hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innspenning i longering..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innspenning i longering..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  15:25:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har brukt strikk/chambong i alle år under longering. Det var bare slik det skulle gjøres, og eneste måten for at det skulle ha noe for seg å longere.. Dette var hvertfall det jeg ble lært. Kom aldri på å stille spørsmål til dette, det ble bare godtatt siden alle hadde samme mening.
Helt til jeg for en stund siden stilte meg selv spørsmål ang dette, å klarte ikke komme opp med et godt nok svar til meg selv. La da fra meg alt av hjelpemidler, og longerer nå uten noe form for utstyr på hesten. Ikke engang grime eller longeline. Vil ikke på noen måte trampe i gulvet å påstå at dette er "det eneste riktige",og at det passer for alle.. Men det fyngerer for meg og min hest, og hun finner sin naturlige form, jobber bra og med god holdning. Og i tillegg er det kjekt å se hvor godt hun hører etter på mine minste bevegelser og komandoer, og det kan nesten føles ut som om vi danser sammen.
Har ikke roundpen, så vi jobber slik i ridehuset. Og hun går på perfekt volte rundt meg uten problemer.
Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  19:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Når jeg har longert har jeg enten løslongert (altså, longere uten noen ting) eller longert i grime og tau. Har ikke longert med innspenning, men det er fordi jeg ikke vet hvordan det brukes, så derfor gjør jeg det ikke. Men kunne godt tenkt meg å lære meg det! Men ville ikke longert med "innspenning" (egentlig fælt ord :S) hver gang, neineinei...

Og det at noen sier at longering uten noen hjelpemidler ikke har noen annen hensikt enn å få ut energien til hesten tar litt feil, for jeg har sett en del heste jeg, som jobber (longeres) i form uten noen form for hjelpemidler Men dette gjelder selvfølgelig!!! ikke for alle hester. Hehe... Men som sagt: kunne tenkt meg å lære å longere med innspenning også!

Haoli <3 Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  17:53:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å bruke innspenning på en 3åring så han skal bli sterk nok i nakken til å bære hodet sitt når du skal ri? Plassering av hodet kommer som en følge av at hesten jobber riktig. Det skal ikke komme pga innspenning.
Hesten skal heller ikke jobbe med nakken, men med ryggen.
Er min mening...

Kanskje jeg uttalte meg feil der. Hodets plassering kommer jo selvfølgelig av at hesten jobber riktig, men jeg bruker innspenning så hesten skal jobbe riktig, that's my point. Hvis jeg ikke hadde brukt innspenning hadde jo aldri hun lært hvordan hun skulle gått med hodet, og når jeg da skulle sette meg opp og ri (vet ikke, men tror) hadde det sikkert tatt en stund før hun skjønte hvordan jeg vil at hun skal gå med hode, iht. å gå på tøylen osv. Er jeg helt på villspor nå..?
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  17:53:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å bruke innspenning på en 3åring så han skal bli sterk nok i nakken til å bære hodet sitt når du skal ri? Plassering av hodet kommer som en følge av at hesten jobber riktig. Det skal ikke komme pga innspenning.
Hesten skal heller ikke jobbe med nakken, men med ryggen.
Er min mening...

Kanskje jeg uttalte meg feil der. Hodets plassering kommer jo selvfølgelig av at hesten jobber riktig, men jeg bruker innspenning så hesten skal jobbe riktig, that's my point. Hvis jeg ikke hadde brukt innspenning hadde jo aldri hun lært hvordan hun skulle gått med hodet, og når jeg da skulle sette meg opp og ri (vet ikke, men tror) hadde det sikkert tatt en stund før hun skjønte hvordan jeg vil at hun skal gå med hode, iht. å gå på tøylen osv. Er jeg helt på villspor nå..?
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  17:56:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ops, litt mange innlegg der, ja... Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  12:43:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om du er på villspor:)
Men jeg skal ikke gjøre det på den måten når hesten min er gammel nok til å ris inn.
Er heller ikke enig i at hesten aldri lærer hvor den skal plassere hodet sitt uten innspenning.
Jeg mener fortsatt at hesten ikke skal lære hvor hodet skal plasseres, den skal lære å bruke ryggen og jobbe i riktig form.

Gjør det noe om det tar litt tid da?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 16/11/2006 :  15:47:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok, jeg skal ikke prøve å svare på det, for du har åpenbart mer erfaring enn meg på dette planet. ;)
Jeg har ikke holdt på med hest så veldig lenge, men sånn har nå ihvertfall jeg lært det/fått inntrykk av det.

Og det er vel strengt tatt høyst sjelden hestemennesker er enige.:)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  18:33:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og det er vel strengt tatt høyst sjelden hestemennesker er enige.:)

Opprinnelig postet av Lykkeponni

Men der var vi enige

Skal ikke si mer jeg nå...Du har bestemt deg for hvordan du vil gjøre det med din hest og det skal jeg selvsagt ikke legge meg borti.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.