hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når man ikke konkurerer?(kansje)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Når man ikke konkurerer?(kansje)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  04:00:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Bare lurte på litt.
Nå hardet seg jo sånn at det har blitt et stort islandshestmiljø i norge(HELDIGVIS)

Desverre er det jo fort sånn at det deles inn i"tur-hest"eller "konk-hest".
Og det er ofte pengene som avgjør hvem som vinner.
Dyre hester, som i andre grener, er en bra hest.

Men hadde det ikke latt seg gjøre å lage et"klubbstevneopplegg"som var ENDA hakket mindre serøst enn stevnene til distrikklubbene?

Da min forrytter skulle starte Gandurkuppen fikk hun på trening beskjed om at hesten(Vindur)har en vanvittig god tølt i seg og at hun(treneren)skulle ønske sin hest hadde det samme.

Det hadde riktignok vært litt lite trening før stevnet, men pånni hadde alikevel ikke hatt sjangs mot de suuuperpånnine som freste rundt.

Da mister man fort motet!!!

Det er jo tyderlig at allt som ikke er passmaskiner på stevner, kalles lavagjeiter blandt folk.
Jeg syns at tølt, og det å jobbe med at islandshestene skal ha god og stabil tølt(tenker da at"de andre tre"er godt på plass)er like viktig for de som ikke deltar i sporten rundt dette!
Man trenger da ikke å konkurere for å ha en super/ok hest.

Det hadde dog vært morro med mindre seriøre"treff"for isisfolk..

Vindur4-ever

Ane

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  10:58:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Lise! :) Føler at du har et godt poeng her.

Islandshestsporten blir stadig mer serriøs og "turrytterne" snakkes skjelden om. Men slik er det jo i andre sporter og! Bare se på spranghestene som deltok under OHS. Tror nok en skal bla opp en del tusenlapper for dem ja ;)

Men alt dreier seg jo om ambisjoner. Er du en rytter som liker å dra ut på koselige turer i skog og mark, er ikke behovet for en hest med store flotte bevegelser like stort enn hvis du har ambisjoner om å kvalifisere deg til større stevner.

Nivået på hestene i Norge er jo alikevel lavere i forhold til flere andre land, som Island og Sverige( ?). Men både bredden og nivået øker(og dette er bra!), og dette har vel også muligens noe med at antall "turryttere" på stevnene blir ferre?!

Men helt enig med deg på flere måter. Synes klubbene bør bli flinkere til å "inkludere alle", også de som ikke har som mål å nå langt på konkurransebanene. Kanskje flere turer, og samlinger (evn.t. stevner)med vekt på det sosiale? Synes det er lite av dette i Gandur f.eks... :)

HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  15:09:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å, så kos! Synes vi også bør få til noe slikt! :)
HORSES= h+o+r+s+e+s - s= h+o+r+s+e + e= h+o+r+s+e+e= h+e+r+o+e+s= HEROES Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  15:28:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare lurte på litt.
Nå hardet seg jo sånn at det har blitt et stort islandshestmiljø i norge(HELDIGVIS)

Desverre er det jo fort sånn at det deles inn i"tur-hest"eller "konk-hest".
Og det er ofte pengene som avgjør hvem som vinner.
Dyre hester, som i andre grener, er en bra hest.

Men hadde det ikke latt seg gjøre å lage et"klubbstevneopplegg"som var ENDA hakket mindre serøst enn stevnene til distrikklubbene?

Da min forrytter skulle starte Gandurkuppen fikk hun på trening beskjed om at hesten(Vindur)har en vanvittig god tølt i seg og at hun(treneren)skulle ønske sin hest hadde det samme.

Det hadde riktignok vært litt lite trening før stevnet, men pånni hadde alikevel ikke hatt sjangs mot de suuuperpånnine som freste rundt.

Da mister man fort motet!!!

Det er jo tyderlig at allt som ikke er passmaskiner på stevner, kalles lavagjeiter blandt folk.
Jeg syns at tølt, og det å jobbe med at islandshestene skal ha god og stabil tølt(tenker da at"de andre tre"er godt på plass)er like viktig for de som ikke deltar i sporten rundt dette!
Man trenger da ikke å konkurere for å ha en super/ok hest.

