hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du kjøtt fra hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du kjøtt fra hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Hefa

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  22:32:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Ja, vet ikke om egg-debatten hører hjemme på en nettside om hest, men jeg startet den, så jeg kan kanskje få si noen (avsluttende?) ord:

Det finnes selvfølgelig gårder med noen få høner på tunet som leverer til produksjon. Men de som skal leve av kyllingoppdrett eller eggproduksjon alene eller som en stor del av inntekten, har ikke mulighet til å drive på den måten. Der går det 7 høns i et bur med sittepinne, verpekasse og sandbad, eller de går på gulv og deler dette gulvet med (hundre-/) tusenvis av andre. Ingen av delene er hyggelig for høna, men de blir mindre stereotypiske og sjeldnere syke i bur enn på gulv. Hadde eksamen i hønsesykdommer for ikke lenge siden, så føler meg ganske oppdatert på området.

Det er klart at kjøper du frittgående høns, kan du sjanse på at de har hatt det bra, men sannsynligheten er nok dessverre ganske liten.

Så jeg er enig med Cessa; skal man kutte ut noe, må det først bli kylling, egg og kalkun.

Men nå skal dere få snakke om hestekjøtt, og om det er ekkelt eller ikke. Beklager off-topic snakket.

http://www.hestekur.no

(anbefales)

Redigert av - Hefa den 25/01/2005 22:33:42 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  23:49:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg må også litt off-topic i denne debatten, siden så mange andre har gjort det ;)
Jeg måtte le litt da jeg leste innlegget ditt Hefa, blir fascinert av hva man faktisk kan ta eksamen i for tiden. Hønsesykdommer? Hehe, ja, det er vel, som så veldig mye annet, sikkert viktig at noen kan noe om det også :)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  02:01:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er veldig imot hesteslakt. Er hesten syk, la veterinæren gi hesten en sprøyte!!! Det er min mening!

Hver sin smak. Jeg kommer til å gjøre som Opal, bestille nødslakt den dagen tiden er kommet for mine hester. La det siste de "husker" være feks. luftegården sin. Jeg var i 2004 med på TO nødslakt av hest, og det var faktisk en lærerik opplevelse! Ikke fordi jeg likte å se det, men det ga meg en oppvekker.

Det hele skjedde tidlig på morgenen, og resten av hestene ble foret. Det var helt fælt den siste "levetimen" til hesten. Jeg satt i boksen til den ene i en time og bare ga den all den oppmerksomheten den kunne få. Denne betydde da også noe svært spesielt for meg.

Jeg var ikke tilstede når den fikk "kulen", men når jeg hørte skuddet ble jeg bare helt rolig, som om det ikke var skjedd. Jeg så også hesten henge i kranen, men det var så tydelig at det bare var en ting som nå hang der. Det høres sikkert ekkelt ut, men det var det ikke.

Den andre hesten som ble tatt var jeg der mest for å støtte eieren. Idet skuddet traff, snudde jeg meg, men resten var jeg med å hjalp til på. Ettersom det er en del "sarte" hestejenter som leser dette, går jeg ikke mer inn på hvordan det skjedde, jeg bare vet at det er den absolutt beste og humane måten å gjøre det på.

Jeg fikk en sånn AHAopplevelse den gangen jeg så den første hesten død. Selv om denne hadde betydd for meg svært mye, var det jo den han var jeg brydde meg om! Ikke kroppen hans når han ikke var i den mer! Slakt ser nok mye, mye verre ut, men jeg tror det er for det første mer humant, og for det andre kan i det minste kadaveret brukes til noe.

Og for ordens skyld. Det KOSTER å få nødslakt... Ingen kom ut av dette med mere cash i lommen, men tvert i mot.

