hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Redsel eller bare trassig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Redsel eller bare trassig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ambra

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  18:05:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Jeg har en åring som jeg ikke får med meg alene på tur. Det går greit et lite stykke, men så hopper hun til og bukker og spretter rundt meg. I begynnelsen lot jeg henne springe rundt meg (jeg har heldigvis langt tau) til hun stoppet av seg selv og så prøvd å gå videre. Men etter to skritt var det på igjen. Jeg har forsøkt å roe henne ned, la henne springe, kjefte på henne, men ingenting hjelper. Så er det hopp og sprett til vi kommer nært nok stallen til at hun ser de andre hestene og da blir hun som et lam igjen. Jeg har fått meg et par spark og blir selvfølgelig litt nervøs når hun setter igang, noe hun sikkert merker og som neppe gjør det så mye bedre.
Så da lurer jeg altså på om hun gjør dette fordi hun oppdager at hun er alene og blir redd, fordi hun ikke vil gå på tur og spesielt ikke alene og vet at turene blir korte når hun holder på sånn, eller fordi hun rett og slett har så mye energi at hun eksploderer. Det er ikke særlig morsomt, og spesielt ikke siden jeg må gå langs veier for å komme noen steder. Heldigvis er de ikke sterkt traffikert, men vi vet jo alle at noen bilister har en tendens til ikke å vise så mye hensyn.
På all annen håndtering av henne i og rundt stallen, virker det som hun har den rette respekt og tillit til meg og sammen med andre hester på tur, gjør hun ingenting. Så jeg sitter vel egentlig igjen med at hun må være redd. Hva skal jeg i såfall gjøre?

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  19:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Mulig at hun føler seg usikker langt borte fra de andre hestene. Dette kan kanskje bedres ved at du viser deg som en bestemt og sterk leder. Det er ikke rart du blir litt nervøs når hun begyner slik, det er vondt og farlig å bli sparket av hester Hesten din merker helt sikkert at du er litt redd, og da er det vanskelig for henne å samtidig se på deg som en leder hun kan stole på i tykt og tynt. Nå du går på tur så er det lurt å ha et langt leietau på minst tre meter slik at du kan holde hesten på avstand når den tar av, og det forteller du jo at du allerede har. En taugrime er også kjekt, da det er lettere å holde hesten hvis den drar mye. Legg press på hesten når den bedriver uønsket oppførsel. Rist eller rykk i tauet, bruk kjeft og rygg ALDRI et skritt bakover fra hesten, da ser den at du er nervøs og viker unna! Vær på offensiven og beveg deg litt truende mot hesten. Det er alltid hesten som skal vike unna deg, ikke motsatt! Det er lett å glemme dette midt oppi kampens hete, men det lønner seg å være konsekvent på dette i alle situajoner. Når hesten slutter å tulle fjerner du presset fra hesten med en gang og fortsetter turen som om ingenting har hendt. Så er det kanskje på`n igjen x antall runder, men ikke gi opp

Dette virka hvertfall på en ung araberhoppe i stallen hos oss. Hun var svært sky som liten, og alle trodde hun måtte behandles med silkehansker. Hun klikka fullstendig en dag jeg ba henne gå et par runder rundt meg utpå gårdplassen. Bukka og styra på! Eieren prøvde også å få roet henne ned, uten hell. Tredjemann fikk prøve, og gikk selvsikkert mot hesten og kjefta. Jeg trodde da at hoppe skulle få helt hetta og forsvinne i full panikk. Men nei da, hun trengte bare å få vite at det er vi mennesker som skal ha sjefsrollen

Kan ikke garantere at dette virker på alle, men dette er hvertfall det jeg ville prøvd Hvis det holdes kurs i Natural Horsemanship eller noe lignende i nærheten ville jeg meldt meg på! De kursene jeg har vært på har handla mye om dette å bevisstgjøre vårt lederskap ovenfor hesten.

Redigert av - Asbjørg den 30/11/2003 20:00:15 Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2003 :  20:18:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
2 av våre 3 unghester var slik som din når de var åringer (den ene er fortsatt åring da). Denne oppførselen har "gått over" på begge to uten at vi har gjort noe spesielt. De har "vokst" det av seg - men det forutsetter jo at man fortsetter å gå på tur selvsagt:)

Tror det skyldes en kombinasjon av alle tingene du nevnte. Blir mange nye inntrykk for en åring.

Lykke til:)

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 01/12/2003 :  00:11:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Det virker som denne hesten er litt "valpete" og frekk,og ikke helt har godtatt deg som en sikker leder.Den er nok både litt usikker og frekk,men er du en god leder slipper du unna med så mye "tullball".

