hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge vs Avlive.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Selge vs Avlive.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  20:57:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
kunne aldri tenkt meg å avlive en ung frisk og glad hest uten noen problemer... men derimot hvis den er gamel og sliten for å si det sånn så kan det nok hende det hadde vært bedre med avliving! men som andre også sier: brukt litt lengre tid på å finne et GODT hjem til hesten....;)
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/10/2006 :  21:52:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke bare det går på hvor gammel hesten er, eller om den er "frisk". Det kommer igså an på hva slags type hest det er,- "enkel" eller vanskelig, nervøs, rolig, etc.
Ikke vanskelig å gjette hvilke av disse typene det vil være vanskeligst å finne et bra, varig hjem til.

Har du for eksempel en eldre hest som fungerer fint på DIN måte å stelle, bruke, holde hest på, hvordan skal en kunne selge en slik videre, sATSE på at nestemann sikkert gjør det riktig etc, ? Dvs i praksis gamble med en "gammel helt", i forhold til at nestemann tar vare på den på den måten den fortjener? Og hva om den blir solgt videre, utenfor din rekkevidde, kanskje du dag ut og dag inn må gå og se på at 10 gærne unger er ute og galloperer ¨på din gamle, slitne pensjonerte konkurransehest, den står ute uten regndekken i søla, den får nesten bare høy å spise, du ser at den går rundt på "tre støvler og en sko"...

Hva om DET skjer?

For å være ærlig, så kjenner jeg maaaaange mennesker som jeg til og med omgås i diverse hestemiljøer som jeg ALDRI hadde solgt hest til.

Unghester som jeg har oppdrettet selv, har jeg solgt, fordi unghester skal prøves, få sin sjans til å vise hva som bor i dem,- mens eldre hester som kanksje har hatt et tøft liv, ville jeg ikke nølt med å avlive framfor å sette dem på "handelssirkuset" (igjen).
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  23:17:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har du for eksempel en eldre hest som fungerer fint på DIN måte å stelle, bruke, holde hest på, hvordan skal en kunne selge en slik videre, sATSE på at nestemann sikkert gjør det riktig etc, ? Dvs i praksis gamble med en "gammel helt", i forhold til at nestemann tar vare på den på den måten den fortjener? Og hva om den blir solgt videre, utenfor din rekkevidde, kanskje du dag ut og dag inn må gå og se på at 10 gærne unger er ute og galloperer ¨på din gamle, slitne pensjonerte konkurransehest, den står ute uten regndekken i søla, den får nesten bare høy å spise, du ser at den går rundt på "tre støvler og en sko"...

Hva om DET skjer?

Opprinnelig postet av LisaFi

Jeg syntes faktisk dette er en litt hysterisk holdning. Selv om en hest fungerer fint på DIN måte å stelle den, vil det da si at hesten ikke kan fungere overhodet med andre? Hvordan vet du egentlig det?

Og ærlig talt, hvor mange hesteeiere er det som behandler hestene sine slik du har beskrevet i innlegget ditt.... du skal lete godt før du finner en sånn eier, tror jeg!

Jeg kan forstå det om det er en gammel hest (er det ikke en lov mot å selge hest over 18 år?) du har hatt hele livet, men det finnes faktisk også muligheter for dem, hvis man er villig til å bruke tid på å finne den riktige eieren. Men det er vel heller ikke hovedpoenget i denne debatten. Jeg tenker mer på hester i sin beste alder, som man da skal avlive, fordi man tror man er den ENESTE som NOENGANG kan ta vare på den? Her er det mange Penny - drømmer ute å går, spør du meg....

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 19/10/2006 :  23:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skrekk og gru.
Håper aldri jeg selger en av mine hester til noen med en slik holdning.
Hadde syntes lite om å få høre at en av mine tidligere hester ble slaktet.
Ikke fordi den var syk, eller hadde noen problemer, men fordi eieren ikke kunne ha den og mente at ingen andre kunne ta seg like godt av den!

Har selv brent meg på et hestesalg.
Kraftig.
Men det var en hest med skade, og spesielle behov.
Ellers har den andre hesten jeg har solgt kommet til et supert hjem.

Ser mange sier de aldri vil selge hesten sin.
Hva om noe skjer, økonomisk eller helsemessig?
Skal dere da slakte en frisk og velfungerende hest?
Hjelpes sier bare jeg!

Hester med spesielle behov, greit nok.
Men sunne friske hester?
Ærlig talt, det er i mine øyne utrolig egoistisk.

Gå til toppen av siden

Hege20.

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  23:48:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHege20.  Svar med kopi av melding
[quote]Skrekk og gru.
Håper aldri jeg selger en av mine hester til noen med en slik holdning.
Hadde syntes lite om å få høre at en av mine tidligere hester ble slaktet.
Ikke fordi den var syk, eller hadde noen problemer, men fordi eieren ikke kunne ha den og mente at ingen andre kunne ta seg like godt av den!

