hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - positiv trening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 positiv trening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

positivhest

Skrevet - 25/09/2006 :  11:30:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen andre som har erfaringer med positiv forsterkning av hest?
Jeg leser mye om mange som leter etter måter å begrense hesten på, hindre den i å stikke av, løpe avgårde osv, måter å straffe/korrigere den på. Ingen som kommer med sine erfaringer om shaping, (klikkertrening)eller annet. Jeg klikkertrener våre hester, og har ikke problemer med tillit, aggresjon, stikke av, løpe ut, fange inn osv.
Våre hester kommer når vi roper, er utrolig tillitsfulle, snille, rolige, grei på tur, fin å leie osv osv.
Det må da være noen som frekventerer disse sidene som også bruker denne metoden å trene hest på?

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  11:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så langt jeg klarer bruker jeg positiv forsterkning i treningen og håndteringen av min hest.
Jeg bruker ikke klikker men stemmen som Horton kjenner som:" ååhh nååh er mor fornøyd med meg nå og da får jeg kos og godbiter senere!"

Ja jeg synes det er viktig å tenke i retning positiv forsterkning fremfor å komme forsent og måtte bruke negativ forsterkning.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  12:23:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei

Jeg bruker positiv forsterkning på begge mine hester. Jeg bruker godbit som belønning på hoppa men kløing på hingsten. Han er litt liten enda og for de tingene vi har gjort til nå så har kløing på favorittplassen vært mer enn nok belønning for han. Jeg vil vurdere senrere å bruke godbit men vi har lært å ta pent fra hånden og han har bordskikken i orden. Han har ALDRI bitt meg eller nappet selv om han har fått fra hånden. Hoppa mi bruker jeg utelukkende godbit på... Hun trenger en helt annen stimuli og blir mest motivert av godbit noe jeg merker spsielt godt under ridning.
Jeg bruker ALDRI fysisk straff på mine hester... De får et valg basert på positiv forterkning. De kan velge eller velge bort det de liker men da er det deres valg. Avita kan velge å galoppere rolig under ridning å få belønning men hun kan også velge å blåse seg opp men da samtidig velge å ikke få belønning. Oleo kan velge å stå rolig når vi trimmer å få belønning men også velge å tulle og dermed ikke få belønning. Som regel velger de som jeg forventer....og de gangene det ikke skjer kan det alikevel være min feil....

Vi har hatt siste trinn av Ellen Ofstad kurs nå i helgen.......og det er min 3 gang jeg har disse trinnene. Alltid like gøy, forfriskende og inspirerende... Hestene elsker det og de tar det helt vanvittig fort.

Begge mine hester er snille, tillitsfulle og glade i folk. De er begge blide som solstråler og jeg har til dags dato....ALDRI sett at mine hester har lagt på ørene til meg eller noen andre.... Oleo kommer jublende når jeg roper på han...og han er så høflig at han til og med går fra maten sin for å hilse på meg. Avita er litt mer hard to get men kommer til slutt, hun treger bare litt tid til å bæsje, tisse, titte, tenke litt, klø, titte og tenke litt mer...og som regel så har vi da gått hverandre i møte fordi jeg ikke gidder å stå å se på hele den seansen hver dag....

Jeg prøver å gi det så optimalt liv som overhodet mulig. De går ute hele døgnet med masse kompiser på store områder. De er barfot og har fri tilgang til vommfyll... Oleo står på beitet et stykke fra der Avita står fordi det var det eneste stedet han kunne gå frem til han er to år som hingst og sammen med en annen hingst som er jevnaldrende og et par bossy vallaker som kan lære en liten tøff pjokk litt hesteskikk. De koser er glugg ihjæl og de er blitt en harmonisk og veldig tett bundet gjeng.
Avita står på et digert beite med en haug av sine venner, de er 17 stk totalt. Hun har sin leder position i flokken og alle de påfølgende oppgaver det innebærer og vil til våren få Oleo hjem igjen.

