hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den spanske rideskole
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Den spanske rideskole
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Wichtoria

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  13:47:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle de spanske hestene som utfører capriole, og sånne ting.
Hvordan lærer trenerne disse hestene det?
Går de etter NH-prinsipper eks? Eller noe annet?
Jeg har aldri sett noe om HVORDAN treningen foregår..

Irene A

Norway

Skrevet - 12/10/2006 :  14:49:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg har sett litt på slik trening. Tror vel det er med alta escuela som med annen trening, at mange har sine egne variasjoner av hvordan de lærer hestene dette.
Den treneren jeg har sett mest på, er etter min mening meget dyktig og har veldig god kontakt med hestene. Han bruker pisk, så det kan vel ikke kalles NH (for der er vel ikke pisk lov?). Uten at jeg vet dette helt sikkert, så tror jeg hestene først lærer levade/posada. Deretter klarer en erfaren trener å se om hesten har talent for capriole eller courbette, og videreutvikle en av disse øvelsene ut fra levade/posada. Slik jeg har forstått det, så er det svært få hester som har psyken og fysikken til å gå caprioler. De må ha en "tiger" inni seg, men samtidig være rolige og milde nok til ikke å bruke det mot treneren, eller å hoppe opp før de får beskjed.
Vet ikke hvordan det er med den spanske rideskole i wien, men på den Kongelige Spanske rideskole i Jerez, er mange av treningene åpne for publikum. Om de trener på akkurat denne øvelsen foran publikum vet jeg ikke.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 13/10/2006 :  10:15:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.klassiskdressur.com/

På den spanske rideskolen i Wien trener de etter de klassiske dressurens prinsipper. De vil vedlikeholde og videreføre denne gamle måtenå trene hestene på.

Treningene er åpne for publikum om morgenen. Ikke alle hestene lærer skole over marken, bare de som har talent for å kunne utføre øvelsene. Hestene går først igjennom den lange utdannelsen som kreves av en dressur hest før de begynner på skoler over marken...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2006 :  14:37:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Var på den spanske rideskolen i Jerez (Spania :P) og så på forestillig, der de viste litt hvordan de trente hingstene. Den i Jerez er ikke like miltær som den i Wien. Virka som det var ganske positivt trening, ørene rett fram på hestene, så ut som de koste seg. Og når de skulle prøvde seg på capriole var det skikkelig sånn "jojo, se, se, jeg klarer det nå, bare vent, jo der! så du?! jeg er så tøff, jeg kan gjøre det igjen" holdning på hestene, de var så søte atte.
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2006 :  23:56:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er lov med pisk i NH Ikke noe som kategoriserer/kjennetegner NH egentlig. God forståelse av hestens, dens fysikk og mentale forutsetninger er viktig uansett hva du skal trene på. Gå til toppen av siden

margit

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  15:58:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemargit  Svar med kopi av melding
De lærer ikke Levade først. Levade er SVÆRT tungt, og krever ekstrem utholdenhet/styrke i bakparten, siden den skal såvidt løfte frembena over marken, og holde posituren. Det er lettere for hesten å utføre en Pesade, som er høyere, og deretter utvikle hesten videre for å utføre en levade, senere courbette og capriole om hesten viser seg i stand til å utføre disse øvelsene. I Wien tror jeg de har fremvisning hele året utenom en eller to måneder, med kvadrilje ridning og hele pakken, mens de(n) måneden det ikke er fremvisning kan man fremdeles se på treningen. Jeg var på morgentreningen, det er veldig fint der, og hele stedet har en ro over seg. Ikke alle hingstene vil gå de høyeste øvelsene, det er fordi innen klassisk ridning trener man hestene individuelt, derfor trenes hestene til det de som individ kan klare, ikke etter hva en annen hest klarer.
Desverre er det mange akademier/staller rundtomkring i verden som prøver å trene hester til høy skole, og haute ecole som det så fint kalles av mange. De fleste har ikke skjønt det i det hele tatt og presterer å gjøre skam på ridning generelt.
Så, de lærer ikke hesten disse øvelsene over en helg, men trener rett og slett hestene hver dag over lang tid, slik at de f.eks kan samle seg mer og mer, først utvikle arbeidstrav --> samlet trav --> passage --> piaffe --> levade som egentlig bare er en høy grad av samling. Skolesprangene kan aldri utføres korrekt eller med kvalitet dersom ikke grunntreningen og all trening frem til sprangene er helt korrekt og grundig. Man ser folk prøver å lære hesten sin å sprelle i luften ved å piske den, f.eks en capriole, men man ser da at hesten f.eks lander på frembena og det blir da bare et vanlig bukk, noe som ikke sparer hesten i det hele tatt.

I'd rather have a bottle infront of me, than a frontal lobotomy. Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  16:16:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De lærer ikke Levade først. Levade er SVÆRT tungt, og krever ekstrem utholdenhet/styrke i bakparten, siden den skal såvidt løfte frembena over marken, og holde posituren. Det er lettere for hesten å utføre en Pesade, som er høyere, og deretter utvikle hesten videre for å utføre en levade, senere courbette og capriole om hesten viser seg i stand til å utføre disse øvelsene.
Opprinnelig postet av margit

Er helt enig med deg, det er slik jeg har oppfattet det også. Tror muligens du misforstod mitt forrige innlegg litt, hvis det er det du tenker på når du her skriver at de ikke lærer levade først.
Jeg mener absolutt ikke at levade er det første hesten lærer, langt i fra. Men hesten lærer levade før den lærer courbette/capriole. Det er lettere for en hest å utføre en posada enn levade. Men noen hester har svært lett for levade, andre for posada.
Det er så flott å se på treninger med øvelser fra den høye skole.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.