hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bygge muskler på umuskulert hest.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bygge muskler på umuskulert hest.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HanneogTafryla

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  18:50:44  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingHanneogTafryla  Svar med kopi av melding
MUSKLER
Er det noen som har tips om hvordan å bygge muskler på en hest på 155 mkh. som ikke eier serlig muskler.
Tenker nå på trening, men tar gjerne imot inspill på hva slags fôr som er idiellt å bruke når man bygger muskler også..

Hanne & Den nye hesten uten muskler

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne, jo mer foretrekker jeg hesten<3 T A F R Y L A <3

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  19:52:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Klatring i oppoverbakker er bra, men bare i skritt. Ellers er tempovekslinger i galopp bra, men hvis den har lite muskler er vel det litt vanskelig for den. Også må du ikke glemme kondisen oppi all muskel treningen da! Men du må ha lykke til med ny hest^^,
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  20:57:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gymnastikkhopping er bra, hvis du kan hoppe med hesten da!
2-3-4 småhinder etterhverandre med alt fra 1 til 2 galoppsteg i mellom :)
Funket i alle fall på min hest ;) !

True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 10/10/2006 :  21:28:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Og så må man fore ganske kraftig i tillegg til styrketreningen, om det skal være noe å bygge muskler av... Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  21:58:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Klatring i oppoverbakker er bra, men bare i skritt.

Opprinnelig postet av CroniarthRoxanne

Skriver under på den! Lange bratte bakker i skritt er supergod styrketrening for hesten:) Ikke la den jukse ved å trave eller galoppere, hold den godt igjen og kjenne etter hvordan hesten arbeider under deg;)Turridning i forskjellige gangarter, på ulendt underlag, masse bakker osv er god trening, styrketrening behøver ikke foregå på bane, tvert imot!

Gymnastikkhopping om en nevnte er også bra, gjerne stuss (men må ikke gjøres for mye pga det er svært belastende for hesten)

For godt, for å bygge muskler må man ha mat;) F.eks Champion energi og havre, rundt 6-7 liter til dagen + betfor (det gir jeg min hest) funker greit. Om det passer deg og din hest, vet jeg ikke. Kommer ann på hva type hest, hvor hardt du skal trene den, om den skal brukes i konkuransser osv, men den må ha rikelig med kraftfor om den skal bygge muskler, det er poenget:)

Lykke til med den nye hesten Musklene kommer med tiden, om du jobber godt;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/10/2006 :  22:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Musklene kommer sakte men sikkert av daglig mosjon det, det viktigste er vel å tenke at man skal ta hensyn til at hestens fysikk når man holder på, hva den fysisk form den er i.

Å ri turer i skog og mark i litt ulent terreng er supert, gå i litt bakker opp og ned, tømmekjøring/longering osv. Riktig foring er og som nevnt viktig.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

HanneogTafryla

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  22:09:40  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingHanneogTafryla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

For godt, for å bygge muskler må man ha mat;) F.eks Champion energi og havre, rundt 6-7 liter til dagen + betfor (det gir jeg min hest) funker greit. Om det passer deg og din hest, vet jeg ikke. Kommer ann på hva type hest, hvor hardt du skal trene den, om den skal brukes i konkuransser osv, men den må ha rikelig med kraftfor om den skal bygge muskler, det er poenget:)

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Takk, jeg lurer på hva jeg skal fôre med også.
Hva fôrer du:
Morgen
Middag
Kveld
??

Hesten er en American Paint horse, 7 år.. Skal bruke han til primært sprang. Kanskje feltritt senere. Men først må jeg konsentrere meg om dressuren og å bygge muskler!

Takk:D

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne, jo mer foretrekker jeg hesten<3 T A F R Y L A <3 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  22:33:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Lurer på betfor jeg. Har aldri brukt det eller noe. Hva bruker du det får og hva hjelper det med?
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 10/10/2006 :  23:18:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min har fri tilgang på grovfor, og får i tillegg energi/bygg
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:27:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Takk, jeg lurer på hva jeg skal fôre med også.
Hva fôrer du:
Morgen
Middag
Kveld
??

Hesten er en American Paint horse, 7 år.. Skal bruke han til primært sprang. Kanskje feltritt senere. Men først må jeg konsentrere meg om dressuren og å bygge muskler!

Takk:D

Opprinnelig postet av Hanne_Horstensia

Morgen: 1,5 l energi, 1,5 l havre (+vitamintilskudd, hvitløk, epler, gulrøtter og brød)

Middag: Ikke kraftfor dessverre pga de står ute, spiser gress mesteparten av året

Kvelds: 1,5 l energi, 1-2 l havre, 0,5 l tørr betfor (+ det som nevnt til frokost). Fri tilgang på høy, sånn at det alltid er igjen om morgenen.