Helt enig!!!
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  23:59:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Synes det er en meget urettferdig avgjørelse ovenfor hesten. Iallefall om den er ung å sprek. Da kan man heller bruke litt mer tid på å finne en perfekt eier som man VET vil ta seg godt av hesten, og dermed vil man heller ikke angre. Men jeg ser tankegangen din Åssmo. Har tenkt på dette flere ganger selv...
Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  00:27:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallooo - hvor fikk DERE hestene deres fra?

Så sant dere ikke har avlet dem selv, så har dere jo KJØPT dem - FRA noen.

Det er jo noe som heter marked for kjøp og salg av hest, hvordan skulle det ellers bli? For at noen skal få kjøpt en hest, må det nødvendigvis være noen som (med nød og neppe???) skal selge en.

Det virker som noen tror at hesten hadde det gruuusomt før de kjøpte den, og vil få det forferdelig hvis den kommer til noen andre.

Har selv avlet en del føll, og alle er kommet til gode hjem.

Ville vel hatt en 15 - 20 hester nå, hvis jeg ikke hadde stolt på at det finnes andre her i verden som kan ha en hest...

Nå skal det også sies at min 22 år gamle hest aldri skal flytte fra stallen sin igjen - hun var borte fra oss i 2 år, og gladere hest som kom "hjem" igjen, har jeg ikke sett.

Så den dagen hun er "mett av dager", skal hun "tas" hjemme i stallen - som jeg gjorde med henne mor for 12 år siden. Hun ble 29....
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  01:03:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det skal en veldig spesiel hest til for å at jeg ikke skulle solgt den videre. Det finnes steder der hester ikke får det bra, men disse er det få av. Det er lov å ta seg bryet verdt med å finne nye gode eiere, og etter det får man håper på at de gjøre samme gode vurdering om de evt. selger videre. Er det er helt spesielle forhold som gjør at denne hesten mest sannsynlig ikke får det bra hos andre, da hadde jeg avlivet.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  01:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja men nå sier du jo litt mot deg selv Boysen (-: Hvorfor ble hun glad for å komme hjem om hun hadde det like bra borte?
Jeg står på mitt ang salg. Jeg har hestene på min egen lille private stall, ingen forryttere, ingen stalljenter, ingen som hjelper til med noe. Jeg tar ALT selv. Her er stille og rolig, fredelig rett og slett. Jeg takler ikke støy, masse folk, det "sosiale" miljøet mange trives med i store staller, JEG er ikke slik.
Det som er med mine hester er at de er kommet hit nettop pågrunn av at de heller ikke taklet det. Jeg har ikke flinke konkurransehester men "oppsop" (uff for et ord...)
Så kalte problemhester som har vært nervøse, skadet, mistilpass, redde eller apatiske. De har alle slått seg til ro med faste rutiner, få mennesker å forholde seg til, liten utskiftning av hester, god foring, regelmessig trening og trygghet.
Selvfølgelig er det andre enn meg som kan gi de dette men nå er det en gang mine hester og jeg hadde ikke klart å ikke være HELT sikker. Dere kan kalle det egoistisk og sneversynt så mye dere vil men det bestemmer jeg faktisk selv.

Hvor jeg har fått de fra?
Jo den ene eieren har jeg fått 2 av mine hester fra og på hoppa har jeg bindende avtale med forrige eier om at hvis jeg noen gang ikke kan ha hesten SKAL hun slaktes.
Hun har opplevd mye i livet sitt, har blomstret her og her skal det avsluttes. Hun skal ikke ut på en ny seilas!
dette synes jeg faktisk er omtenksomt og selv om hun bare er 10 år er jeg helt enig, hun har spesielle behov og det skal tas hensyn til.

Det er klart det varierer med typen hest men jeg er samme sort som Savalegårds Cherie. Jeg har hatt hest hele mitt liv (siden jeg var 6, nå er jeg 32) og har ikke solgt 1 !!!
Kunne aldri tenkt meg å selge en hest pga ferdighetsnivået feks. men det er fordi jeg ikke har ambisjoner med ridningen min utover å utvikle hesten og meg selv i samspill foran konkurransepreget ytelse.... Det er hesten som individ som tiltrekker meg mer enn hva den kan om dere skjønner?
Jeg skjønner ikke at man kan gå lei av en hest etter noen år, det er jo da den blir mer og mer interessang (-:

Igjen presiserer jeg at dette bare er mitt syn og jeg skjønner godt at de som driver aktivt vil ha hester som de kan utvikle seg med i konkurransesammenheng men for meg er ikke det tingen.
Hestene mine er ikke et middel for å oppnå et mål, de er selve målet.
Jeg er voksen, eier egen gård, har stabil økonomi og eneste grunnen jeg ser til å selge/avlive måtte være om jeg ble alvorlig syk. De avgjørelser får man ta når den tid kommer men hoppa går til slakt, lille buseponnisen vår er ei glad, robust og supertrivelig hoppe på 3 år, innkjørt og sterk i psyken, hun hadde jeg solgt.
Ulskaug er min sjelefrende, det kunne jeg bare ikke! Hadde aldri taklet å selge han, aldri.
Nye ponnisen som var livredd bakparten sin, hopper som en gud men som gikk billig pga sparking, truing mot alt som nærmet seg baken hennes? Ikke vært skodd bak på 3 år, ikke en smed som ville...
Etter 6 dager her verket jeg bakhøvene hennes, vet ikke? Jeg har ikke begynnt å krype under huden hennes (-: Gleder meg veldig til å bli kjent med henne men har ikke knyttet meg enda.

