hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trene tjukk ponni
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Trene tjukk ponni
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  19:35:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Jeg har ponni som skal på slankekur og få kondis og kanskje litt muskler til og med! Det er ikke Roxanne hvis noen lurte Nå har jeg irriterende nåk ikke plass å ri tur lenger! Jeg som hadde planlagt så mye som man kunne gjøre på tur... Jaja. Det jeg har tenkt til å gjøre er tempoveksling i trav også stusshopping. Det siste kan jeg ikke gjøre så mye da men Men hva mer kan jeg gjøre? Tenkte på tempoveksling i galopp, men tror ikke hun har nåk muskler til å klare det ennå! Så jeg trenger råd!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com

PonniTeam

Skrevet - 13/10/2006 :  20:46:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePonniTeam  Svar med kopi av melding
Trav mye! Hester må jobbe hardt hvis de traver en stund i veldig sakte trav. Om du har muligheten er det bra og ri en del i fjellet, så hesten kan "klatre" litt, og styrke musklene når den bykser seg opp over små berg... Det er fin trening for og få mere muskler, og trave er bra for kondisjonen. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  23:49:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Hvorfor har du ikke plass å ri tur lengre? Det var jo kjipt... Jeg ville ridd mye tur, klatret, travd masse osv, men det er jo ikke så lett uten turmuligheter:s hmm...
Ri masse dressur, overganger, volter, jobb hesten skikkelig! Husk å jobb gradvis, hvis den er ute av form må man begynne forsiktig også trene hardere etterhvert;)

Hvilken ponni er det foressten? Pernille? Bare litt nysgjerrig hehe...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  23:53:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hesten ok grunnkondisjon kan du begynne med intervaller. Jeg ville først startet med lange og rolige, for deretter å ha gått over til korte og raske. Kan gjøres i både trav og galopp, galopp er kanskje bedre egnet til de raske. Du kan trene intervaller to ggr i uka, uteover det ville jeg holdt meg til travarbeid og turridning. Å trene i bakker gir bra styrke, samt kondisjon. Du kan gjerne ri rolige travintervaller i bakke også. Synd du har begrenset turmuligheter, det er super trening å ri i skogen.

Et tips er også å ikke overdrive. Trener du hardt en dag så pass på å ta en roligere økt dagen etterpå. Maks to dager med hard trening etter hverandre. Det er bare et lite 'obs' som du skal huske på
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 14/10/2006 :  09:27:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det siste innlegget her var viktig ja, at du ikke overdriver :) Men noe som ikke ble nevnt, det er jo i en god skritt hvor hesten egentlig må jobbe mest (har jeg lært) så hvis du har jordekanter å ri på? hvis de er litt sølete (litt) så er det et skikkelig arbeidstak for hesten å skulle gå i en god og aktiv skritt bortover der. Til å begynne med, traven kan du jo også ta, men det kan lønne seg å ta en del skritt også altså! Du trener muskler der også.!

Lykke til med ponni`n
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  17:42:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Takk for svar! Tror ikke jeg skal begynne med intervaller enda Ellers var det med å skritte i søle smart! Jeg som sitter og lurer på hva jeg skal med all sølen i luftegården! Det kommer jeg sikkert til å gjøre med andre ponni'n å.

Grunnen til at vi ikke kan ri på tur lenger er det at de har sperret sauejordet jeg red på. For ikke opp grinda alene. Kan jo alltids ri på veien, men da må jeg ri midt i veien siden jeg ikke har lov til å ri på fortauet. Hvem idiot er det som har kommet på den regelen!

Jepp. Det er Pernille. Ikke Roxanne altså

<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 14/10/2006 :  18:08:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grøss... Kan ikke tenke meg å ikke kunne komme seg ut på tur, huff! Hihi, men da har du jo noe å bruke søla til jah :p Nei vet du hva, det er den rareste og mest livsfarlige regelen jeg noen gang har vært borti! Det er jo som å gå på en tågbane å vente å at tåget kommer å mejer deg ned det :s huff..... Du får få noen gode venninner til å stå å spesse av veien bare for deg da vettu, hihi, i det du skal gå frem og tilbake :P Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  19:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja! Med sånn rød skilter du bruker når helikoptere og sånn skal lande Jeg kommer sikkert til å ri på fortauet uansett altså. Så 'farlige kan vel ikke hestene være. Jeg går jo ned i grøfta uansett når det kommer folk. Så rir jeg ikke akkurat full galopp heller da. Jeg skritter pent og rolig!
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2006 :  23:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ri på fortauet du;) Gjør alltid det jeg (bor også et sted det er 0 lovlige turplsser), har aldri fått en kommentar når jeg rir på fortauet, selv om det eeegentlig ikke er lov. Politiet har kjørt forbi mange ganger når jeg har ridd der, men har aldri sagt noe så det kan vel ikke være så veldig forbudt;)
Myyyye bedre enn å risikere livet ute i veien i alle fall! DA hadde nok folk blitt hysteriske da!

Det med å ri i sorpa: Hovslageren min sier alltid at det "drar av" skoene, så vær litt obs;) Vet ikke om det stemmer altså, men jeg har vel alltid hatt det inntrykket at det ikke er spesielt br for bein og høver med dyp sorpe... Tungt å gå i=god trening, men det har muligens noen ulemper også:s

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  00:45:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Tror nok det drar av sko lett, men tror det er in (ja det ordet som er vanskelig å stave xP) hvor lett de går. Altså på hovkvalitet og sånn.

