hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innspenning i longering..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innspenning i longering..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  15:41:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Da jeg enda ikke har lært meg kunsten å longere med to tømmer, og hesten jeg holder på med kan finne på å snurre litt på seg, har jeg valgt å longere med slakke innspenningstøyker (med gummibelegg, slik at den gir litt etter). Jeg setter løs innspenning på utvendig side for å hindre at hesten skyter ut skuldra eller tar hodet i været. På innvendig side tar jeg lina fra gjorden, gjennom bittringen og ut til hånden min. Dette fungerer veldig greit, og hesten jobber i rett form uten å bli presset dit. Hesten har faktisk valget, selv med denne innspenningen (fordi den er løs) å ikke jobbet i det hele tatt, men den fungerer godt.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  19:33:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Jeg bruker selv ikke innspenningstøyler eller noe annet i longering enda, for hesten min var ikke så flink til å bli longert, men nå er hun blitt mye flinkere og jeg har tenkt å prøver med innspenningstøyler. Sorry for at jeg bruker tråden, men jeg har ikke innspenningstøyler så jeg lure på om det går greit å bare bruke vanlige tøyler med soft correction på?
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 09/10/2006 :  11:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er utrolig viktig at hesten aksepterer bittet hvis man skal spenne inn hesten. Når man bruker innspenning på hesten kan jo hesten selv finne ut hvor det er mest hensiktsmessig at den går. Spenner den opp underhalsen og løfter hodet skal innspenningen innvirke, men søker hesten ned og frem skal innspenningen gi ettergift.

Synes det er lite snakk om longøren her. Det er jo longøren som ber hesten om å arbeide riktig. Det er ikke bra hvis longøren bare står imidten og ikke gjør noen ting, longøren må være aktiv i sitt arbeid og få hesten til å arbeide seg inn i riktig form og ettergift. Innspenningen er til for å hjelpe longøren til å samle opp energien og at det fører til arbeid og ettergift hos hesten.

Hva slags innspenning man bruker kommer ann på hva man vil oppnå og hvorfor man longerer. På en av mine hester som var i opptrening etter skade var pessoasystemet ett utrolig bra hjelpe middel, men min nåværende hest kan ikke bruke dette. På han fungerer vanlige rette innspenningstøyler best. På noen så kan gramantøyler som festes bak salen være mest hensiktsmessig, og på andre igjen er det strikk som gjelder. Hvert hjelpemiddel ved behov.

Longering med to liner er utrolig vannskelig å få til sånn at man ikke skaper rykk og napp i hesten sin munn. Da er det kunnskapen og evnen til longøren som bestemmer hvor stramt ting er, og det er ennå vannskligere enn når man rir, for man står på bakken å må følge hesten.. og det er ikke altid like lett, da kan ofte en fast innspenning være ett bedre alternativ.

Til og med på den spanske rideskolen i Wien bruker de innspennings tøyler, og de er rimlig veldig stramme...
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  17:04:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hum... Det virker som om dette med innspening er ganske godt brukt blandt flere folk. Er det noen her som har satt seg litt inn i atonomi? Fordi, selvom jeg ikke er den størte ekspert på dette så ser jeg jo at det må være noe dette kommer til å slite på. Nakke og hode blir jo bøyd, right? I såfall etter hva jeg har sett av dette.. En stiv hest som ikke går i form, skal longeres mye med inspenningstøyler (nå gir jeg dere et bilde her, så kan dere tolke dette) og når den hesten da blir spent opp med dette også sendt rundt i longeringsringen med hode "plasert" ned, så synes jeg det ser litt vel brutalt ut! Har hesten noe valg? nei! Den må gå å bøye, dette MÅ JO SLITE PÅ NOE! noe i rygg eller nakke? dette kan da umulig være normalt eller helt greit for hesten som går å krangler med seg selv under innspeninga?

Har aldri brukt dette selv, har hatt lyst men det jeg har sett av det... Nei, da lar jeg være..!

