hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trene tjukk ponni
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trene tjukk ponni
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ChapmanLane

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  09:18:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideChapmanLane  Svar med kopi av melding
Synes også at det er mye lettere å springe opp en bakke enn å gå Tror hestene får mere muskler hvis de går opp bakker Også når de går fort
R.I.P Perle Turi :'( Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  15:47:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne har iallefall sinnsykt lyst til å springe opp bakker og det skjennes ut som om det er lettere for henne.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  23:51:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er hvertfall feil å si at man må gjøre trav arbeid for å slanke hesten

Nei, nei, nei Du skal jo øke forbrenningen, det er det som gjør at hesten mister fettet. Forbrenning. Og det får du bare ikke like godt til om du skritter. Grunnen til at ekstremt overvektige folk går, er fordi de ikke klarer å springe. Ekstrem overvekt er en enorm belastning på kroppen, og ikke minst på ledd dersom du skal løpe. Derfor kan gange være et alternativ i starten når du er alt for overvektig til å løpe. Når du derimot har nådd et bedre nivå går du over til å løpe, for da øker du forreningen Du brenner kalorier ved å gå også, ved å bevege deg i det hele tatt. Men vi vil vel ha effektivitet? Kan du slanke hesten på 2 mnd istendenfor 5 gjør du vel det? Er hesten ekstremt overvektig vil det hjelpe den å skritte i starten, men etter en viss tid må/bør du gå over til travarbeid for å få bra nok effektivitet. Spørsmålet er da hvor overvektig hesten din, hvor bra form den er i, og hvor mye du får trent i skritt. For all del, dere bør ikke fortsette å skritte i det uendelige liksom, sett igang med travarbeid så fort det lar seg gjøre. Skritt gir ikke bedre forbrenning enn trav, såre enkelt

I bakker kreves det at du bruker riktig teknikk også. Om du jukser når du løper, men bruker deg riktig når du går vil det sef. bli lettere. Hestene skal ikke får jukse seg unna når de løper. De skal bruke ryggen og bakparten like mye når de traver som når de skritter. Klart at det bir lettere for en hest å trave opp en bakke dersom dere lar dem slippe unna med teknikk. Når et menneske løper opp en bakke, kan du løpe på tåballene. Det er lettere enn å sette nedi hælen slik du gjør når du går. Prøv da å løpe opp en bakke mens du tråkker helt ned på hælen, det er dritungt! Dere jukser når dere løper opp bakken, for dere går opp på tåballene. Hestene kan også jukse ved å ikke bruke ryggen skikkelig, senke hodet og bruke skikkelig teknikk. Det blir jo ikke det samme.

Riktig teknikk, hesten skal bruke seg!, ikke ta rennfart før bakken- da vil det alltid være tyngre å trave enn å skritte opp en bakke for en hest
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  23:57:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En liten test: Skritt bort til starten av bakken, eller enda bedre, til midt i bakken. Be om trav. Er hesten fremdeles like villig til å trave, eller vil den fortsette å skritte? Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  03:50:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg tror i grunnen det er MINST like viktig (ok, jeg tror det er viktigere) at man jobber hesten i riktig form opp den bakken som hvilken hastighet den går i.

Jeg har også vokst opp med at det er mest slitsomt for hesten å skritte opp bakken, men jeg funderer ørlitt på om det kanskje er like slitsomt å måtte trave rooolig og i form. For når hesten begynner å trave oppover bakken så er det sjelden at den gjør det i form og med ordentlig sky bakfra? Iallfall har ikke jeg opplevd at det er slik den løper oppover bakken.

En annen ting: om man skulle finne på å trene intervaller eller klatre osv. så er det litt viktig å tenke over at også hester kan få melkesyre om man trener slik at man får anaerob trening. Hvis man har trent så hardt en dag at det er fare for masse melkesyre vil jeg anta at hesten fungerer noe ala det vi gjør (jeg mener å huske at vi en gang hadde en lang og skikkelig informativ debatt om dette, skal se hva jeg finner i morra). så bør man neste dag jogge ut, for å frakte vekk slaggstoffer. (altså ikke gi helt fri, men skritte/jogge en liten tur i rooolig tempo).

Nå tror jeg andre her har nevnt det også: husk at overvektige hester bærer masse vekt i seg selv også, attpåtil bærer de deg.
Kanskje litt effektiv langtøylearbeid feks kan være fint for å skaffe ponnien litt muskler i ryggen uten at hun behøver å bære rundt på deg? også får jo du også litt trening på kjøpet;-)
Eller tømmekjøring osv.

Guro
Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  09:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men det er det jeg mener.. Man kan ikke ta en overvektig hest og si at den må trave for å slanke seg.. man ser jo etter hvert at den blir i bedre form og da må man jo øke tempoet.. Det kommer til ett punkt i skritt hvor man må skritte laaange turer for å evt få effekt.. jeg mente absolutt ikke at det var det eneste man skulle gjøre resten av treningen. Det som var var a det tidligere ble sagt at man ikke fikk noen trenings effekt av å skritte og at man må opp i trav.Og det mener jeg kan være helt feil for endel utrente overvektige hester, fordi de ikke er sterke nok til det.
Og det med traving opp bakker.. det kommer vel kanskje på hvordan man traver. Og her handler det igjen om en overvektig hest. Det er ikke sikkert det er så lett for den å trave i riktig form opp en bakke, det er ikke sikkert det er så lett å få den til å gå i form i det hele tatt.. Jeg ville hvertfall ikke gjort det om ikke hesten var skrittet mye i form opp bakker slik at det egentlig ble lett arbeid for den, og da snakker vi ikke om en overvektig hest hvertfall..
Den overvektige jeg rir har hvertfall mer enn nok med å klatre opp bakker i skritt, hun traver heller litt i flate bakker hvor det er MYKT underlag, og ikke så lange turer enda heller.Man må jo legge opp trening etter hvordan hesten er og ikke kreve for mye i begynnelsen..
Er vel egentlig det jeg ville frem til ja..
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  01:42:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå som beitesesongen for det meste er over, er det nok noen av oss som har fått i hus noen skikkelige "rullepølser", som altså trenger slanking OG trening.

Det er med hester, som med oss mennesker, det er TO ting som det må tas hensyn til: Mat og aktivitet, som må "henge sammen".

Man jager liksom ikke en "fat guy" ut på en Marathon uten mat....

Man må gradvis redusere og regulere foret, og det samme gjelder treningen - litt mindre for og litt mer trening for hver dag. Og med trening menes mye skritting og "jogging", dvs. langsomt trav, før man evt. setter mer fart på. Vil også anbefale "terreng-bevegelser", dvs. turer med litt variasjon.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.