hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvite merker etter salen:S
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvite merker etter salen:S
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  19:42:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
hei jg lurte på om noen vet om det er farlig eller ikke at hårene blir hvite der hvor salen ligger? merkene kom for noen dager siden men det virker ikke som om hun har vondt i ryggen og hun reagerer ikke på at jeg legger på salen? lurer på hva det kommer av?
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*

Lopke

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  20:04:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gnag.. salen er for liten eller ligger feil. Du må slutte å ri med dem med en gang å få en saltilpasser til å sjekke rygg og salen din. Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  20:06:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
det skal jeg gjøre;) tuusen takk for svar!
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  21:20:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor er de hvite merkene/hårløse områdene? Er de PÅ manken er sansynligvis salen for vid (hvor mange fingre får du plass til under bommen når den ligger oppå? Hvor mangre fingre når du sitter i salen?) mens er det et på hver side av manken, altså litt lenger nede på sidene, så er salen sansynligvis for smal....
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  22:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unnskyld at jeg legger inn et spørsmål her i emnet...
Men hvis hesten har noen små hvite hår sånn rundt om kring, kommer dette av gnag eller no sånt?
Sånn et hvitt hår der, et der osv.? vil bare legge til at hesten begynner å bli ganske grå i manen og halen....Kan det ha noe med alder, disse hvite småhårene?

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  22:53:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min som er 5 år, har faktisk noen hvite hår på rompa:) Hun har også noen hvite hår ved skulderen, men ikke der salen ligger. Men hvite hår i salens område bør absolutt tas på alvor!
Hege Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  23:34:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvite hår spredd rundt om i pelsen er bare det som kalles stikkelhår, er ganske vanlig, helt ufarlig, og skyldes rett og slett arv.

Men hvite flekker som oppstår i områder der det ligger sal/seletøy tyder på trykkbelastning. Det har mange navn, som f.eks. mankebrudd, salbrudd, sælabrudd osv.

Det kan sammenlignes med et gnagsår. Du kan selv tenke deg å skulle gå fjelltur med uinngåtte fjellstøvler - au au!
Gnagsårene kommer fort, gjør vondt, må behandles med en gang - OG tar lang tid å hele.

Min hest har en slik hvit flekk akkurat øverst på manken, etter et mankebrudd for mange år siden. Det var da hun måtte låne en sal noen dager, og vips så var såret et faktum. Da ble det mye bareback-ridning noen uker, da såret heldigvis var foran der rytteren satt uten sal.

Det gikk med en god del Bacimycin, både pulver og salve i de ukene det tok før såret var grodd, og altså kom det en tust med hvite hår opp da det var grodd, omtrent på størrelse med en 20-krone.

Gjett om jeg har vært nøye med at salen er riktig - OG ligger riktig i årene siden...
Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  17:27:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min har også hvite år på manken, og dette skylde at han har måttet gå med en sal en gang som ikke passet han. (ikke mens jeg hadde han) Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  19:53:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
takk for alle svarene;) hun har de hvite merkene litt nedenfor ryggraden på hver side men ikke på manken. jeg tror egentlig det kommer av at sjabrakken var skitten og at den har gnagd men skal få sjekket salen uansett;)
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  23:23:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men en skitten schabrack skal ikke ligge så tett inntil hesten at den gnager om ikke salen er for trang! Og det blir ikke hvite hår/gnagsår etter en times bruk. Om du ikke rir med skitten og stivnet schabrack i flere uker da....
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  18:23:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
nei har ikke ridd med skitten schabrakk i flere uker:O ikke mer enn to-tre dager har den vært skitten...
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  18:57:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Når det er hvite hår etter sal/hodelag, er det vel trykkmerker? Altså "døde hår"?
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  08:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja Gå til toppen av siden

Bourbon

Skrevet - 28/09/2006 :  09:49:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et dumt spørsmål, men hvordan oppdage slike trykkmerker på en hest som er hvit? Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/09/2006 :  10:02:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjekke at salen alltid passer?? se på sjabraken om det er områder som er ekstra "trykk" på. Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 28/09/2006 :  11:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forrige vår etter at vi nettopp hadde skodd om til sommersko, var vi ute å gikk langs veien. Det kjørte da forbi en moped uten lydpotte og min ble litt redd. Da mopeden var bak han så trippen han rundt etter mopeden og gled da på asfalten som hadde et lite islag og gikk på skinka rett i bakken. Nå ser jeg at han har fått en hvit liten flekk på skinka der han hadde falt, for det hadde den ikke fra før av. Fikk veldig vondt av han. Han reagere litt på lydpotteløse kjøretøy, men ellers er han veldig stødig. Ble veldig irritert på mopedføreren som ikke stoppet eller ikke lot være å gasse når hun så hvordan hesten reagerte, hun bare kjørte videre. Hun ble vel like redd hun også antagelig. Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.