hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge vs Avlive.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Selge vs Avlive.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  12:43:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det DER provoserer meg; "blir ikke hesten solgt til 10 000 kr så slakter vi henne". Så selg hoppa til slaktpris hvis det er hastverk med å selge da!

Opprinnelig postet av rusket

Og slakteprisen på en hest er ? 1500,-? i dag... Kanskje eieren prøver å forsikre seg om at den som kjøper skal ha økonomi til å HA hesten?
Har du ikke råd å kjøpe en hest dyrere enn si 3000,- da er det min påstand at da har du heller ikke råd å ha hest! Det er så mange feks. ekstravere som blir solgt som "ridehester" for 3-6000 til unge jenter med dårlig råd som vil ha hest, de er heite og ikke veldig ridbare, de blir solgt videre og videre..
Jeg synes faktisk ikke om å selge hesten for en hver pris fremfor slakt.
Er formann i rideklubben i fylket her og ser bare her hvor mange hester som skifter eier ila året, jeg liker det ikke. Mulig jeg er sær.
Det finnes mange fantastisk gode hesteeiere rundt om i landet, de er i flertall heldigvis, men hvordan garantere at man finner de, at de som selger hesten videre IGJEN finner de.... vanskelig.
Tilbakekjøpsrett eksisterer bare på papiret, det burde dere ha lest nok om her inne...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/10/2006 :  13:08:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, jeg er enig i at det er mange som ikke har økonomisk grunnlag til å eie hest, for det er jo ingen tvil om at det er fryktelig dyrt!
Men når en eier har bestemt seg for; "blir ikke hesten solgt i løpet av morgendagen, så slakter jeg henne", og kun tenker på summen han kan få for hesten fremfor at hun får et godt hjem til slaktpris,så blir jeg bare oppgitt. Hvis han skal slakte henne likevel så er det jo ingen økonomisk vinning.

Ikke misforstå Harneshaug, jeg forstår tankegangen din i forhold til at du tenker på en kjøpers forutsetning til å ha råd til å holde hesten. Men jeg syns virkelig ikke at det en person kanskje har spinket og spart 10 000 sier noe om en person sin økonomi i det lange løp. For alt jeg vet så har den personen fått penger av pappa i gave, men har ikke en gang fast inntekt selv.

Personlig ville jeg heller gitt bort hesten min fremfor å slakte den (hvis den var ved god helse). Det finnes nok av gode hjem hvis man gidder å lete, og mange har hester hjemme på gården hvor de er selvforsynt med for og stallplass og slipper tusenvis av kroner i utgifter i mnd for stallplass, for osv. Jeg syns nå slakt bør være siste utvei uansett, men meg om det.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  13:45:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja vi er vel i grunnen ganske så enige (-: men litt interessant å diskutere dette! Om eier gjorde dette for å kvitte seg med hesten hurtig forsår jeg det ikke, om han gjorde det for å sikre at den nye eier skulle ha bra økonomi skjønner jeg tankegangen....
Jeg fikk den ene hoppa mi nettop foratt hun ikke skulle selges til kreti og pleti, derfor har jeg slakteavtale på henne. De hadde allerede kjørt henne til Trondheim til en dame som hørtes SÅ hyggelig ut på tlf. Joda alt var i skjønneste orden, det var ikke den ting hun ikke hadde stell på.

De satte seg i bilen med hesten bakpå, da de kom frem pakket de hesten rett inn på hengeren igjen og kjørte vendereis til Drammen!
De ringte meg og lurte på om jeg ville ha henne, om ikke slaktet de. Hun kom hit, jeg fikk ikke betale bensinpenger en gang! Her har hun det flott, blir tatt hensyn til, foret riktig og brukt rett.
(hun har bare 1 øye og har vært full i krysslammelse men fungerer nå kjempefint!!)
Tenk om de hadde stolt på henne og sendt hesten med transport? Nei fytti katta... Det er dette jeg er så redd for, å ikke ha kontroll over hvor hesten havner. Noen er flinke å snakke for seg, alt høres bra ut, de tar seg sammen i prøveperioden evt. og så bare sklir det ut, hesten blir videresolgt osv osv.
Jeg har i alle fall kjøpt mine hester for å ha de. Driver man med avl blir det noe helt annet, da MÅ man jo selge, men jeg hadde nok blitt en veldig dårlig hestehandler.. uff... (-;
Blir alt for glad i dyrene, har aldri prioritert ferie, fest, reise, andre hobbyer fremfor de. Kan jeg ikke dra til syden pga at ingen kan passe de blir jeg hjemme (-: Hadde ikke vært noe gøy å være borte fra de i 2 uker likevel...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/10/2006 :  14:04:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånne ting liker jeg og høre (og jeg sendte deg faktis mail for noen mnd siden og fortalte at jeg syns historien til deg og hesten din var så flott), mennesker som går ut av sitt gode skinn for å gjøre det som er best for hesten! solskinn i hjertet mitt når jeg hører sånt

