hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du kjøtt fra hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du kjøtt fra hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Charoline

» VIP

Skrevet - 24/01/2005 :  21:52:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ingenting imot MÅTENde slakter på, men syns det er uverdig å spise hesten. Jeg tror det er like greit og skyte hesten i hodet som og la den få en sprøyte. men ville ikke tenke meg en gang og slakte hesten min. bare for og få noen usle tusenlappen for min bestevenn! *Grøss* Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  23:13:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Siden debatten om slakt vs. avlivning ved sprøyte har kommet opp, synes jeg det er viktig at de som ikke støtter slakt av hest får vite at det slett ikke er alle hester som dør etter 'normaldosen', men som gjerne må ha to-tre sprøyter til, før de sovner inn - før dette har de kramper og det som verre er.
Med bolten 'sovner' de øyeblikkelig.

Nå er ikke jeg for eller mot hverken det ene eller det andre; ulykker skjer på slakteriet også, men jeg synes ikke man skal stole blindt på at sprøyten alltid funker, for det gjør den ikke - og når den ikke gjør det, er jeg ikke et sekund i tvil om at hesten lider.
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  00:18:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Charoline:
Det er jo ikke slik at vi "normale" hestemennesker (sikter til flesteparten av oss på hestemarked nå, tror jeg) sender hesten man har et godt forhold til, til slakt for å få noen tusenlapper. Det er somregel ikke pengemangel som er motivet for avliving av dyr, da denne prisen ikke er så særlig høy allikevel.
Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 25/01/2005 :  08:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skjønner jo det. men jeg tror ikke jeg ville greid og send hesten min til slakteriet og så tenke at andre snart vil spise hesten min. Min skjønne, vakre, intelligente og snille hest!

Det med sprøyten er vel at det virker mer brutalt. Jeg har blitt fortalt at hesten ikke kjenner noe! Men dette gjelder jo ikke alltid, som sagt av andre! Hesten kan jo få krampe og må trenge flere sprøyter

Ikke bra

Menmen...
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  09:27:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Uansett hvordan man velger å avlive hesten sin, så er det fælt...
Det er vel ingen som ønsker å sende hesten til slakt? Men noen ganger er det faktisk sånn at hesten har det bedre ved å få dø...og da må man klare å tenke på hestens beste, og ikke på en selv.
Enig med Renegate, tror nok ikke man sender hesten sin til slakt pga pengene. Det er ikke mye å bli rik av!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 25/01/2005 :  09:31:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm....En hest avlivet med sprøyte kan vel uansett ikke gå til slakt (menneskemat???) pga giftstoffer i sprøyten.. Man kan jo ikke akkurat grave ned en hest i hagen og sette opp et lite kors... Det finnes relativt strenge regler på akkurat dette. Mitt valg den dagen hesten min evt må bøte med livet ville være å bestille nødslakt å la hesten få ende sine dager i kjente omgivelser.

Har selv vært "ikke-kjøtt spiser" fra jeg skjønte hvor kjøttet kom fra i 4-5 års alderen til jeg var ca 12. Det har gått over nå Er oppvokst på gård og mener at både sau og ku kan være store personligheter på linje med hester (har dog møtt hester som jeg oppfatter som "tomme" i skallen...)
Hest er delikatesse i f.eks Italia så det er ikke bare i krigssoner at hestekjøtt går nedpå.
Har spist hestekjøtt ved en anledning, men det var ingen stor opplevelse. Er generelt ikke noe biff menneske...

Vi er priviligerte som kan sitte og debattere om hvorvidt hetekjøtt er "mat" når millioner av mennesker faktisk sliter med å skaffe mat i det store og hele
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 25/01/2005 :  10:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg spiser det som måtte passe meg, og det jeg har lyst på. Enten det er hest eller ikke. Finnes noe hestekjøtt i noen pølser og annet kjøtt, men nå er jo ikke hestebiffen akkurat det mest ettertraktet kjøttet i Norge, så det finnes ikke akkurat så veldig mye hestekjøtt i butikkhyllene. Synes det er eklere å tenke på at det er -hodekjøtt av gris- i servelaten.... Hodekjøtt, det kan jo være så mangt...

Angående frittgående høns;
Frittgående høns betyr ikke at de går løse og bonden går å plukker egg i høyet og divers kasser, slik det så gjerne skal se "idyllisk og bonderomantisk" ut!
Hefa (var det riktig tro...) har rett her; de står ikke 3 og i trange bur, de stappes i 1000-vis ned på et betong golv, helt til hele golvet er helt fullt. Frittgående høns har det ikke så veldig mye bedre enn burhøns, det skal bare høres så "fint og miljøvennlig ut". Jeg har gått på hestelinje/landbruksskole i 2 år, så disse "frittgående" hønene var vi borti mang en gang. Så dersom dere tror disse er FRITTGÅENDE, må dere tro om igjen....!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  10:16:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jalla: Men det -er- faktisk folk som har frittgående høns som driver eggproduksjon; ja - de går i en stor hall, men de er ikke 1000-vis; disse har det bra og har stor plass å løpe på, i tillegg blir de ikke overforet, slik som trenden er. Så det -finnes- frittgående høns, dog i veldig mindretall. Off-topic.

