hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Innspenning i longering..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Innspenning i longering..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Emblan-min

Skrevet - 30/09/2006 :  16:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hallo!

Jeg er veldig interrisert i å høre mange begrunnede meninger om dette med å longere med innspenninger. Selv vet jeg ikke om jeg er så veldig for dette, er veldig skeptisk til det. Kan dere ikke fortelle deres meninger om fordeler og ulemper med dette? Bruker dere slikt mye?

Lopke

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  17:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt det av og til pga skuldrer og stilling.. synes det funker.. den skal jo ikke være så stram at den hemmer hesten på noen måte. Gå til toppen av siden

missixty

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  21:31:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissixty  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er bedre å longere på 2 liner istedet for å spenne inn hesten. Med 2 liner har du mer "kontroll", i den forstand at du kan løsne på innvendig eller utvendig tøyle alt ettersom det trengs. Synes det blir mer "fair" for hesten enn når den blir spent inn..
Hvorfor gjøre det i dag når du kan utsette det til i morgen ? Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  22:27:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liker best innspenning siden hesten da må gå med litt bøyd nakke, og det er i alle fall fint for min hest da han blir mye mykere og mer fleksibel.
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  23:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns innspenningen er for stram hvis hesten -må- gå med bøyd nakke.
Foretrekker også to liner da jeg har mer "kontroll"

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Liv-KleppanBest

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  23:28:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva med "pessoa-treningsystemet" da? hva mener dere om det? beklager at jeg "stjeler" tråden.. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  23:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva med "pessoa-treningsystemet" da? hva mener dere om det? beklager at jeg "stjeler" tråden..

Opprinnelig postet av Kleppan Best

Min personlige mening er, uten at jeg har brukt det selv, at det er noe forb... tull

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 30/09/2006 :  23:39:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Om hesten ikke er 100% trygg å longere, så er ikke to liner helt å anbefale. Hester som "snurrer" om noen andre kommer inn i ridehuset, en bil passerer etc er ikke helt enkelt å håndtere om en har to liner.
Ellers er det en veldig fin måte å trene på.

Vanlige innspenningstøyler synes jeg er greit å longere med, fordi de gir hesten en "ramme " å jobbe innenfor på samme måte som når vi rir. Å spenne innspenningstøylene likt på begge sider gir hesten støtte på utvendig og ettergift på innvendig når den bøyer seg riktig etter voltesporet.

Innspenningstøylene bør selvsagt ikke være så stramme at de tvinger hesten inn i en form, det viktigste er at de er der som en MULIGHET for støtte/ettergift, og at de holder skuldrene på plass, så hesten ikke slipper f.eks utvendig skulder ut og "jukser" på volten.

Pessoasystemet vet jeg ingengting om.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  23:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dere som er for og bruker innspenning:

Hva oppnår dere med å bruke innspenning helt konkret?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  01:27:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg bruker chambon de få gangene jeg longerer, og har den ganske løs.

Hva oppnår jeg? At hesten jobber korrekt gjennom bakbein og rygg, til ettergift.

Kenzo&Buster
Diamantene<3
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  01:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Jeg bruker chambon de få gangene jeg longerer, og har den ganske løs.

Hva oppnår jeg? At hesten jobber korrekt gjennom bakbein og rygg, til ettergift.

Opprinnelig postet av Ingvild og Kenzo

Og det får man ikke til uten?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  02:11:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Den chambon, er det den typen som går fra bittring/nakke til gjord - mellom bena? Husker jeg leste på en side her som har blitt annbefalt en rekke ganger, husker ikke helt hvilken nå. Men at denne typen innspening var tydelighvis mye bedre enn div. andre da hesten får strekke på halsen frem og ned - avslapet og opp med ryggen. Skal jeg noen ganger innspene hest ved longsje, så blir det enten denne chambon'en (asj, hva er det andre navnet på denne typen nå igjen?) ellers vanlig innspeningstøyler med strikk
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 01/10/2006 :  09:39:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hum... Det virker som om dette med innspening er ganske godt brukt blandt flere folk. Er det noen her som har satt seg litt inn i atonomi? Fordi, selvom jeg ikke er den størte ekspert på dette så ser jeg jo at det må være noe dette kommer til å slite på. Nakke og hode blir jo bøyd, right? I såfall etter hva jeg har sett av dette.. En stiv hest som ikke går i form, skal longeres mye med inspenningstøyler (nå gir jeg dere et bilde her, så kan dere tolke dette) og når den hesten da blir spent opp med dette også sendt rundt i longeringsringen med hode "plasert" ned, så synes jeg det ser litt vel brutalt ut! Har hesten noe valg? nei! Den må gå å bøye, dette MÅ JO SLITE PÅ NOE! noe i rygg eller nakke? dette kan da umulig være normalt eller helt greit for hesten som går å krangler med seg selv under innspeninga?

Har aldri brukt dette selv, har hatt lyst men det jeg har sett av det... Nei, da lar jeg være..!
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  10:01:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Har ikke dette problemet jeg - innspenning vs ikke-innspenning, siden jeg aldri longerer, verken gamlemor eller bebis, jeg tømmekjører istedet, og hesten jobber da korrekt med både rygg og rompe.

Det er dog vanskelig å få en hest til å jobbe riktig uten innspenning, den vil som regel bare løpe rundt (de gidder jo ikke jobbe hvis de ikke må), men å sette på innspenning korrekt er noe veldig mange ikke kan (og mange innspenningstøyler fungerer ikke optimalt selv de er satt på riktig), derfor synes jeg ikke noe om innspenning verken under longering eller ridning.

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Ingvild og Kenzo

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  10:02:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIngvild og Kenzo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIngvild og Kenzo  Svar med kopi av melding
Med en chambon blir ikke hodet på hesten "tvingt" ned, den kan like gjerne gå med hodet rett fram, uten å jobbe med bakbein og rygg. Men da er det helt opp til den som longerer, å jobbe nok med fremdrift og bøyning til at hesten gir etter.

Kopi av melding:
Og det får man ikke til uten?

Uten noen som helst form for innspenning får man ikke støttet hesten på utvendig side, og det er nødvendig for at den skal jobbe riktig.

Jeg syns at chambon er den mildeste og beste form for innspenning.

Og en ting til: hva er så annerledes med å bruke innspenning når man longerer som å holde i tøylene når man rir?

Kenzo&Buster
Diamantene<3

Redigert av - Ingvild og Kenzo den 01/10/2006 10:02:53 Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  11:31:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja den chambon'en var den typen innspenning jeg trodde. Syns også den er mildtest av div. andre. Om jeg noen gang skal bruke innspening ved longsjering så bli det denne, skal se om jeg finner den artikelen senere
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.