Ellers det med å ri på fortauet og sånn. Det sto jo nettopp i lokalavisa at det ikke var lov så nå vet jo alle det... Men jeg kommer nåk til å gjøre det for det altså. Aldri i livet om jeg rir midt i veien! Spesielt ikke med Pernille som ikke er traffiksikker siden vi hadde en skrekkopplevelse med lastebil. Før vi kommer ut på den skikkelige veien må vi ri på en smal vei som det er ganske høy fartsgrense på. 50-60 eller noe sånn. Så kommer det plutselig en lastebil rundt svingen også senker den ikke farten eller noen ting. Pernille har aldri vært 100% i trafikken så hun hopper først i lastebilen og så i grøfta. Hva gjør lastebilsjåføren? Ingenting, bare fortsetter å kjøre!

<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 15/10/2006 :  17:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke sett noe i avisa selv :p hehe, men kan nok stemme det, har hørt noe om det! men selv så leier jeg på gangfeltet ja, erru gær`n når det er gangfelt der så har søren`ma jeg ikke tenkt å la noen få dytte meg ut på den veien :p hehe... Huff, skrekken er jo dette at en lastebil skal komme rett mot deg!! Det er nå min skrekk :p det er jo det som skjer i Hestehviskeren også :p skikkelig skremsel! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  19:28:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, ikke sant! Nei det sto i bygdebladet som vi får her på øya
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/10/2006 :  20:09:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal du ri mye på dypt underlag skal du være obs på sener. Det er lettere å få overbelastninger på sener om du trener mye på dypt underlag. Skal nok endel til, men ha det i bakhodet

Du skal heller ikke være så redd for intervaller. For intervaller kan gjøres rolig de. Du skal ikke ri full fart. Du kan ri øket trav, skritt, øket trav, skritt osv. Samme med galopp, rolig galopp, skritt, rolig galopp, skritt osv. Du skal først og fremst ha effektivitet. Det er problemet med å bare skritte. Du får ikke kondis av å skritte, og ehsten går ikke ned i vekt. Du må ha travarbeid dersom du skal ha av kilo på hesten.

Jeg er også en av dem som mener at skritting i bakker ikke styrker like godt som trav i bakker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk skal ha det til at det er mer effektiv å skritte enn å trave? Du kan sammenligne med det selv. Hva er tyngst, å gå opp en bakke eller å løpe opp en bakke? Hesten skal jobbe riktig og bruke seg riktig uansett, og da vil du alltid få mer utbytte av trav enn av skritt. Ingen pleier for øvrig å ha noen god forklaring på hvorfor skritt skal være mer styrkende enn trav

Nei, skal du ha av kilo må du nok trave
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  20:56:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Du har ikke 4 bein Jeg skjenner det jo på hesten min at hun syns det er mye letter å trave opp en bakke enn å skritte.
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  01:07:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det spiller ingen rolle hvor mange bein du har. Eneste gangen hesten har det lettere ved å trave opp en bakke er om den får ta fart først. Hesten må bruke kroppen like mye som vi mennesker må, de tjener ingenting på å ha to ekstra bein Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  07:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har og en feit ponni som jeg slanker. Jeg kjenner på henne at hun helst vil løpe opp bakkene, så trur kanskje hun synes det er tyngre å gå hvertfall. Men det jeg mener er viktigst når man skal slanke/trene opp en overvektig hest er å tenke på at den faktisk er overvektig. Hun har gått ned mange kilo ved at vi har skrittet i et raskt tempo og klatret masse.Har ikke krevd noe særlig trav enda, fordi det er tungt nok for henne å gå fort nok.Bare se på overvektige mennesker hvor tungt det er for de å gå fort, eller gå i det hele tatt. Etterhvert som de blir sterkere blir det jo og mer nødvendig å gjøre trav arbeid. Vet ikke hvor overvektig din hest er da men det er hvertfall feil å si at man må gjøre trav arbeid for å slanke hesten.
Det med å klatre i skritt er kanskje litt om teknikk kanskje? Det er nok lettere for en overvektig hest å klatre i raskt skritt enn i trav for å bruke ryggen sin riktigere, og kanskje også for rytteren. Jeg har jogget masse i fjellet der vi bor og synes selv det er lettere å jogge opp enn å gå. Det fordi jeg mer kan "trippe" opp enn å måtte tvinge meg selv til å bruke bena mer til å ta i kraftigere fraspark med.
Jeg trur kanskje hesten må ha en lengre bakke og ta lengre steg for å få brukt bena på samme måtesom i skritt og da vil det være vanskeligere å ha ryggen der den skal.. Har hvertfall jeg hørt da..
Men jeg trur at om man gjør alt med måte så blir det bra..Variasjon er viktig.Jeg har til og med hoppet henne (30 cm) et par sprang bare fordi hun synes det er morsomt, og gjerne vil mer.. de trenger litt lek og morro de også. Men nå er den jeg trener opp om dagen veldig overvektig også da. Men hun blir til og med sprek når hun har stått en dag eller to nå da
Vi har heller ikke lov til å ri på gangveien her hvor jeg bor.. Men det har jeg aldri brydd meg med..Jeg skritter alltid og fjerner møkka om hesten gjør fra seg. Og da er det mere trygt for både oss og bilisten å holde oss der..
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.