Jepp, det er hva jeg forer med. Bruker hesten til sprangkonkuransser og trener så å si hver dag 1-2 timer.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:33:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Selvom hesten er voksen, hadde jeg satt den på et proteinrikt fôr i begynnelsen, til den har kommet seg muskelmessig. Den setter da lettere muskler, også kan du bytte over til "voksen" fôr senere.
Det finnes et produkt som heter Muscle Up e.l. Det skal være veldig effektivt (mange bruker det før kåringer f eks). Mener å huske at det er veldig dyrt.
Det holder sikkert med vanlig fôring, uten dyre tilskudd. Ta tiden til hjelp! Uansett er det viktig å fôre masse. Hesten trenger noe å bygge muskler av ((o:

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:36:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer på betfor jeg. Har aldri brukt det eller noe. Hva bruker du det får og hva hjelper det med?

For å være ærlig så vet jeg ikke heeelt 100% hva det er for Cheri fikk det før jeg kjøpte henne, og derfor har jeg bare fortsatt med det;) Har bare hørt det er bra, er mye fiber i det og gir energi. Bra for magen og fordøyelsen. Det regnes som grovfor vet jeg. Ofte brukt som oppfetningsfor. Binder vann i tarmene så de blir utholdende.

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2006 :  23:57:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ja, okey. Høres jo bra ut det. Kanskje jeg skal diskutere det med pappa. Så kan vi samtidig bruke det som oppfeitings for på Charlie. Har ikke tørt å bruke noe sånn på han enda. Pernille, ponnien vår tar jo nesten all maten hans! Hun trenger iallefall ikke å legge på seg. Nå forer vi de hver for seg så da skulle det gå bra^^
<3Roxanne<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  00:10:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Ja, du får gi det til Charlie;) hehe.. Det som er så greit med betfor er at det er så drøyt. Jeg gir en halvliter tørt, og det vokser veldig (hmm, når jeg tenker meg om er det ikke sikkert det er mye selv om volumet er mye) En sekk varer veldig lenge hos meg i alle fall...
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

HanneogTafryla

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  10:03:27  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingHanneogTafryla  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selvom hesten er voksen, hadde jeg satt den på et proteinrikt fôr i begynnelsen, til den har kommet seg muskelmessig.
Opprinnelig postet av Irene A

Når dere sier "Proteinrikt-fôr" kan dere utdype det mer, hva slags fôr er det. HVor får man kjøpt det, og hvor mye av det skal man gi?
Hørte noen nevnte noe om lucerne? Hva er det og noen som vet hvor mye dette koster?

Jeg vurderer å fôre på dette:
Morgen: 1l Energi og 1l Havre (+ multivitaminer... )
Og muligens litt bygg utover vinteren. 0,5 l eller noe..
Kveld: Det samme..

Og av høy:
3kg 4kg 3kg - eller mer?

Muligens jeg skal prøve bet-fôr, noen som har noen idè om hvor mye jeg bør gi av dette og når på dagen. Hvor mye koster en sekk med bet-fôr og hvor lenge hodler den.

Tusen takk for all hjelpen:D

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne, jo mer foretrekker jeg hesten<3 T A F R Y L A <3 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/10/2006 :  21:46:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Betfor kan du fint gi som et supplement til kraftforet, men det har ingen fetende virkning, akkurat, utover det å kanskje gjøre foret mer smakfullt slik at du får i hesten MER av det.

De gode grunnene for å gi litt betfor om du ellers øker kraftfor rasjonen, er nettopp for å unngå at det blir tull med magen på hesten. Liten mage, tander for forskifter/ store mengder kraftfor... Betfor hjelper. Litt..

Ellers synes jeg havre, bygg og olje er fint, fett er også viktig for at hestekroppen skal ha energi nok til BÅDE å takle trening og muskelsetting... Vi har også blandet ut litt graspellets til sånne som trenger litt å "gro på". Vi er ikke så glade i vanlige (tørre) fôrpellets hos oss, har hatt mye problemer med hestene når vi foret på pellets. Med "rent" korn og evt noe müsli attåt har våre satt muskler fint. Og litt betfor, altså. Ingen forkuler og ingen magesår og ingen krysslammelsestendenser... Vi bruker å sette kornet i "biosaløsning" et halvt døgn før foring, dette er også med tanke på sunne tarmer på hesten. Anbefaler å gi e-vitamin pluss selsen i en slik oppbyggingsperiode, da e-vitaminet styrker riktig muskelsetting (forutsetning for å unngå rakitt f.eks på yngre hester.)

Vel. Du får prøve deg fram etter energi- og bruksnivået til DIN hest, og ikke ta for gitt at mengdene som gis til en aktiv spranghest på 180 eller travhest i full trening, passer deg.
Se om du kan finne ei bok som gir det oversikt over hvor mange forenheter (FE) forskjellige typer for gir pr kilo, regn ut hvor mange hesten din trenger for å "leve", og så plusser du på det den trenger for å trene, og så til slutt det den trenger for å legge seg ut (sette muskler).

En 20 kilos sekk med betfor varer lenge, i og med at det bløtes, og sveller til i alle fall dobbel størrelse før det fores. Vi bruker ikke mer enn en halv liter tørt til hver hest, og dette er hester i kraftig trening. Husker ikke helt prisen, men 220 kroner for en sekk, kanskje?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.