er viktig at han også får gjøre andre ting, så i ny og ne prioriterer jeg å gjøre litt andre ting, slik at han ikke skal "gå sur i treningen". I fjor sommmer f.eks tok jeg ham med hjem, der han fikk gå på sommerbeite på store marker døgnet rundt, masse fjellturer, svømming i havet osv.
Jaja, jeg vet egentlig ikke helt hva jeg ville med det her, annet enn å si at bildet er ikke helt sort-hvitt, og selv om at vi driver med hest på forskjellig måte, så tror jeg at vi begge setter hestevelferden meget høyt, og at jeg, på lik linje med deg, ikke ville presse en hest inn i "et system", om man kan kalle det det, der den tydelig mistrives!
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  20:17:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ntå... slutt å vær så pedagogisk da, der døde den diskusjonen rett ut (-; Tror vi begge er glade i hestene våre og prøver å gjøre det beste for dem og da er vi jo gode hesteeiere begge to, på hver vår måte (-: Mennesker er forskjellige men det er jammen hester også, så det er godt der noe for en hver smak!!

Henriette444

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  20:32:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var litt kjedelig det....du driver ikke med andre sære ting vi kan diskutere da??? hehe... Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  21:51:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva mener du med "andre sære ting"? Er hesteholdet mitt SÆRT? Nei fyf... altså NÅ smeller det her , nå blir jeg altså så forbanna når jeg har prøvd å være overbærende med deg og hyggelig selv om jeg syntes du pratet BARE tull!! (hi hi hi hi.... kødde,kødde,kødde (-:)

Joda, masse sære ting her, hva som irriterer deg generelt da? Kan finne på noe jeg (-;

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  00:48:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehh - nå ble "gamla" engasjert! Skal vi finne på ting å "kranglutere" om?
(Det var min far som oppfant ordet "kranglutere" i vår familie, når min søster og jeg i unge dager mente at mor og far kranglet - "Nei da - vi bare krangluterer litt" - var svaret vi fikk, og det var liksom greit...)

Kanskje vi skulle lage et nytt tema: "Kranglutering om hest"......

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  01:21:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Kanskje vi skulle lage et nytt tema: "Kranglutering om hest"......

Opprinnelig postet av T. Boysen

Ja, der vi kan krangle og provosere hverandre hihi

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  05:32:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det slik at mange mener di har rett til å sette seg i den possisjon å bestemme over liv og død ved et annet levende vesen?? At hester bli avlivet i travsport fordi den ikke løper inn penger, og ikke blir sett på som et levende vesen men en gjenstand og en inntektskilde er forkasteligt. At en spranghest blir avlivet pga en liten skade som gjør den ikke kan hoppes mer med, eller rett og slett egoistiske eiere som helt seriøst mener hesten bør dø fordi den ikke vil få det like bra hos noen andre.. Hører dere ikke selv hvor dumt dette høres ut?
Vil ikke denne holdningen da også kunne vris om til å brukes på andre dyr? feks mennesker?
Viss jeg går ned gata og treffer på en halt person, så kan jeg skyte ham fordi han på ingen måte kan ha et bra liv? Vet dette er å sette det på spissen, eller regelrett lite realistisk, men HJELP!
Et liv er ikke mindre verdt fordi om det har noen "feil". En spranghest som ikke kan hoppes med lengre, kan ha et kjempe flott liv som turhesten til noen. En travhest som ikke løper inn penger kan ha et flott liv med noen som ridehest. En halt hest som ikke kan rides mer kan ha det kjempe godt som selskapshest. Enten forandre prioriteringene, behold "vennen" din og bruk den til noe annet,eller selg den til noen som kan tilby den et godt liv.. Mange vil kanskje bli overasket av dette, men en hest har det ikke vondt selv om den ikke kan rides og går ute på marken hele dagene. Tvert imot så er det slik som er mest naturlig for hesten, og det den gjorde opprinnelig før mennesker kom opp med den lure ideen å bruke hesten som transport. Og hvor pris skulle virke inn på drepe/ikke drepe dilemmaet kan jeg ikke forstå. Et liv kan ikke måles basert på en pris mennesker har oppfunnet.
Mennesket er ikke verdens navle, med rett til å gjøre som vi vil med andre levende. Vi er ikke mer verdt, og det er slik holdning som faktisk har forårsaket mye vondt her i verden..
Vi har et ansvar overfor dyrene våre, men ikke la dette gå dere til hodet. Viss en hest har kronisk smerte,en sykdom eller skade som nedsetter livskvaliteten så må vi ta det vanskelige valget for hesten som den ikke kan ta selv. Men er over holdningene til folk, og hvor lett folk tar på "bruk og kast-prinsippet". Dette er ingen "ting" du kan kaste fra deg når du ikke har utbytte av å leke med den mer.
Personer som er så kyniske ville jeg ikke hatt i nærheten av noen av mine dyr!
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  05:41:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir provosert av slike holdninger og måtte kranglutere litt ;) Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  18:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi oi oi.. DET må en si. Da velger jeg å formulere meg slik å si at folk som for en hver pris skal holde liv i dyra eller selger de for en symbolsk sum til "hvermansen" har ikke jeg noe til overs for.
Gud så mange triste hesteskjebner som trasker rundt omkring som hadde hatt det mye bedre om de hadde sluppet.....
Prinsippet om å avlive en hest for at den ikke duger derimot, er jeg FREMDELES helt i mot (-:

Henriette444

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  19:36:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
...og et menneskeliv ER faktisk mer verdt enn en hest! Jeg er enig med Harneshaug om at man ikke skal holde liv i dyra for enhver pris, for selv om en hest som bare tusser rundt på enga faktisk har det fint, så er det jo ikke den hesten harneshaug refererer til!

Hadde du tatt en tur på et av de mere tvilsomme marknadene som arrangeres i DK av og til, og sett de veldig tvilsomme hestehandlerene der, med de enda mer tvilsomme hestene som er tilsalgs, tror jeg du hadde hatt lyst til å skyte noen av de stakkars hestene i hodet egenhendig! Men kanskje tok det for lang tid å hente revolveren, for mens du løp alt du hadde til bilen og åpnet hanskerommet, kom en grisk og grådig person og kjøpte den stakkars hesten, og idet du kommer tilbake er hesten på vei inn i en overfylt lastebil, som straks er på vei til italia, der stakkaren skal bli pølse, hvis han ikke er så heldig å bli trampet i hjel underveis!
for du må da skjønne, den griske grådige personen får jo 2 kr mer for kg i italia, og da er det jo likegyldig at hesten ikke nyter turen akkurat!

Så si meg, hadde det ikke vært bedre, om den aktuelle hesten, som en gang var en fin stolt hest som fikk en alvorlig skade, hadde blitt avlivet av sin eier dengang skaden ble konstatert? I stedet for å bli solgt til en "snill jente", som fant ut at hesten ikke hadde et temperament som gjorde den egnet til å være turhest, og deretter solgte den billig til noen som solgte den billig osv helt til det ikke var noe tilbake av den engang så fine hest, og som så endet hos omtalte hestehandler....

Kanskje tror du dette er overdrevet, men det er faktisk tilfelle....

Redigert av - Henriette444 den 11/11/2006 19:42:56 Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 11/11/2006 :  19:57:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Hm.. Altså om hestene er litt oppe i åra, å ikke kan brukes stort mer, men er fortsatt friske, så er det jo en mulighet å selge de som selskapshester, men da ville jeg iallefall, først sjekka ut stedet hvor hesten evt. skulle bli solgt til, og kanskje sjekka med andre som vet noe om den stallen, å høre hva de sier. For er jo dumt og avlive, om de virkelig kan få et godt hjem som selskapshest :)
Men så er det ikke alle som er til å stole på heller ;/ Så man vet jo aldri!! Men men..

Caroline.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/11/2006 :  21:19:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henriette, hvorfor er et menneskeliv mer verdt enn et hesteliv?
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  22:15:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Henriette, takk! Lopke har fortalt, lagt ut tråder og vist bilder fra hestemarkeder og ja.. takk for meg.
Rusket, er du seriøs? Jeg håper virkelig ikke det...

rusket

Skrevet - 11/11/2006 :  22:36:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mjæ, ikke sånn bokstavlig Harneshaug, jeg ser spørsmålet mitt ser dumt ut når jeg leser det sjøl i ettertid *dooh*

Jeg blir så engasjert i spørsmålet i forhold til hvem som "bestemmer" hva et liv er verdt osv, at det sklei litt ut.

Glem det

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.