Dette er vel veldig personavhengig og hesteavhengig og jeg synes det er en personlig avgjørelse å ta. Ingen som tar livet av hesten sin med lett hjerte (annet enn ved sykdom) og da trenger man ikke å bli kalt for egoistisk i tillegg?

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/10/2006 :  08:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde aldri i mine villeste fantasier trodd at jeg skulle selge første hoppa mi, men så er det nå en gang sånn at man kan ALDRI forutse fremtiden og situasjoner som gjør at man overhodet ikke har mulighet til å ta seg av hest.
Hoppa var blind på et øye, mammadalt og hadde hatt altfor mange hjem. Jeg kviet meg VELDIG for å selge, for jeg er også kontrollfreak når det gjelder mine egne dyr. Det tror jeg faktisk de fleste er.

Men dette var (og er) en hest med masse livskvalitet, og det og tro at hesten bare ville fått et bra liv hos meg syns jeg er arrogant. Aldri i livet om jeg i det hele tatt ville vurdert å ta livet hennes fordi "mitt hestehold er best"

Men jeg forstår at noen vurderer det i ekstreme tilfeller i forhold til fysisk/psykisk helse og alder. Men å sitte å si at man UTELUKKET ville sende hesten til slakt fremfor å selge, DET syns jeg er dårlig holdning.

Og jeg blir SINT når jeg leser en så snobbete kommentar om at verdi på hesten spiller en rolle for evnt slakt.
Min hest som jeg betalte "lommerusk" for er like mye verdt som en hvem som helst annen hest, og har like mye rett til å leve som en hest som koster 60 000. Et liv, uansett hvilken form det kommer i, er like mye verdt uansett.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  08:53:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hallooo - hvor fikk DERE hestene deres fra?

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hehe, den var bra

Om man er redd for hvordan hestene får det dersom nye eiere skulle velge å selge dem videre, kan man altid ha kontrakt om forkjøpsrett på dem!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  10:24:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke å slakte hester, så sant de ikke er syke eller har vondt. Har hesten andre uvaner eller problemer som gjør den vanskelig å selge, er det bedre å gå ned i pris synes jeg. Har selv kjøpt meg en problemhest som har gått fra person til person uten at noen har fått henne til å fungere, men nå synes jeg hun virker ganske bra.

Ellers har de en Kaldblods inne på gården hvor jeg jobber. Jeg skulle prøve å selge den for 10.000 for de, men har ikke funnet noen kjøper. Da svarer de; jaja, får vi ikke solgt henne, så må vi slakte henne da! Da hisser jeg meg opp igjen! Idioti!!! Snille, greie, gamle hoppa!!! Setter henne ut for 8.000,- nå, så får vi se om det hjelper. For dø skal hun ikke!!!

Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  10:54:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte hesten min fra en god venn av familien, jeg hadde kjent hesten i nesten 5 år og jeg kjøpte henne fordi hun var "min spesielle". Jeg sier ikke at alle hester har det vondt, men mange hester, veldig mange hester lever et asosialt, kjedelig, understimulert liv som menneskers leketøy - det ville jeg aldri utsatt hestene mine for om jeg ikke kunne ha dem lenger!
Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 20/10/2006 :  10:55:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det DER provoserer meg; "blir ikke hesten solgt til 10 000 kr så slakter vi henne". Så selg hoppa til slaktpris hvis det er hastverk med å selge da!
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  12:09:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Enig med mange her, om jeg av en eller annen grunn ikke kan ha hesten mere, selger jeg ham fremfor avlivning. Så er han da også bare en åring, ukomplisert og uten spesielle behov.
Har nettopp avlivet hoppa min, ikke fordi jeg ikke kunne ha henne lenger, men fordi hun var syk og det var til hennes beste. Hadde hatt henne i 7 år, og skulle for alt i verden ønske jeg kunne hatt henne i mange år til, men hun endte sine dager hos meg i en alder av nesten 17.. :(
Jeg skjønner tankegangen ved at det er vanskelig og selge en hest vidre, men det finnes faktisk mange flotte hestefolk der ute, som vil ta minst like godt vare på de som vi gjør selv. Hadde ingen solgt hestene sine hadde ikke du og jeg hatt hestene våre heller.
Det forrige føllet May fikk, solgte jeg da hun var et år. Solgte henne til en voksen dame som bor der jeg egentlig kommer fra, så har ofte vært og hilst på hesten i ettertid. Er seks år siden og vi har holdt kontakten hele tiden,det er for meg en trygghet!

Om jeg skal selge flere hester, skal forkjøpsrett være med i kontrakten, OG: Om hesten ikke har det bra, blir vannskøtet på noen måte, kan jeg umiddelbart hente den hjem igjen til halve prisen av hva jeg solgte den for.

Men

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.