hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når rytteren sitter skjevt på hesten.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Når rytteren sitter skjevt på hesten.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  11:52:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg har heller aldri visst at det går utover kroppen/ryggen til hesten (+salen) å gå opp fra bare den ene siden.
Har derimot alltid syns det er litt rart at alt skal gjøres fra samme side, burde ikke hesten bli vant til å håndteres fra begge sider? Pleier ofte å ta på dekken fra "feil" side, leie på "feil" side osv jeg.. For å bytte litt;)

Føler det der med at alt skal skje fra sammen side, er litt "rideskole-stoff" som "det er bare sånn", og for gjerne skolehester som skal håndteres av mange forskjellelige at de er vant med at alt, feks oppsitting, skjer fra samme side. Greit nok at hester liker rutiner og vaner, men tror ikke det skader å bytte litt side. Tvert imot, det skader om man går opp på samme side;)

Tror jammen jeg skal begynne å stige opp fra begge sider jeg, etter å ha lest Oleo sitt innlegg;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/10/2006 :  12:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
det er vel kanskje vi mennesker som er litt vanedyr også?
Er vi vant å gjøre det på en måte, så holder vi oss til det...
MEN, har hørt at å bytte side, hånd, hva som helst faktisk hjelper til å aktivisere den kreative siden av hjerne (på oss mennesker ;)). Og vil tro uansett at det kan være bra for hesten å bli bytta litt side på, da blir de mer vant til at ting ikke alltid skjer som vanlig :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  20:05:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Stiger på fra begge sider jeg. Men det er letter fra ene siden enn andre skjenner jeg. Men det er jo alltid et bein du hopper med. Altså i gymmen liksom. Noen som vet om dette er det sterke eller det svake beinet eller om det bare er en ting du gjør liksom?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  20:34:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikser bare ikke å gå opp fra høyre siden, værre blir det nå med større hest
men jeg har som "regel" for meg selv at så lenge det finnes ting å stå på for å komme seg opp, så bruker jeg det, uansett hvor liten hest det er. Da slipper du å belaste ryggen til hesten, og ikke glem at salen ofte blir "skjevtsittet" ved at du "drar" deg opp fra venstre siden. Altså "putene" under salen blir flatere på venstre siden enn høyre hvis du går opp fra bakken på venstre siden. Hvis du finner noe å stå på så stigbøylen ikke er så mye høyere opp enn der du står unngår du dette! Og det er absolutt ingen ulempe!
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 05/10/2006 :  21:26:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar. I NH og western skal hesten trenes fra begge sider så jeg varierer veldig hvilken side jeg går opp på Har også lært at hesten kan få belastnings feil ved å alltid ha ryttere som stiger opp på samme side hele tiden. Men det er nok som du sier at jeg er sterkere på min "drivende" hånd og dermed jobber jeg ubevisst mer på min sterke side. Jeg skal ha alle disse gode rådene i bakhodet, men som det sier så er nok dette et problem jeg burde fått litt hjelp, instruksjon og veilledning til å få bukt med.
Masse hilsninger fra hu derre "ikke helt i vater" dama.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  22:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe.. Ja, alt går som regel an å fixes på.. Man må bare vite hva som skal fixes.

(se opp for skrivefeil, småsyk, feber og trøtt som ei strømpe )

Dette med oppstigning stammer fra soldatenes tid, fra den gang de bar sverd. De hadde sverdet på venstre side av kroppen og dersom de gikk opp på høyre side ville sverdet komme i veien. Denne greia er som dere nevner noe som henger igjen i rideskolene.
Så med mindre dere bærer sverd hver dag så kan det være veldig fint for hesten om man kunne lære seg til å stige opp fra begge sider, det er kun en vanesak...

Når det kommer til all annen håndtering og leiing som skal foregå på venstre side så er dette et etterslep fra det jeg nevner innledningsvis. Dette kan medføre ganske store problemer for hesten og man oppnår missforståelser. Hesten har en blindsone midt mellom øynene og rett bak halen. Hjernen og synet til hester ganske komplisert. Det finnes en liten hjerne til hvert øye, samt en monitor som kan sette ting i sammen i andre sammenhenger. Det hesten opplever og lærer fra sin venstre side må læres inn helt fra bunnen på motsatt side da hester ikke har evnen til å føre erfaringer fra den ene siden over til den andre. Eks: Man kan ri forbi en postkasse på veien ut på tur...og hesten reagerer ikke. Så kan man oppleve at hesten skvetter for samme postkassen på veien hjem...den ser da postkassen med motsatt øye enn det øyet som så den på vei ut. Og det er her missforståelser dukker opp. Vi kan finne på å straffe de..mens for de så er dette den eneste naturlige reaksjon da hjernen deres jobber slik. Hester som kun blir håndtert på en side/venstre kan ofte være redd for sin høyre side. Og i og med at de også har en blindsone så kan man faktisk skremme hesten veldig ved å plutselig dukke opp på andre siden da hesten ikke har sett det. På unghester er dette veldig vikitg. Må man la hånden følge/stryke rundt hele hestens kropp når man flytter seg...da kan hesten hele tiden føle hvor du er. Mange hester som blir håndtert på en side har evnen til å ¨plassere¨deg på den siden ting blir gjort. Eks: En hest som alltid blir leid på venstre side plasserer ofte mennesker nettopp der og dersom man prøver å gå på motsatt side vil hesten prøve å endre det.

Hesten har ingen høyre og venstre side, bevisst. For den spiller det liten trille hvor ting blir gjort bare den får lære det samme på hver side...

Lykke til videre..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 05/10/2006 22:23:47 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  02:33:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi som driver med terapiridning er veldig bevisste på sits og "sterk og svak side", siden mange funksjonshemmede ryttere har dette som et problem.

Forøvrig læres også terapihester opp til å kunne få rytter opp på begge sider, ettersom det kan være "umulig" for en rytter å komme opp på venstre side, mens høyre er helt greit - og omvendt.

Likeledes, når det rides på bane, skal leier alltid gå på indre hånd, og må derfor skifte leie-side ved endring av hånd.

En fysioterapeut - og spesielt en ride-fysioterapeut - er spesielt utdannet til å kunne se og vurdere om en rytter sitter rett på hesteryggen, og gir da øvelser som styrker den svake siden og balanserer rytteren på forskjellige måter.

Oleo har helt rett i at det er gamle tradisjoner som har ført til at venstre side er "riktig" i en del heste-tradisjoner.

Vi mennesker - OG hester - har svært ofte benlengdeforskjeller, kurver i ryggraden og skjeve bekken - det er HELT vanlig.

Vi mennesker kan gå til en fysioterapeut og bli undersøkt for fysiske ulikheter - det er foreløbig få fagfolk som kan vurdere om en HEST har slike ulikheter.

Det KAN derfor hende at rytteren er "rett", mens det kanskje er hesten som er "skjev".

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.