hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Spiser du kjøtt fra hest??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Spiser du kjøtt fra hest??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

-Henriette-

Skrevet - 02/12/2003 :  16:09:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei....
Jeg vil bare ha andres menong om det å spise hestekjøtt....
Selv gjør jeg selvfølgelig IKKE det, og vil ikke engang la mamma ha kjøtt fra hest i kjøleskapet!!! Jeg synes det er skikkelig ekkelt, men det er fordi jeg tenker at hester faktisk tenker.......
Hvorfor er det en selvfølge for mange at det kan selges hestekjøtt, men hvis det skulle blitt et spørsmål om å selge hunde- eller kattepølse så ville vel de aller fleste reagert med protester og kvalme!?!?
Man orker jo ikke lenger å engang tenke på at det ligger kjøtt fra en død hest i hyllene i matbutikken, en hest som ikke er noe mindre smart enn andre hester (den er jo ikke avlet som slaktedyr heller) og som gjerne har hatt et uverdig liv! De hestene som slaktes er gjerne hester som kommer fra en stall, et miljø, de er jo ikke født og oppvokst i et avlslokale.... Derfor er jeg sikker på at de skjønner at noe forferdelig er i ferd med å skje dem
Vel, hva synes dere andre om alt dette???

Hilsen Henriette c",)

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  17:10:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann! Liker heller ikke hestekjøtt, reagerte bare på noe du skreiv "hester tenker faktisk" eller nå sånt. Ja d kan man si at de gjør men tror du ikke lam og kyr gjør d? driver selv med lam og kyr og skal si deg de tenker like mye som hesten(kanskje ikke fult så mye, men en god del). spiser ikke så mye lammekjøtt (ihvertfall ikke selvslakta) fordi jeg holder på med lamma hele sommeren og de kan absolutt tenke! er d hestekjøtt i så mye mat?

heten min skal snart slaktes men d er fordi hun er halt... da er d bedre å slakte dem uansett om de blir mat en at de skal lide... men vil selv ikke ha hestekjøtt eller spise d...

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  18:00:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har heller aldri smakt hestekjøtt. Før var jeg nok som dere, at jeg reagerte veldig på om det skulle ligge hjemme i "mitt kjøleskap" også. Heldigvis var det ingen i familien som var begeistret for hestekjøtt, så det skjedde vel aldri at det var hestepølse der.

Men den dag i dag ser jeg på hestekjøtt mer på lik linje som kjøtt fra storfe og andre dyr. For meg er det f.eks. viktig at dyrene som har produsert eller som "er maten" jeg spiser har hatt det bra. F.eks. kjøper jeg egg fra frittgående høner om jeg har valget mellom det eller andre egg. Og alle former for halalkjøtt er helt utelukket. Fordelen med hestekjøtt fremfor annet kjøtt er ofte at hestene har hatt det langt bedre enn f.eks. kuer og griser (selv om de ofte har det bra i Norge de og), som avles på mer for å slaktes eller brukes til matproduksjon. Vi kanskje påstå at bare fisk kan ha det bedre enn hest (iallfall "frittsvømmende" fisk).. I og med at vi ikke engang avler hest for å bruke de til kjøttproduksjon, så synes jeg at vi egentlig er "heldige" som kan nyttegjøre oss av hesten på den måten vi kan når den først ikke kan leve lengre. Så selv om jeg fortsatt ikke ønsker å spise hest selv (fordi det er hest), så synes jeg det er greit at hestekjøtt er å finne i matbutikkene og at andre som måtte ønske det velger å spise det.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  19:40:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Hei.. Nei, jeg spiser ikke hest.. blir kvalm av tanken... men d er jo d samme med kuer og sauer... men kanskje fordi hest er litt mer sjeldnere er d mange som reagerer på det.. Iallefall hestejenter/gutter;)
Jeg kunne aldri spist et dyr jeg hadde blitt glad i, selvom d var halt og måtte slaktes... samme om d var ku,sau,gris,høns+++
Sånn føler jeg d bare... se på de fra farmen ;)
Geita overlevde WIIHII