Selvfølgelig må lederskapet titt og ofte på minnes,da en hest stadig vil strebe etter å komme høyere i rang.(overlevelsesinnstinkt)

Ved at du beter deg som en rettferdig,bestemt og sikker leder,vil gradvis evt.redselen til hesten forsvinne da den vil støtte seg til deg i farlige situasjoner.For å få til dette må du vinne hestens tillitt og respekt.Dette kan du statuere på en mindre bane eller lignende sted,FØR du drar hesten med ut på tur.(Der er det så mye annet å ha oppmerksomheten på enn deg)

Leser du hesten riktig å setter deg i respekt, forsvinner problemene fort.
Longer hesten rundt deg og krev oppmerksomhet.Trasser den og ser utover og sparker bakut osv.fortsett å driv hesten fremover og få den til å tenke på noe annet.Still hodet dens innover mot deg.

Sparker den sån "halvveis" bakut mot deg,ta tauet eller pisken og gi den en smekk på bakparten slik at du forlanger at den går vekk fra deg,og videre frem som før.Du har din "boble",og hesten skal ha sin-og den skal ikke under noen omstendigheter tråkke inn på ditt "område" om du ikke har bedt om det.

Akkurat dette må du være like konsekvent med i stallgangen under børsting og stell,som ut/inn leing osv.Dette kan være litt slitsomt å huske på til enhver tid,men det er nå mens den er ung,at dette må læres inn.Når hesten er voksen slipper du selvsagt dette,da vet den sin plass.Lykke til,og sett ut brystkassa...

Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 01/12/2003 :  13:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Takk for tipsene! Jeg har prøvd å være tøff, men som nevt er det ikke lett å ikke rygge unna sparkende føtter. Hvis jeg rister/rykker i tauet, snur hun seg mot meg og løfter på forbeina som om hun skal steile før hun suser avgårde rundt meg igjen. Hvis jeg kjefter, blir hun bare mer "spretten". Jeg rygger henne alltid hvis hun kommer inn i mitt område, og som jeg sa er hun ikke noe problem i og rundt stallen.
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  12:31:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
Min Lille-My (2 år) var ble akkurat like ens da hun kom hjem til meg. Forrige eier skjønnte ikke noe, for hun var veldig snill der.
Det var et mareritt å gå på tur alene, knegging og "ekplosjoner" der alle fire beina forlot bakken samtidig... Reagerte mye på ALLE lyder og hadde ikke respekt for noen.
Prøvde det jeg hadde lært, men fikk liksom ikke noe innpass, så det ble å jobbe på ridebana i stedet, men hun var ikke helt snill der heller... Tenkte tanken mange ganger: "Den hesten ORKER jeg ikke å ha, den er farlig og det blir ikke noe gøy å være i stallen med en sånn hest. Dette greier jeg ikke!"
Så kom sommeren og hesten ble sluppet på beite helt alene, den ble hentet inn inimellom (Hun ble selvfølgelig sett etter hver dag, hun sto neden for hust jeg bor i) og sprayet med "flyespary", gått over bein og kropp o.l. Ikke mye håntert, men bestemt. Og når høsten kom var hun bare snill og det har hun vært etter på. Ingen sak å rusle tur alene med henne nå.
Vet ikke om det var fordi det var kjedelig å stå alene i sommer, om det er fordi at nå har hun selskap i lufgegården (det hadde hun ikke forrige vinet) eller om det er fordi jeg var veldig bestemt de gangene jeg hånterte henne i sommer at hun har blitt sånn, kansje en kombimasjon.
Men det jeg vil frem til er at kanskje hester også har en "trass alser"/"bølle alder" som hunder og mennesker har og at det kanskje går over om en liten stund?
Men selvfølgelig hun skal ikke ha lov til å være ufin deg!! Men kanskje du skulle finne på noe i nærheten av stallen en stund? Noen gode lederskaps øvelser eller noe. Har du hørt om "The seven games" (tror det var det det het)? Lurt opplegg egentlig, og MORO! Driver å lærer meg og hesten det nå.
- Olrun -

Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:03:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Høres ut som bøllealderen ja. Hingsten min er i den nå, men han har respekt da... han får noen minutter til å bølle fra seg på, og etterpå er han på jobb. Og det VET han.
Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 02/12/2003 :  14:19:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Jeg slo opp the seven games og fant ut at jeg allerede gjør mye av det som står der, så det var litt gøy å se at jeg gjør "rett"

Hun har alltid stått sammen med mange hester, så det er kanskje ikke så rart at hun reagerer på å være alene utenfor det trygge stallområdet. Jeg håper bare at hun vokser dette av seg, og i mellomtiden skal jeg i hvertfall holde meg unna bilveier
Gå til toppen av siden

Santanas Cheyenne

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  08:44:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSantanas Cheyenne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSantanas Cheyenne  Svar med kopi av melding
He he, moro med NHS, du oppdager at det er mye av det du allerede driver med... he he
Jo mer jeg lærer, jo mer skjønner jeg at jeg ikke kan...
- Olrun -
http://www.morganhorse.no
Gå til toppen av siden

imno
» VIP

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  19:19:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann!

jeg tror bare at hesten er usikker. Unghester tester jo også ut mennesker når de merker at vi blir usikre. Jeg tror at en god porsjon tålmodighet og mot er svaret på problemet.

