hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten løper ut i full fart- hva gjør man?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Når hesten løper ut i full fart- hva gjør man?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

trineck
» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  12:27:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetrineck  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressetrineck  Svar med kopi av melding
Den ene av skolehestene er lettskremt, og i sammenheng med at vi er på en utebane med masse folk og lyder rundt, blir det noen løpeturer.. Finnes det noen triks til å stoppe/få igjen kontrollen over en skremt hest som løper ut?

htj

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  18:36:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Hopp av og lei den mot det som er skummelt. Hvis hestene blir skremt hjelper det ikke å prøve å stoppe dem, de er på flukt da=p
Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  19:49:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva sier instruktøren? Er hesten redd eller er den "tullete"? Kan den ha vondt noen plass? En hest gjør sjeldent noe uten grunn, men kan ofte være litt vanskelig å finne den rette årsaken!

Med min hest, som jeg kjenner godt, vet jeg at om hun hadde gjort noe slik, hadde det vært for å tulle med meg. Det jeg hadde gjort, er å ridd forbi som ingenting hadde skjedd. Videre skal man kreve at hesten skal jobbe og konsentrere seg når den får beskjed om det. Rytter påvirker hesten mye i å begynne å titte på "det skumle". Dette gjelder også om hesten virkelig er redd. Pustemetoden, og ikke ha fokus på distraksjonen, fungerer i de fleste tilfeller.

Men finn først ut årsaken, for så å gjøre noe med det:)

Hege Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  22:40:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skolehest som flyr ut i eninga??
Da egner den seg vel ikke akkurat som "skole"-hest....
Hvis den gjør det på pyyy, er den en farlig hest for elever, og ihvertfall burde en ansvarlig ridelærer/stalleier finne ut hva som gjør at hesten faktisk er farlig!
Gå til toppen av siden

trineck
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  07:31:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetrineck  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressetrineck  Svar med kopi av melding
Hesten gjør det fordi den er redd. Men den er redd mye, et papirark, noen som klapper, folk på bakken når den har rytter på ryggen, lyder den ikke kjenner, menn.. Den var adskillig reddere da den kom til rideskolen sier ridelærer, er en hest av "ukjent opprinnelse" som da trolig er blitt behandlet rimelig dårlig.
Om den passer som skolehest er jo en diskusjon, dessverre ikke noe som er opp til meg :) Mange er veldig glad i hesten, for ellers er han verdens søteste, men det er bare det med den løpinga.. Prøver å puste og stille ham bort fra det han titter på om det er utenfor banen, men en lyd og vips .. Nesten bedre å falle av enn å sitte på løpende hest i hva som føles som en evighet, og lure på om det går bra!
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  13:24:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Stille ham bort fra det han er redd for? Det er totalt motsatt av hva jeg vil anbefale. Når hesten reagerer på noe skummelt, blir det jo ikke mindre skummelt at han ikke får se hva det er.
Når jeg rir hester jeg vet er skvetne og jeg vet det kommer noe den kan skvette av, stiller jeg hesten mot det skumle, gjør holdt og fokuserer på min egen pust og å snakke med hesten.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 16/09/2006 :  18:04:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Miljøtrening? Ta han med på ridebanen, og utsett han for alt han kan bli redd for. Høye lyder, plastposer, presenninger, folk som hyler og skriker, klapper i hender, flagrende jakker. Utsett han for dette i omganger, til han venner seg til det. Det er ei bok om slik trening politi hestene gjør, de må gjennom slike 'øvelser' for å bli trygge i alle omgivelser. Gjør hesten bombesikker, heter boka. Den kan sikkert være bra.

En slik heste er farlig, og ikke egnet for rideskole nei. Synd at de ikke tar tak i dette problemet.
Gå til toppen av siden

trineck
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  19:27:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetrineck  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressetrineck  Svar med kopi av melding
Ja, Lino, egentlig høres det du sier langt mer fornuftig ut, men i praksis betyr det noen løpeturer jeg ikke har lyst på. Men vanskelig å forklare skriftlig, har ridd hesten på en god del timer, og dersom jeg vet at der ligger en pisk på vantet eller en papirblokk et sted han ikke er vant med, kan han stilles bort fra det , evt gies en oppgave som krever konsentrasjonen, og ikke reagere. Slik ridelæreren sier.. Men dersom det er lyder/mennesker/ noe levende han reagerer på blir det jo ikke et alternativ å stille ham bort dog. Da må man gi ham slakkere tøyler og bare puste (veldig lett i teorien men jeg sliter i praksis) for å unngå ufrivillig løpetur.