Jeg velger å tro at jeg gir hestene mine et godt liv ved å la de være hest, gir de all den nødvendige behandling de trenger både i form av veterinær og utstyr.... Og...jeg er så naiv å tror at dersom man behandler hestene/dyrene sine med respekt og godhet så får man respekt og godhet tilbake....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/09/2006 :  13:26:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Positiv forsterkning er bra, men hvordan klikketrener du bort det at en hest løper ut? Gå til toppen av siden

positivhest

Skrevet - 25/09/2006 :  14:38:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er det som er den store forskjellen. Du klikkertrener ikke bort noe, du trener hesten til å gjøre noe annet. Shaping handler kun om å lære nye ting, ikke trene bort noe. Man trener hesten til å løpe saktere, og stoppe på kommando. Som all annen trening krever det tid og tålmodighet, men hesten velger å gjøre det du ber den om fordi den vil. OBS. Det er viktig å lære hesten et "løpe sakte" signal/kommando før du gir "stopp" signal! Erfaringsmessig stopper den så kontant at man står i fare for å fly av:)
Man trener på "gå", "løp", "løp sakte", "løp fortere", "trav", "gallopp", og andre ting man har mer eller mindre bruk for. Jeg trener på mange ting jeg ikke har bruk for, bare fordi det er gøy, og hesten lærer andre ting mye fortere. Den blir såkalt "klikkerklok", og veldig oppmerksom på deg som trener/rytter. Vi lærer dem å plukke opp lua fra bakken, stå stille, gi suss, bukke pent, osv, osv. Dette er travhester, men det spiller ingen rolle hvilken hest man har. Gøy er det uansett. Jeg er mye tryggere med mine hester enn mange jeg kjenner, fordi jeg vet at de lystrer mine kommandoer, rett og slett fordi de har lyst. De forventer noe positivt ut av det. Shaping er samme måte som delfiner, seler, spekkhoggere og mange andre dyr blir trent på. Spesielt innenfor filmindustrien. Stedet der jeg arbeider har trent hund for norsk film på denne måten, og selv har jeg arbeidet med klikkertrening i hvert fall de siste 10 årene.
Flott at andre har erfaring fra denne formen for trening:)
Gøy å diskutere med andre og høste erfaringer fra hverandre.
Har noen tips til gøye øvelser/ting å gjøre?
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  20:50:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Driver og trener apport med Horton innimellom, har ikke kommet så langt ennå, men han har da skjønt at når han dytter borti ballen betyr det "klikk" og så godbit.
Skikkelig morsom trening/ lek for oss begge

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/09/2006 :  23:47:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg bruker også positiv forsterkning, men er ikke kommet så langt med klikkeren enda.

Får tid til det til vinteren

Therese
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  00:58:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom man eks har en hest som skraper med bena i stallgangen så er det dumt å straffe hesten for noe som man kanskje senere vil oppfordre til!! Så..da kan man jo utnytte dette litt og vente til hesten evt har benet i lufta og klikke for det. Etterhvert klikker man kun når hesten løfter benet rett opp..og man kan da legge til et signal, som eks å pirke den på skulderen og klikke når hesten finner det riktige svaret..overfør så dette til det andre benet og gjenta det hele, sett det i sammen og man har en fordel den dagen eks hesten skal lære en piaffe....
Eller man kan utnytte det til å lære hesten å strekke benet strakt ut og frem og klikke den for det og man har en fordel til spansk skritt..
Eks, man har en hest som i ren begeistring eller i ren frustrasjon galopperer på stedet hvil, traver på stedet hvil osv... Bryt en ond sirkel ved å klikke den, man får en overasket hest og man har en fordel den dagen hesten skal rides i piruetter, piaffe eller passage.

