hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs hest på henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Løs hest på henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

THUSBY

» VIP

Skrevet - 22/04/2007 :  20:13:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kjenner noen som plutselig oppdaget at hesten hadde snudd seg på hengeren, de brukte skillevegg, men han hadde klart å komme seg rundt ved å "steile" rundt over skilleveggen. står i alle bøker at hesten skal bindes på hegeren, og det med grunn... den har like god balanse da (bare pass på at tauet er ca en halv meter)... Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 23/04/2007 :  21:07:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
er visstnok mange hester som liker bedre å reise baklengs, av en eller annen grunn. men enig med resten her som sier at da bør man ha en henger som er laget for det!

men; hva om hesten "tar av seg" grimen selv, og den er av etter få minutters kjøring?? og står rolig etterpå vel å merke.. (ikke min hest)

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Maurits
» VIP

Skrevet - 18/06/2007 :  20:02:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er faktisk gjort tester der hester har stått løs på henger for å se hvilken rettning hesten har best balanse.... og da har faktisk de fleste hestene stilt seg 45* i hengeren.... og jeg har sett en ny henger der skilleveggen faktisk er på skrå i hengeren hengeren er selvsakt mye breiere enn en vanlig dobbel henger men jeg har aldri opplevd at hesten min har stått så fint på henger som da han stod i den....

det er og en mulighet å ha hesten løs i hengeren for skilleveggen er delt i to og du fester de to delene sammen med ein veldig brei lær stropp....
likte denne hengeren veldig godt og skille veggen er så høy at den ikke får hilse på hesten som eventuelt står vedsidenav
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 07/07/2007 :  10:11:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel regler som forbyr at man kjører med bakluken åpen? Leste i de første innleggene at noen liker å la hesten stå med hodet ut og se hva som skjer.

Mener å huske at denne regelen ble innført etter en ulykke der en hest (tror kanskje det var et føll), hadde hoppet ut over baklemmen gjennom luken.

Noen som vet noe om dette, og evnt har en link til hvordan man skal forholde seg til tsengt/åpen bakluke?
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/07/2007 :  16:02:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Anngåande bakluke så kan det umuleg være ein regel om att den skal være igjen da eg ikkje har bakluke på hengeren min, men den vart godkjent for dyretransport i november 2006.

Eg køyrer med enkelthenger og har min hoppe laus på hengeren. Det er null mulighet for henne å snu seg innpå der.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 08/07/2007 :  14:25:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er INGEN regel om bakluker skal være oppe eller igjen, men kjører man med føll må den lukkes. Det er altfor mange føll som har klatret ut den luka .....

ellers enig i resten her. Det er altfor mange farer med å ha hesten løs. Den kan ta hodet under bommen og bli skadet, den kan hoppe over bommen og bli sittende fast, og den kan begynne å snu seg, noe som gjør mye med balansen til hengeren .Det er direkte trafikk farlig. Unghesten min greide å ødelegge tauet og komme seg løs når jeg hentet henne, og krabbet under bommen (som var litt høy for henne) og foran i hengeren og over på andre siden av lemmen, hvor hun i tillegg greide å snu seg (liten hest) Jeg kan love at det var henger som beveget seg bra når dette skjedde. E& i 80 kilometer kunne det vært kjempeskummelt.

Hester liker ofte å reise bakfram, men da må man også invistere i en henger som er laget for å reise bak fram. Disse hengerne har faktisk bom bak, og balansen i hengeren er laget for at vekten til hestene skal være den veien, det er plass foran bommen til hestens hode.

MAn lar ikke hesten stå og titte ut av lemmen bak , selv en voksen hest kan klare å klatre ut der !!!

Det skal ikke mye bevegelse i hengeren på det rette tidspunktet, før hengeren faktisk velter ....
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 09/07/2007 :  03:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei - når man er sjåfør med levende last bak, så må man hele tiden være "vàr" på bevegelser der bak. Bare litt "tråkk" i en sving, eller ved bremsing, ja særlig hvis det tråkkes på rette strekninger - da ville jeg stoppe på nærmeste bussholdeplass og sjekke hesten.

Personlig binder jeg hesten såpass kort, at den bare kan nappe i høynettet, og i hvertfall IKKE kan få hodet under bommen - ELLER noen bein over den. Ja, den skal faktisk oppleve "støtte" i oppbindingen hvis det er svært svingete vei - ehh - som det ER til Dyrsku'n....

Har også kjørt to hester, som IKKE var venner, og den ene "mobbet" den andre under turen - og da jeg oppdaget det, stoppet jeg og bandt begge en smule strammere til hver sin side - og sørget for at de hadde HVERT sitt høynett som bare en av dem kunne komme til - ja, en gang måtte jeg bare ta ut det felles høynettet, så de ikke hadde grunn til å krangle, fo da svaiet hemgeren som en jolle i sjøgang hver gang hestene kranglet om høyet. - Jeg vurderte det dithen at to timer uten mat, det overlever de.....

MEN - jeg ville nok ikke kjørt med LØS hest - for å si det sånn.

Hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse sist jeg kjørte mærra: Kom til en rundkjøring, og så kom ei kjærring inn fra høyre - først slakket hun farten, da hun så meg, og jeg trodde hun ville følge trafikkreglene og stoppe - men så plutselig "heiv" hun seg ut - rett foran mag - så jeg måtte bråbremse og slenge bilen - OG hengeren skarpt til venstre for å komme bak denne bilen!
Resultat: En hest som storsteppet der bak, og sannsynligvis ble slengt mot brystbommen - og som sikkert syntes at jeg var "pyton" som utsatte henne for dette. Det verste var at hengeren fikk sleng og kom borti i skarp stein og punkterte så det smalt. Heldigvis hadde vi 3 hjul å gå på, og ved å snegle oss videre den siste mila, så kom vi frem - til slutt.

Vi fikk heldigvis hjelp til å skifte dekket, men "hu kjerringa" kommer til å koste meg en tusenlapp eller to! Var da glad for at jeg hadde hest som stod fast og trygt. En LØS hest ville sannsynligvis ha havnet over forbommen eller blitt slengt sidelengs så kanskje fotgrepet hadde sviktet.

Pjuhh - det er mangt man skal oppleve med hestehenger på slep - og generelle regler: Kjør som om du har porselen der bak (som du jo HAR), anse alle andre trafikkanter som IDIOTER (som de ofte ER), og tenk deg selv i hestens situasjon - hvert sekund.

HVIS jeg er heldig, skal jeg kjøre ei drektig, gammal mærr hjem om noen uker, og jeg har allerede begynt å tenke på kjøreturen. Har faktisk tenkt på å lage en stor plakat bak på hengeren: "Vis hensyn, gammel hest!"

Her kan man utvise stor kreativitet, ved å lage tilpassete skilt: "Hold avstand!" - "Se opp for løse føll!" - mm.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.