hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løs hest på henger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Løs hest på henger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Eldo

Skrevet - 16/09/2006 :  22:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet noe om det er lov og ha hester løs på hengeren, eller er det påbudt at de er bundet?
Vi kjører alltid med hestene våre løse, da har de bedre balanse( siden hestens balanse sitter i hode og halsen) og de blir roligere.
Da står de med hode ut bakluken og virker som om de nyter og være på tur.
Men det står kansje noe om dette i de norske lover?

Lopke

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  23:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hodet ut bakluken?? altså dere setter dem omvendt kjøreretning???

Bruker dere skillevegg? For de kan vel ikke snu seg eller??
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  10:41:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes det hørtes svært lite gjennomtenkt ut!
Tror også det var noen her inne som nevnte at det ikke var lov..?

Therese
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 17/09/2006 :  11:32:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det står vel ikke direkte at hesten skal bindes alltid, men å transportere den løs uten skillevegg og med hodet ut bak, det kan neppe være lov.
Sakset litt fra Norsk lovdata:

Kap. VII. Spesielle krav ved transport av enkelte dyreslag
0 Endret ved forskrift 7 okt 2004 nr. 1555 (i kraft 1 jan 2005, tidligere kap. VI).

§ 27. Hest

Hest skal under transport kunne stå i naturlig stilling. Hest skal fortrinnsvis transporteres i individuell boks eller bås. Boks eller bås skal være utformet for å verne dyrene mot støt.

Det skal være avrundet og polstret bom til støtte for hestens bringe. Bommen skal ha en diameter på minst 7 cm og være tilpasset hestens høyde. Den skal stå vannrett i rett vinkel på dyrets lengdeakse i minst 60 cm avstand fra veggen. Bommen skal være festet slik at den raskt kan fjernes hvis uhell inntreffer.

Står hesten på tvers av kjøreretningen, kreves ikke bom, men plassen skal være avgrenset med solide skillevegger til støtte for hesten. Skilleveggene skal lett kunne fjernes.

Hest skal ha grime under transport. Dette gjelder likevel ikke uinnridd, uinnkjørt eller utemmet føll eller hest som transporteres i individuell boks. Når hest ikke transporteres i individuell boks, skal dyrene bindes slik at de alle står med mulen vendt i samme retning, eller med mulene rett mot hverandre. Uinnridd, uinnkjørt eller utemmet føll eller hest skal likevel ikke bindes.

Ved transport av hest i grupper, skal hester som er fiendtlig innstilt til hverandre om mulig holdes adskilt. Hvis fiendtlig innstilte hester likevel må transporteres sammen, skal hovene på bakbeina være uskodde.

Hest skal ikke transporteres i transportmiddel og transportrom/-kasse med mer enn ett plan.

0 Endret ved forskrift 7 okt 2004 nr. 1555 (i kraft 1 jan 2005, tidligere § 25).

Så det stilles jo en del krav til innredning, med tanke på bom og skillevegg.
Ut ifra det kan jeg ikke si at jeg tror det er lov å transportere hest som nevnt.

Anette Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/09/2006 :  14:57:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med mange busser hvor noen hester står med rompa mot kjøreretning? De står bundet og med skillevegg .... De kjører lovlig disse bussene da det visstnok er strenge regler og tester på disse bussene(tror jeg)
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 18/09/2006 :  04:19:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Hæ? Det er vel en grunn til at hestetransporten er laget slik den er, om det er buss, henger eller lastebil. Å binde en hest er vel mer forsvarlig enn å la den stå med hodet ut av bak lemmen. Bli ikke forbauset om hengeren er tom når du stopper!
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/09/2006 :  08:52:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjører gjerne med hesten ubundet.
Men jeg bruker skillevegg og hesten står i kjøreretningen slik at hvis jeg skulle måtte ta en nødbrems kan den støtte seg på bommen.

Det står som kjent også under forskrifter for transportering av hest at bom skal benyttes,dermed har du ikke lov å transportere hesten baklengs med hodet ut av bakluka...

Boks eller bås skal være utformet for å verne dyrene mot støt.
Det skal være avrundet og polstret bom til støtte for hestens bringe. Bommen skal ha en diameter på minst 7 cm og være tilpasset hestens høyde. Den skal stå vannrett i rett vinkel på dyrets lengdeakse i minst 60 cm avstand fra veggen.
Bommen skal være festet slik at den raskt kan fjernes hvis uhell inntreffer.