Irriducibili, høres ut som en god ide å utsette ham for masse slikt. For problemet er jo at hesten er en lederhest også, så i blant løper andre hester ut pga ham. Skal se om jeg får snakket med rideskolesjefen om det, hestene går jo så mye timer i uka at det neppe blir tid og bane til det, men kanskje dem som har ham i helgene har mulighet. Han hadde trengt det!
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  19:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøver han å stikke av med deg , så sett deg ned i salen og dra i f.eks høyretøyla...Nytter ikke å dra i begge...Hesten er jo i allfall ti ganger sterkere enn oss ! ;)
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 16/09/2006 :  22:28:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej meiner det at om ein har tid eller ikkje er irellevant.
Og ej ville ha tatt hesten ut av skulebruken og tilbake til ny grunntrening for ei periode.
Etter å ha eliminert bort problem som feilfôring, og fysiske problem som smerter, tenner, feil utstyr etc...
Men alt det her er jo hesteeigaren sitt problem-noko dei burde ha sett på før hesten blei tatt i bruk som skulehest.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

tonehe

» VIP

Skrevet - 17/09/2006 :  12:25:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg vil si at denne hesten trenger padock trening! og som Irriducibili sa, utsett han for det han er redd for, men selvfølgelig, gå sakte fremmover!
begyn med å stryke hesten med noe den er redd for f.eks. en plastikk pose på ryggen. etterhvert som den godtar at du har den dær begynner du litt lengre opp f.eks. på manken - halsen, og etterhvert helt oppe ved ørene.
men det aller viktigste er uansett at du ikke går for fort frem!

jeg skjønner at du kankje ikke har helt "makten" til å gjøre dette siden han ikke er din, men er jo verdt et forslag for ridelæreren din?
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 22/09/2006 :  04:37:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Jeg sitter og later som ingen ting om hesten blir redd, og lar den hoppe fra seg eller snuse på det som er skummelt. Enten fra bakken eller i salen. Om hesten stikker av, så får jeg den til å løpe rundt og rundt i stedet sånn at den ikke kommer noen vei. Har alltid funket for meg.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 23/09/2006 :  00:20:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du skal stille den vekk fra det den er redd for, og la siden vende mot det den er redd for. husk på hvordan hestens synsvinkel virker... den ser lettest ting som er langs siden. Ting rett forran seg ser den dårlig.. Ellers høres det ut som det kansje ikke er skole hesten for deg, men at det kan være en meget god skole hest for noen andre... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 23/09/2006 :  01:56:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
En slik "redd" skolehest kan forårsake en del skade, i form av redde ryttere som ikke får den undervisning de har krav på - på trygge skolehester. I verste fall kan den jo skade rytterne med slik oppførsel.

Som flere har foreslått: En ansvarlig rideskole-eier bør ta hesten ut av skolen og "re-trene" den.

Og en liten detalj som kanskje kan hjelpe:
Hvis hesten skal konfronteres med de tingene den er redd for, så skal den helt riktig stå slik at den kan SE og høre de farlige tingene - MEN det skal stå en rolig og trygg person og holde i hodelaget MELLOM hesten og det farlige. Hesten oppfatter da at denne personen "beskytter" den og viser at det ikke er så farlig likevel. Hvis personen står på baksiden av hesten, oppfatter hesten dette som at personen også er redd for det "farlige", og at det er DEN som må "passe på" enda mer. Og da sier instinktet til den: "Løp først - og spør siden - om det virkelig var noe farlig..."
Gå til toppen av siden

tonehe

» VIP

Skrevet - 24/09/2006 :  15:40:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig der! Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  11:06:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
En redd hest som løper ut, løper vel i mine øyne sjeldent ut fordi den gjør det på pyyyy.. Det kan være flere årsaker til at en hest løper ut. Tren på marken med trykk, ettergift og forståelse.

Det er positivt å konfrontere farer men det må gjøre på avstand, på avstand der du merker hesten kan slappe av... Du må faktisk ha anl til å nå frem hos hesten. Er hesten redd så må du trekke deg såpass langt unna at hesten roer seg, først da kan du berolige og i det hele tatt tenke på å kunne nærme deg faren med museskritt.

En må jobbe på det nivået en befinner seg.... Og i denne hestens tilfelle så handler det om å kunne gå på tur å kunne møte farer uten å sette både deg, selg selv og andre i fare ved å frike helt ut.. Han er en hest og gjør slikt hester gjør fordi det er det eneste som er 100% naturlig for han og det eneste han har lært. Det er vår jobb å lære hestene våre.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 25/09/2006 11:09:44 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.