hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innkjøring av Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Innkjøring av Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  22:57:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har gått og tenkt på å muligens kjøre inn den ene hoppa mi, altså Brana(den yngste).

Men har fått en del advarsler om å kjøre henne inne med hensyn til gangartene.. Har ikke planer om å ha henne som skikkelig kjøregamp, men det hadde vært morro å prøvd. Samtidig trener man jo andre muskelgrupper med kjøring, samt man blir løsgjort på en litt annen måte. Dessuten er dette en hest som liker utfordringer og ejg tror hun hadde syntes det hadde vært morro med litt avveksling iblant.

Hva mener dere? Kommer det til å ødelegge for gangartene? Vil de ble "nedsatt" på noen måte?

Uansett, jeg har ikke erfaring eller kunnskaper til å kjøre inn en hest selv, ikke nå. Så det er litt frem-i-tid-tenking dette..

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

maane

Norway

Skrevet - 01/06/2006 :  23:15:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
At det ødelegger gangartene? Nei.. Det er vel heller fin avveksling, og trener litt andre muskler enn ved ridning. Kjøring er fin trening. Men det er kanskje en fordel at hesten traver under seg selv når den blir kjørt.

Synes du skal gjøre det, jeg. Begynn med tømmekjøring, som er veldig bra trening i seg selv. :)
Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2006 :  00:18:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Jeg har også planer om å kjøre inn min lille isis.. Jeg drømmer om et bedre og mer taktmessig trav jeg, ved å kjøre henne.. Vet ikke helt om jeg tenker i de rette baner da.. Men det hjalp mye på nordlandshesten jeg hadde, det å kjøre henne gjorde henne til en bedre ridehest også.. Når man rir så blir det liksom mye tølt man konsentrerer seg om på disse med flere gangarter.. Dessuten trenger ponnisen min avveksling hele tida for ikke å bli lei... Og kjøring er GØY! Gå til toppen av siden

Cindy&Fàlki

» VIP

Skrevet - 07/06/2006 :  10:14:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm... jeg er usikker her, men mener å ha hørt at det går utover gangartene hvis man kjører de inn.... Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 07/06/2006 :  10:23:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lett kjøring med f.eks roadcart er ikke skadelig for gangartene. Tvert imot så er det fin og avvekslende trening, og ifølge Rune Svendsen er det en skikkelig god hest som blir mer kjørt enn ridd. Husker ikke hvem det var sin...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  20:07:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En eller annen kjent islandshestmann tøltet jo med vogn så det stod etter i Globen (eller hvor det var) et år (husker ikke navn i farten, men det står på bukefalos). Ellers har svigers alltid en hest som er innkjørt, og den ene av dem hadde klokkeren tølt og pass ;-) Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 07/06/2006 :  20:53:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Kjenner også innkjørte islendinger med tølt i(4-gjenger).. Kjenner en kar som kjørte hesten i tølt foran sleden..
Jeg vil ikke tro at det å kjøre med en islending kan ødelegge gangartene noe større?! Allsidig trening er jo bare fint! Tror ikke jeg vil ut å kjøre 4-hjulsdoning, men en lett roadcart.. Tur og presisjons-/brukskjøring.. Bare for å gjøre noe annet..
Gå til toppen av siden

VerIng

Skrevet - 07/06/2006 :  22:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil nå allikevel tro at dte beste er om man kan få hesten til å trave rent med vogn da, ikke tølte:). Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/06/2006 :  09:58:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Mange gode synspunkter her :)

Tenker mer i retning skritt og trav foran en lett vogn ja. Har fiine kjerreveier her som egner seg ypperlig til litt muskelbygging foran vogn. ;)

Får se hvordan det blir, har null erfaring eller kunnskap med innkjøring og kjøring.. Men spennende, det blir det!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

nettfragudenaadalen1

» VIP

Skrevet - 20/06/2006 :  16:18:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe kjøring er ikke no problem for islandshest.
jeg kjørte inn mi hoppe.
det kan jo bare være positivt.
få byggd opp gode muskler av og bli kjørt med kjerre og det er viktig med muskler om man skal få riktig gode gangarter;)
hoppa mi sleit med og få en ren trav, så jeg kjørte henne inn og der kom jammen meg traven me en gang;)
så sett i gang og kjør henne inn hehe
Gå til toppen av siden

adniL

Skrevet - 20/06/2006 :  22:16:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseadniL  Svar med kopi av melding
Je kjørte inn islendingen min nå i vinter, od det fungerer veldig bra. Før slet vi med å holde traven, nå er itte det noe problem lenger

Men det er itte alle hester det faller like naturlig for å gå i vogn,så må være litt obs på at det kan bli belastningsskader hvis hesten bærer seg feil i ei for tung vogn...
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2006 :  18:08:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg vil også kjøre inn pånnin min
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 03/07/2006 :  21:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også tenkt mye på å prøve å få tømme kjørt hoppa mi i alle fall... Tror ikke dette kan ha noe skade av gangartene, eller, hvis hesten bærer seg feil o.l så kan det jo bli det, men slik er det jo med alle så. Nei, ikke er jeg sikker, det høres nå ut som en fin avveksling da, i alle fall... Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  20:59:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Skikkelig kult med isis som tølter med vogn da
Haoli <3 Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  08:46:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Da jeg var på island møtte vi stadig folk som var ute å kjørte med hestene sine :D
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Blekkur

Skrevet - 01/10/2006 :  01:32:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har kjørt med islandshesten min i mange år. Han går også i 2 spann. Han er en 5 gjenger som kun får skritte og trave med vogn. Opplever bare at traven blir flottere jo mer jeg kjører og at hesten trives veldig godt som kjørehest. Har også deltatt på dressurkjøringskurs med han. Ellers er det jo flott og kunne kjøre med slede og bjeller på vinteren. Til vanlig er han en god gangartshest med mest fokus på tølten, og har aldri opplevd at kjøring ødlegger for gangartstrening. Tvert om. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.