hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du kjøtt fra hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du kjøtt fra hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

xxxx

Skrevet - 06/12/2003 :  06:15:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Nå er jeg nesten en liten "skap-vegeterianer",og spiser ikke så mye kjøtt,men ser ingen problem i å spise litt hestekjøtt.....? Dere synes vel kyllinger,kuer,griser er søte også,og dere spiser da de...?

Jeg skal LOVE deg Henriette,at i det øyeblikket som hestekjøttet ligger pakket inn i butikken,TENKER hesten ingen ting!

Er det noe bedre at katter og hunder blir brukt i limtuber som står på skolepulten din da???

Man kan ikke tenke slik,for da kan du hverken spise eller drikke noen ting til slutt,men det skjønner du sikkert om noen år...

Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  13:15:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
For meg er det det samme å spise hest som hund, og menneske...
tihi Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/12/2003 :  08:47:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
=) Naa har jeg vaert vegeterianer i 6 dager! Tihi, gaar ganske greit. Fooles mye bedre.... Jeg liker ikke aa tenke paa hvordan dyr har blitt slaktet, noen bilder jeg har sett er helt faele! Jeg personlig synes det er litt ekkelt aa tenke paa at naa spiser jeg en av de soote smaa kyllingene som looper rundt paa stallen og piper... Synes det er litt som kanibalisme! Men jeg respekterer andres meninger, det faar bli opp til dem....

Hesten min trenger ikke lenger aa se paa meg som ett rovdyr, faar naa er jeg plante eter;) Hehe... ikke det at han vet det da... ;)

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  16:21:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har ingen betenkeligheter med å spise hestekjøtt nå. Men da jeg var liten jente vegret jeg meg. Ikke nødvendigvis fordi jeg synes det var grusomt å slakte hestene, men fordi jeg på den tida var mye i en travstall, og der ble det av og til sendt hester til slaktern. Og jeg var jo livredd for å spise hestene "mine"!

Nå derimot tenker jeg sjelden over det. Hest er ypperlig kjøtt, og hvis man skal synes synd på dyr som ender som mat er det faktisk mange andre dyreslag som har det verre enn hesten før de dør. Tenk på kyllingene f.eks. som bor i et bittelite minibur før de etter et kort liv blir hogd hodet av... Av den grunn velger jeg ofte kjøtt fra Grøstad Gris og Stange Kylling (eller noe sånt) når jeg handler. Der lever dyrene et verdig liv...
De fleste hester som blir sendt til slaktern sendes dit på grunn av noe, og har sannsynligvis levd et godt liv. Og slakting er en helt real måte å avlive en hest på. Den merker ingenting (kjenner en som er slakter, så jeg vet hva som skjer..), og det hele skjer raskt og effektivt uten at hesten skjønner noe (vel og merke hvis det skjer på riktig måte da.)
Skulle jeg derimot slaktet MIN hest, er jeg ikke sikker på at det hadde vært så lett...

Å sammenligne hesten med å spise hund og katt blir litt for dumt etter min mening. En hest veier flere hundre kilo, og egner seg til mat, det gjør sjelden katt og hund. Har dere forresten tenkt på at hestekjøtt ofte brukes som ingrediens i nettopp hunde og kattefor?

Og forresten...de fleste har vel en eller annen spist PØLSE? Da har du garantert spist hestekjøtt...i pølser finnes det mye rart! Er en grunn til at de som jobber på f.eks. Gilde ikke spise pølse.....

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  16:40:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg spiser ikke veldig mye kjøtt; det går i kylling, fisk og kjøttdeig; svin spiser jeg ikke. Hestekjøtt? Jeg sluttet å spise svartpølse når jeg var 4-5 år gammel, og siden har jeg ikke spist noe med hest i; jeg liker det ikke heller, så det er helt greit (svartpølse, that is). For den del spiser jeg heller ikke noen slags pølse. Kresenper jeg. Spiser dog mye grønt.

Men det er en ting jeg finner veldig morsomt, og dette er da litt rettet til pus - og andre 'vegetarianere'.. Når ble fisken en del av planteriket? Mange vegetarianere ser ut til å mene dette. Fisk er et dyr, ikke en plante. Og når man tenker etter har vel ikke fisken den helt beste døden.. :-]

Redigert for å legge til at jeg for det meste kun spiser økologisk mat /så fremt det går), egg fra frittgående høns osv.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 24/01/2005 16:41:40 Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  17:36:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Jeg spiser hestekjøtt. Jeg er sannsynligvis litt for gammel og alt for kynisk til å delta i denne debatten, men MÅ bare si noen ting: (må tilføye at jeg ikke har lest nøye gjennom alle innleggene)

- Tror ikke hester tenker mer enn en ku/gris/sau e.l. Og, som Spoff sier, de har et mye bedre liv enn de andre produksjonsdyra. Grunnen til at vi tror atde tenker mer, er at de lever i et miljø med større variasjon, og atdeikke finnerseg i fult så mye tukling som en ku finner seg i.

-Vi mennesker er laget for å spise kjøtt, og for å få i seg riktig næring som vegetarianer er man nødt til å sette seg inn i ernæringsfysiologi, ihvertfall på et visst plan.

