hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skal - skal ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Skal - skal ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  15:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Usikker på om jeg har lagt dette inn rett sted men regner med at jeg får høre det om det er feil

Saken er den at en av ungjentene på stallen skulle startet Horton nå til helgen. Det blir mest sannsynlig ikke noe av.
Horton trenger stevnetrening og å komme seg ut litt så jeg vurderer sterkt å starte ham selv.
Problemet er at jeg hadde basert meg på å trene ham vinteren igjennom for å få galloppen på plass slik at vi kanskje kunne være klare til lett c evt. lett b til neste sesong.
I følge meg er han definitivt ikke klar for en lett c nå så jeg ville derfor måtte starte ham i lett d.
På dette stevnet er lett d en klasse med deltagersløyfer for alle, altså ingen plasseringer annet enn en resultatliste med prosenter/ poeng som blir hengt opp.

Noen som skjønner poenget her og har lyst til å komme med en kommentar?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Irene A

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  15:53:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hva mener du? At det ikke er noen vits i å starte så lenge det ikke blir plasseringer? Det blir vel litt det samme som clear round i sprang, sløyfe til alle som kommer rundt banen uten feil. Syns det er kjekt at de gjør det slik i Ld. Klassen er vel ment mest for unge/urutinerte ryttere, og for dem er det nok stas i få sløyfe.
Hvor langt unna er dere å være klar for LC da?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  15:55:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Man starter vel mest for å få et svar på om man er på rett vei treningsmessig. Så lenge man får en dommerprotokoll med poeng og kommentarer, er det sikkert lærerikt. Jeg vet ikke om de dømmer på lik linje som andre klasser, eller om de er snillere?
Lykke til med galopptreningen :D

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  16:17:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva mener du? At det ikke er noen vits i å starte så lenge det ikke blir plasseringer?

Det jeg mener er at da ville jeg, om jeg skulle være så (u) heldig å få en plassering, i alle fall ikke ta fra noen unge og håpefulle plasseringen.

Kopi av melding:
Hvor langt unna er dere å være klar for LC da?

Galoppen er superfin....en halv volte
Mangler endel muskler og balanse for å kunne få godkjent galoppprogram.

For tiden rir jeg ikke for instruktør så det hadde faktisk vært litt fint å få kommentarer uansett....meeeen jeg vet ikke...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  16:20:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Jeg ville startet! Ettersom det er det samme som clear round i sprang,tar du jo ikke fra de unge og håpefulle noen plassering. Det er jo en fin trening,og en plass må man begynne. Det kan jo være at du får noe ut av stevnet,f.eks hva du burde trene mer på,og hva som er bra.
Stå på, du fremhever "de umulige travere`s" bruksområde:)

Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  17:33:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva tviler du for egentlig? Det er en super måte å gi Horton stevneerfaring på, og du får en tilbakemelding på hvordan du rir.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  18:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Enig der Tone!
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:51:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
LD er ingen klasse for å gi hesten stevnetrening Dette mener jeg fortsatt.. Får du ikke lov til å ri hesten litt på konkurransebanen utenom konkurranse? Eventuelt starte LC utenfor konkurranse, men få tilbakemelding som om det er en LC? Hvor galoppen blir litt deretter.. Det vil antagelig være null verdt å få en tilbakemelding på hvorvidt du kan styre hesten. I LC får du i det minste en kommentar som også inkluderer deg som rytter på den hesten du sitter på og tar utgangspunkt i. Altså dere som ekvipasje. Styre hesten din visste du forhåpentligvis at du klarte fint

Og, det er lov å ikke være stevneklar.

Ingen bombe.. Jeg synes du ikke har noe i en LD å gjøre. Uannsett om hesten ikke er klar for LC eller ei.. Hva taper du egentlig på å starte LC? Jeg er litt enig i at man ikke skal starte høyere enn hva man er klar for, men det er jo litt begrenset med hva som kreves i en LC også da..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det som er problemet mitt her - jeg er både enig med Maja som mener at jeg ikke burde starte en lett d, også er jeg enig med de som mener motsatt også...
Ambivalent kalles det

Skal prøve å ri igjennom lett c i morgen og se hvor ille jeg synes det er...

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  02:46:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Skal prøve å ri igjennom lett c i morgen og se hvor ille jeg synes det er...

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Hehe.... Jeg må le av deg. Du skal se hvor ille det kan bli liksom!!!
Jeg er helt lik, derfor starter ikke jeg.. Men jeg skulle gjort det for lengst. Vet litt alikevel da og jeg er vel egentlig enig med Maja.. LD gir liten tilbakemelding og mer på et generelt nivå mens i LC så får du vertfall litt konkrete vurderinger...

