hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor lenge har du ridd sprang? Og hvor høyt hopper
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Hvor lenge har du ridd sprang? Og hvor høyt hopper
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

karen89
» VIP

Skrevet - 26/12/2003 :  01:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med spoff... det at du har hoppet høyt er jo selvfølgelig trølig og alt det der, men det er trossalt vanskelighetsgraden som egentlig teller... jeg har hoppet rekk på ca. 125 med min 2'er ponni, det var egentlig ikke så gale, men om alle hinderene på banen skulle vert sotte opp til den høyden, i tillegg til vanskelighetsgraden til det nivået, så hadde aldri i verden jeg som rytter turd eller greid det på mitt nivå.. poenget mitt er at høyde og vanskelighetsgrad er to forskjellige ting. Det som e tøft er å ha hoppetf.eks .middels eller glava, ikke en ussel rekk på samme høden.. er det noen som sjønner hva jeg prøver å si?

godt nyttår alle sammen!
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 26/12/2003 :  13:40:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
For femten år siden kunne jeg også styre rett mot et digert hinder uten frykt. Min lillesøster fikk en rutinert spranghest da hun var tretten, og hoppet en diger oxer på 1.60 uten å nøle. Men det var i vår ungdoms overmot og tankeløshet.
Likevel er det jeg som er den beste rytteren av oss.

Spørsmålet går vel aller mest på å måle hvor modig man er, hvor høyt man tør hoppe. Min kjære hoppet 1.40 med dressurhesten min etter å ha ridd i fire måneder. Ikke fordi han er flink å ri (velvel, han er et sånt ekkelt naturtalent, da...), men fordi han turde.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/01/2004 :  22:20:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hei!
først av alt, er enig med spoff, hvor høyt man hopper, trenger ikke å ha noe med hvor flink man er. En rytter som bare har hoppet 1 meter kan være like flink som en rytter som har hoppet 120 f.eks...

Selv har jeg drevet med sprang i drøyt 2 år, har aldri hoppet høyere enn 115 m. Men det er je også veldig fornøyd med, vertfall når jeg kan ha i bakhodet at dette var på min 18 år gamle fjordhest, og at jeg aldri har hatt en sprangtime i mitt liv! Var faktisk hesten min som lærte meg å hoppe ;) Desverre var jeg uheldig og fikk varige skader i ryggen min i sommer, så nå har jeg mista gnisten & modighet i sprangen

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2004 :  12:05:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

En rytter som bare har hoppet 1 meter kan være like flink som en rytter som har hoppet 120 f.eks...

Opprinnelig postet av anne,spot&gina

Bare en kommentar.. En rytter som aldri har hoppet kan også vært flinkere enn en rytter som har hoppet 160. Sånn bokstavelig talt.. For hva er en flink rytter?

I denne sammenheng er det vel snakk om sprangrytter, ikke rytter generelt. Og da vil ikke mitt utsagn her holde mål.

Men hva er egentlig en flink sprangrytter? Kan være morsomt å høre hva folk mener om det også..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

TML

Skrevet - 17/02/2004 :  23:42:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe mye "morsom" lesning her...

Hva er en flink sprangrytter? Først & fremst kan man faktisk ALDRI bli bedre enn den hesten man disponerer!! Vet at jeg kanskje provoserer her, men man kan ikke bli en dyktig sprangrytter hvis man ikke har en hest som hopper...

Likevel nytter det jo ikke å ha en god hest hvis man ikke er en habil rytter. Jeg vil si at en god sprangrytter er en "klassisk" rytter som lar hesten få ro og tid til å gjøre sprangene korrekt. Å kunne holde et normalt grunntempo fra start til mål er vel faktisk noe av det vanskeligste innen sprangridningen... -kan man det er mye gjort!
Gå til toppen av siden

*Eva&Sabina`s princess*

» VIP

Skrevet - 08/03/2004 :  10:01:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heeyy
jg har ridd i 5 år å jg har hoppet 125....
jg synes at ikker bare kommer ann på hvor lenge duh har ridd, mn åsså hvor grundig duh har fått opplæring, hvor mye duh har utviktlet dg å hvor mye duh kan...

Hilsen **eva & sabina`s princess**
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/03/2004 :  10:08:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Høyeste jeg har hoppet var et hinder på 90. Men da hoppet jeg, det vil si at hesten stod igjen på andre siden og lurte på hvorfor jeg fløy over hodet hennes ;P (Forøvrig første gang jeg skulle hoppe et 'ordentlig' hinder)

Høyeste jeg og hesten har hoppet, er en bane på rundt 120 på stevne. Stilen var nok så som så, men vi var raskest og feilfrie.