Det var vel forøvrig oppe en debatt om at for mye av medisinerte hester slapp til i slakten, pga. dårlig merking o.l, slik at folk som faktisk spiser det kan ha fått i seg slaggstoffer fra medisinene.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/01/2005 :  12:47:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg hadde spist det.

Har aldri spist hestekjøtt, men hadde ikke nektet om jeg hadde blitt tilbudt. Så lenge jeg synes det er greit å sende hester til slakt, så synes jeg at jeg også bør kunne spise hestekjøtt.

Så lenge jeg spiser kjøtt, så må jeg også kunne se på når et dyr blir slaktet mener jeg. Jeg kan ikke lukke øynene for det som virkelig skjer. Kan jeg godta slakt så er det greit.
Gå til toppen av siden

Cessa

Skrevet - 25/01/2005 :  14:49:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCessa  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg spiser alt kjøtt fra planteetere, også hest, kanin, marsvin m.m om jeg får sjansen. Fra altetere er jeg litt mer usikker, og spiser nå lite av både gris, kylling og kalkun. Kjøttetere spiser jeg ikke, hverken ville eller tamme (hund, katt, gaupe, ulv m.m)

Skulle jeg sluttet å spise noe av kjøtt ville det vært utifra levevilkår for dyrene før slakt, så kylling, gris og kalkun ville være det første jeg kuttet ut. Deretter ville storfe og småfe gå, og deretter hest. Hest er det dyret som stort sett har det best mens det lever. Økologiske dyr har det også bra.

Så det å spise hest ser ikke jeg på som noe værre enn å spise ku.

Cessa
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  14:58:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må poengtere at Opal hadde et veldig viktig poeng i sitt innlegg, nemlig at vi er priviligerte som kan diskutere hvorvidt hestekjøtt er mat når andre rundt i verden sulter.

Jeg for min del har ikke noe anstrengt forhold til det å spise hestekjøtt, selv om jeg ikke bevisst går og leter etter hestebiff i butikken.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 25/01/2005 :  17:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Formosissima: da tror ikke jeg at du har sett "frittgående høns"!

Finnes noen veldig få bønder som faktisk har frittgående høns, som har høns som går løse på gården og som leverer egg, men svært få. De har som regel ikke mere enn 50 høner. Jeg hadde husdyrlære i 2 år, så dette kan jeg faktisk en del om.

Uansett, så er det hestekjøtt vi snakker om her...
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  17:36:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Off-topic, med oppfølger til frittgåendehønsdebatten

Nå husker jeg ikke hvilken eggprodusent det er, men en av disse vanlige har faktisk merket eggene med kode, hvor man kan bruke koden til å skrive inn på en side på nett, og få en presentasjon av hvor eggene kommer fra og hvordan gården er. Tok en gang en eggekartog og sjekket opp, og jeg var faktisk positivt overrasket over at de frittgående hønene hadde det så bra (å være "frittgående" har jo jeg oppfattet som så mangt..). Men dette var bare et tilfeldig utvalg av hvor mine seks egg kom fra. De kom faktisk fra forskjellige steder alle sammen.

Irriterer meg at jeg ikke husker hvilken eggprodusent dette var, for det var skikkelig morsomt.. Og nei.. Det var ikke Kinderegg, selv om de også har en kode som kan brukes

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  19:18:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jalla: Godt mulig du vet mye om det; men dette vet altså jeg - at de finnes ;-) Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2005 :  22:22:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg spiser ikke hestebiff og lignende... Men jeg spiser svart pølse!

Jeg har den oppfattningen av at spiser man ikke noe hest, så vil hester til slutt ikke bli slaktet... Og hva gjør man da om hesten lider skikkelig og eneste utvei for å la hesten slippe sine lidelser er å ta livet av den, og om man da ikke får slaktet den, så sliter man jo, for man har jo ikke lov til å begrave hesten noe sted!
Når jeg kjenner noen hester som nettopp er slaktet spiser jeg ikke noe hestekjøtt i det hele tatt på en del år!!

Men alle dere som er så opptatt av at man ikke skal spise hestekjøtt, hva med allt det limet dere bruker?? Dere vet vel at veldig mye av hestekroppen blir brukt til lim!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.