hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøre med hack/bittløst?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Kjøre med hack/bittløst?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lillian82

» VIP

Skrevet - 29/09/2006 :  22:23:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde dyrlege til hesten min og fant ut at den hadde litt tannproblemer og sår i munnen etter tannspisser/bitt. Så på grunn av sårene så har jeg ikke lyst til å pakke noe som helst slags bitt i munnen på han før det har grodd ordentlig, og det tar 2-3 uker!
Og siden hesten ikke kan ries på en stund, bare kjøres med så lurer jeg på om det er noen som har prøvd å kjøre med hack/bittløst? Om i det hele tatt funker?

Leikas

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  22:28:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Tja, Hvorfor ikke..?
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  04:54:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har ikke noe erfaring med bittløs hodelag/Hack ved kjøring, men ved tømmekjøring pleier jeg å bruke Monty Roberts - Dually grimen avogtil. Forøvrig funker den helt OK, men dette kommer nok litt ann på hest til hest ved kjøring/ridning vil jeg tro.
Og ja, det er bra du velger å IKKE putte noe bitt i ham mens han har enda sår/øm. Har ikke noe erfaring med kjøring, men dersom du har snill/rolig hest som tar signaler lett så kan jeg ikke se noe problem ifm å kjøre ham med bittløst - men selfølgelig så kan det også ikke funke. Prøv deg litt frem da, evt. ha en hjelper ved siden av di første gangene

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  12:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg ikke har peiling på hvordan han er med hack så tenkte jeg at det kanskje kunne være greit å tømmekjøre han først med det, så han får en følelse av hvordan det er, før jeg setter han foran vogna og legger avgårde på tur.
Tror hesten kommer til å takle det bra, men man vet jo liksom aldri når jeg verken har ridd eller kjørt med hack på han før.
Dyrlegen sa jeg kunne bruke et rett bitt og ta på elastisk sårbandasje rundt det, så det ble mykt. Og kjøre kjempe forsiktig med VELDIG myk hånd. Men jeg velger å la være, å heller prøve å kjøre med hack/bittløst
Så da får jeg bare prøve å se hvordan det går
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 30/09/2006 :  17:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at man ikke skal kjøre med eks sidepull, men jeg fikk aldri noen forklaring på hvorfor. Er man hardere på hånden ved kjøring, er det derfor?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  21:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at det ikke er anbefalt å kjøre uten bitt. Og at en egentlig burde kjøre på stang og ikke trinse. Men jeg mener at det kommer jo litt ann på hesten. Jeg ser det unødvendig å putte på stang for å kjøre en tur med en snill og rolig hest man er trygg på, som er trafikksikker og man har kontroll på. Men når man kjører har man jo litt begrenset med hjelpere. Man har jo bare tømmene, stemme og evt pisk, men den hjelper jo ikke akkurat på forholdninger. Hvis det skulle skje noe når man kjører har man jo mindere kontroll enn hvis man rir og det kan også skje mer med en vogn på slep. Derfor tror jeg nok ikke at jeg ville kjørt med hack. Evt kanskje littegrann bare i nærheten hvis man hadde god kontroll med hacken. Ville iallefall tømmekjørt med hacken før jeg la ut på kjøretur. Gå til toppen av siden

kristinbe

» VIP

Skrevet - 01/10/2006 :  10:28:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville aldri har kjørt uten bitt. Jeg bruker også stangbitt når jeg kjører selv om jeg kjører verdens snilleste hest. det er fordi hvis hesten løper ut med vogn så er det mye farligere enn hvis den løper ut under rytter. Du kan ikke vrenge hesten rundt med vogn på samme måte som når du rir. Selv den snilleste hest kan bli skremt og når du kjører så har du faktisk bare håndbrems. Derfor gir stangbitt en ekstra trygghet og med hack kan man brekke neseryggen siden det er farlig å vrenge rundt...

Når det gjelder bittløst/sidepull så må du tenke på at tømmene veier ganske mye i forhold til når du rir, vil tro at det kan være en av grunnene til at du ikke skal bruke det når du kjører siden du da vil legge et mye større press på hesten hele tiden. Når det er sagt så har jeg aldri satt meg helt inn i hvordan det virker
Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 01/10/2006 :  11:10:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var mange gode poeng her...

