hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge har du ridd sprang? Og hvor høyt hopper
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Hvor lenge har du ridd sprang? Og hvor høyt hopper
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:22:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Hvor lenge har du ridd sprang? Hvor høyt hopper du til å ha ridd så lenge. Har ridd sprang i tre år, og det høyeste jeg har hoppet er 1.10m.
Hva har du??

=D

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  18:36:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har vel ridd sprang i 4 år nå, hopper ikke så veldig høyt i forhold til det. det høyeste jeg har hoppet er 80, og det er bare et par ganger. det er fordi jeg ble redd etter første gangen jeg falt av hesten, og etter det så torte jeg ikke gjøre noe nytt uten å stole 100% på hesten. og når jeg endelig hadde fått tilbake selvtilliten ble jeg plassert på et ridekurs flere hakk under det jeg hadde gått før... men for en måneds tid siden bestemte jeg meg: nå er det nok! nå er jeg lei av å være pyse, og bestemte meg for å hoppe 80 med hesten jeg hadde på fôr. gjett hvem som var stolt etterpå

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2003 :  10:51:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har hoppet 130 cm enkelt, og 100 cm bane.
Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  00:26:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har trent sprang i ca 5 år.
Har hoppet 150cm enkelthinder og 130 cm bane, starter opptil 110 cm på stevner
og det på en fjording!
Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 05/12/2003 :  03:42:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!

jeg har trent sprang i ca. 3 år nå..
høyeste jeg har hoppet er enkelthinder på 125, og bane på 110..
men lenger kommer jeg ikke pga.ulykken min..:(
Gå til toppen av siden

martinius

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  00:54:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemartinius  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemartinius  Svar med kopi av melding
Har ridd sprang aktivt i 2år. Har hoppet 130cm enkelt hinder og 110cm bane.
Martine & Bookie ;o) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  01:07:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Bare et spørsmål i debatten her som alt er i gang. Litt utenfor, men noe jeg lurer på.

Hvorfor er det på død og liv så "viktig" å ha hoppet et hinder høyest mulig opp og ned? Det sier faktisk ingenting om erfaring. Heller ikke hvor mange år du har ridd sprang. Og høyeste hinder vs antall år har heller ingen sammenlikningsgrad..

Det å ha startet et stevne og ha ridd en bane med de tilhørende vanskelighetsgrader som følger klassen har lagt mer å si. Men vil nesten påstå at "hvilken nivå rir dere i dressur" vs "hvilken vanskelighetsgrad hopper dere på bane" er en langt viktigere sammenlikning. Det er trossalt mest mellom hinderne man rir på sprangbanen.. Er det ikke?

En god sprangrytter er aldri god ene og alene selv om vedkommende har hoppet aldri så høyt rett opp og ned.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/12/2003 01:08:45 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 07/12/2003 :  02:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Har drevet med sprang,litt til og fra i ca.15 år.Har hatt en del forskjellige hester,så jeg har ridd/startet en del dressur også i denne tiden.Synes ikke høyden er så viktig,men jeg har da karra meg over 140 cm.,men det var kun på trening.

Likte bedre 110-120 klasser,da visste jeg hesten var mer "komfortabel",og da gikk det an å gi litt gass...Trente ikke ofte nok til at hesten kunne gått stabile høyere klasser, og som sagt red jeg dressur også.Red også på feltritt-treninger en stund,da min hest var halt, og jeg fikk låne en tidligere NM-vinner;(Artic Express,)Fikk aldri startet den,da den brakk beinet på beitet og måtte avlives desverre.

Har trent sprang for blt.Elin Heistad og Anne C.Sellæg, og må da få med at begge er to meget dyktig dressurrytter i tilegg.De har vunnet flere dressurstevner,og det synes jeg viser kompetansen de sitter inne med som sprang/feltryttere!!

Litt bortenfor tema dette,men det har litt med poenget til spoff å gjøre.
Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 07/12/2003 :  02:26:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
ganske så enig med spoff der..svarte mest for morroskyld jeg da:P Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  10:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har trent sprang for blt.Elin Heistad og Anne C.Sellæg, og må da få med at begge er to meget dyktig dressurrytter i tilegg.De har vunnet flere dressurstevner,og det synes jeg viser kompetansen de sitter inne med som sprang/feltryttere!!