Det må jo virkelig ha vært ille hvis de kom til Trheim og bare snudde igjen??

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  15:58:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Driver man med avl blir det noe helt annet, da MÅ man jo selge, men jeg hadde nok blitt en veldig dårlig hestehandler.. uff... (-;
Blir alt for glad i dyrene, har aldri prioritert ferie, fest, reise, andre hobbyer fremfor de. Kan jeg ikke dra til syden pga at ingen kan passe de blir jeg hjemme (-: Hadde ikke vært noe gøy å være borte fra de i 2 uker likevel...

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg og ville vært en dårlig hestehandler:p hehe, har jo vurdert føll på Cheri "en eller annen gang", men tror du jeg klarer å selge føllet? Nei, aldri! Og jeg syns to hester blir så stress, har hatt to, men så lenge jeg bruker 4 timer på en i tillegg til skole osv så får jeg ikke tid til å gi to hester det perfekte liv. Joda, hadde klart det, hadde som sagt to, men det er ikke en situasjon jeg ønsker igjen egentlig. Nei, huff nå skriver jeg meg bort fra temaet her

Er bare så enig, akkuratt lik selv ser du med det å selge hest og priotere hesten forann ALT annet! Hater å reise på ferie vekk fra hesten!

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  16:05:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hallooo - hvor fikk DERE hestene deres fra?

Så sant dere ikke har avlet dem selv, så har dere jo KJØPT dem - FRA noen.

Opprinnelig postet av T. Boysen

hehe, hadde ikke folk solgt hestene sine hadde jeg verken hatt Diamond som jeg hadde før, eller Cheri:p Godt poeng! Min hest hadde det fint før hun... Aner ikke hvordan hun hadde det i Danmark da, eller pår ridesenteret hun stod etter hun kom til Norge (skal innrømme jeg tenker av og til "stakkar, når du stod der fikk du sikkert ikke stå så mye ute på grønne marker, hadde kanskje masse stellere osv" (ridesenteret altså, ikke der jeg kjøpte henne fra)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  16:26:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det som er med mine hester er at de er kommet hit nettop pågrunn av at de heller ikke taklet det. Jeg har ikke flinke konkurransehester men "oppsop" (uff for et ord...)
Så kalte problemhester som har vært nervøse, skadet, mistilpass, redde eller apatiske. De har alle slått seg til ro med faste rutiner, få mennesker å forholde seg til, liten utskiftning av hester, god foring, regelmessig trening og trygghet.

Kunne aldri tenkt meg å selge en hest pga ferdighetsnivået feks. men det er fordi jeg ikke har ambisjoner med ridningen min utover å utvikle hesten og meg selv i samspill foran konkurransepreget ytelse.... Det er hesten som individ som tiltrekker meg mer enn hva den kan om dere skjønner?

Opprinnelig postet av Harneshaug[/right][/i]

Syns det er utrolig bra at du tar deg av disse "oppsop-hestene". Blir glad når jeg leser om disse hestene som har fått den sjansen du har gitt dem, tilbudt dem et godt liv:)