Opprinnelig postet av fru-marte

nei nei, her har du misforstått noe...en innspenningstøyle skal spennes slik at når hesten går i riktig form, så er inspenningstøylen slakk...dvs at du selvfølgelig ikke skal stramme alt du greier og sende hesten rundt, men at de skal fungere nærmest som tøylene du holder i hånden gjør, så når hesten jobber i riktig form, slakkes innspenningen. Dvs igjen si at hesten får ettergiften når den skal...og det er, så vidt jeg vet, ikke skadelig for en hest å jobbe i korrekt form....
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 18/10/2006 :  17:14:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
men foretrekker å tømmelongere... Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  14:54:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste i går om klassisk bakkearbeid. Det er longering med to tøyler.Der står det også om innspenning at "alle hjelpemidler har en ting til felles og det er å hindre hestens bevegelsesfrihet.Enhver form for innspenning krever absolut innsikt i hvordan den virker og skal brukes" Jeg trur at det er mange som ikke vet hvordan innspenningen skal brukes riktig og hvordan den virker helt eksakt.Men..
Det står mye om akkurat dette emnet og litt om hvordan komme i gang på: www.sunn-hest.no
Trur linken er: www.sunn-hest.no/fagartikkel_3.htm

Ellers er jeg forsiktig med å trene i longe fordi jeg har hørt en gang at det er veldig belastende på bakbena.
Men trur litt på det at alt med måte. Det kommer veldig ann på hvor mye longøren kan og har av kunnskap.
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 07/11/2006 :  20:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg har lonsjert litt med innspenning og litt med 2 tømmer. Å lonsjere med 2 liner er absolutt best! Da har jo kontroll på alt, stemmen til skjenkel og regulerbare (!) tøyler så jeg har kontroll på ytre skulder og stillinga og hvor dypt eller høyt hesten går.

I starten er det litt vanskelig å holde kontroll på linene, men man blir vant til di
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 08/11/2006 :  01:03:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:hva med "pessoa-treningsystemet" da? hva mener dere om det? beklager at jeg "stjeler" tråden..

Opprinnelig postet av Kleppan Best

Min personlige mening er, uten at jeg har brukt det selv, at det er noe forb... tull

hvordan kan du mene at noe du aldri har prøvd eller sett i funkjson er noe forbanna tull??? det er det teiteste jeg har hørt???
noen som faktisk har sett eller prøvd ett pessoa longeringssystem???
syns det fungerer kjempebra eg! hesten min går supert med dette! ville ikke vært foruten?? forresten til dere som longerer uten noenting??? hvilken hensikt har dette bortsett fra at hesten får ut litt overflødig energi.. den blir jo ikke trent på noen måte ikke har den noen støtte noen sted...når jeg varmer opp i longen og traver ned i longen uuten innspenning har hesten min hode og bein overalt! han skyter ut på skuldre og bein

jeg syns det er så dumt me krig og fred og religionspolitikk og sånn.... kan ikke alle bare være venner!

BLOND POWER! rosa rocker!
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  09:00:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker gjerne innspenning(med strikk).Ser ikke helt problemet..den skal jo ikke snurpes sammen til nakken er en ball heller!Den skal være en støtte og en oppfordring til at hesten skal gå i riktig form.For all del,allt med måte..men det er faktisk ikke alle hjelpemiddler som skader hesten om det brukes riktig!
Jeg longerer aldri lenge av gangen da.Og jeg har både oppvarming og nedskritting uten innspenning.

Vil gjerne lære å longere med to liner forøvrig!:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  15:45:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg bruker strikk som innspenning på hesten min når jeg longerer. Holder på i opptil en halvtime, varmer alltid opp først uten i alle gangarter. Uten innspenning jobber hun ikke rett. "Longerer" av og til i horsemanshipgrime, altså uten innspenning. Trener mer på kommandoer, og at hun får løpe av seg. Det er en helt annen trening enn når hun jobber i rett form. Etter longering er hun sååå herlig å ri, løsgjort og fin=)

Det dumme med strikk er at jeg føler meg litt usikker på hvor den skal festes i salen:/ Skal kjøpe lonergingsgjord og da er det jo plass til å feste der i ringene, men med sal er det litt sånn eeeh, hvor skal den festes for å virke rett? Er det noen "regler" på det?