Det hadde dog vært morro med mindre seriøre"treff"for isisfolk..

Opprinnelig postet av Vindur og Lise

Ja, helt enig!< Det er skikkelig kjedelig, enten har man "tur-hest" eller "konk-hest"... Har man en dyr, og dermed bra, hest, så er det derfor man vinner... virker som om ingen gidder å arbeide seg oppover! Foreldre kjøper dyre hester til barna sine, det er ikke barna som gradevis blir bedre, de bare får bedre hester! eller??

Sorry for et rotete innlegg... Men er bare så enig altså!!

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Ane

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  17:53:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm. Litt enig med deg. Finnes jo eksempler på barn som får seg svindyre hester, rir dem ned, selger dem, får nye dyre, rir dem ned osv. Men det er jo langt fra alle...! Man kan jo ikke gre alle under samme kam ;) Finnes jo liksom barn med rike foreldre som ER flinke til å ri ..!

"det er ikke barna som gradevis blir bedre, de bare får bedre hester!". Vil vel si at barna gradvis blir bedre også da...

Forrest. noen som vet hvordan man kopierer ut fra andre innlegg; "kopi av melding". Føler meg litt nybegynner her:P :)

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  21:23:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei =)

Ja, selvfølgelig, man skal ikke gre alle under en kam

Du ser at det er tre symboler over hver melding? Et symbol med et ark og en mann, et symbol med et ark og en konvolutt og et symbol med en pil.
For å svare med kopi av melding må du trykke på det siste symbolet

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  00:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Det stemmer nok at Gandur ikke har hat mange turer osv, men det har rett og slett noe med at de gangene vi har annonsert turer, f.eks med overnatting som sist gang, så har det faktisk ikke meldt seg på stort fler enn en 4-5 stykker.

Men jeg er forsåvidt enig. Problemet er vel det at mer useriøst en Hekla's Turheststevne og VinterCupene i Gandur skal du lete litt etter hvis man vil konkurrere mot mer enn 10 stykker..
En annen ting er at f.eks Gandur (tar dette som eks fordi jeg selv sitter i styret der og vært stevneleder/med i stevneledelsen på samtlige stevner de siste 4 årene) arrangerer 6 stevner i året per dags dato, et av dem er et av NIHFs største som tar oppimot 7 måneder å planlegge fra A til Å.
Når de andre 5 stevnene går over en periode på 5 måneder, så er det ikke mye tid igjen til flere mindre stevner. De som har vært med å arrangere et stevne, uansett størrelse, vet at det er mye mer arbeid enn man tror. Selvfølgelig, et treningsstevne eller stallstevne er ikke halvparten så omfattende som f.eks alle 4 VinterCupstevner, men det er arbeid som må gjøres og det trenger man frivillige til! Og dem er det alt for få av, av en eller annen grunn spesielt i Gandur.

Det viktigste klubbens medlemmer kan gjøre er å rope litt høyere om hva de vil ha. Kom på Årsmøtet, send mailer med forslag til styret, bli hørt! Det å måtte gjette seg til hva folk ønsker er ikke alltid like lett..

Dette ble veldig Gandur-sentrert. Ikke helt meningen men...

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Lira & Mina

Skrevet - 19/10/2006 :  22:13:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fint tema å ta opp i grunn! Jeg er helt enig! Nå skal det sies at det finnes en del klubber omkring i dette langstrakte land som faktisk tar godt vare på sine turryttere, og som arrangerer konkurranser for dem! Det er klart, ønsker man å konkurrere mot mange andre, så er det ikke mange stevnene man kan være med på. For det tar, som Birgitte sier, tid å arangere et stevne! Men bl.a i min klubb er det stadig økende interesser for disse små og useriøse stevnene, og vi er sjelden under 30 påmeldte nå. Så lenge det er liv er det håp!