Så til dette med dem som selger hesten pga ferdighestsnivået/konkuransse. Det skjer mye, folk bytter ut hestene ofte (ikke alle men mange)
Har selv ambisjoner, er opptatt av hva hesten kan/ferdighetsnivå, og har hest hovedsaklig for å konkurerre. Men alikevel hadde jeg ikke klart å solgt henne om feks jeg vil høyere enn hva hun har kapasitet til. Så kan vel si at hesten kommer før konkuransser, samtidig som konk. er svært viktig for meg. Hadde aldri hatt samvittighet til å bytte ut hesten fordi den ikke er god nok. Premiene med den nye hadde ikke smakt godt da, hadde hatt følelsen av å sviktet den utbytta hesten til fordel for å vinne premier...
Hadde det dilemmaet selv da hesten (vb traver) bare ble verre og verre med lasting, og derfor ble det vanskeligere å dra på stevner. Var fryktelig glad i Diamond, var som babyen min, og kunne aldri solgt han. Samtidig ville jeg ikke slutte å konkurerre, for det er som sagt viktig for meg! Kjøpte derfor en hest til... (Cheri). Skulle jo fortsette med Diamond og, kunne ikke gi opp den talentfulle gutten pga lasteproblemer, men denne nye hesten kunne jeg konk. mer og muligens høyere med.
Veldig typisk at folk tror jeg byttet ut Diamond med Cheri, men som sagt så var det ikke det som sjedde;) Som dere kanskje vet så hadde jeg begge hestene, helt til Diamond ble avlivt pga skade...

Den dagen Cheri blir gammel og pensjonist og ikke svarer til mine ambisjoner, så selger jeg henne ikke, men kjøper en ny... I tillegg! Mange mener jeg burde selge i det tilfellet, og går hesten dårlig en periode: så er det "kjøp ny hest". Blir kvalm av denne bruk-kast-mentaliteten. Treffer på den så utrolig mye, spesellt i sprangmiljøet. Ene treneren var mer opptatt av å selge meg ny hest enn å løse problemer og lære meg å ri den hesten jeg hadde... Nei, huff... En hest er for meg som en unge, egentlig, vet at jeg aldri klarer kvitte meg med en! Samtidig har jeg hest som en "konkurannsemaskin som skal svare til mine forventninger", Så jeg vingler litt i den saken. Vil komme langt innen sporten, uten å bytte hester, muligens vanskelig, men jeg prøver;) Gir aldri opp en hest. Selv om en ikke vil bytte ut hesten hele tiden, betyr ikke det at en ikke kommer til å nå langt feks. Sier i blant når trening/stevner går skiekklig drit at: nei, nå selger jeg deg dumme hesten! MEN vet jeg aldri hadde klart det. Jeg, som har 12 marsvin som jeg skulle gi bort, men ikke klarte. Hva da med en hest du tilbringer 20-30 timer i uka med, og som for meg er Livet mer enn en hobby/sport?

Drømmen er jo å ha egen stall med plass og tid til mange hester, sånn at jeg kan kjøpe nye uten å selge de(n) jeg har fra før:p

Føler jeg gikk litt utenom temaet her, syns bare dette selge-hesten-holdninger er interessant å diskutere;)

Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 20/10/2006 16:46:59 Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  19:42:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å slakte en flott og frisk åring f.eks, det synes jeg ikke blir det samme. Det er ingen tvil hvor hesten min skal om han er i 20 årene og jeg ikke kan ha han lengre. Ingen kan garanteret et varlig pensjonist eller selskapshest liv. Som dere sier, dere aner ikke hva som kan skje i fremtiden. Plutselig kommer det noe som gjør at dere ikke kan ha hesten mer.

Jeg er fortsatt veldig enig i alt Svalgårds-Cheri og Harneshaug sier.

Vetrinæren som har sagt dette og er veldig for det er en dyktig (!!) vetrinær alle hestefolk i Bergen vet hvem er!

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!
Redigert av - Torpedo den 20/10/2006 19:44:23 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/10/2006 :  21:17:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
En veterinær som anbefaler en livsglad frisk hest slakt fremfor nytt hjem har jeg ingen respekt for.

Torpedo

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  22:43:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En veterinær som anbefaler en livsglad frisk hest slakt fremfor nytt hjem har jeg ingen respekt for.

Hun har vel ikke akkuratt sagt det.. Men hun sier hun det er det beste. Om hun tenker på eldre hester eller unghester vet ikke jeg...

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

felt tre ganger så gøy

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  23:01:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefelt tre ganger så gøy  Send %s1% en ICQ meldingfelt tre ganger så gøy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressefelt tre ganger så gøy  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Enig!!!!!!!!! Er ikke noe å tenke over en gang.. Det sisste jeg hadde gjort var å sende hesten i døden.. Tror vi mennesker tenker mer på oss selv enn hesten i blandt(ikke alle selvfølgelig, men mange). Jeg funderer ofte på hvordan Fox vil få det å sånn når jeg selger han.. Men jeg har bestemmt meg for å bruke tid, gooood tid..