-Du bør nok snu hesten,men den kan stå løs med skillevegg.
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  13:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jeg synes det har med trafikksikerhet å gjøre, at hesten skal stå bundet når man kjører.

Om hesten snur på seg, vrir seg etc i et kritisk øyeblikk under kjøring med henger, vil det endre kjøreegenskapene til bilen og hengeren betraktelig. Er det vinterføre da, kan en slik bevegelse fra hesten være nok til at man kan få skrens på hengeren i en sving, for eksempel! FARLIG!

På lukket lastebil blir det litt annerledes, siden hestene er en del av et integrert kjøretøy, og således ikke kan påvirke kjøreegenskapene til kjøretøyet fullt så mye.

Samboeren min hadde en traverhingst som slappet av noe vanvittig på transport/ tur, og han fikk ofte "dobbel plass" på hestebilen om han reiste alene, og han LÅ ofte inne på transporten og åt, når de trodde de skulle ha ham ut... ;) Nb, på denne bilen var det solide trelemmer som gikk HELT ned til gulvet, slik at hesten ikke kunne gli under.

Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 19/09/2006 :  20:27:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det trenger ikke ha med hesten å gjøre i det hele tatt, men om man på et gitt tidspunkt må nødbremse/styre unna for eksempel hindring i vegbanen er det nok en fordel om lasten (dvs hesten) ikke hopper rundt som den selv vil for å finne igjen sin (egen balanse). Hesten bevegelser vil da i de fleste tilfeller nemlig forsterke en eventuell skrens.

Og balanse, det vil de fleste hester helst ha, uansett snille eller ei. At ingenting har skjedd til NÅ betyr ikke at ikke dette er ufarlig.... Faktisk er det jo sånn at rent statistisk, jo flere ganger noe POTENSIELT risikofylt går BRA, jo nærmere kommer man den dagen det IKKE går bra.

Og da er min daglige jobb å gjøre det JEG kan HVER DAG, HVER tur, for at ikke uforutsette situasjoner (oftest andre bilføreres feil, som JEG må rette opp for at vi begge skal komme hele ut av det...) skal bli til en ulykke. I steden for å ta sjansen på at "det går nok bra en gang til..."

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  01:08:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eh - skal ikke igjen skrive om alle mine "fruster" når det gjelder alle idiotene som er ute på veiene akkurat når jeg kjører med hest, men noen betraktninger.

Den første er om nl-føllet "Skrubb". Han skulle fraktes sammen med sin mor hjem fra sommerhavning, og sto løs, ved siden av sin mor som var bundet. STOR var forskrekkelsen da de ved et fergeleie (dette var på Vestlandet) oppdaget at føllet var BORTE! Paniske telefoner til alt som var av lensmenn i området - "Føll savnet!!!" Eierne så for seg dødt eller hardt skadet føll i veikanten - for han HADDE nemlig hoppet over bakporten. Måtte ha klart å snu seg, samt steile så høyt at han fikk forbeina over kanten på lemmen, og så tatt sats....
Snart kunne lensmenn melde fra om folk som hadde sett et "gråbrunt dyr" langs veien - eh - det LIGNA en hest.... Hestetransporten ble snudd, og med lensmann foran og lensmann bak, i biler med hylende sirener, kjørte heste-eierne i full fart mange mil tilbake, og var forberedt på det verste.
En sauebonde, som også hadde litt greie på hest, hadde tatt hånd om føllet, som utrolig nok bare hadde et par skrubbsår på forknærne og på mulen. Føllet fikk da navnet "Skrubb" - både pga. sårene OG fordi han var borket av farge, og nærmest ulvefarget i pelsen.
Så - denne gangen gikk det altså godt, men eierne av Skrubb sier: Aldri mer laus hest i henger!!

