hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Opptrening etter sprøyting
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Opptrening etter sprøyting
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

beno

Skrevet - 24/09/2006 :  23:06:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnyen vår har vært ridehalt siden juli og ble sprøytet i begge kodeledd og hovledd foran for 4 uker siden. Er nå haltfri igjen, men hvordan trener dere opp igjen etter sprøyting - hvor forsiktig må man være og når kan man f.eks. begynne å hoppe igjen ?

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  02:24:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det bør du snakke med dyrlegen om! Det kan variere fra hest til hest. Når vi sprøytet den ene vår i koder og knær foran, fikk vi beskjed om at han ikke skulle brukes de første tre ukene, så kunne han skrittes på korte turer i et par uker, og deretter kunne vi begynne å øke forsiktig, forlenge turene og legge inn litt trav osv.

Når det gjelder hopping, så fikk ihvertfall vi beskjed om at han ikke burde brukes til sprang i det hele tatt, men han var temmelig mye halt (strøk med GLANS på bøyeprøven, heheh...), da, så det kommer vel an på hvor "ille" din har vært.

Uansett, dette er info som du skal få av veterinæren som behandlet hesten/ ponnien.

Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

BirgitteG

Skrevet - 25/09/2006 :  10:28:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har en som ble sprøytet i juni, og fikk ferie til starten av august. Det var egentlig ikke noe fysisk som sa hun skulle ha fri så lenge, men det fikk hun nå. Hvis du bruker sunn fornuft når du gjenopptrener, går det bra.

Jeg skrittet mye i starten, og skritter alltid minst 10 min, helst lenger, før jeg starter med og trave, og skritter også lenge etter trening. Ikke ri volter i starten, i allefall ikke mindre enn 20 meters. Min har jo vært ridd i ca 8 uker nå, og jeg rir fremdeles ikke små volter, og kommer nok til å være forsiktig med det. Det er først nylig jeg har begynnt å gallopere mye, og det gikk nok tre-fire uker før jeg galloperte i det hele tatt.

Hun er nesten gjenopptrent nå, og jeg planlegger å gå i gang med hopping forsiktig om en uke eller to.

Hvor forsiktig du skal være i gjenopptreningen kommer også an på hvordan hesten har vært i pausen, min gikk jo lenge ute hver dag, og lekte ikke bestemor for å si det sånn. Hadde hun bare stått på boks, ville gjenopptreningen tatt mye lenger.

Hilsen Birgitte
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.