hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs hest på henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Løs hest på henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  10:13:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Verste eksempel jeg har sett ved transport av hest, var for noen år siden.
Vi skulle låne en hest, og vi og eieren skulle møtes ca på halvveien.
De hadde hesten på sin henger, og vi skulle ha den med hjem.
Da vi møttes angra vi bittert på at vi ikke tok vår egen henger.
Hengeren var et gammelt ræl, kan neppe tenke meg at den var godkjent.
Og hva var hesten festet med?
Jo kjetting!
Verste tenkelige man i mine øyne kan gjøre på transport...
Huff!
Var ikke sen om å finne fram et tau og feste hesten med.
Kan ikke si at turen hjem var med en god magefølelse!

En ting mange ikke ser på når de kjøper henger er hvor inni hengeren man kan feste hesten.
Vi har 4 fester for hver hest, men den som er i selve bommen skal ikke brukes, for da er jo vitsen med sikkerhetsbommer borte.
Med flere fester, kan man se an hver hest, hvordan de står på hengeren, om de krangler med naboen osv.
Ser mange hengere har bare feste i bommen, og et til om man er heldige...
For lite etter min mening!

Etter en god del år med mye reising, har jeg blitt enormt kresen i mitt valg av henger.
Desverre fyller de fleste ikke mine krav, og da blir ikke utvalget så stort, og prisen desverre høy.
Har en 3 år gammel henger jeg er superfornøyd med, men den har en mangel, salkammer.
Bilen ser ofte ut som et rulleskap, ikke en bil...
Utstyr over alt.
Så nå står ny høyt på ønskelista.
Må bare bli en smule rik først da den jeg vil ha koster nesten 80 000 uten moms...
Sukk!

Ble veldig o.t dette.

Anette Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  14:34:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har nå også ''stevneskap'' i bilen. Altså jeg har jo ikke stevneskap da så alt utstyret ligger i bilen. Men til poenget. Har jo hørt historie om hest som har snudd seg i hengeren så jeg binder alltid min. Selv om det er lite plass og snu på. De får til det meste de hestene. Har kjørt hun ubundet en gang pga sløv festing. Var ingen som merket noen forskjell. Det var da ikke lange turen heller. Lurer på om hun står bundet i bommen. Det er også en festeting ved siden av bommen hvis jeg ikke tar feil. Om du skulle bråbremse og hesten står feil vei ville jeg tro at hesten lettere mister balansen, men jeg vet ikke. Men det er vel en grunn til at hengerene er lagt sånn at hestene har nesa fremover!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  15:47:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
og ha alt høy i høynett.. jeg opplevde da jeg skulle til lillestrøm på kåring at høyballen stod mellom Lopkes forbein.. stakkar henne hadde stått i flere timer med dene balla mellom beina og ikke fikk hun spist av den heller..

Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  17:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Kort tau og sikkerhetskrok og ALT høy i høynett.
ALDRI kjetting
Og ALDRI løs hest med vilje..'

Kort tau hindrer hesten i å:
1 snu seg
2 få huet under bommen.
3 Få et bein over tauet
4 få tauet rundt halsen og bli kvalt
5 Å krangle me naboen hvis det er noen.

Kjetting:
1 Ryker ikke
2 skader deg og hest under en heldig hendelse

Løs hest: (Personlig mening)
1 Hesten kan snu seg og i verste fall ikke komme helt rundt.
2 Gjøre hengeren ustabil og kjøringen vanskelig
3 Skape unødvendige situasjoner og skader.
4 Den kan bøye seg ned etter noe på gulvet bak bommen, og hvis bilen må bråstoppe er dette uheldig
5 Eller bøye seg ned foran bommen og falle på den

Det er sikker mye jeg kunne nevnt. Men etter helgens hendelse som kunne kostet hesten min livet, så tar jeg alle forhåndsregler og sikkeretstiltak jeg kommer på for at noe liknende aldri skjer igjen!
Kjøpt eget transporttau og med sikkerhetskrok, siden vi leier henger.

Redigert av - hestefreek den 03/10/2006 17:20:04 Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2006 :  20:15:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Har hørt at det ikke er bra for hesten å ha høy i hengeren. Et eller annet med at den kunne få problemer med og puste el. Har nå ikke stoppet oss å bruke høy, selv om vi ikke alltid bruker høy alltid.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2006 :  15:03:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjører alltid med hesten bundet, men har ganske langt tau (bruker sånn som er til transport da..). Har jeg så kort tau som noen sier man skal ha her, klarer ikke hesten min stå skikkelig (ettersom hesten balanserer seg med hodet/halsen).

OT: Leste i en bok (tror det var Monty R.) at hvis man setter en hest løs i en lastebil (hypotetisk sett) der det er god plass, vil hesten stå diagonalt med rumpa "framover". Snedig.. De står visst også bedre "baklengs" en med hodet i kjøreretningen. Så neste gang jeg kjøper henger skal jeg ha en sånn der hesten står baklengs:)

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 11/11/2006 :  19:51:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt min hest løs på hengeren når han har stått alene der. Ikkenoe problem. Men har alltid skilleveggen ved siden av han, så han ikke får snudd seg. Men hvis han står med andre, pleier jeg å binde han.
Men ang. det at de står med hode ut ved bakluken, er jeg ikke sikker på..