En annen dramatisk hendelse: På vei hjem fra Arendal til Oslo, med to hester i en henger, så BRAKK hengerfestet, og hengeren braste rett inn i en fjellvegg og ble liggende på siden! (Hadde det skjedd 100 m lenger fremme, hadde hengeren havnet i et vann!!!!) Begge hestene ble liggende stille, da de var forsvarlig bundet, og ikke fikk "rom" for å kaste med hodet og vri seg rundt. De var selvfølgelig bundet med såkalte "panikk-knuter", så det tok mindre enn et sekund å løse dem etter tur da bakluka ble åpnet og bakbommene var løsnet. Det var da viktig at den ØVERSTE hesten kom først ut, og FØR den nederste rakk å få panikk.
At DETTE gikk bra, skyldtes at hestene var bundet med så kort tau, at de under transporten bare kunne rekke bort til høynettene på hver sin side, og IKKE lenger.
Utrolig nok fikk hestene (en araber og en døl) bare noen små skrubbsår, og etter å ha fått beite på en rasteplass, og en veterinær sjekket dem, mens folkene fikk skaffet en ny hestehenger - som gikk ganske raskt, siden politiet var involvert - så trippet faktisk begge hestene greit inn i transporten - de ville vel HJEM...

Jeg vet det meste om denne siste hendelsen, siden det egentlig var meningen at JEG skulle kjørt nettopp denne transporten, men fikk slippe, da en annen - og heldigvis stødig og erfaren sjåfør - tok jobben. HAN fikk "sitt livs opplevelse" med hestetransport!!

Noen gode råd til alle som skal kjøre hest er derfor: SJEKK, og vær SIKKER på at du kjører LOVLIG mht bilens vekt og trekk-egenskaper, samt hengerens vekt og last. OG - vær sikker på at sjåføren har LOV til å kjøre bilen MED henger og last.
Kjør som om du har "levende gull" bak, og tenk deg selv å stå bundet fast i hodet, og ikke kan se hvor svingene er. Slipp forbi annen trafikk hvis du danner kø. Hold GOD avstand til bilen foran, så du kan bremse mykt og langsomt.

Jeg tror at de fleste hester foretrekker å ha skilleveggen i en to-hests-henger festet på midten. Da kan de spre bakbeina, og i svingene bruke hengerveggen og skilleveggen som støtter bak på rumpa, uten å anstrenge seg for mye for å holde balansen. Det er faktisk verre for dem å takle brå oppstarter og bråbremsing enn svinger.

Ehh - så vær SIKKER på at bremselysene og blinklysene på hengeren funker!

Har selv kjørt MYE hest i sommer, og har fått "frisket opp" alle erfaringer og "regler" gjennom mange mil.

Leste med skrekk at da politiet hadde en tilfeldig "sjekk" av hestetransporter fra et travstevne, så hadde over 50% feil og mangler, samt at sjåførene ikke hadde sertifikat til å kjøre hest. Ble mye "kaos", da noen måtte skaffe andre biler og evt. hengere, og andre måtte skaffe "riktige" sjåfører....

Har selv "safet" meg, ved å ha tatt sertifikat for "liten lastebil og minibuss m/henger", altså "C1E", "D1E" og "DE".

At jeg er rullestolbruker og har "blått kort" for HC-parkering, har i årenes løp fått noen og enhver P-vakt til å klø seg i hodet, når jeg vil parkere på HC-plass - MED hengeren....

Så jeg kjører ALLTID pent og forsiktig med hest, OG jeg har alltid hesten(e) bundet opp, i så kort tau at det virker "støttende" for hodet, samtidig som de har støtte på siden ved at sideveggen er satt fast.

Og HUSK: Det er ikke lov til å kjøre i over 80 km/t med henger (selv på 90 og 100 km/t-vei).

Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  12:39:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eh - skal ikke igjen skrive om alle mine "fruster" når det gjelder alle idiotene som er ute på veiene akkurat når jeg kjører med hest, men noen betraktninger.

Den første er om nl-føllet "Skrubb". Han skulle fraktes sammen med sin mor hjem fra sommerhavning, og sto løs, ved siden av sin mor som var bundet. STOR var forskrekkelsen da de ved et fergeleie (dette var på Vestlandet) oppdaget at føllet var BORTE! Paniske telefoner til alt som var av lensmenn i området - "Føll savnet!!!" Eierne så for seg dødt eller hardt skadet føll i veikanten - for han HADDE nemlig hoppet over bakporten. Måtte ha klart å snu seg, samt steile så høyt at han fikk forbeina over kanten på lemmen, og så tatt sats....
Snart kunne lensmenn melde fra om folk som hadde sett et "gråbrunt dyr" langs veien - eh - det LIGNA en hest.... Hestetransporten ble snudd, og med lensmann foran og lensmann bak, i biler med hylende sirener, kjørte heste-eierne i full fart mange mil tilbake, og var forberedt på det verste.
En sauebonde, som også hadde litt greie på hest, hadde tatt hånd om føllet, som utrolig nok bare hadde et par skrubbsår på forknærne og på mulen. Føllet fikk da navnet "Skrubb" - både pga. sårene OG fordi han var borket av farge, og nærmest ulvefarget i pelsen.
Så - denne gangen gikk det altså godt, men eierne av Skrubb sier: Aldri mer laus hest i henger!!