- FRITTGÅENDE HØNS HAR DET IKKE BEDRE ENN BURHØNS. De står flere tusen høns i en stor hall, klarer ikke danne rangordning, og mange av dem hakkes i hjel. Bonden har ingen sjanse til å kontrollere og plukke ut syke dyr, så de fleste fjernes når de finnes døde på gulvet. Økonomisk forsvarlig masseproduksjon av egg kan ikke skje på hønas premisser. De som tror at frittgående høner kun er ti-tolv høns som tusler rundt på et tun, tar feil. Bursystemene er i ferd med å utbedres, og i løpet av få år vil alle burhøns ha mulighet til å utføre et minimum av normalatferd.
Så hvis man skal boikotte noe på bakgrunn av dyrevelferd, bør det heller være egg enn kjøtt. Slaktekylling har det på samme måte, men de lever tross alt ikke så lenge som en egghøne (kyllingen lever noen uker - høna ca ett år).

- Når det gjelder at det er ekkelt å tenke på å ha "død hest i magen", ville jeg vært mer skeptisk til å spise lever enn rent hestekjøtt. Leveren er avgiftningsorganet hvor alle giftstoffer og avfallstoffer samles opp. Er ikke det eklere å spise det enn rent kjøtt?

- En hest som møter opp til slakt skjønner nok ikke at "noe forferdelig" skal skje. Og jeg tror den har det verre som stokk halt enn som død. Avlivingen skjer smertefritt.

- Hvordan slaktes halal kjøtt? Går det ikke bare på avblødningsmetoden og en slags bønneseremoni rundt? At et dyr blør i hjel er ikke dyreplageri så lenge det er bedøvet først (med bolt/slag i skallen).

Jeg forstår tildels at dere syns det er ekkelt, for det er noe spesielt med hester. Men jeg har alltid spist hestekjøtt, spesielt på barneskolen da gutta i klassen prøvde å få meg til å synes det var ekkelt. Har alltid vært litt grotesk og "bråtøff", jeg da... :)

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  17:45:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, det stemmer nok at det går endel hestekjøtt i saker vi vanligvis tror inneholder bare storfekjøtt. F.eks. farse/kjøttdeig...
Fikk smake speket hestekjøtt før jul av ei "spekepølsedame" som reiser rundt og selger pølser og honningkaker m.m. fra egen fabrikk. Jeg syntes det var smkløst og inneholdt for mye salt etter min smak.

For øvrig spiser jeg det jeg liker om det inneholder hest eller ei.
Synes ikke det er riktig å skille mellom hesteslakt og annet slakt, da alle dyr har sin egen personlighet og tanke-evne (om enn forskjellig fra vår).

Siden vi er rovdyr fra naturens side finnes det ting vi trenger som vi får gjennom kostholdet. Fordøyelses-systemet vårt er laget for å kunne fordøye kjøtt.
De som måtte ønske å droppe deler av kostholdet utfra diettmessige eller etiske årsaker får bare gjøre det, selv om det nok ville fått leie konsekvenser samfunnsmessig om ingen lenger spiste kjøtt. Alle oksekalver ville dermed automatisk blitt slått ihjel og gitt til bikkja straks de ble født (med unntak av avlsmaterialene), og gris ville blitt borte fra landbruket totalt. Saueholdet ville reduseres radikalt da vi kun ville brukt ulla og den i seg selv gir for dårlig inntekt til at noen engang kunne fóret sauene sine på inntekten.
Kyllingoppdrett finner jeg makabert, og ville neppe savnet kylling i frysedisken selv.

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  17:48:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hefa: Nå finnes det heldigvis folk med frittgående høns som -ikke- har det slik du beskriver :-) Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 24/01/2005 :  19:38:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig imot hesteslakt. Er hesten syk, la veterinæren gi hesten en sprøyte!!! Det er min mening!

Skjønner ikke at andre kan spise hestekjøtt! Men gjør som dere vil, er ihvertfall ikke JEG som sitter og spiser en hest. Syns det er uverdig, ekkelt, forferdelig, heselig og motbydelig!
MEN! er jo egentlig noe forskjell på kyr, sauer og sånn, men jeg har egen hest og føler at hester er mer inteligent enn sauer og kyr. Men det er kanskje fordi man ikke har så god kontakt med andre husdyr som ku, sau, gris osv. Jeg har diskutert dette litt frem og tilbake, og dere for gjøresom dere vil. Men kan en ekte hesteelsker virkelig spise en hest? Det er mitt spm. Det er jo det samme som med katt, ingen ville spist katt. Det er jo samme sak!

Menmen, min kunklusjon er og blir: Hestekjøtt er ikke bra!
Jeg spiser det ALDRI, dere "hesteelskere" får spise til dere blir blå!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  19:39:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Det er jo en grunn til at hestekjøtt ikke er vanlig, har hørt det ikke smaker godt i det hele tatt. Rent hestekjøtt brukes mest i fattige land og krigstider. Når kristendommen kom til Norge ble det også sett på som synd å spise kjøtt fra hest, så slikt ble sett ned på.