Opprinnelig postet av chess

Litt utenfor tema dette også, men jeg har faktisk ridd dressur for Anne C. Sellæg et par ganger, for noen år tilbake Synes hun var dyktig i dressur, og kunne nok fremdeles fått utbytte av noen dressurtimer til for henne.. Selv om jeg nå trener mest dressur for skikkelig hardbarka dressurtanter.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  13:52:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bare et spørsmål i debatten her som alt er i gang. Litt utenfor, men noe jeg lurer på.

Hvorfor er det på død og liv så "viktig" å ha hoppet et hinder høyest mulig opp og ned? Det sier faktisk ingenting om erfaring. Heller ikke hvor mange år du har ridd sprang. Og høyeste hinder vs antall år har heller ingen sammenlikningsgrad..

En god sprangrytter er aldri god ene og alene selv om vedkommende har hoppet aldri så høyt rett opp og ned.

Opprinnelig postet av spoff

Er helt enig!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

martinius

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  19:24:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemartinius  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemartinius  Svar med kopi av melding
Ganske enig med Spoff ja men dette spørmålet var vel egenrlig bare litt for morro skyld.. kanskje noen liker å si hvor høyt de har hoppet siden de akkurat kalrte det ellers bare så vidt at de turte det el no sånt... Men spoff har et poeng.. som vanlig :)
Martine & Bookie ;o) Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  19:40:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Enig jeg og. Men jeg bare lurte...
=D Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  16:02:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Reagerer ofte på at jeg hører folk diskutere hvor høyt de hoppet på trening, og ikke hvordan hesten gikk. En merkelig innstilling...
Det er selvsagt gøy når hesten går så bra at man får hoppe høyere og mer utfordrende hinder og baner i trening og konkurranse.
Men men, jeg skjønner at dette er mer "for moros skyld" spørsmål og skryter gjerne av hvor mye modigere jeg var i "gamle dager " (åtti og begynnelsen av nittitallet).
Jeg begynte i rideskole allerede da jeg var 5-6, men hadde ikke engang hoppet over en bom på bakken før jeg fyllte 11.
Da hoppet jeg vel små hinder på 60-90 cm - omtrent det samme som jeg gjør nå med min nye hest.
I mellomtiden derimot har jeg startet mye. Mest i 130-150 cm klasser, men også i Grand Prix, det vil si med hinder inntil 160 cm.
Hoppet ganske mye høyere i trening og høydehopping (kun en sjelden gang for moro skyld og ifm juleshow). Det høyeste som er målt og dokumentert var 187 cm !
Det var andre tider det - nå grøsser jeg nesten ved tanken

Redigert av - elx den 08/12/2003 16:09:51 Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2003 :  17:51:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar!
=D Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2003 :  14:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Er veldig enig med spoff! Hvorfor er høyden så viktig???
Det som er viktig i sprang,er at hesten går balansert og avslappet, men alikevel har litt fart og spenst!
Hvor mange ganger ser jeg ikke hester som bare ruser gjennom hinderbanen,uten å få med seg beina,de har ikke teknikk i det hele tatt!
Dressur er det viktigste i all ridning!!! Det er her hestene får balansen de trenger for å komme seg over hindrene!!!
Jeg ble alltid mobba på rideskolen der jeg gikk før fordi jeg ikke turte å hoppe så høyt som de andre..
Jeg har alltid vært litt småredd hindre,og det ble ikke bedre av at jeg fikk de hestene som trodde de var på veddeløpsbanen og ridelærere som ikke var kvalifiserte og som bare satte opp hindrene høyere og høyre..osv..
Så jeg holder meg for det meste til dressur og western.
Jeg hopper litt,både sprang på bane og i terreng,for nå rir jeg hester jeg stoler på og ridelærer som forstår meg, men jeg hopper ikke høyere enn 1m og jeg har ridd i 9 år..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.95 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.