Vil man komme videre, er det jo alltids lov å stille på disse nasjonale konkurransene, men da må man regne med langt hardere konkurranse. For det er jo noen som virkelig omtrent satser liv og lemmer, bare for å bli best! Dette seg være å få seg den ene topphesten etter den andre, eller sette bort hesten i trening halve året. Det er desverre sånn verden er blitt, men sånn er det i de fleste grener, enten det er hundesport, hestesport etc. Men man skal ikke glemme at det faktisk er folk som trener opp hestene sine selv... Det blir for dumt, og ja, litt urettferdig å gre alle under en kam!

Synes man det allikevel er dumt at det ikke er mulig for "turrytterne" å hevde seg, har man egentlig et lite problem! For islandshestnorge blir nok bare mer og mer ambisjonsrikt, og det må vi også bli om vi skal ha mulighet til å gjøre det bra på internasjonalt nivå! Det hele er snakk om å ta et valg! Man kan kanskje ikke velge å få nok penger til å kjøpe en topphest, men man kan velge å bruke noen år på sin egen utdannelse. Altså ri hester som man lærer noe av. Etter en stund kan det kanskje hende at man har nok erfaring til å kjøpe seg en ung og lovende en, ri den fram og gjøre det godt i konkurranser med den. Eller man kan rett og slett kose seg på tur med hesten sin, og være storfornøyd med det! Man må ta et valg og ha tålmodighet, så får man nok til slutt også betalt for det! Det er i alle fall min filosofi!
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  02:54:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Så langt er jeg enig med alle her!

Men det jeg prøver å lette litt trykk på er dette med begrepene konk.hest(veldig bra)tur.hest(veldig leimeg)..øh,parodi på tvreklame

Det jeg mener er:I alle grener finnes det proffer!
Men det arangenes alikevel stadig lette grener innen både sprang og dressur!
Man sier jo aldri til dressurryttere på..tja,LA/MB at;Nei..hesten din når aldri internationalt nivå så bare ri på tur du.Klubben har en artig tur for dere MB ryttere denne helgen,kos dere.

Men ja,det er dyrt.Isisryttere uten superdyretopphester burde kansje bare starte klubbstevner i dressur?Mja,kommer vel ikke mye langt der heller

Burde det finnes diverse lett/middels/vanskelig i gangartsridning?

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 20/10/2006 :  12:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
I den tiden jeg begynte å vanke på konkurransebanen , så erindrer jeg at man hadde A og B klasser.
A klasser for "de proffe", og B klassene var for oss vanlig dødelige.

Jeg synes det burde ordnes et opplegg , sånn som man har i sprang og dressur, der de lave klassene er stengt for ekvipasjer som har oppnådd høye poengusmmer.
Jeg mener man burde kunne få en rosett på sin 4,5 hest, men det er jo bare å drømme om når man rir mot 6'er hester.
Bredde er viktig, iå kke bare dyrke de gode ekvipasjene vi har i landet, som faktisk er i mindretall.
Gå til toppen av siden

Elisabeth E

Skrevet - 21/10/2006 :  14:33:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan godt hende Tine, men jeg husker i alle fall pinsen 2000 , der det var delt inn i senior A og B klasse! :) Gå til toppen av siden

Birgitte&Kongen

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  15:48:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBirgitte&Kongen  Svar med kopi av melding
Det var ikke bare C klasser, det var vel tilogmed D-klasser på visse stevner.

Syns også de burde gå tilbake til det gamle systemet, men samtidig dra den enda lenger; droppe alt som heter aldersinndelinger også heller kun fokusere på nivået.

Ask me no questions and I will tell you no lies

KONGEN AV LIAN <3
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  19:38:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I den tiden jeg begynte å vanke på konkurransebanen , så erindrer jeg at man hadde A og B klasser.
A klasser for "de proffe", og B klassene var for oss vanlig dødelige.

Jeg synes det burde ordnes et opplegg , sånn som man har i sprang og dressur, der de lave klassene er stengt for ekvipasjer som har oppnådd høye poengusmmer.
Jeg mener man burde kunne få en rosett på sin 4,5 hest, men det er jo bare å drømme om når man rir mot 6'er hester.
Bredde er viktig, iå kke bare dyrke de gode ekvipasjene vi har i landet, som faktisk er i mindretall.

Opprinnelig postet av Elisabeth E

Enig!

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.