For meg kan det være det samme, spiser ikke kjøtt i det hele tatt, syntes smaker fælt alt sama ;) Spiser heller ikke fisk, av samme grunn. *kresen*

Gå til toppen av siden

Charoline

» VIP

Skrevet - 24/01/2005 :  20:07:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Jeg vil bare si at nå har jeg bestemt meg for og bli vegeterianer!
Vet ikke hvor lenge jeg greier det, men jeg har hørt at kroppen ikke trenger kjøtt!
Men jeg vil selvfølgelig spise egg (kun fra frittgående høner), spise MYE frukt og grønt (helst økologisk) og selvfølgelig spise melkeprodukter!
For det er så mye man kan spise!
Ris, frukt og grønt, fisk, brød, melkeprodukter, egg osvosv.
Men fisk vil jeg ikke gi opp enda! Både fordi jeg har hørt at fisk har livsviktige fettsyrer og vitaminer i seg og at jeg ikke har et like tett og personelig forhold til de... Men som sagt, vet ikke hvor lenge dette varer!
Men skal ikke spise lammekjøtt, kalvekjøtt, hestekjøtt, innvoller, pølser og kjøttdeig Resten kommer seg nok!
Det blir tøft, men av respekt for mine beste venner, dyrene, skal jeg gjøre dette!

Og mange vil nok si, hva er vitsen? Dyrene er jo død uansett!

MEN! Når mennesker dør, så spiser vi ikke dem. De er jo død uansett! For meg er mennesker og dyr verdt like mye
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  20:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, måtte bare le litt nå (ikke ment mot noen spesielle, så ikke "drep" meg for det!). :)
Alltid godt med en morsom diskusjon som denne når man sitter og leser pensum:p

Alle må jo spise det de vil spise, men personlig spiser jeg hest om maten inneholder det. Som nevnt her, smaker det ikke noe godt med rent hestekjøtt, men det blir som regel blandet ut. Tror derfor at de fleste her har spist hest uten at de har visst det:)

Det er forresten litt for fjernt for en så intelligent art som mennesker å spise sine egne, selv om det faktisk forekom før i tiden (og en sjelden gang nå å faktisk!). Vi er tenkende og bevisste- derfor spiser vi ikke våre egne. Det går derfor ikke an å sammenligne mennesker med andre arter. Og ikke kveruler på det, for akkurat det vet jeg mye om:)

Som Line sier, ville det blitt leie samfunnsmessige konsekvenser hvis ingen hadde spist kjøtt. Men gjør som dere vil. Jeg gidder ikke tenke sånn lengere jeg, var vel innom tanken da jeg var yngre, men ååh hvor godt det er med kjøtt:)

Hege Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  20:33:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Charoline: Snakker som vegeterianer selv her, pass på du får i deg det du trenger! :P Du bør ihvertfall spise fisk. Man trenger nok ikke kjøtt, men man trenger proteiner. ;) Er ikke kjekt å slite med mangelsykdommer og slikt. Men så lenge du spiser nok grønnsaker og får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler, er det bare fint :)

Minner meg om hakkebakkeskogen! Koslig :) Den som vil ha bare kjøtt og spiser sine venner den blir så doven og så trøtt og får så stygge tenner. Men den som spiser gulerøtter knekkebrød og peppernøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille, han er så snill mot dem han kjenner og får så mange gode venner og får like fine tenner som en krokodille! Hehe
(kan vel bare nevne at jeg ike har spist kjøtt siden jeg var 4 og har aldri hatt hull i tennene, selv om jeg spiser masse godteri daglig *glis*)

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 24/01/2005 :  21:12:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Synes igrunnen ikke man skal bli vegetarianer bare fordi man synes det er fælt å slakte dyr. Som MissEva skriver: Det er viktig å få i seg det man trenger...

Og Charoline: Hva er det som er så mye bedre med sprøyte enn slakt? Vet du hva som skjer når man slakter og hva som skjer når man gir en sprøyte? Ser på vipen din at du er 12-15 år, og jeg hadde nok samme tanker som deg når var på den alderen...:)

Ja, ved slakt blir det litt mer blod og derfor ser det litt "verre" ut, men hesten merker ikke noe...
Jeg vil vel heller si det er verre for hesten å få sprøyte. Da merker den bare at beina svikter, at den faller om og at livet bare ebber ut...selv om det tar få sekunder, vil jeg nok tro at hesten skjønner at ting ikke er som det skal og den blir redd. Ved slakt derimot får den bare et smell i hodet, og så husker den ikke mer....

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 24/01/2005 :  21:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott at mange her vil/er veggiser, er ikke det selv, men jeg er så heldig å ha god tilgang på økologisk og frittgående kjøtt. Vil bare minne dere som er/blir vegetarianere om at dere heller ikke må spise gelatin (f.eks gele) da dette lages av dyreknokler.
Ellers må jeg si meg enig med de som mener at slaktet hest er kjøtt på lik linje med annet kjøtt.
Spiser det ikke for det, dog..

Ildfuglen

Renate
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.