hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - PYSE?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 PYSE?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Susie&Gunda

Skrevet - 30/11/2003 :  21:20:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er 11 år og har en shettis valak på 8år når eg er på ridekurs galopperer og hopper eg på fjordinger men når eg setter meg opp på shettisen min føler eg at han komer til og ta bukkesprang eller noe. eg tør ikke ri alene med ham.

Guro
» VIP

Skrevet - 30/11/2003 :  21:29:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, du får begynne å spørre deg selv om hvorfor tør du ikke.
Har han noen gang gjort noe rart med deg!? Løpt ut, bukket etc!?!

Videre; er han innkjørt, tør du kjøre med han!?
Det kan jo i tilfelle vær en måte å få deg til å stole på han på.
Eller la noen andre ri han som du vet er flinke, så kan du være med å se om han er grei.
Er han grei så må du jo bare gå utifra at han er det med deg også :-)

Ta han med deg på ridekurs, gjerne en dag dere ikke skal hoppe, så kan sikkert ridelæreren din komme med noen tips til deg

Dette ble bare noen enkle råd, men håper noen av dem kan hjelpe litt...

lykke til

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

mamo

» VIP

Skrevet - 13/12/2003 :  20:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Hvis du fint klarer å ri fjordinger og slike hester helt fint, så kan det jo være at shettisen din er for liten for deg? Jeg vet selv hvordan jeg føler meg når jeg sityter på ponnier som er for liten for meg, det kan føles som om man skal falle av, men når jeg rir en hest som er passelig for meg så går alt mye bedre. Jeg har en fjording og et muldyr. Muldyret er for lite for meg så jeg rir nesten aldri på henne. Hun er mest selskapsdame da:) Nå skal hun ut på fòr, og jeg skal få en tungdøl i tillegg.

Jeg vet ikke om dette er tilfelle hos deg, men hvis shettisen din er snill og det bare er du som føler at det skal gå galt, så kan det jo rett og slett hende at du skulle ridd en større hest.

Vet ikke om det hjalp noe særlig.

Hilsen Marianne
Gå til toppen av siden

Victoria & Timon

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  15:02:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoria & Timon  Svar med kopi av melding
Kanskje shettisen din er for liten for deg??
Kan du ikke få en annen som du vet er flink til å ri (sier ikke at du ikke er det, men som kanskje føler seg sikker)han.
Kanskje han blir redd når du føler deg utrygg. Og du greier jo å ri fjording.

=D Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  17:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nesten alle som har hest blir en eller annen gang i løpet av livet med en redd den. Da kan det være lurt å ta en liten pause fra ridninga og bare stelle med den og heller kanskje ri en roligere hest? Eller er det bare når du skal ri du er redd ham? Da kan det være lurt å tvinge seg på ham kanskje og se at det er helt trygt (trygt blir det jo aldri dah men du skjønner kanskje hva jeg mener). Hvis ikke kan det være en ide å få noen andre til å ri ham så du ser hva som skjer? Lykke til!

-sPikE-

* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  18:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Det er vanskelig å si om du er pysete eller ikke, men det er LOV å være litt pysete avogtil! Selv om shettisen din er liten i forhold til de andre hestene er han tross alt et digert dyr, og hvis han tuller med deg er det ikke rart om du blir litt redd.
Ofte er små ponnier mye frekkere og sleipere enn de store hestene, og de er så superkjappe i kroppen at når de finner på noe tull er det mye vanskeligere å holde seg på!
Hvis det bare er du som har ridd shettisen din til nå, og han har klart å få deg i bakken har han oppnådd to ting. Å skremme deg, og å lære seg at hvis du faller av så slipper han å jobbe mer...
En ond sirkel med andre ord!
Hvis det er sånn som de andre har foreslått, at du rett og slett har vokst fra ham, så er du kanskje blitt litt tung for ham også? Sånn at han bukker for å få deg av fordi det er slitsomt eller ubehagelig, ikke for å være slem?
Det hadde vært fint hvis du skrev inn litt mer info.
Har han kastet deg av? Skjer det ofte, og er det derfor du er redd?
Er han sånn med andre ryttere også? Hvis ikke, er de større eller mindre enn deg? Flinkere til å ride eller ikke?
Og oppfører han seg bedre hvis han er i selskap med andre hester? Mange spørsmål, men desto mer du kan fortelle desto lettere er det for oss andre å komme med forslag til hva du kan gjøre for å få orden på shettisen din.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.