hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redsel eller bare trassig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Redsel eller bare trassig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ambra

Norway

Skrevet - 23/01/2004 :  11:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Takk for svar, Inemor. Jeg har tenkt tanken selv, at på tross av hennes "voksne" utseende, så er hun langt fra moden i hodet. Nå har det vært utrolig glatt og dårlig uteføre siden før jul engang, så jeg har ikke hatt muligheter til å gå så mye med henne. Men hun fikk seg en tur i skogen forrige helg sammen med andre hester, og det gikk veldig bra! Litt ivrig til å begynne med, men jeg ser hun blir fort "sliten" av alle inntrykkene hun får utenfor gjerdet, så det er ikke lange turen hun trenger. Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 25/01/2004 :  19:02:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
*kremt*
Jeg prøvde meg på en skogstur i dag sammen med en hest hun går godt overens med. Dessverre fikk vi også med oss lekekameraten hennes (en hund), så det ble en del hopping og spretting. Fikk meg et spark eller to, uten at jeg fikk noe varige mén av den grunn...
Det jeg lurte på var om det er en ide å ta på henne hodelag slik at jeg har en "brems" for å hindre henne i å løpe forbi meg. Jeg liker ikke helt tanken på det siden jeg ser for meg at et skikkelig rykk i munnen vil gjøre henne skeptisk til bitt seinere. Men som jeg fikk beskjed om i dag, min sikkerhet burde kanskje komme først? Så lenge det er vinter, blir det tidlig mørkt her oppe, så det er bare helgene jeg har mulighet til å ta henne ut. Dermed får hun stått å samlet opp energi og som Inemor sier, jeg vil ikke straffe henne fordi hun er glad for å komme på tur. Hvordan kan jeg lære henne å holde seg bak meg uansett hvor mye energi hun måtte ha? Hun viker for press i andre situasjoner, men jeg tror hjernen hennes kobler ut Så for hun har roet seg, oppfører hun seg som et lys og stopper når jeg stopper osv. Er det noen som vil komme å kurse meg litt?
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  02:37:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvor holder du til?

Jeg synes IKKE du skal bruke hodelag med bitt, da dette KUN vil være en måte å kontrollere henne ved hjelp av et sterkt middel.
Har du en taugrime du kan bruke?
Har du lært nok om respekt-trening til å kunne få henne til å holde den avstanden du ber om uten at hun misforstår deg?

Dette du forteller om som skjer viser et klart bilde av en unghest med manglende respekt for deg. Dersom hun hadde innehatt den respekt hun bør ha, så ville hun i utgangspunktet ikke base deg ned, overse deg, leke innpå deg og løpe forbi deg. Hun ville i stedet holdt seg bak deg og tuslet fornøyd og rolig. Leking og ablegøyer får hun ta ute i flokken. "Tur" er nemlig TRENING så lenge du er med...

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 28/01/2004 :  08:40:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Jeg bor i Bodø, så det er nok langt unna alt

La merke til går at hun er på klatretur i rangstigen i flokken, i hvertfall prøver hun seg i og med at sjefshoppa har litt vondt for å gå og derfor trekker seg unna temmelig kjapt. Og hesten min har blitt mer utprøvende... Når det gjelder respekt trening, så har jeg lest det jeg har kommet over på diverse forumer, men jeg tar gjerne imot tips direkte rettet mot meg
Hun viker for press (så lenge vi er i gjerdet eller i stallen) og går meg aldri ned eller rett på meg. Men på tur er det mer sånn "tusle, tusle, eksplosjon og ups, var DU der? Ojoj sorry, la oss rygge litt da..."
Ja, det er nok respekt som mangler. Men hvor skal jeg begynne?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.