Når det kommer til hester som blir fraktet til slakteriet. Dette ville ALDRI jeg gjort. Jeg kjenner mennesker som har jobbet på slakteri, hvor dyrene blir feks. slept inn ved hjelp av maskinkraft når de har nektet/ vært redde. Og det har IKKE blitt gjort i et rolig og forsvarlig tempo.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  02:13:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
I kveld, på foredrag med hesteveterinær Cato Mellem, fikk jeg vite at nødslaktsordningen opphører i 2006... Ergo blir det å vente... og vente... på at lastebilen fra destruksjonsfirmaet omsider dukker opp... etter mange dager. Og imens har din kjære venn ligget under en presenning på gårdsplassen din og est ut pga forråtnelsesprosessen og startet og stinke relativt kraftig. Hvor er verdigheten i det???

Mvh Line, som synes hester skal slippe å ligge og råtne ved stallveggen....

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  08:53:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har ingenting i mot å spise hest (eller ku, sau, gris...) Men hadde nok slitt litt med å spise min egen. Så lenge jeg ikke vet navnet på "den" jeg spiser er det greit. Blir litt for personlig da. Det skal visst være svært vanlig å spise hest på Island. Da samboeren min var der, fikk han servert hest i hvit saus. Det smakte i følge han helt fortreffelig.

Til dere svært unge som nå har fått for dere at dere skal være vegetarianere må jeg få komme med en liten advarsel. Å være vegetarianer er sikkert vell og bra. Men det krever MYE kunskap om ernæring. Det er ikke så enkelt at man bare kan kutte ut kjøtt og la det stå til. Da vil man ganske snart utvikle alvorlige mangelsykdommer! Vi mennesker er laget for å spise kjøtt, og trenger de næringstoffene man få i seg gjennom dette. Så hvis man velger å la være å spise kjøtt, må man ha kunskap nok til å vite hvordan man kan få i seg disse stoffene på annet vis. Å spise den samme middagen som resten av familien minus kjøttet, er ikke godt nok. Har du foreldre som er interessert/har kunskap nok til å sørge for at du får en ordentig sammensatt vegetardiett? (regner med at det ikke ser så mange 12åringer som lager middagen sin selv).
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 26/01/2005 :  11:52:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller aldri latt hesten min ligge å råtne ved stallveggen!
Vi har hest i boligfelt. De som leier gårdshuset har tre små unger, så nødslakt er aldri et alternativ hos oss ei gang.
Vi kjørte Scarlet til slakter Eide i lillesand. De hadde helt nytt "fjøs", stort og lyst. Scarlet fikk hesteboks i samme rom som kuene og de andre dyrene. Neste morgen ble hun leid ut av boksen, og mens han leide henne fikk hun et skudd. En veldig grei og human måte å slakte på, mener nå jeg da.. Jeg var veldig nøye på hvordan Scarlet skulle slaktes, og hvordan slakteriet skulle være. Fetteren min har vært med å slakte før, så han var på "inspesksjon" før slaktet ble bestilt for å sjekke at det gikk under mine krav og at han og kunne gå god for måten det ble gjordt på. Kan absolutt anbefale alle som ikke skal ha nødslakt å slakte hesten sin der. Utrolig greie folk og der!

Ellers synes jeg egentlig at slakting er helt greit. Et dødt dyr har ikke vondt. Basta!
Kjøtt er jo en viktig del av maten, og uten slakting hadde vi ikke fått kjøtt. Rovdyr spiser byttedyr, og mennesker spiser dyr.. Det var sånn det var ment fra "børjan" av..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  12:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I kveld, på foredrag med hesteveterinær Cato Mellem, fikk jeg vite at nødslaktsordningen opphører i 2006... Ergo blir det å vente... og vente... på at lastebilen fra destruksjonsfirmaet omsider dukker opp...

Du TULLER!!!??? Det er overhodet ikke mulig... Skal det ikke være lov å ha store dyr her i landet til slutt?

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  12:40:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Nope... Samtlige fikk hakeslepp...

