hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjulsporer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hjulsporer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  21:37:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Lurer på om noen her har erfaring med bruk av hjulsporer (med roterende hjul), noe ala disse:

Hvordan skiller de seg ut fra vanlige sporer? Har hørt at disse skal virke anderledes enn vanlige sporer fordi de "kiler" hesten mer en de legger trykk mot sidene. Er litt interessert i å prøve det, men vil høre om dere har erfaringer først.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 17/10/2006 21:38:58

Xxjulie

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  22:21:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er nok selv ikke erfaren nok, men hvorfor ska jeg bruke hjulsporer? Hva er vitsen når vanlige sporer funker best?! I hvertfall til mitt bruk..
Tror du ska holde deg til vanlige sporer jeg, hvis du er usikker..

ikke noen nybegynner spore akuratt, og det krever jo at du sitter ekstra stille med sjenklene..
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:41:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er nok selv ikke erfaren nok, men hvorfor ska jeg bruke hjulsporer? Hva er vitsen når vanlige sporer funker best?! I hvertfall til mitt bruk..
Tror du ska holde deg til vanlige sporer jeg, hvis du er usikker..

ikke noen nybegynner spore akuratt, og det krever jo at du sitter ekstra stille med sjenklene..

Opprinnelig postet av Jujja

Etter min mening er vel ingen sporer for nybegynnere, de skal ikke brukes for å få hesten mer frem, men heller korrigere, gi mer nøyaktig signal og fortelle hesten at en vil ha mer aksjon / aktivitet. En bruker jo ikke sporene hele tiden!

Poenget er vel litt det at jeg føler at hesten ikke svarer "nok" eller "riktig" for signaler med vanlig spore, og at jeg derfor er i fasen med å prøve meg frem til noe som kanskje kan være mer riktig for nettopp denne hesten. Dette er en hest som er litt treig i oppfattelsen, og fort blir litt "sjenkeldød". Så jeg prøver å ri med så lette hjelpere som mulig, og tenker da intuitivt at en hjulspore som "kiler" kanskje vil være bedre enn en vanlig spore som trykker i siden på samme måte som en sjenkel.

Jeg kommer kun til å bruke sporene når jeg rir for instruksjon, slik at jeg får kontrollert om jeg bruker dem korrekt.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  14:40:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om hesten ikke svarer godt nok for vanlige sporer så bør man gå litt tilbake i treningen og begynne på nytt. Jeg bruker også sporer på hesten min innimellom, men med en gang jeg kjenner hun begynner å bli seig på de også så fjerner jeg de rett og slett og rir uten. Ingen vits i å bruke noe man ikke får svar for.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  20:07:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva jeg skal si jeg, jeg har hørt av flere at hjulsporer faktisk skal være mildere fordi de har disse bevegelige hjulene.

Har ingen erfaring med det selv... Du sier selv at hvis du skal bruke disse sporene så vil du ri for instruksjon, jeg ser ikke problemet med at du i samråd meg trener prøver ut dette.

Jeg oppfatter at Christine vil bruke dette for hestens beste, få den mere følsom. Ikke for å være grovere. Det er jo mye bedre å bruke hjulsporer rett og lett enn å måtte pirke skikkelig til med med en vanelig spore.

(bare sånn at jeg ikke får stor kritikk mot meg, så er det ikke noe jeg selv bruker og vil absolutt ikke anbefale det til alle og en hver, men en dyktig rytter meg god kontroll på sjenkler og korrigering i samråd med trener burde det gå greit)
Gå til toppen av siden

badminton
» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  21:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har også hørt å erfart at hjulsporene er mye mildere enn vanlig sporer...
hesten min fikk lett sår etter sporene for jeg begynte med hjulsporer, for de at da ble sporene stikktinni sida, og lå der å gnagde, helt til jeg bytte til hjulsporer for der lå de ikke stille på samme klass å gangde pga hjeluet som roterte rundt å la trykket på forslkjeligge steder

ps: allt dette her var i samråd med min trener..

Le godt så lenge du lever, for du lever godt så lenge du ler... Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  08:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med badminton Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.