hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når rytteren sitter skjevt på hesten.....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Når rytteren sitter skjevt på hesten.....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  15:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke hvorfor men jeg har en lei tendens til å sitte skjevt oppå hestene jeg rir. Uansett hva jeg gjør så merker jeg selv at jeg sitter skjevt bare etter en kort stund. Jeg rir mye på tur men også litt dressur, sprang og western. Hestene jobber fint og går bra begge to, men det kan umulig være bra for dem å ha en rytter som hele tiden sitter skjevt på ryggen deres. Hva skal jeg gjøre? Det siste jeg vil er at hestene skal få noen belastnings skader eller ubehag pga. meg
Kan noen hjelep meg med å fortelle hva jeg kan gjøre med dette problemet? Og hvorfor rir jeg slik?
Hilsen " Ikke helt i vater"

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  17:53:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Du har vel ikke kanskje skeive bein, rygg el. Red skeivt før, men det rettet seg merkelig nåk opp. Det var helst pga mye masing tenker jeg og sterk vilje Er du sikker på at stigbøylene er rette? Salen er kanskje skeiv?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 29/09/2006 :  18:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg og sitter litt skjevt, mer mot venstre. Men det er fordi jeg har en prolaps som gjør det slik, merker at når jeg rir med bomløs evnt bruker en gelsetsaver på engelsk sal, så sitter jeg mer sentrert, fordi det er mer behagelig for ryggen - ergo jeg slapper mer av. Føler selv jeg slapper av, men jeg gjør visst ikke det

Skal begynne med sentrert ridning for å få kroppen til å bli mer "løs"

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  20:34:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du har vel ikke kanskje skeive bein, rygg el. Red skeivt før, men det rettet seg merkelig nåk opp. Det var helst pga mye masing tenker jeg og sterk vilje Er du sikker på at stigbøylene er rette? Salen er kanskje skeiv?

Opprinnelig postet av CroniarthRoxanne

Jeg tror ikke jeg er skev i ryggen eller beina. Iallfall ikke som jeg vet om. Salen sitter alltid rett før jeg begynner å ri og stigbøylene er alltid like lange. Så da må det jo være meg. Hvordan greide du og "rette" deg opp igjen?

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  20:39:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg og sitter litt skjevt, mer mot venstre. Men det er fordi jeg har en prolaps som gjør det slik, merker at når jeg rir med bomløs evnt bruker en gelsetsaver på engelsk sal, så sitter jeg mer sentrert, fordi det er mer behagelig for ryggen - ergo jeg slapper mer av. Føler selv jeg slapper av, men jeg gjør visst ikke det

Skal begynne med sentrert ridning for å få kroppen til å bli mer "løs"

Opprinnelig postet av rusket

Jeg føler også at jeg slapper av i salen. Kanskje er jeg litt sterkere på den ene siden, men har dette noe å si for hvordan man sitter på hesten? Ellers har jeg ingen problemer med ryggen, men kasnje en gelsetsaver også kan hjelpe meg?
Har lest mye om sentrert ridning, bl.a boka til Sally Swift eller noe slikt som har tittelen Sentrert ridning. Den er kjempe bra og absolutt og anbefale. Spesielt siden du skal begynne å ri sentrert.

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  20:49:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
SOm jeg sa er jeg ikke så sikker på det. Men noe av det kan vel komme av at jeg rettet litt på stigbøylene. Men det tok litt tid selv etter det. Har jo strikk på på gjorden så det går fint ann og fortsette og ri skeivt! Pappa maste på meg og tilslutt klarte jeg og rette meg opp på en måte. Jeg er ikke helt sikker på hvordan altså... Men prøv og ri uten stigbøyler. De snakker om at det skal hjelpe. Men altså sikker på at ikke salen er skeiv i setet. Ellers kan du ha bygget mer muskler i det ene beinet enn det andre. Var ei jeg red med før som snakkte om at det var grunnen til at hun satt skeivt.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

*littledevil

» VIP

Norway

Skrevet - 29/09/2006 :  21:01:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*littledevil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*littledevil  Svar med kopi av melding
Det venstre beinet mitt er 2 cm lengre enn det høyre, så jeg går med korkkiler i høyreskoen og har alltid stigbøylen stilt et hakk opp på høyresiden. Da får jeg like mye vekt i begge stigbøylene. Har jeg like lange stigbøyler blir ridningen helt fucka, for jeg sitter skeivt..

en måte du kan skjekke det på, er å gå ute i vått vær med en bukse, også ser du om du blir våtere på det ene buksebeinet, eller om det buksebeinet blir fortere slitt ellerno.. ;)

-Marte Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  01:56:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

en måte du kan skjekke det på, er å gå ute i vått vær med en bukse, også ser du om du blir våtere på det ene buksebeinet, eller om det buksebeinet blir fortere slitt ellerno.. ;)

Opprinnelig postet av *littledevil

?

