hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du kjøtt fra hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du kjøtt fra hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

lille fleskklump

Skrevet - 30/01/2005 :  00:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville bare si litt om hvorfor vi ikke spiser hunder og katter, som noen her nevnte: Det er neppe fordi vi har noe slags dypt og åndelig forhold til kjæledyra at en ikke spiser dem.
Eller, det er kanskje det nå som de fleste har et ganske sentimentalt forhold til disse dyra, men da menneskene tusenvis av år siden "bestemte" hva som var spiselige dyr ble de aller, aller fleste rovdyr sortert ut.
Dels skyldes dette kjøttkvaliteten og størrelsen, men også det enkle faktum at der det gjennomsnittlige planteetende dyr stikker av når det trues, angriper kjøtteteren. Det var rett og slett for risikabelt å jakte på katt og hund (dvs deres forfedre) fordi folk da risikerte å bli mat selv...

For å få like mye kjøtt som fins på en hest trenger en vel minst 10 hunder (og jeg tviler på at noen vil ønske å gå løs på en hel flokk!), og for ikke å nevne antallet katter (som, siden de ikke lever i flokk ville ta ganske lang tid å samle sammen!) - det å spise vår venn hesten vil i denne konteksten være det eneste fornuftige alternativet. Faktisk er vel det hovedgrunnen til at hesten ble så populær - den var både transport, selskap og kunne bli mat når den var utslitt. Om ikke spising av hestekjøtt hadde vært akseptert ville den neppe ha blitt temt overhodet...

Og bare for ordens skyld, jadda, jeg spiser hest. Og hval, kanin, ku, gris, sau, geit etc etc etc... Og jeg syns "kjøtthestene" på mange måter er noen av de aller heldigste, idet det drives lite industriell hestekjøttavl. Må også påpeke at mange av de tunge europeiske rasene har overlevd industrialderen delvis på grunn av kjøttbransjen.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  11:46:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
For dere som synes svart pølse er godt men ikke spiser hest! Det finnes nå en pølse som ikke innholder hest av de!!

Birkebeiner Fjellmorr!!

Det er sånne små pølser.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/01/2005 :  13:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er mange svartpølser, og pølser generelt som ikke inneholder hestekjøtt. Det er bare å lese på pakken, men mulig det ikke blir så fristende å spise det dersom man leser innholdet...

Ullsokken: hehe... Beklager, men sånn er det bare....
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/01/2005 :  16:39:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Mange pølser som det ikke står spesifkt at det finnes hestekjøtt i også, så å lese på pakken er ikke helt "trygt" hvis du vil unngå hestkjøtt bevisst.
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 31/01/2005 :  12:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kommer nok an på hvem pølsa kommer fra..
Her ute er det egne pølser med hestekjøtt, da det er mye dyrere.
Så om ikke det står hest, er man sikker på at ikke det er hest i de.. Om det er hest i de står det hest(mange ganger med store bokstaver), og er en "finfin" pris på produktet..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 31/01/2005 :  19:37:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Spiser helst ikke hestekjøtt jeg heller. Spiste svartpølse når jeg var liten, men når jeg lærte å lese på pakken hva den inneholdt sluttet jeg. Hesten min er nettopp slaktet, og jeg blir kvalm og på gråten når jeg tenker på å spise hestekjøtt. Men, det er vel egentlig ikke så forkjsllig fra annet kjøtt.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 12/02/2005 :  15:33:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEI!

Jeg vil bare fortelle en ting til dere som tror at frittgående høns har det bedre enn de i bur. Men det er ikke saken, har selv jobbet et sted hvor det var frittgående høns, og her var det masse dritt rett og slett! høner som ble hakka i hjel av andre, ikke kom frem til maten, fikk sjukdommer, så ikke kom og fortell meg at du frittgående er bedre!Har også jobbet der hvor det er bruhøns, og kan ikke si jeg syns det er noebedre.. så jeg er imot begge deler egentlig.. får egg hjemmefra jeg :) mamma driver gårdsbutikk, og der går hønene ut og inn som de vil. Og det er ikke trangt for dem i det hele tatt. Dere som er fra hamar området bør ta dere en tur dit:p *reklamere* Halstenshov gårdsbutikk heter den, ligger i løten.. selger bare økologisk kjøtt,egg osv, aloe vera og honning

Gå til toppen av siden

.::[(Hanne)]::.