Forøvrig er jeg enig med Spoff; Jeg vil heller se en rytter hoppet et lite hinder med stil, eller noen hoppe et stort hinder helt uten stil. :)

Litt synd vi ikke har hunter jumper klassene her i Norge.
Gå til toppen av siden

Tirlill

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2004 :  22:36:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTirlill  Svar med kopi av melding
Hei! Jeg er enig med dere som sier at høyden ikke er viktigst, men det som er mellom hinderene. Men nå har jeg en trener som "aldri" setter opp (hopper ca 90-1m på trening), så når jeg kommer på stevner og skal ri 110cm (MB ponni kat.1) så synes jeg at det er litt høyt, men det er jo fordi jeg aldri hopper høyt...
Så det er ikke om å gjøre å hoppe lavt heller! (Jeg har selv hoppet 130cm med kat. 1 og kat. 2 ponni uten den "lave" treneren)

Mii Gå til toppen av siden

Lively Lass
» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2004 :  10:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
vil si meg helt enig me spoff og resten av gjengen!!!
det er ikke bare høyden som teller.. vært aktiv ponnirytter i 10 år, å drivd med sprang i 8 år, derav konkurranser i 6 år... har en dyktig new forest hoppe som jeg desverre har vokst i fra, men etter mange års trening har vi svevd mellom en bane på 110 cm... på treninger har det vært 120 - 125cm.. grunnen til at jeg har brukt så lang tid på å komme til dette nivået er at jeg har kosentrert meg om at både jeg og ponnien har kunnet stole på hverandre og gjøre dette med stil og sammarbeid.. men tro meg, dette har kostet litervis med blod, svette og tårer!!!
men vi har hatt mye morro og jeg er sikker på at vi begge er fornøyde med resultatet!!! så nå er jeg på jakt etter ny sprang hest!!! det kan nok bli festli!!! så tenk på å ha et godt sammspill meg hesten og gå gradvis oppover!! visst er det morro å hoppe høyt men ett feiltrinn kan fort ødellegge mye av det dere har bygd opp!!!! en redd hest på sprangbanen er ikke morro!!
Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 24/08/2004 :  22:01:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm...hoppet 125 på stevne (NM) åg vet ikke jeg hvor høyt på trening:Sridd i 4år sprang.. mn d er ikje d som teller en plass...eg hate å hoppe høgt på trening, enkelthinder lixom,bane går flott både 130 osv..mn ikje enkelthinder..d e heilt forferdelig.. mn d e ikke d som teller i forhold på hvor god du er.. d er ikke vanskelig å komme seg over ett hinder.. en toåring kunne ridd steps corry well ijennom en 130bane feilfri.. uten å være det minste god.. Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/08/2004 :  01:16:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, en 2 åring, og ikke god! Slik ridning krever faktisk litt (men enig i at mot er en god del av det), men en bane på 130... Joda, god hest er fint å da, og mot selvfølgelig, men litt erfaring bør man vel ha?? Og som det også nevnes av flere her; et enkelt hinder er noe annet enn en hel bane.
Hege Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 31/08/2004 :  20:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje ikke to år da, mn på en hest på langt over en million så trenger du ikke å verken ha erfaring eller være rutinert.. 6 åring hadde hatt god sjangs i NM med den hesten,synd at grensa er 13 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2004 :  16:45:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er litt dumt å påstå at hvem som helst ville kunne ri den og den hesten gjennom en 130-bane.

Nå aner jeg lite om hva jeg prater om, men jeg var da på sprang NM i år selv (så snakker kun på bakgrunn av det jeg så der). Jeg vil absolutt påstå at Maren som fortiden rir den overnevnte ponnien kan ri. Det var faktisk en av ekvipasjene jeg spesielt husker for god ridning (blant ponniekvipasjene ser man mye rart..). Det må trossalt både en god rytter og en god hest, samt en god kjemi for å oppnå en god ekvipasje. Her synes jeg Maren og ponnien hennes klaffet godt. At ponnien muligens også er en god læreponni skal det ikke nektes for. Katharina som rei ponnien før, gjør seg fremdeles bemerket i ryttersporten, og har nok dratt mye lærdom av sin ponnivenn.

Det som "dessverre" ikke fungerer godt er å beskylde andre for å ha "pappa med penger", og derfor gjør det godt i ryttersporten. Riktignok trenger du både ponnien og talentet for å nå frem, men uten talent kommer ikke ponnien frem alene. Det man dessverre heller kan anse som trist er alle de med talent, som ikke har foreldre som vil spytte inn penger på både en og to ponnier, og ofre hele sitt liv ved å stille opp som hestepasser for deg hver eneste helg.

Men en gullmedalje i NM koster langt mer enn penger! Og om du tror at en 6åring ville klart dette, har du tydligvis mye igjen å forstå før du anser hva god ridning er. Riktignok er det lett å skylde på god eller dårlig ponni/hest, dersom det er misunnerlse som tar overhånd. Slik er det dessverre mye av innen hestesporten..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

supreme magic=)

» VIP

Skrevet - 12/09/2004 :  20:44:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sa aldri at maren ikke kunne ri,jeg sa bare at du ikke trenger å være så rutinert for å klare å ri den, mn selfølgelig klarer en rutinert også å gjøre det;) jeg sa aldri at maren ikke var god. Gå til toppen av siden

Surfinbird

» VIP

Skrevet - 11/10/2004 :  03:15:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først vil jeg bare si gratulerer Supreme_Magic, flott ridd i Oslo Horseshow i dag;) Flink du var! =)

Må si at man kanskje ikke trenger å være kjempee utrolig rutinert når man rir en så flink hest, men allikevel må man jo kunne ri lissom! Og kunne gi de riktige signaler..

Har ikke så mye jeg ville si..!! Er litt trøtt.. kanskje jeg svarer bedre i morgen..
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.64 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.