hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innspenning i longering..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innspenning i longering..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

gladhest

Skrevet - 01/10/2006 :  13:00:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og en ting til: hva er så annerledes med å bruke innspenning når man longerer som å holde i tøylene når man rir?

Noe av det viktigste man gjør med tøylene når man gir er vel å veksle mellom press og ettergift. Det kan man ikke men disse innspenningene som er nevnt her.

Unntaket må være tømmekjøring/lingering med to liner. Bruker man dette kan man få den samme timingen på ettergift som man har når man rir.
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  14:33:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri brukt det, men longerer ikke med en line heller. Jeg foretrekker tømme-longering. Da bruker jeg longeringsjord og tømmer. Hesten får da støtte til å gå rett, men kan likevell velge selv. Tvinger ikke hodet ned, men hesten vil selv velge det ganske fort. Virket utrolig bra på hoppa min, hun bygde muskler og ble myk og smidig. Longerer i sirkel og i firkant.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/10/2006 :  15:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har longert litt med innspenning, men jeg pleier ikke å longere så ofte. "alt med måte" er mottoet mit, tror ikke hesten har vondt av å bli longert med innspenningn en gang i blant...

Jeg har traver som syns det er veldig gøy å ta bittet og løpe i full fart rundt og rundt, men når han får på innspenning jobber han mer riktig med ryggen opp og smalet trav.

Spenner ikke så mye inn at han går i en unaturlig holdning. Bare såpass at han får hodet ned og jobber med ryggen. noe jeg syns er viktig.

Ellers bruker jeg alltid to liner når jeg longerer.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Stenberg-jenta

» VIP

Skrevet - 01/10/2006 :  18:18:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes det ikke er så veldig smart hvis ikke hesten har gjort det før..fordi at de kan bli redde og sånn veit du;)>33 Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 01/10/2006 :  18:25:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hum, mange svar og meninger...

Kunne dere ha sendt en adresse til en side hvor jeg kan se bilder av de innspenningene dere mener er best til longering! Også bilder med bruk at to liner som noen også nevner her. Kanskje dere har noen å anbefale meg? en salgsside hvor jeg evt kan få kjøpt dette?
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  18:47:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne har jeg brukt innspenning nå to ganger. Har hatt de ganske løse så det er jo greit. Det får iallefall bort den der kikkingen hennes og hun drar ikke eller noe. Har litt lett for og begynne å kikke uten noen ting.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 01/10/2006 :  20:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes dernne diskusjonen peker litt merkelig i retning av holdningen "innspenning er til for å få hodet ned", og der er jeg ikke helt enig.

Jeg longerer gjerne med (slakke) innspenningstøyler, av typen med gummiinnlegg som gir en "fjærende" funksjon til hestens munn når den begynner å "by seg til". (omtrent som en myk hånd).

Det viktigste for meg med denne innspenningen, er at hesten ikke soser rundt med utskutt skulder etc, da dette ikke løsgjør hesten, noe som da er mitt mål med longeringa.

Nå skal det sant sies at jeg nok longerer med et litt annet mål enn mange her, jeg longerer nemlig oftest travere, og da er longeringsdagen i treningsopplegget den dagen de skal jobbe uten for mye belastning og melkesyre, og finne igjen spensten sin litt etter dager med tung arbeidstrening. Å jobbe disse med to liner føler jeg er litt for risikabelt, da dette er ferske hester som er troende til litt av hvert i longeringsgropa... ;)
Men at hesten skal jobbe RIKTIG er jo en forutsetning for at dette skal virke. Da synes jeg innspenningstøylene fuker helt fint til å gi lettere ukonsentrerte småbanditter mer faste rammer å jobbe innenfor.

På gamlehesten min, som er for ridehest å regne, jobber jeg heller med to tøyler, men da har også longeringstreningen, eller tømmekjøringen om du vil, en litt annen funksjon, da hesten er vant til å jobbe i ettergift og med god innundergripen av bakbeina.

Men vanlig innspenning er helt greit til sitt bruk. Og det er altså å holde skuldrene på plass, ikke tvinge hodet ned.
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 04/10/2006 :  23:04:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg longerer både med og uten. Starter med relativt slakk innspenning for å få hesten til å bøye seg riktig uten å skyte ut skuldrene.
Innspenningstøyler skal jo brukes med måte. Syns ikke noe om innspenning på strammeste hakk kun for å få hesten til å bøye nakken.
Og når jeg bruker innspenning jobber jeg med hesten ca 5 minutter på, og fem minutter av for å slappe av. Intervalltrening rett og slett.

Når jeg longerer uten, skal hesten gå med hodet fram og ned, og da jobber jeg med å bøye og tøye hesten for å få den myk og avslappet og samtidig får man en smidig hest med lange slanke muskler.