FELTRITT tre ganger så GØY!!!! Haha Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  00:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
For noen innlegg siden lurte Harneshaug på hvorfor hesten min var så glad for å komme tilbake.

Det var slett ikke fordi hun hadde hatt det vondt på noen som helst måte - tvert imot. I de to årene hun var borte snakket jeg mange ganger med de nye eierne, og de var storfornøyde med henne. Grunnen til returen var at de ikke hadde nok stallplasser.

Og at hesten ble glad for å komme tilbake til den stallen hun var født og hadde bodd på i 19 år, er vel ikke så rart...

Tror forresten ikke H. lurte så veeelig, da....
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  00:27:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg kan i enkelte tilfeller sammenligne mine følelser med hesten. Om den føler det samme som meg eller ikke, vet jeg ikke.

Men jeg tror aldri at en frisk hest ville ha gitt opp livet om den hadde flyttet litt rundt på seg i løpet av sitt liv, og blir mishandlet.
Hadde det vært meg, så hadde jeg ville kjempa for å få det bra.

Jeg har flytta 23 ganger i løpet av mitt liv, og har vært på grensen til nervesammenbrudd av det, men vil ikke gi opp mitt liv av den grunn.

Jeg ser på min hest som mitt barn, og behandler den deretter.
Å avlive hesten i frykt for at den kommer til å få et dårlig liv syns jeg ikke er et godt nok grunnlag. Ville da heller bruke litt ekstra tid på å følge opp nye eiere,og evt nye eiere etter der igjen.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 21/10/2006 :  17:39:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om jeg skal selge flere hester, skal forkjøpsrett være med i kontrakten, OG: Om hesten ikke har det bra, blir vannskøtet på noen måte, kan jeg umiddelbart hente den hjem igjen til halve prisen av hva jeg solgte den for.

Hvem skriver under på noe sånn da???
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  00:42:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser poenget med den tanken og skjønner i noen tilfeller at noen velger slik løsning….dersom hesten er syk vel og merke.
Men i det store og hele er jeg helt enig med de fleste her. Jeg synes dette er en egoistisk holdning. Jeg synes også det er helt ufattelig at en veterinær kan si noe slikt...helt uetisk i mine ører. En ting er å vinkle de ulike alternativer man har til rådighet, en annen ting er å konkret råde folk utifra sin egen oppfattning.

Nå snakke jeg generelt.
Det vil med andre ord si at hesten har levd sitt liv for deg og den dagen du ikke har anl til å ha han mer, råd, tid, div andre årsaker så er hans liv ikke verdt noe mer og hestens skjebne blir tatt av deg. Og det..kun fordi DU som menneske skal være sikker på at dårlig samvittighet eller anger aldri skal møte deg. Hva om du finner ut at du kunne gitt hesten et flott liv allikevel? Da er det for sent og en har ingen mulighet til å gjøre det bra igjen.

Dette handler om å ikke la seg lure til å tro at en er den eneste i verden som er glad i dyr, som har samvittighet, som føler ansvar og som har evnen til å gi et godt og trygt hjem....at ikke minst at en tror en er den eneste hesten kan være glad i.

Dersom man kommer en tid hvor en må ta et valg vedr salg av hesten, kontra avlivning og en bruker tid, bruker instinkter, bruker magefølelse og ser på ulike viktige faktorer som en hest må ha så er jeg sikker på at en kan finne et godt hjem hos noen.

Det viktigste er at hesten kommer til mennesker som er snille, gir den mat, at hesten får være ute med en kompis eller fler og får oppmerksomhet og helsemessig tilsyn.....

Lager man gode kontrakter og holder litt kontakt så har man mulighet til å følge opp hesten en gang i mellom etter salg. Skulle man finne ut at hesten ikke har det tilstrekkelig bra så man vertfall mulighet til å gjøre det bra igjen.

Ingen hester har vondt av dø nei...så klart ikke, de merker ikke at de er døde, det gjør ingen. Saken er at et liv er mer verdifullt enn som så, og for den det gjelder er livet det mest verdifulle som finnes i dens liv. Det tross alt snakk om et hjerte som pumper og en sjel som forstår.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.