hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Galoppbytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Galoppbytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  16:18:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Noen som har et tips til når man skal lære hesten bytter? Når den er sterk nok osv
Jeg har en som blir 6 til neste år, og det er jo da de skal lære bytter.
Han kunne bytte når han var 4, men lærte han av med det, fordi han byttet ikke når jg ba om det, men av seg selv.
Hvis ikke så hadde jeg ikke fått til kontraen.

Og hvordan skal jeg lære han det? Over bom?
Har prøvd å ri midt gjennom banen og så stille andre veien og legge om sjenkler.. Men det fungerer dårlig.
Tips?

linndi&ida

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  16:32:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelinndi&ida  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselinndi&ida  Svar med kopi av melding
tror nok d hjelper med en bomm.... Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  20:58:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
For dressurhester har jeg hørt at det er lite lurt å trene inn rene bytter over bom, og heller ikke på diagonalen. Jeg pleier å vende feks tvers over banen når jeg øver bytter på 5 åringen min. Det kreves jo en god galopp og en viss samling, men husk iallfall å vær nøye med halvparadene og setet, og ta gjerne hesten ned til trav noen steg før byttet til å begynne med. Er forøvring mange gode artikkler på www.hippson.se om galoppbytter.

Men nå er jeg ingen dressurrytter, og hesten trenes mot sprang, så er sikkert noen andre her som har litt mer inngående tips enn meg:)

Hege Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  20:55:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er litt individuelt fra hest til hest, for noen kommer det helt naturlig etter noen ganger mens andre har store problemer og kan til og med bykse av gårde

Først er det lurt å ha overgangene på plass, spesielt skritt-gallopp, gallopp-skritt. Så ville jeg lagt inn enkle bytter, dvs fra gallopp ned i skritt noen steg til du har hesten med deg også fatte ny gallopp. Viktig å tenke kvalitet framfor at du bare skal få det gjordt. Når du har disse enkle byttene på plass og gjerne klarer å ri to-tre enkle bytter over en diagonal.
Det vi gjorde med min enkelte ganger var at i det jeg vente opp diagonalen, fra f.eks høyre hånd (høyre gallopp) tok jeg hesten min ned i skritt, så red jeg den kanskje frem i samme gallopp (høyre) noen gallopp steg også brøt jeg av til skritt igjen og etter noen skritt frem i venstre. Dette rett og slett for å få hesten godt og lydig og få på plass kvaliteten i de enkle byttene.
(kan forøvrig nevne at hesten gikk bytter, men jeg måtte lære men dette gjelder begge veier)
Når jeg skulle ri bytter på min red jeg over diagonalen, (sjeldent den lange diagonalen, men en av de korte), sørget for å ha god kvalitet på galloppen, når jeg kom til veggen tok jeg en forholdning på den nye uttvendig tøylen og la om sjenklene, måtte trykke ekstra godt til med innvendig. Dette var hva vi gjorde, og jeg er langt i fra den beste til å forklare
Får å få hesten til å gå bytter, ville jeg kanskje søkt hjelp hos trener, helst fått trener til å lære hesten å gå bytter, spesielt hvis jeg ikke kunne dette selv.
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  22:46:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Bekka: Høres fornuftig ut, den metoden du bruker der.
Men det å få trenern min til å gjøre det, er litt værre.
Jeg har selv ridd masse bytter på en forhest jeg hadde før jg kjøpte hesten min.
Han kunne bytter helt ned til ener' men jeg red maks to'er bytter.
Så jeg vet liksom hva jeg leter etter. Men ikke måten å oppnå det på på en så grønn hest.
Treneren min kommer utenfra, så å betale mer enn de 400 jeg allerede betaler er nok utelukket.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 06/10/2006 :  22:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Bekka: Høres fornuftig ut, den metoden du bruker der.
Men det å få trenern min til å gjøre det, er litt værre.
Jeg har selv ridd masse bytter på en forhest jeg hadde før jg kjøpte hesten min.
Han kunne bytter helt ned til ener' men jeg red maks to'er bytter.
Så jeg vet liksom hva jeg leter etter. Men ikke måten å oppnå det på på en så grønn hest.
Treneren min kommer utenfra, så å betale mer enn de 400 jeg allerede betaler er nok utelukket.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

_Bekka_

» VIP

Skrevet - 08/10/2006 :  19:04:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du føler deg trygg på det er det jo bare å prøve, metoden fungerte veldig bra for meg jeg skjønner absolutt at det blir litt vanskelig å få det til med trener da. Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/10/2006 :  21:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Som Bekka nevner er enkle bytter en fornuftig start. Jeg ville derimot lagt inn de første direkte byttene ved å ri kontra, stille hesten til den galoppsiden du ønsker å bytte til, og innlære byttet litt ved å utnytte hestens ubalanse og ønske om å velge ny og "riktig" galopp. For å få dette til er det viktig at man også tidligere i treningen gjerne starter opp med kontraarbeide lenge før su snuser på direkte bytter. Bare pass på at hesten ikke er så balansert og innlært i kontra, at hesten ikke ønsker å ty til galoppbytte når du forsøker å lære inn dette.

Grunnen til at man ikke benytter bom i arbeidet med bytter er fordi man ikke ønsker at hesten henger et steg bak i selve bytte. Over en bom vil ikke forbeina og bakbeina naturlig henger sammen slik man ønsker. Dessuten er det ønske at byttet kommer bakfra, og dette vil en bom gjøre lite hjelp i.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.