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 30/09/2006 01:57:13 Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  10:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg sitter også litt skjevt på hesten. sitter litt utover i volten slik at jeg får en "knekk" i hofte, og det blir derfor vanskeligere for hesten å balansere seg i volten.
vi har nettopp begynt å terpe på dette når jeg rir på bakken og jeg får beskjed av instruktøren min om å rett og slett tråkke xtra godt ned i innvendig stigbøyle. når hun instruerer meg føler jeg at jeg sitter og lener meg innover, men når jeg ser meg selv på film etterpå ser jeg at jeg faktisk sitter rett...
jeg synes det er veldig nyttig å bruke video for å rett på sitsen. da ser jeg med engang om jeg sitter riktig eller feil. ofte føles det veldig rart å endre sitsen, akkurat som jeg føler at jeg henger innover når jeg sitter riktig :)

lykke til!
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 30/09/2006 :  11:21:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av *littledevil

?

Opprinnelig postet av christine26.

Buksebeinet vil bli fortere slitt eller vått lenger opp på det korteste beinet fordi det(buksebeinet) går lenger ned i bakken

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

_hestejenta_
» VIP

Skrevet - 04/10/2006 :  15:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har også samma problemet når jeg rir, men bare i trav og galopp:/ ellers så sitter jeg rett. Men med an gang hesten slår over i større fart så sitter jeg skeivt... hva kan det ha seg? unnskyld for at jeg bruker tråden din, tenkte jeg kunne spørre om det her når det er en tråd oppe om det:) Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 04/10/2006 :  16:41:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
For å sjekke om du er skjev i kroppen kan du bestille time hos en osteopath, de ser fort om du har skjevheter, og kan rette oppe.

Hvis det er "gamle" stigbøylereimer du har, sjekk om de er like lange? om du bare går opp på venstresiden kan det hende reima blir mer strekt på den siden?

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

_hestejenta_
» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  08:22:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok:) kan være at jeg bare går opp på venstre siden når jeg skal opp på hesten å at stigbøylene er slitte.. takk for svar:) Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  09:19:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
På hester hvor rytter alltid går opp på en fast side så vil det alltid bli en større belastning på den aktuelle siden. Eks, hesten kan bli skjev, jeg har selv sett røntgenbilder av hester som kun har blitt ridd i tre år hvor rytter alltid har gått opp på en side. Ryggraden til hesten ser ut som en svakt hellende S.
Stigbøylen blir strekt, både fordi det er fra en side men også fordi mange går opp i salen rett fra bakken og tyngden i stigbøylen, for ikke å snakke om hestens rygg, blir stor og ting blir strukket. Det er 3 løsninger for problemet, enten å variere hvilken side en går opp på, å bytte om på de to stigbøylene og benytte seg av krakk, stol elle stubbe ved oppstigning for å spare både sal, stigbøyler, hestens rygg og deg..

En annen viktig ting er at bommen på salen ofte blir vridd og skjev. Som regel tar man tak i forvisselen i det man går opp og dreier den dermed den rettningen. På sikt vil det bli skjevheter i jernet. Dette blir jo da en ond sirkel, for rytter og for hest...

Ofte er vi mennesker sterkere i vår drivende side, altså er jeg høyrehendt og bruker min høyrehånd til mye mer enn min venstre.
Det kan være at du faktisk er ulik i dine sider men også at dine muskler og sener ikke er sterke og strekt nok på en av dine sider.

Jeg er meget opptatt av sits og balanse og jobber og kurser meg mye på dette området, det har jeg gjort i mange år, hos flere dyktige instruktører. Jeg anser meg selv som en rytter med en velbalansert, sentrert og riktig holdning. Samme hvor mye jeg jobber med dette så må jeg hele tiden minne meg selv på en ting, nemlig å være lik på begge sider men alikevel tilpasset hesten. Jeg kan noen ganger merke at eks på et volte til venstre at min innevndige side av bekkenet har større problemer med å ligge helt stabilt i forhold til motsatt side. Det kan fort føles litt statisk på venstre side mens på høyre så glir alt så dynamisk i sammen.
Såååå... dette krever nitidig arbeid fra deg, helst med veiledning fra noen som er dyktig på denne biten....men du bør også sjekke deg selv, stigbøyleremmer, sal og hest. Når det er gjort så kan jeg anbefale både Yoga, Thai Chi og Pilates... Dette vil hjelpe deg med kordinering og mykgjøring og sakte styrke og strekke dine muskler og sener.

Lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 05/10/2006 09:25:31 Gå til toppen av siden

_hestejenta_
» VIP

Skrevet - 05/10/2006 :  10:30:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal huske på å bytte på å gå av og på hesten på hver sin side;) Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 05/10/2006 :  11:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
wow, trodde ikke det kunne gå utover ryggen å gå opp på bare en side, det har jeg aldri hørt før.... Stigbøylene, ja, men ikke deler av kroppen til hesten!
det skal huskes på når Milla er ridbar :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.