Helt enig man skal binde hestene på hengeren, men et føll kan man jo ikke binde, men det er jo en ide å stenge hele baklemmen.

Opprinnelig postet av T. Boysen

Redigert av - liwedell den 20/09/2006 12:41:55 Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 20/09/2006 :  13:41:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå ja.. jeg vill ikke sette meg selv i e krangel her... men jeg binder sjeldent hesten min, han har grime på men sitter ikke fast... man kan kalle meg egoistisk, men viss no skjer vill jeg ikke at hesten min skal sitte fast.. jeg kjører utrolig sjeldent med hest og henger, men når jeg først kjører er jeg veldig forsiktig...

Ps. men har det vært låv ville jeg latt den stått helt fri på hengeren, slik at han får se det han føler er skumelt... og kansje dette har pirret nyskerigheten slik at han har tenkt på noe annet...(enn mørkt å skummel front, med masse lyder og bevegelser uten hans kontråll...)

Men vi får vell dra til amerika å hente oss en helt åpen henger.. sånn som har tak og sprinkler hele veien runt(kalt om vinteren da men) :)
:D

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 20/09/2006 :  23:35:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja, nå foretrekker jeg å ha hestene fast, i tau med sikkerhetskrok.
Og ALLTID på henger med ordentlig sikkerhetsbom, som kan løses ut fra utsiden, UTEN verktøy.
Vil i alle fall ikke risikere løs hest på riksveien om det skulle skje en ulykke, det kan fort bli værre enn selve ulykken.
Da foretrekker jeg at hestene er fast, men enkelt kan løsnes.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/09/2006 :  00:51:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en bitte liten betraktning: Sikkerhetskrok er nok lurt i mange tilfeller, men jeg tror jeg ville brukt sikkrhetsknute når hesten er under frakt.
Etter min erfaring er det lettere å røske ut en sikkerhetsknute, enn å måtte "famle" oppunder haken på en urolig hest etter den lille kroken - HVIS noe skulle skje på veien.
Da har man også noe å ta fatt i - leietauet - som gjør at man ikke må henge seg fast i grimen på en urolig hest.

Ja, sikkerhetskrok OG sikkerhetsknute er kanskje det beste - men pass da på å IKKE utløse sikkerhetskroken i "vanvare" når hesten kanskje må leies i et litt stramt leietau.

Har faktisk sett at folk som IKKE vet hva en sikkerhetskrok er, har tatt et godt tak innunder kjaken på hesten, og så plutselig bare står igjen med et leietau - og en løs hest....
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 02/10/2006 :  21:28:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå bruker jeg transporttau, ikke leietau på transport.
De har sikkerhetskrok i ene enden, og den fester jeg i festet på hengeren, IKKE i hesten.
Fordi om noe skulle skje, vil jeg gjerne ha et tau fast i hesten.
Har alltid leietau framme i hengeren, men likeve...
Ved å feste hesten på denne måten, er det minst like enkelt å få opp sikkerhetskroken, som det er å rykke opp en sikkerhetsknute.

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 02/10/2006 :  22:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja - jeg bare nevnte dette med sikkerhetskroken fordi jeg har sett mange som har transportert hest med sikkerhetskroken rett under haka på hesten.

OG hestene må bindes med så kort tau som mulig, så de ikke får kranglet. Kjørte en gang to hester som stod og hugg etter hverandre hele turen - et mareritt, for hengeren husket og hoppet av de to uvennene. (Det var IKKE mine hester, og det var ikke jeg som bandt dem opp. Nektet å kjøre de to samme hestene sammen senere.

Tauet må også være så kort at de ikke får hodet under bommen, eller får et bein over tauet.
Til slutt, så må et evt. høynett henges så høyt og stramt opp som mulig, for en hestehov i et hovnett = katastrofe! På turer under en time eller halvannen kjøres ofte uten høynett, hvis det ikke er tvingende nødvendig for hestens ro under turen at den MÅ ha noe å spise.

Sikkert flere som har flere tips om transport - og det er alltid noen som vil ha råd.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.