Longerer ikke så ofte, et par ganger i måneden (+ horsemanship-longering eller hva jeg skal kalle det) Cheri jobber veldig bra og er superflink! Den som har lært henne å bli longert har jammen meg gjort en god jobb:p hehe...

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  18:00:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt innspenning mye for å gjøre 3-åringen sterk nok i nakken til å bære hodet sitt nogenlunde når jeg setter meg på. Jeg syns at dette er helt greit, men alt med måte. Er hesten spent feil og dette foregår over lang tid kan det selvfølgelig ha et fatalt utfall, så jeg bruker det kun som en ramme hesten skal bevege seg innenfor. Og det er som sagt her tidligere, ingen hester jobber hvis de ikke må! Man kan ikke forvente at hesten skal jobbe med nakken uten innspenning, og jeg vet av egen erfaring at da bare går hesten i ring uten å gjøre noe spesielt.

Innspenningen skal være som tøylene når du rir.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  11:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
.... forresten til dere som longerer uten noenting??? hvilken hensikt har dette bortsett fra at hesten får ut litt overflødig energi.. den blir jo ikke trent på noen måte ikke har den noen støtte noen sted...når jeg varmer opp i longen og traver ned i longen uuten innspenning har hesten min hode og bein overalt! han skyter ut på skuldre og bein

Opprinnelig postet av Content

Tenker du da longering med en eller to liner?
Det går veldig fint å longere uten innspenning, men da bruker jeg altså to liner. Om du har en hest som har hode og bein over alt når du tar av innspenninga så syns jeg det høres ut som du har mye du kunne tatt tak i uten innspenning...

Å bruke innspenning på en 3åring så han skal bli sterk nok i nakken til å bære hodet sitt når du skal ri? Plassering av hodet kommer som en følge av at hesten jobber riktig. Det skal ikke komme pga innspenning.
Hesten skal heller ikke jobbe med nakken, men med ryggen.
Er min mening...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~

Redigert av - lucky june den 09/11/2006 11:10:28 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/11/2006 :  11:09:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenker du da longering med en eller to liner?
Det går veldig fint å longere uten innspenning. Om du har en hest som har hode og bein over alt når du tar av innspenninga så syns jeg det høres ut som du har mye du kunne tatt tak i uten innspenning...

Å bruke innspenning på en 3åring så han skal bli sterk nok i nakken til å bære hodet sitt når du skal ri? Plassering av hodet kommer som en følge av at hesten jobber riktig. Det skal ikke komme pga innspenning. Er min mening...

Opprinnelig postet av lucky june

Signerer
Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 09/11/2006 :  22:33:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang å longsjere uten noen ting:

dette er kanskje ikke så mye "vits i" på alle hester, men våres minste kan man longsjere uten noe som helst form for innspenning, og få henne til å gå på tøyla uten.. I skritt og trav, ikke galopp da.. Så d kommer nok litt ann på.....
Gå til toppen av siden

SøndreAasGård

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  16:24:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longering med innspenning er ikke skadelig om det gjøres på riktig måte. Som flere har påpekt her skal man ikke spenne hesten inn og ned, men gi ramme og støtte på samme måte som en god hånd. Innspenning gir en pekepinn på hvordan hesten bør gå og hjelper den til å bære seg riktig. De fleste hester som longeres uten innspenning vil gå skjevt og det er ikke bra.
Ved riktig innspenning vil innspenningstøylene være slakke når hesten jobber riktig. Ser ikke helt poenget med å være imot at hesten jobber riktig og bærer seg.
Pessoa sele fungerer også kjempefint ved riktig bruk, her hos oss har vi tommekjørt endel med denne selen og det hjelper hestene til rett samling og bæring uten NOEN form for tvang.
Og tvang er vel et nøkkelbgrep her; treningen skal ikke bære preg av tvang men hjelp og veiledning.
Litt farlig å nesten påstå at folk som longerer med innspenning tvinger hesten til noe som helst.
Men både longering og tømmekjøring/tommelongering er en kunst som må læres og ikke noe for nybegynnere.
Vi har hatt mange kurs i dette hos oss, og det er ikke alle som får det til.
da får de gjøre andre ting, for hestens beste er det viktigste.
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.