Når man jobber med innspenningstøyler, skal man vite hva man gjør.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  01:04:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg pleier ikke bruke det, men kan godt finne på å ha på innspenninger ja. Jeg vil ikke tvinge hodet ned, eller tvinge hesten til å gå unaturlig, men jeg vil hjelpe den å søke ned og gå riktig. Jeg jobber med travere som ikke er helt vant til å senke hodet og bøye seg, da kan innspenningene gjøre jobbet lettere ved å vise vei. Bruker slakke innspenninger for å unngå at hesten løper med hodet i været, samt at den ikke vrenger seg utover. Riktig holdning kommer gjenom arbeid. Hesten skal ikke tvinges til noe som helst, og selv om du bruker innspenninger betyr ikke det at du automatisk har dem på det strammeste heller. Det kan være en fin veiledning for hesten.

Jeg longerer mest med to liner. Og det r null problem å longere med to liner på travere, siden det ble nevnt her Men jeg har erfaring med at de kan snurre rundt, og det er ikke gøy! Når jeg longerer med to liner har jeg derfor alltid innerste line festet dirkte i bitt/grime, og aldri gjennom selen. Fordi jeg fant ut at hesten da bare kan snu seg innover, da mister du lett kontroll om du ikke klarer å holde nok igjen i utvendig, og hesten kan stikke. Unghester og andre longeres ofte på en line i starten til de går pent på volte. Jeg tømmelongerer også mye, fordi det er morsomere og gir mer variasjon.
Gå til toppen av siden

Kristine-Ibrahim

» VIP

Skrevet - 06/10/2006 :  14:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Ingvild. Jeg longerer også med chambon og dette fungerer utmerket på hesten min. Han hadde enn ganske kraftig underhals og under longering gikk han bare i mot om han ble longert uten noenting eller med evnt. innspenningstøyler. Jeg er i utgsngspunktet ikke så glad i slike hjelpemidler, men valgte å gi chambon en sjanse da jeg har hørt mye positivt.

Han jobber godt med rygg og bakpart og er avslappet i overlinjen og i underhalsmuskulaturen. Jeg tør å påstå at dette hjelpemiddelet har hjulpet oss godt på vei. Nå skal det også nevnes at jeg longerer tre-fire ganger i måneden.
Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 06/10/2006 :  15:31:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det ser ut til at dere alle er enige i bunden
Jeg ser at alle sier i meldingen "skal ikke tvinge hesten til noe" og slike ting. Så da som alle er enige om det, vil jeg spørre: Hvor langt er det dere går da? når dere skal få hesten til å jobbe, hvor mye spenner dere evt opp? Og dere med to liner, hvordan gjør dere det for å få hesten til å jobbe?

Har noen noen eksempler å vise eller noe så er jo det supert
Har veldig lyst til å sette meg godt inn i dette, så håper på alle mulige, begrunnede svar!
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  19:45:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
så var det meg som bare MÅTTE stappe hånda mi i vepsebolet igjen da..
JEG ER I MOT INNSPENNING!!!!!!!!!!

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  19:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
så var det meg som bare MÅTTE stappe hånda mi i vepsebolet igjen da..
JEG ER I MOT INNSPENNING!!!!!!!!!!

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

Hvorfor?
Regner med du er imot innspenning uansett siden du skriver med store bokstaver
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 07/10/2006 :  03:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg ELSKER folk som er imot ting, spesielt når de virkelig kan argumentere imot det! =)

For min del må jeg innrømme at mitt nåværende "kasus", en treårshingst, er så avslappet og riktig-arbeidende i forhold til mitt mål med longeringa (avspenthet og avslapning i sammenheng med mer krevende styrketrening resten av uka... ) - at jeg foretreker å jobbe ham uten innspenning i det heile teke. Men han er egentlig unntaket..

Ellers treng disse rabbagastene oftast litt rettleiing i fht. "veien fram og ned" og hvor "roen" finnes ifht. belønning for å jobbe riktig på longen.. Da synes jeg lett innspenning er grei rettleiinig vha. innspenning type slakk, er greit.

Generelt er det lett å si at den som longerer har langt mer å si , enn utstyret som sitter på hesten... *NÅR man gir etter, f.eks, er jo et tema som skulle kunne diskuteres i det vide og brede, mye viktigere enn enn hva slags innspennnig som sitter på hesten....

Men på den andre siden.. Den som skjønner hensikten med dette innlegget, den vil aldri spenne inn hesten sin på en uhensiktsmessikg måte... Og hva JEG mener er uhensiktsmessig, kan jo være "hensiktsmessig" i møte med neste trener ... Dvs på et visst nivå, stopper det i rytterens evne til å " sense" feil og riktig. Noe som kanskje er en rytters viktigste egenskap......??

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/10/2006 :  08:15:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, come on sygin brauta og rubin. Nå vil vi ha langt inlegg som alle bruker 15 dager på å lese! Neida
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.