hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Veldig irriterandes ...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Veldig irriterandes ...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 07/10/2006 :  11:00:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Hei

Hesten min er ei varmblodshoppe ( X - traver .. )
Eg prøver å lære ho meir galoppsjenkel, ho bedrer seg, men mange gonger eg legger sjenkelen spring ho fortere .. Og når eg legg høyre galoppsjenkel, tar ho bare venstre galopp.

Har dykk nokon bra tips til å bedra galoppen + at ho kan ta høyregalopp? Og dykk som har X - travara, korleis har dykk fått det til med roleg trav og roleg galopp og sånt ? Hadde blitt veldig glad for svar

Og det som er irriterandes, det er at ho drar og drar på hovudet, ho drar hendene mine ut av tøylane, eg rykker da fram og mister tøylene .. Det er ikkje så lett å forklara, men dere forstår sikkert ?

Kvifor gjer ho dette, og korleis kan eg klara å slutta ho av i frå det ?

Har dykk nokon bra tips ?

PS : Hadde blitt veldig glad for dette, og takk på førehand

lucky june

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  14:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut som hun ikke helt skjønner galoppsjenkel (eller at hun krever tydeligre signal enn det du gir)
Hvis det stemmer vil det ikke spille noen rolle om du gir høyre eller venstre galoppsjenkel.
er du sikker på at hun er sterk nok til i høyregalopp?

Det jeg gjorde for å få min roligre var å ri i rolig tempo, skrittet masse i skogen. På bane red jeg overganger, volter, 8-tall og slangelinje.
Først når hesten hadde roet seg helt ned, skjønt signalene for stopp og jeg kunnne bremse henne uten å dra i tøylene gikk jeg videre til å prøve galopp.

Å roe ned en eks-traver og få inn galoppen er en jobb som kan ta lang tid.

Bruker du et bitt hun er komfortabel med? Er du myk og følsom nok i hånden? Er du sikker på at du ikke har for stramme tøyler?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  15:09:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingen erfaring med x-travere. Men anngående å dra i tøylene, så jeg at Natalie hadde svart på noe lignende her en dag, der hun anbefalte å lære hesten hva press i tøylene betyr. Lett litt rundt på forumet eller bruk søkefunksjonen, så finner du nok innlegget hennes + en drøss av gamle innlegg!
Hege Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 07/10/2006 :  19:31:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan reagerer hun på sjenklen til vanlig da? Kan hun sjenkele godt nok i det hele tatt? En galopsjenkel er ikke noe som automatisk vil føre til galopp. Galoppen må du trene inn, og legge til sjenkel som kommando etterpå. F.eks. så trenes ofte galoppen inn i longe, da er det stemmekommando først. Deretter bruker du stemmekommando når du skal fatte mens du rir, samtidig som du bruker sjenkel, for etterhvert å kunne gå helt over til sjenkel.

Veldig mange travere har kun lært sjenkel som fremaddrivende. Ikke som sideførende, eller at den kan brukes hver for seg. Sjenkel betyr frem, det har de lært seg. Jeg tror at du kan gå tilbake i treningen, og jobbemed å få ehsten til å forstå sideførende sjenkler også. Lære henne at sjenkel betyr mer enn å bare gå frem. Jobb med å bøye henne for sjenkel også. Og når du skal øve inn høyre og venstra galopp er det nok en fordel å ri på volte, slik at hesten selv lærer å fatte riktig galopp. Etterhvert vil hun kunne forskjellen. Om hun fortsatt bare velger en galopp kan det være noen problemer et sted, eller at hun bare ikke er sterk nok i ene sida.