Gjør livet til en fest, ri islandshest! Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  20:54:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Spiser ikke hestekjøtt. Ellers prøver jeg som Spoff sier å se på en slaktet hest som hva den er; et slaktedyr på lik linje med f.eks. ku og gris. Hverken mer eller mindre. Jeg har smakt hestebiff, en bit - som ble spyttet rett ut. Det smaker slettes ikke godt!
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  21:14:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Spiser ikke hestekjøtt! hadde vært litt ekkelt å tenke at jeg har HEST i magen. Nei, det vil jeg ikke spise!
=D Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  22:51:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg pleide å spise stabburspølse (sånn svart pølse for å ha på brødskiven), var kjempeglad i det, til en dag broren min spurte hva slags hester som ble brukt i den det ble slutt på den da ja (kastet det som var igjen av skiven...). men det er noen år siden nå da, nå mener jeg at de som liker det kan spise det. jeg spiser ikke hestekjøtt, men det er fordi jeg har kjent en del hester som er blitt slaktet (bl.a. den første hesten jeg red på), og da blr det som jeg spiser mine egne venner. en venninne av meg derimot (som også har hest på stallen min) elsker hestekjøtt, og har ikke noe imot å spise det.

nei, det er en prinsippsak. tent på asia, der spiser de hundekjøtt og synes det er helt normalt. det er etter hva vi er vandt til...

mvh lille meg

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 03/12/2003 :  10:06:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå kommer barbaren...
Jeg prøver også å se på hestekjøtt på lik linje med bl.a oksekjøtt.
Jeg har alltid hørt at hestekjøtt er så mye bedre enn oksekjøtt,pga at hesten er mosjonert mer og dermed blitt mørere.
Jeg tenkte da (litt tøff i trynet) at det skulle jeg jammen prøve. Kjøpte 2 store indrefileter og dro hjem,blid og fornøyd. Begynte å steke og kokkelere i reneste Brimi stil,og tro det eller ei,men det luktet deilig stall på kjøkkenet :(
Da gikk indrefiletene til hunden (det så ut som de falt i smak også),og det ble poteter og saus på gubben og meg..........
Så teori og praksis er to forskjellige ting.
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  14:27:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Neitakk!
Når man er oppvokst med hest som et tradisjonelt bruks- og hobbydyr er det vanskelig å se på det som en del av et naturlig kosthold.
Riktignok er det mye mindre grotesk enn å se hund, katt eller ape på menyen, men det frister ikke!
I land hvor det er tradisjon med hest som kjøttdyr er det kanskje anderledes, men jeg har hørt forferdelige historier om hester som eksporteres fra England (villhester fra Dartmoor, New Forest etc) til Frankrike. De stues ombord i lastebiler, får hverken vått eller tørt og ved ankomst er mange av hestene døde eller døende. Enten pga dehydrering eller de er trampet ihjel...
Til tross for at jeg ikke er vegetarianer, hverken av moralske eller helsemessige årsaker, er det helt naturlig å droppe hestebiffen!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:27:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig glad i hester, men etter avliving så er den jo egentlig et slakt på lik linje med storfe, sau og gris. Og de fleste hester har, som Spoff nevnte, hatt et mer meningfylt liv enn dyr som avles fram kun for det formål å bli til mat. Nå er jeg oppvokst på gård og er vant til at dyr skal spises selv om det var yndlingkopplammet, og har kanskje lettere for å akseptere også at hester havner på middagsbordet. Om det står hest på innholdsfortegnelsen på pølsa så ser jeg ikke på det som noe problem. Men hadde jeg fått servert en blodig biff fra min egen hest hvis den hadde blitt avliva, hadde jeg kanskje ikke vært så tøff i trynet Gå til toppen av siden

maythE

Skrevet - 04/12/2003 :  23:04:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
hva er farlig med det? jeg spiser ikke hestekjøtt fordi jeg ikke liker det, men hadde ikke hatt no imot det hadde jeg likt det lissom..
"jeg tenker at hester faktisk tenker.." hesten er jo død likevel, så hva gjør det om vi bruker kjøttet? heller det enn å bare la det råttne bort lissom... det er med hest som det er med kuer, griser osv., men de som driver med hest tenker ikke sånn.. det gjør heller ikke jeg..! jeg kunne ALDRI sett for meg at hesten min kunne man spise lissom... men sånn er det...
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 04/12/2003 :  23:30:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjerne bli vegeterianer jeg.... men saa har vi Mc Donalds rett ned i veien... fristelser....

Men jeg liker ikke aa spise kjoott, spesielt ikke naar noen kaller det foreksempel sau eller lam eller ku eller gris. i stedet for lam, svin...
Klarer ikke aa spise det da.

Er det noen her som har noen tips til hvordan jeg kan bli vegeterianer?

Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Deliberate

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  08:26:43  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingDeliberate  Svar med kopi av melding
hei. spiser ikke hestekjøtt. vil ikke akkurat spise å tenke påat det kansje var yndlingshesten liksom. nei. å hestekjøtt i det hele tatt. nei takk, da blir jeg heller vegitarianer! Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 05/12/2003 :  10:22:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg vegetarianer, og spiser derfor ikke kjøtt i det hele tatt. Men jeg klarer ikke å se forskjell på å spise ku og hest. Jeg er oppvokst på gård, og vant til at dyr blir slaktet, men jeg får det samme forholdet til geitene hjemme som til hestene... og klarer dermed ikke å spise noen av delene.

Jeg er ikke imot at man skal spise kjøtt, men man skal være klar over hva det er. At elgjegere og de som slakter selv spiser kjøtt er helt i orden. Men de som ikke vil spise kosegrisen/kaninen/lammet/hesten og i stedet går å kjøper seg en pølse på statoil, den dobbeltmoralen liker jeg ikke.

Så, for de som ikke vet det: Mye av hestekjøttet blir malt opp og blandet med annet kjøtt, dette blir solgt som kjøttdeig, pølser, farse osv.

Så dere som "ikke spiser hestekjøtt" er dere helt sikre?

Redigert av - pus den 05/12/2003 10:23:36 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  11:52:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg er en av disse som ikke gidder å sjekke innholdsfortegnelse på all mat, jeg spiser pølser, kjøttdeig osv. selvom jeg ikke alltid er 100% sikker på hva det inneholder!!!
Vegetarianer klarer jeg ikke helt å bli, mest fordi jeg ikke har tid til å sette meg inn i det, slik at jeg skal klare å ha et sunt og fullverdig kosthold uten kjøtt!!

Men jeg er litt enig med de her som sier; hvorfor er hest så mye værre enn lam, ku, gris, kylling etc!?!?
Jeg skal vel innrømme at hadde det kommet hund på bordet hadde jeg nok sagt nei takk, og jeg hadde nok gjort det samme om det kom biff av hest etc på bordet, nå er jeg generellt ikke så glad i biff osv. heller...og veldig "uglad" i alt kjøtt jeg ikke er vant med å spise...men det har mest med smak å gjøre, ikke så mye med hva slags dyr det er.

pus:
Spiser du ingenting kjøtt!? Ei heller fisk? Og ikke egg!?
Er du helt konsekvent på alt sånt!? Da må jeg si at jeg blir imponert .
Men det jeg er mest nysgjerrig på er et par enkle ting som hva inneholder kostholdet ditt for å få dekket alle behov, og hvordan forholder du deg når du er bedt bort og det serveres kjøtt!? Spiser du bare tilbehøret, eller gjør du i forkant oppmerksom på at du er vegetarianer!? slik at de du kommer til skal ha en sjans til å lage annen meny evt annen mat til deg!?!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

pus

Skrevet - 05/12/2003 :  17:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg er ikke helt fanatisk. Jeg spiser ikke kjøtt, hverken fra dyr eller fugl, men jeg spiser fisk. Grunnen til dette er at jeg ikke har problemer med å slakte og sløye fisken, det er naturlig for meg, og dermed har jeg "lov" til å spise fisk, det samme gjelder skalldyr. Jeg spiser egg også, eggene er ikke "født" enda, dermed gjør det meg ikke så mye siden man ikke må ta livet av den.

Må likevell innrømme at det er noen ting som ødelegger opplegget mitt. Jeg skulle som vegetarianer egentlig ikke spise ost, pga. løpen som osten inneholder. Det samme gjelder nesten alle typer mykt godteri, de inneholder gelatin. Det er sikkert andre ting også, men kom ikke på mere i farten.

For å få i meg nok proteiner og andre ting det er mye av i kjøtt spiser jeg mye bønner og linser. Nøtter inneholder også mye sunnt. Grønnsaker som rødbetter og brokkoli inneholder mye jern.

Spiser også mye frukt og grønt, og drikker mye melk (melk er litt i grenseland det og, siden kalvene/killingene går til slakt)

Ellers tenker jeg ikke så mye på hva jeg spiser, men passer på å variere litt. Er det noe kroppen trenger sier den fra. Har man f.eks. lite jern får man plutselig lyst på rødbetter.

Ikke vanskelig å være vegetarianer
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.58 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.