-Caroline (:
Gå til toppen av siden

Linda- 2

» VIP

Skrevet - 08/12/2006 :  21:46:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en kaldblods hest, ganske stor og kraftig...
Han har av en eller annen grunn begynt å legge seg ned når han kjører, men han går lett på og av henger og sånn. men når vi begynner/ har kjørt litt hører/ merker vi at han romsterer bak der!
Jeg har på lærtransportbeskyttere som rekker opp til under knærne og vanlig nylongrime og leie tau!
Han har også stått uten beskyttere også, men har vært det samme som skjer da også!

Jeg har også stått inni hengeren sammen med ham for å se hva han gjør.
Ved hver sving eller noe så lener han seg og står skrått med hele kroppen og beina.. jeg lurer da på!
Hva gjør jeg?
Tenker endel på dette... kanskje det er lurere å la ham stå på en lastebil?
Gå til toppen av siden

Kathriine

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2007 :  20:54:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKathriine  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKathriine  Svar med kopi av melding
Dere som har hesene løs er dere ikke redd for at hesten skal få hodet under bommen og brekke nakken vis det blir ett bråstopp? Jeg kjører hest med lærgrine, en nylongrime kan lage sår vis hesten rykker i hengeren men en lær grime er mildere og i nødstilfelle ryker den, jeg bruker et tau med sikkerhetskrok som er akuratt så langt at han ikke får hodet mellom beina.
If U Are Looking After The Best Pony In The World. Give Up. He Is Mine! :;P: Gå til toppen av siden

SeljesetLucy

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  12:07:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSeljesetLucy  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSeljesetLucy  Svar med kopi av melding
Hei!
er enig med att er ikke dere som kjører med hestene løse redd for att hesten skal klare og få hodet under bommen og knekke hasen:O
eg bruker og feste hesten min i ett kort tau for ho prøver altida på å få hodet under bommen!

Seljeset lucy<3 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  12:58:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mange er redd for og ha hestene i motsatt kjøreretning, men tenk viss vi må bråbremse. jeg vill heller at de tar en støt i rumpa enn i hode.

Opprinnelig postet av Eldo

Du kan ha rett i at poenget med omvendte hester er bra om man skal bråbremse.. Hestebiler er konstruert for dette. Dvs de har plass til hodet ut over bommen i bakenden og med bråbrems er det rumpa som tar trykket.. MEN hengere er ikke konstruert for dette.. Der er plassen til hodet ment å være foran.. om du da har hesten omvent, hvor er bommen i forhold til bogen på hesten da?? for normalt er jo bakbommene satt til å være BAK rumpa og der er et ikke plass til hestehode og hals.. dvs om den bli kasta bakover så tryner den hoder rett inn i bakluka.. tenk på det??
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/02/2007 :  16:36:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sånn jeg ser det vil bommen foran bremse hesten lenge før den eventuelt tryner i veggen foran ved en bråbrems.
Ville aldri satt en hest galveien på hengern, som Lopke sier, hengeren er ikke konstruert for det.

Anette Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 13/02/2007 :  17:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
så hestehviskeren i går. der kjører de jo rundt med en rullende boks og psykohest! og det derre animal police greiene på animal planet tok de en gang 3 hester, en flodhest, et esel, geiter, kuer og diverse andre mishandlede dyr løse på en henger! litt anderledes i norge ja, men jeg foretrekker anderledes... Gå til toppen av siden

~Marthe&Ivanov~

» VIP

Skrevet - 27/02/2007 :  17:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
i utlandet er det mange hester som står "feil" vei men da er transporten bygget sånn! i en vanlig hestehenger med bom forran og bak skal hesten stå frem mot den fremste bommen der den kan lene seg mot hvis den skulle komme i ubalanse. en hest skal faktisk alltid være bundet på transport. det står i en eller annen dyre lov , husker ikke helt hvilken. hesten skal bindes såpass stramt atd en ikke kan bevege hodet sitt så langt til siden at den kan sitte fast eventuelt brekke nakken i en sving. mange hester har fått nakke skader i transport fordi de ikke har vært bundet , eller at de har vært bundet for løst. mange har hesten løs fodi den buser ut når baklemmen åpnes, men da får man heller ta av tauet før man tar opp baklemmen da..ikke at jeg helt skjønner at folk bare kan la hesten sin hive seg ut av transporten uten noen som holder...da kan den jo stikke av eller få skader ved at den løper inni noe på vei ut av transporten ...å ja.. noe en venninne av me,g sa...shettiser og andre veldig små raser skal visst stå i "feil" retning siden de kan komme seg under frembommen og rundt... Gå til toppen av siden

-Sultan

» VIP

Norway

Skrevet - 03/04/2007 :  16:05:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Sultan  Svar med kopi av melding
Hvis vi transporterer bare en hest har vi skilleveggen enda.
Da har hesten mer å støtte seg på.
Vi har sånne korte panikk tau i hengeren, sånn som det er bare å dra ned i låset så løsner det.

Hvis hesten står i motsatt kjøreretning og løs, og du mente du heller ville ha ett støt i rompa enn i hode. Hesten får jo først ett støt i rompa å så i hode. Det blir jo enda værre om hesten slår hode i baklemmen. Framme er jo bommen som tar i mot støtet i brystet på hesten og ikke hode.
Og enn hvis hesten er akkurat på tur å snu seg å så brå bremser man.?
Og hvis hesten har hode under bommen og så brå bremser.?
Holder meg til å binde hesten min fast.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.