Skrevet - 19/05/2006 :  16:17:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt rart å tenke på at vi spiser så mye gris!
Noen sa "spiser ikke hest for de tenker faktisk"
Vel, griser er faktisk det smarteste husdyret vi har. Den er smartere enn både hest, hund, ku, katt, sau osv. Så det har vel egentlig ikke noe med hva dyret tenker...
Gå til toppen av siden

.::[(Hanne)]::.

Skrevet - 19/05/2006 :  16:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt rart å tenke på at vi spiser så mye gris!
Noen sa "spiser ikke hest for de tenker faktisk"
Vel, griser er faktisk det smarteste husdyret vi har. Den er smartere enn både hest, hund, ku, katt, sau osv. Så det har vel egentlig ikke noe med hva dyret tenker...
Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  17:07:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For dere som synes svart pølse er godt men ikke spiser hest! Det finnes nå en pølse som ikke innholder hest av de!!

Birkebeiner Fjellmorr!!

Det er sånne små pølser.

Opprinnelig postet av Roxira

ikke i disse e-coli tidene i allefall!!

Gå til toppen av siden

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  21:57:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
En lite spørsmål; som regel his det er ku el okse kjøtt så står det gjerne "av okse", så hva er da storfe?? Leste engang at dette stort sett inneholdt hest hvis det sto storfe og ikke noe mer spesifikt, så spørs nok ikke om flere av oss har spist hest uten å ane det..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  22:46:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Er det hest i så står det hest, trodde ikke hest gikk under storfe..

Kan tenke meg at storfe er et litt vidt begrep, som dekker alt fra kvige til urgammal ku..
Sier vel seg selv at oksekjøtt er av bedre kvalitet enn ei seig gammel ku..

sitter og leser på siden til de jeg skal levere gullungene mine til fra og med neste år, for å se om jeg kan finne noe mer utdypende/spesifisert..
Får i allefall intrykk av at ung okse, kvige,ku går under kategorien storfe, og det står ingenting om hest der i allefall..

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/05/2006 :  23:03:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Frøya jeg...

Er ikke hysterisk på IKKE å spise hest, men jeg tror nok det hadde bydd meg imot å spise mine egne..

Ellers har jeg ei veninne som, når vi jobba på travstall, ble nedsparka på tur inn i en boks, og brakk fire ribbein.

Denne hesten ble slaktet kort tid etter, og hun, som fremdeles var sykemeldt med store smerter i ribbeina,- bestilte seg indrefilet av denne hesten fra slakteriet... Hi hi... Måtte nå le litt av dette, jeg da, hevnen er søt, liksom...

En levende hest er for meg en HEST, mens en død hest går mer over i formen mat- så lenge den ikke er min egen, altså...
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/05/2006 :  23:04:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg er enig med Frøya jeg...

Er ikke hysterisk på IKKE å spise hest, men jeg tror nok det hadde bydd meg imot å spise mine egne..

Ellers har jeg ei veninne som, når vi jobba på travstall, ble nedsparka på tur inn i en boks, og brakk fire ribbein.

Denne hesten ble slaktet kort tid etter, og hun, som fremdeles var sykemeldt med store smerter i ribbeina,- bestilte seg indrefilet av denne hesten fra slakteriet... Hi hi... Måtte nå le litt av dette, jeg da, hevnen er søt, liksom...

En levende hest er for meg en HEST, mens en død hest går mer over i formen mat- så lenge den ikke er min egen, altså...
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2006 :  23:05:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ser det ikke som et problem å spise hest. Er vokst opp på gård med hest, gris, suer, kyr, kaniner, katt og hund. Kun de 2 siste har unngått mine smaksløker...
MEN jeg liker ikke smaken av hestekjøtt. Kjøpte indrefilet av hest på resturang en gang, det smakte fy...
Det som er viktig for meg er at dyrene har det godt mens de lever, uansett hvilken art, når de så er døde må man utnytte ressursen...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.