Alternativet vil altså bli å enten bestille gravemaskin (om du eier endel jord langt fra naboer) og lage et digert hull i jorda på et egnet sted (med tanke på fare for forurensning av drikkevann etc.), leie hesten ved siden av eller nedi og avlive den der. Og så skyfle den ned med gravemaskin for egen regning...

Trivelige tilstander vi får etterhvert... NOT.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  16:02:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding

Nok en gang off topic:
Ragnhild E:
Jeg er ikke spesielt interessert i hønsesykdommer, men den er en del av veterinærstudiet.. Så ikke gå rundt og tro at jeg er en stor fjørfe-entusiast!

så litt topic da, når jeg først tar bryet... og debatten har gått inn på avliving uansett.

Jeg har selv tatt livet av ett dyr, en vær, med boltepistol (det var vel i prinsippet ikke jeg som tok livet av den, jeg bare bedøvde den før patologen kuttet halsåren). Og det er faktisk utrolig udramatisk. Selv om det selvfølgelig er en veldig spesiell følelse. Jeg ville absolutt heller sendt min hest til slakt enn avfall. Er det ikke litt hyggelig å tenke på at de kommer til nytte? Og er det ikke godt at den mister bevisstheten momentant?

Det er alltid utrolig vondt å måtte ta avgjørelsen å kvitte seg med et dyr. Men når avgjørelsen først er tatt, og dyret uansett skal dø?

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 28/01/2005 :  19:54:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg spiser ikke hest av prinsippsak...Spiste stabburspølse før jeg fant ut at det var hest i den (Litt dumt for det er jo godt...). Men jeg bryr meg ikke no om at andre spiser hestekjøtt og syntes det er godt. Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  17:53:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Jeg spiser ikke hestekjøtt. Ikke fordi det er hest, men fordi jeg ikke synes det er noe godt. Men hadde jeg likt det, hadde jeg nok ikke spist det alikevel....
Ble ertet på barneskolen, ved at de som hadde svartpølse kom bort til meg og sa "nam, nam hest. Deilig med hest. Kanskje det er yndlingshesten din som ikke dugde??"
De visste godt at jeg elsket hester over alt på jord, derfor var de ekle. Vurderete å slutte med hest og hadde mange stunder hulkenes ned i manen på mine beste venner. dette pågikk lenge, og det endte med at læreren min måtte ta tak i det.
Litt utenfor diskusjonsemne her men mitt poeng er at man skal respektere at noen ikke spiser hestekjøtt/el noe annet dyr uten å rippe opp i det.
Jeg brydde meg egentlig ikke om at de hadde hest på brødskiva, men deet var det at de MÅTTE vise det til meg...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  23:18:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
Hei....
Jeg synes det er skikkelig ekkelt, men det er fordi jeg tenker at hester faktisk tenker.......
Hvorfor er det en selvfølge for mange at det kan selges hestekjøtt, men hvis det skulle blitt et spørsmål om å selge hunde- eller kattepølse så ville vel de aller fleste reagert med protester og kvalme!?!?
Man orker jo ikke lenger å engang tenke på at det ligger kjøtt fra en død hest i hyllene i matbutikken, en hest som ikke er noe mindre smart enn andre hester (den er jo ikke avlet som slaktedyr heller) og som gjerne har hatt et uverdig liv! De hestene som slaktes er gjerne hester som kommer fra en stall, et miljø, de er jo ikke født og oppvokst i et avlslokale.... Derfor er jeg sikker på at de skjønner at noe forferdelig er i ferd med å skje dem
Vel, hva synes dere andre om alt dette???
Originally posted by Henriette =)

Jeg har vokst opp langt uti bygda, tett på dyr og gårdsbruk. Har vokst opp med at sauene, kuene og geitekillingene har blitt sendt til slakt/envt slaktet hjemme, så jeg syns det er helt naturlig. Derfor spiser jeg det meste kjøtt, også hest. Når hesten er slaktet er den mat på lik linje med andre dyr.
Jeg har riktignok aldri spist "rein" hest, da jeg ikke har fått anleding til det..?
Liker ikke geite(killing)kjøtt så godt, syns ikke det smaker noe særlig.. Geitepølse smaker er vertfall ikke noe godt.