At de nykker i tøylene kan av og til være fordi de har problemer i munnen. Lenge siden du fikk sjekket tenner? Det kan også være at du er for hard på hånden, da vil de ofte strekke seg fremover ofr å prøve å få mer fri i munnen. Å finne et bitt hesten er komfortabel med er også viktig, du kan kanskje veksle mellom bitt og prøve deg litt frem her. Ellers gjelder det å ha myk og fin tøylekontakt, jobbe hesten rolig og avslappet.
Gå til toppen av siden

*Cuty*
» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  10:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar

Eg bruker eit vanleg trinsebitt, men kanskje eg ikkje er så lett med handa .. ? Korleis kan eg bedra dette med å væra lett med handa ?

Det som du sier Lucky June, og dere andre. Det er nok lurt å begynne i rolig trav å mjukne ho opp der og ta 8 - tall og lignende

Tusen takk
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  18:34:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å omskolere en traver tar laaang tid
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  18:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bedre at du har litt for lange tøyler enn for korte da travere tar støtte på tøylen og løper gjerne fortere. (tenk en traver på oppløpet)
Håndleddene dine skal være bevegelige, ikke stive.
Tenk at tølene er noe som lett kan gå i stykker slik at du må ha et lett og forsiktig grep.
Dårlig forklart, sikkrt noen andre som har bedre forklaring.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 09/10/2006 :  23:06:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Rir du henne med korte tøyler? Det kan være at hun vil ha lenger tøyler fordi hun ikke er sterk nok til å bære seg selv med samling. Hun har nok heller ikke lært å senke farten eller stoppe med trykk på bittet. Jeg ville ha konsentrert meg om det først. Det samme ville jeg ha gjort med sjenkler.

Og jeg vil anbefale deg å lære henne å ikke øke farten når du legger sjenkel inntill. Det samme med tøylene og bittet. Ville ha lært henne å senke farten når hun får trykk på bittet.

Typen har x-traver, og det jeg gjør for å få henne rolig er å longere masse. Når hun greier å trave med senket nakke og med nesa fram, belønner jg henne med en godbit. Prøver hun å løpe fortere, stopper jeg henne. Og ang gallopp, så legger vi kun til sjenkel på tur der hvor vi vet hun kommer til å galloppere av seg selv. Og resten får vi ta når den tid kommer.

Og på et så tidlig stadie ville jeg ikke engang ha tenkt på høyre- eller venstregallopp. Ta en ting om gangen og ikke forhast deg.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  22:34:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Eg bruker eit vanleg trinsebitt, men kanskje eg ikkje er så lett med handa .. ? Korleis kan eg bedra dette med å væra lett med handa ?

Opprinnelig postet av *Cuty*

Et trinsebitt er ikke nødvendigvis så snilt som mange skal ha det til. Regner med at det er et todelt bitt du snakker om (ett ledd på midten). Når du drar i tøylene, kommer leddet på bittet til å treffe ganen på hesten, og i tillegg ha en ganske sterk "nøtteknekkereffekt". Så om du vil ha et snilt bitt, prøv et tredelt bitt, gjerne muffebitt.
og det som lucky june sa, med å tenke at tøylene kan gå i stykker, er smart

og sist men ikke minst; ikke kjemp alene. få en flink ridelærer til å hjelpe deg, en som du synes forstår dere og som du liker. Alt er så mye lettere når man ikke er alene

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  15:15:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av *Cuty*

Et trinsebitt er ikke nødvendigvis så snilt som mange skal ha det til. Regner med at det er et todelt bitt du snakker om (ett ledd på midten). Når du drar i tøylene, kommer leddet på bittet til å treffe ganen på hesten, og i tillegg ha en ganske sterk "nøtteknekkereffekt". Så om du vil ha et snilt bitt, prøv et tredelt bitt, gjerne muffebitt.
og det som lucky june sa, med å tenke at tøylene kan gå i stykker, er smart

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Enig der med bitt. Og det er ikke alltid tykke bitt som er de beste heller.
Det er ikke alltid hester greier å lukke munnen helt igjen.

Selv bruker jeg enten et trinse stangbitt, eller en tredelt fullsjekk.

Bedre med et tøffere bitt der man blir mykere på hånda enn omvendt.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.