Men...alt dette hører med til en konsekvent og årvåken innlæring.. Det kan godt en får en hest som står på stedet hvil å traver i hytt og pine dersom man velger å klikke for slikt men det er du som avgjør når klikket skal komme. Det enste hesten må vite er at har du klikket så må belønningen komme...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  03:15:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så om du har en hest som har en uvane med å løpe ut, kan du klikke det bort? Eller gjelder det kun for hester som ikke har denne uvanen fra før? Jeg har kikket litt på klikketrening, men aldri startet det selv. Er usikker på hvordan det vil passe inn i mitt hestehold. Men jeg har sett mange eksempler på hvor effektivt det er. Selv om jeg innrømmer å være litt skeptisk til hvor effektivt det vil være å klikke bort problemet med hest som løper ut. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 26/09/2006 :  12:16:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Så om du har en hest som har en uvane med å løpe ut, kan du klikke det bort? Eller gjelder det kun for hester som ikke har denne uvanen fra før? Jeg har kikket litt på klikketrening, men aldri startet det selv. Er usikker på hvordan det vil passe inn i mitt hestehold. Men jeg har sett mange eksempler på hvor effektivt det er. Selv om jeg innrømmer å være litt skeptisk til hvor effektivt det vil være å klikke bort problemet med hest som løper ut.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Jeg ville vel ikke akkuratt klikket en hest som løper ut med mindre det er en veddeløpshest som ikke løper fort nok

Det kan være flere årsaker til at en hest løper ut, det er viktig å finne ut hvorfor hesten velger å stikke før man kan finne en løsning som man skal jobbe med. Eks stikker hesten kun når den blir redd, stikker den når den ikke får lov å løpe så fort den vil, stikker den alene eller bare sammen med andre hester, stikker den uansett.. Og hvordan den stikker.. Blokkere den, løper den av full hals for å kmme fort nok hjem..osv osv. Hvordan hest er det, er den tidl traver, er den gammel..ung..

Først må jo alle fysisk faktorer elimineres...utstyr, smerte, ubehag da fra eks tenner, bitt, gjordt...

Jeg ville jobbet hesten på marken først, du må uansett innføre treningen for hesten for at den skal forstå hvordan avtelen fungerer. Da kan du jobbe hesten i kapsun, på longe eller løs og trene på tempovekslinger og vike for trykk, versader osv osv. Du må trene på å få fokus og konsentrasjon... Du kan begynne å trene lange tøyler dressur og på den måten lære hesten ulike tempo, da eks trave veldig rolig... Du kan da klikke hesten for å trave rolig og få igang et fokus på den måten. Du kan trene på rolig galopp på banen og klikke for dette...
Du kjenner jo sikkert hesten godt, så da vet at du kanskje får et lite forvarsel før hesten løper ut. Dersom du da eks kan få roet hesten ned bare nok til å få noe å klikke for... Desom du får hesten i galopp og den kanskje galopperer roligere så klikker du for det. I begynnelsen vil du måtte klikke for alle file og mangler hesten evt måtte utføre samtidig som du også får det du ønsker. En kan jo eks få et bukkesprang i en rolig galopp men du må alikevel klikke for øvelsen du ville ha frem, nemlig å galoppere rolig. Etterhvert må du eliminere disse andre ekstra tingene du ikke vil ha med og klikke kun når hesten gjør det du ønsker. Forutsettningen er at du er helt sikker på at hesten forstår øvelsen. Med all klikking vil du kunne få en periode hvor hesten får helt oppheng i en øvelse da eks å trave rolig, gå versader på volte...osv osv..
På sikt så klikker man ikke på ting som man anser på som innlært og som en selvfølge, eks å stå stille under oppstigning... Men hesten må ha lært det. Man avanserer etterhvert. Jeg vil anbefale deg å kjøpe videoen til Ellen Ofstad.. Den heter Motiver din hest og vil gi deg en grundig og god innføring i klikkertrening. Se link: http://www.ellenofstad.com/motiverdinhestnorsk.html

Det er vanskelig å forklare dette i kortversjon... Det er så mange aspekter og forhold å ta hensyn til...
Men for å svare konkret på ditt spørsmål.. Så ja, hesten kan lære seg å galoppere uten å løpe ut med klikkertrening.

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/09/2006 :  02:59:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har videoen ja, og har sett Ellen jobbe med klikketrening på kurs. Uten tvil effektivt. Jeg var bare undrende til om hesten faktisk ville høre i en slik situasjon. Jobbe med å få roet den ned før den stikker er det som fungerer best, både med og uten klikker. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.