god jul

~ida marie~ Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2003 :  05:27:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Enig med de fleste her... Og vil legge til at du må gå mye oftere og mye lengre med hesten slik at den faktisk rekker å falle til ro bak der... ;-)
Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/12/2003 :  02:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Cowgirlch....har et godt poeng der...man må gi dette litt tid, tenk hvor lite vi er sammen med hesten i forhold til hestene seg imellom...De er kanskje sammen ute i over 7 timer hver dag + inne om natten.Vi kommer 1-2 timers tid,ikke mye å bygge like god tillit på som feks.lederhesten har...
Gå til toppen av siden

ambra

Norway

Skrevet - 02/01/2004 :  09:02:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideambra  Svar med kopi av melding
Joda, jeg har innsett at jeg må ut på tur og bare holde meg på avstand fra sprellene hennes. Jeg har nettopp byttet stall og det har blitt værre nå, dvs hun gjør dette selv om jeg går sammen med andre hester. En annen ting er at mye av dette nok er energi. Det har vært utrolig mye dårlig(!) vær og glatt de siste månedene, og uten sko blir det Bambi på isen Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  12:38:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
La henne løpe fra seg ved og longere henne litt før du går ut på tur, gå ut på tur ofte, og når hun begynner bare stå og hold fast i ene enden av tauet og vent til hun er ferdig, så går du videre som om ingenting er sjedd, ros henne når hun ikke gjør noe, gjenta denne treningen flere ganger og du vil forhåpentligvis merke forskjelen, det er fordi hun forstår at du ikke bryr deg om det, og da er det jo ingen mening med det heller er det vell? Lykke til!!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  12:06:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Vi snakker om en åring her, en liten tass på 1 år!

Det at åringer hopper og spretter, bukker og slår er helt naturlig atferd.
De er som små barn, de er lekne og sprelske.

Da unghesten min var åring var han helt lik. Og jeg la hodet mitt i vann og sand for å finne ut av hva jeg kunne gjøre for å forhindre slik atferd når jeg trente han.
Å roe de ned med å bruke dempende signaler kan fungere, men som oftest er sprettingen og trassingen en oppfordring til lek og stimuli. Det jeg har erfart som fungerer best er for det første å endre hestens fokus. Gi hesten oppgaver den kan bruke energi på, ikke la hesten forsøke å bruke energi på å leike med deg på hestemåten. For det vil vi ikke.
Slikt kan gjøre ganske vondt...

Å la hesten løpe, slite den ut er ikke bra for en unghest. På sikt vil man da kunne ødelegge viljen. En grunnpilar i unghesttrening er å ALDRI slite den ut på noen måte, og aldri trene hesten lei. Man avslutter alltid mens hesten fortsatt er livlig og glad, og man fokuserer treningen positivt hele veien. Så å kjefte på en åring fordi den spretter og fanter, synes jeg også blir feil.
Såklart man kan sette den litt på plass, men det kommer ann på hensikten bak irettsettingen. Jeg kan godt nappe i tauet for å be bestemt om fokusen, men jeg napper ikke i tauet for å straffe og kjefte!

Ellers, så leide jeg aldri åringen min på tur alene. Jeg hadde alltid med en annen hest den kjente godt, og da tullet den så og si nesten aldri.
De gangene den fant på noe sprell, lot jeg hesten sprelle på den andre hesten, og den ble satt på plass av denne. Men ofte, så lot den voksne hesten seg herje med. Og jo eldre unghesten min ble, jo kjappere ble den korrigert av den andre hesten. Som oftest holdt det med flate ører og et stamp.
Dette er også noe man KAN forsøke, slik som Dagros bl.a. foreslår, men man skal passe på! Er du uheldig kan hesten ta det som svar på tiltale, og hisse seg enda mer opp. Hvis man skal velge en slik løsning skal man være ganske sikker på seg selv og hestens reaksjon, og jeg ville hvertfall IKKE gjort noe slikt langs veien med kun grime og leietau.

Jeg tror det er viktig å være føre-var med unghester, de finner på så mye rart, og ofte er det bra å ha tenkt ut hva vi skal gjøre FØR vi hånderer hesten, og ikke prøve å finne akutte løsninger der og da. Så det er flott at du tar opp dette, slik at du kan få noen tips og tanker!

Chess sitt tips er brukbart, men kanskje ikke på en åring?
Hester modnes, og som flere andre her har erfart, roer de seg som oftest ned. Min åring var leken og småvill. Året senere (han er lite håndtert - har gått mye som "villhest" på utegang), var han mye lettere å ha med å gjøre. Han hadde lært seg flere regler i flokken, og innordnet seg lettere mine beskjeder. Lysten til å leke, sprette og trasse var mye mindre.

Ellers har jeg også brukt litt 7 games på unghesten min, det er en dominant treningsmetode, og er fin å bruke for å lære hesten å innordne seg. Ikke alene så klart, og jeg bruker ikke alt, men liker de første lekene.

Lykke til!

Klem fra Ine

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/01/2004 :  15:36:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Juliej!?? Hva er det med deg og lonsjering?
Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.