Og tanker som: Her kommer ¨gamla¨ og tur'a skal danke ut alle fjortisser...er ikke lov, for alle må vi starte et sted...selv vi gamle

Løkke tell..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  09:37:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he Line

Mest sannsynlig( ambivalens tatt i betraktning) blir det ikke noen start på meg før hesten er klar for lett b, lett c er ufattelig kjedelig, så om galoppen er bra når den tid kommer kan jeg like godt vente og hoppe over lett c.

Uff, veldig usikker nå altså, vi får se - kanskje jeg hiver meg ut i lett d allikevel

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:51:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg syns du skal starte LD:) Hva har du å tape? Bare bra for hesten å få komt seg ut og starter. Fin erfaring det! Mange er anderledes å ri på fremmed bane, "skumle" lyder osv... Ville absolutt hevet meg ut i det;) Kanskje du er for god for LD, men du tar jo ikke premiene fra andre så lenge det er clear round. Har man en uerfaren hest, som i tillegg er traver (problemer med galoppen foreløpig) så syns jeg det er helt ok å starte første gang i LD...

Så jeg syns du skal go for it Enten LD, eller hvis LC går bra. Du har ingenting å tape! Så får du trene til LB, og da har du allerede startet en gang og vet hvordan hesten er å ri på stevne;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  13:19:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
*Gromf*

I LD er hensikten å vurdere den uerfarne rytterens grunnleggende ferdigheter i skritt og trav:
  • Evne til å holde hesten i riktig gangart og vise kontrollerte overganger mellom skritt og trav
  • Evne til å bruke banens veier riktig, inkludert hjørnepasseringer
  • Evne til å sitte i en korrekt og balansert loddrett sits
  • Evne til å holde en myk og rolig kontakt med hestens munn og ellers bruke hjelperne uten å forstyrre hesten.
Det kreves ikke at hesten går til ettergift. Det skal ikke legges vekt på hestens kvalitet, ut over det som er uttrykk for rytterens ferdigheter (som regelmessighet og tempo, aksept av tøylekontakten, stilling og bøyning).

(klippet fra et LD-program)

Jeg har vel sagt det før, og står på dette fremdeles. Om man ikke er i målgruppen for LD, og er ute for å starte nettopp for å få tilbakemeldinger på det som vektlegges i LD, så start ikke i klassen. LD er ikke en unghestklasse, og heller ikke en klasse for travere som ikke kan galoppere. Den er for den urutinerte rytter, og er en rekruteringsklasse. Greit det er en clear round, men la likevel klassen ha et nivå hvor de som starter som er i målgruppen, føler seg hjemme i og føler de har noe å gjøre i. Hvis LD-rytterne aldri føler at de hevder seg i LD, vil de ikke tørre å ta spranget opp til LC. Så la LD være hva LD er, en klasse for den urutinerte rytter.

Kan man ikke ri unghesten eller travern eller en hvilken som helst hest i LC, så går faktisk hesten ikke særlig bra dressur, og det kan godt tenkes at hesten ikke er stevneklar. Å trene på å ri på nye steder og på den måten ha miljøtrening kan man gjøre på andre måter enn å ødelegge lagånden i LD. Jeg synes det er en skam når rutinerte ryttere misbruker LD-klassen, og som dommer skal jeg ærlig innrømme at jeg har tatt meg friheten til å kommentere dette. Det er dessuten gørr kjedelig å kun gi tilbakemelding på sits og rideveier på LD-nivå når du vet at ryttern har null verdi av den tilbakemeldingen du gir.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/10/2006 13:25:44 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  13:59:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Start LC! Hva gjør det vel om du ikke får det til, hesten får stevneerfaring selv om han traver seg gjennom galloppen.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  14:41:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal starte jeg! Hvilken klasse, og om du starter utenfor konkurransen spiller ikke så stor rolle- så lenge du starter! Jeg er overhode ingen dressurrytter, men likevel startet jeg hesten min i LC 2 måneder etter at jeg fikk henne, kun for miljø/konkurransetrening. Gikk så som så (grunnet en sko som viste seg at lå feil), men erfaringen var god likevel! Noen måneder senere startet jeg LC på nytt og fikk den gang et godt resultat og plassering. Jeg kommer nok aldri til å satse, men erfaringen er fin å få med seg:)
Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  18:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
*Gromf*

Og det betyr?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.