I Norge har man omtrent alltid spist hest. Det er tradisjon, kan man vel si. Vikingene spiste kjøtt, greia var å overleve; å utnytte det man hadde. Når en viking døde, fulgte gjerne hesten herren sin i graven. Hvorfor er det noen ganger at det bare blir funnet hestehodet/hestehoder i gravene, hvilket tyder på at hestene ble halshogd? Dette mener jeg er fordi vikingene visste å utnytte det de hadde - resten av hesten ble altså utnyttet som blotemat under gravølet.
Å spise hestekjøtt var en helt vanlig skikk frem til de kristne forbød dette ved lov.
Spising av hund/katt tviler jeg på at noen gang har vært en utbredt skikk. Det jeg vet er at bein og skinn har blitt nyttet. Og hvor mye kjøtt er det på en katt?!
Det kommer altså an på hva som er skikk, og hva som ikker er det.

Når det er snakk om at hesten tenker, så tenker alle andre dyr også. Sauen, kua og grisen kommer også fra "et miljø". Sauen går mange steder fritt på utmarksbeite/fjellet fra vår/tildlig sommer til utpå høsten - dette er mer frihet enn mange hester har. Nå vet ikke jeg helt hvordan reglene for hold av ku, gris, sau eller geit er, men jeg tviler på at det er lov å ha den inne HELE døgnet HELE året?! ...dyra her omkring går ute så lenge det er gress til dem.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  23:30:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:

Angående frittgående høns;
Frittgående høns betyr ikke at de går løse og bonden går å plukker egg i høyet og divers kasser, slik det så gjerne skal se "idyllisk og bonderomantisk" ut!
Originally posted by jalla

Der ødela du det idylliske bilde bildet jeg får hver gang jeg hører "frittgående høns". Hehe..

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  23:36:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet ikke jeg helt hvordan reglene for hold av ku, gris, sau eller geit er, men jeg tviler på at det er lov å ha den inne HELE døgnet HELE året?!

Hm, griser tror jeg nok er ganske bundet til binga; hører griser ofte blir så overforet og tjukke de ikke klarer å stå engang. Nå skal ikke jeg kritisere grisebønder eller noe, men industri, masseproduksjon og samlebåndsideed hører ikke sammen med gårdsbruk. Skal man drive med dyr, driver man med dyr og ikke "varer" og "produkter".

Forøvrig er vel heller norske produkter ofte temmelig "trygge" sånn sett, men så utrolig herlig har nok ikke alle husdyra våre det ikke så lenge de lever... Greit nok at sauene springer rundt på fjellet hele sommeren, men det får nok ikke grisene og hønsa lov til. Og hvor det blei av alle kuene som før sprang rundt utfor huset til farmor vet ikke jeg.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 29/01/2005 :  23:56:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Nå vet ikke jeg helt hvordan reglene for hold av ku, gris, sau eller geit er, men jeg tviler på at det er lov å ha den inne HELE døgnet HELE året?!

Forøvrig er vel heller norske produkter ofte temmelig "trygge" sånn sett, men så utrolig herlig har nok ikke alle husdyra våre det ikke så lenge de lever... Greit nok at sauene springer rundt på fjellet hele sommeren, men det får nok ikke grisene og hønsa lov til. Og hvor det blei av alle kuene som før sprang rundt utfor huset til farmor vet ikke jeg.

Originally posted by MissEva

[/quote]

Jeg VIL ikke se for meg innestengte grise og høns. Tror eg har en sperre opp hodet..
Ser heller for meg geitene og kuene på stølen om sommeren. Og grisen som farer rundt og graver.
Hønene og endene som oppholder seg bak loven.. og i kjøkkenhagen. For det er slik det er hèr.

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.