Får se hva det blir til. Skal i hvertfall prøve å tømmekjøre med hack. Og hvis det går bra så kan det hende det blir noen små kjøreturer på oss. Har en løype på et jorde som vi kommer oss til uten å måtte være på bilvei eller treffe så mange andre farer.
Men er veldig usikker fortsatt hva som er "fasitsvaret" på om hack er egnet for å kjøre med eller ikke!
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 01/10/2006 :  19:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Sidepull er et mildt alternativ til bitt og gir ikke stor sikkerhet under kjøring, det vil også bli problemer med svinging pga at man ikke har mulighet til å ta tøylene ut for å gi hesten signal om å svinge, det er den samme grunnen til at sidepull ikke er anbefalt i dressurridning..
Hacken er sterkere enn en sidepull og kan kanskje være grei nok å kjøre med så lenge man bare skal rett fram, ellers får man samme problem som med sidepullen nemlig når man skal svinge.
Begge alternativene er slik at hesten må lære hvordan de virker for å kunne følge beskjedene den får. Sidepullen er enkel da det blir veldig naturlig for hesten å følge beskjedene men den forutsetter også at hesten er lydig og veldressert. Hacken er som sagt sterkere men gir veldig forskjellige signaler i forhold til bitt eller sidepull. Konklusjon: Ved kjøring er det best å bruke bitt både for din egen, hestens og andres sikkerhet.

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 01/10/2006 :  20:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okej
Takk for svar! Får se hva det blir til
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  21:26:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg bruker tredelt trinse eller postkandar ved kjøring, ville ikke ha prøvd bittløst.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 01/10/2006 :  21:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
I litt over et halvt år , kanskje mer? måtte jeg bare ri og kjøre hesten min med sidepull...da han nøkket sånn med bitt..
Det gikk helt fint og var ikke noe problem.
Men kan jo kanskje være litt vanskeligere å stoppe hest og vogn med bittløst?

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  11:37:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mari, jeg bruker også å kjøre med bitt til vanlig, men siden hesten har sår i munnen som skal gro, vil jeg ikke bruke bitt på han før sårene er borte

Jeg har hørt med flere nå som har kjørt bittløst, og mener det ikke er noe problem. Men man må jo selvfølgelig ta noen forholdsregler Kommer jo helt an på hvordan hesten er og hvilken trening som skal utføres! Jeg har liksom ikke tenkt å legge ut på noe intervall trening eller hurtigkjøring med hack, men ta en rolig kjøretur!
Så jeg TROR jeg skal prøve å kjøre en tur
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  12:38:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først vil jeg bare si at dersom han har sår i munnen, veterinæren sa at det måtte gro og få hvile så må man enten da som du bruke noe som ikke vil plage han i munnen eller la være å bruke han.

Det kommer veldig an på hvor i munnen han har sår. Dersom det er i kinnene rundt ladene så vil stort sett alt presse fra utsiden. Desom det er høyt opp i munnen, i tannkjøtt osv så kan du bruke sidepull da den skal ligge lenger ned enn eks hack.
Jeg vil IKKE anbefale å kjøre med hack... Den fungerer så dårlig isideveis at dersom du skal vende så vil parar stengene stikke hesten inn i munnen. Den fungerer rett opp og ned. Sidepullen er helt grei å kjøre med da den virker som navnet sier, sideveis men også på nesebenet. Som sagt, du må finne noe som ligger i fohold til sårene i munnen slik at ikke det klemmer og presser.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 02/10/2006 12:40:30 Gå til toppen av siden

Lillian82

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  13:04:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt komsik egentlig dette her Tenkte ikke på det før jeg la ut dette spm at det selvfølgelig er forskjellige meninger om dette også! Men takk alle sammen for deres erfaringer og velvitenhet!

Dyrlegen sa jeg kunne bruke et stangbitt med elastisk sårbandasje surret rundt, men jeg velger å la være!
Hesten kunne ha fått fri en uke eller to, men da blir det andre problemer igjen...Skal ikke være enkelt
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 04/10/2006 :  09:34:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes visst noe som heter travhack: http://www.travutstyr.no/index.php?action=display_info&id=125&search=0
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.03 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.