hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innkjøring av Islandshest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 Innkjøring av Islandshest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ina-Hestane

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  22:13:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIna-Hestane  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna-Hestane  Svar med kopi av melding
Eg har nett kjørt inn hesten min :) Ho har 3 og ein halv gangart kan ein sei ;) Ho har ikkje skikkeleg tølt...:( Sjå under tølt : http://pic5.piczo.com/gydjasweet/?g=20560421

Har bilde når eg kjøre og :)
http://pic5.piczo.com/gydjasweet/?g=22240210

Redigert av - Ina-Hestane den 12/10/2006 22:16:00 Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  01:58:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har holdt på å kjørt inn ene isisen min nå jeg! Kjempeartig! :)

Har hatt henne 11 1/2 år, så har vært med fra grisepass-stadie til flink jente med rein tølt stadie, og nå... dame på 17 med hvilket gir hun vil....

Kjører nå Dimmbrá med en 4 hjulsvogn til ponni, (den fra Skoies) den er ikke akkurat lett....Men klart ikke så tung heller, hvis man sammenligner med f.eks. sleder etc.

Jeg har også hørt mange ganger at man ikke skal kjøre med islandshesten, men etter mange år i miljøet og mange år på baken med islandshester, må jeg si at dette er en påstand som var veldig dum :)
Bare tenk over grunnen...Jeg lærte at hvis man kjører mye med en islandshest vil den lære seg å bruke fremparten for mye (!) og da ville det bli vanskelig for den å tølte....Men, hvis vi tar for oss denne påstanden.
Så lenge man skal ri på et dyr som faktisk ikke er skapt for ridning engang, må man bygge ryggmuskler. For å få en hest til å tølte og gå i balanse, må man ikke bare ha med bakparten bare, man må bygge en sterk og god overlinje i hele hesten....hva gjør man når man kjører? Jo, nettopp dette! Og jeg tror en hest fint kan lære seg å skille på bruk, om du er bak i vogn eller sitter oppå. Rir man inn og trener hesten sin korrekt, er kjøring et stort pluss. Tror og det er mer vanlig å se hester bruke seg feil under ridning mtp gangarter enn foran en vogn....
Og ikke minst, hvis man er en av de rytterne som rir tølt med brutt overlinje (senket rygg, nesa i været, på framparten), tror jeg kjøring kan være bra for hesten så den får brukt seg riktig der hvertfall :)

Min lille Dimmbrá har alltid vært en 5 gjenger med passen og traven nærmest sitt hjerte. Hun velger alltid grisepass hvis du ikke gir henne tydelige signaler (også pga mangel på muskler og styrke om dagen, hun er utrent). Bak vogna tar hun og grisepass, men det er ikke mange meter! Hun velger fort et godt og friskt trav, og er innimellom i rein tølt også, spesielt hvis hun må bremse vogna. Og, hun DIGGER å bli kjørt med, liker det mye bedre enn ridningen. Jeg ville ALDRI korrigert hesten min hvis hun valgte ren og fin tølt foran vogna, heller rost henne masse! Men uren dassetølt får hun ikke gå, da må hun pent trave i stedet (til nå har jeg heldigvis ikke fått se noen uren tølt foran der da)

Jeg tror ikke at kjøring skader gangartene, heller at det hjelper til å bygge hesten opp så den mestrer ALLE gangarter bedre!
Gå til toppen av siden

_prinsessa_

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  08:52:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei

Har nettopp kjøpt ny hingst, og han er innkjørt. grunnen til dette er at travn hans ikke va så sterk i fjor vinter, så for å få han til å trave, kjørte den forrige eieren inn han. dette har hjulpet kjememye på traven hans, og de andre gangartene har ikke tatt skade av dette

tror nok ikke du skal være redd for å kjøre inn hesten din=)

mvh ida maria skilbrigt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.