hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - betaling!!!!!!!!!!!!!!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 betaling!!!!!!!!!!!!!!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  16:04:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke at dette skal være noe å krangle om egentlig! Synst man det er ille å være med å dele på utgiftene når man låner en hest, så la være å ha hest på fôr da vel Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2003 :  19:09:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Livlig,

Hvis det du henger deg opp i er summen så er den stort sett alltid basert på stalleie. Hvis det koster feks 3000,- å ha hest oppstallet vil det det, hvis vi tar utgangspunkt i at det er 30 dager i en måned, utgjøre en andel på ca 100 kroner dagen.
Noen steder er det billigere, andre dyrere å ha hest, så summen "per dag" vil variere. Og andre igjen må dele på alle utgifter (smed, veterinær, utstyr, tilleggsfor etc), så da blir summen enda høyere.
Hvis man vil være forrytter så må man være forberedt på å betale en rettferdig andel av utgiftene.
Som nevnt både her, og i andre debatter er det stor forskjell på hvilke plikter og rettigheter en forrytter og en hestepasser har.
Men i utgangspunktet er det ingenting en hesteeier heller vil en å stå helt fritt i å kunne velge den aller flinkeste, hyggeligste og mest pålitelige rytteren til sin hest uavhengig av om de kan betale eller ikke.
Sånn er det jo sjelden, men mange gir blakke og hesteløse ryttere en sjanse ved å la dem jobbe (være hestepasser, møkke ut etc) mot å få ride gratis. Synes igrunn det virker rettferdig jeg...
Men for all del, hvis du har nok penger til å la andre ride gratis er det kjempesnilt av deg. Men det er ingen grunn til å kritisere de som søker etter betalende forryttere fordi de trenger penger inn for å ha råd til å ha hest!
Gå til toppen av siden

newie

» VIP

Skrevet - 08/12/2003 :  20:10:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare tenker på en ting når dere snakker betaling og sånn. Hva hvis en ikke betaler, og en mister salen i gulvet, bommen knekker. salen er herpa. hvem betaler ny? Eieren eller for rytteren? Hvis for rytteren betaler for å ha hesten, går jo dette på eieren, men hvis forrytteren ikke betaler så kan eieren kreve erstatning for salen. Aldri så mye uhell!!!

Og en ting til: forytter kan betale! Gleden med hest koster penger. sånn er det bare. Helt ening med frik....
Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  20:40:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
egentlig er det jo helt opp til heste eier... mange betaler gjerne for å ha hest på for...
tihi Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  19:06:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
er enig med montè jente. Kjøper man seg egen hest så må man på forhånd finne ut om han har tid å penger til å ha den. å hvis du finner ut at du etter ei stund gjerne kunne trengt en fridag innimellom, så gjør folk/forrytter/hestepasser/e.l. deg eg tjeneste. pengeproblema deres burde ikke komme inn her (du har jo før du kjøpte hesten, sjekka at du har penger til å holde den!)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  19:23:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Synes igrunn jeg allerede har svart Livlig, men lar meg provosere til enda et inlegg...
Med en sånn argumentasjon betyr det at bare de som er "rike", eller feks er så heldige at de kan ha hesten hjemme, bør ha egen hest. Er det virkelig det du mener Sammy?
Hva med en som har veldig lyst på hest, og som ser at det kan gå an hvis hun/han får inn en betalende forrytter 2-3 dager i uken. Burde vedkommende heller finne seg en "rik" hesteeier sånn at hun får ride gratis på hans/hennes hester istedenfor?!?!?
Det er stor forskjell på de som ikke tenker gjennom ting og "plutselig" hverken har tid eller penger til å ta seg skikkelig av hesten sin (disse har jeg ingenting til overs for), og de som oppfyller drømmen om egen hest selvom de er avhengige av å la andre få ride hesten og betale for det.
Skulle gjerne likt å vite hvor mange av dere med egen hest som synes det er "urettferdig" at folk betaler for å ha hester på fór som betaler stalleie og alle utgifter for hesten helt selv...
Jeg er ihvertfall veldig glad jeg kan ha egen hest selvom jeg hverken er steinrik eller bor på gård!
Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  20:10:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
jeg er ikke rik. er lærling og student og tjener ikke så masse, leier leilighet og har ikke gård eller stall hjemme, så betaler for leie i en stall her. Men jeg prioriterer hesten min økonomisk sett. Jeg kommer heller ikke her å forteller at ingen skal ta seg betalt av å sette ut hesten sin på halvfor! Mener bare personlig at jeg ikke er for å ta betaling for hjelp av hesten om jeg ikke kunnet tatt den selv en dag. Det er min mening, og det var det første innleggeren her spurte etter - etter hva andre syns om betaling!
Om andre tar betaling gidder jeg egentlig ikke legge meg opp i, men villle bare få ut min mening!
Så, nå er det gjort! =) Noe mer??
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  20:34:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Da er det nok en liten misforståelse ute og går , jeg gikk ikke tilbake og leste Monté Jentas innlegg så for meg virket det som om du støttet Livlig's kritikk av de som annonserer etter fórryttere og forlanger betaling... Sorry!
Jeg mener selvsagt heller ikke at man skal ta penger feks for at noen skal ride hesten din hvis du har lite tid, er bortreist eller syk! Ei heller at en evt hestepasser - som per definisjon hjelper til med stell av hesten - skal betale.
Har jo møtt deg her på Mixen før og ble litt paff over at du kunne være så "ufornuftig", og så var det bare meg som hoppet til en altfor rask konklusjon. Men innlegg nummer to var jo veldig mye klarere og da
Men jeg blir omtrent like provosert av usakligheten som ligger til grunnlag for denne debatten som det jeg blir av folk som kjøper seg hest uten å tenke over konsekvensene...
Tilgitt?

Redigert av - elx den 15/12/2003 20:36:00 Gå til toppen av siden

sammy
» VIP

Norway

Skrevet - 15/12/2003 :  20:39:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesammy  Svar med kopi av melding
jeppz, alt i orden! :-) Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 16/12/2003 :  00:26:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mener det er helt rett og rimelig at en for rytter betaler for de dagene de har hesten.
En for rytter har så og si samme rettighetene osv som heste eier har.
da må man også regne med å ta det daglige stellet av hesten, og være med på å betale sin del av det det faktisk koster og ha hest.

En hestepasser derimot mener jeg ikke skal betale.
da de stiller opp og gjør hesteeier en tjeneste.
En hestepasser kan heller ikke forlange å få ri. det er helt opp til hesteeier.
Men de aller fleste lar hestepasserne ri en del, for å vise at de setter pris på den jobben hestepasseren gjør.

Gå til toppen av siden

Ninjo

Norway

Skrevet - 17/12/2003 :  13:37:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk har sikkert råd til det men har for rytter pga de kansje ikke trenger alle de 6-7 dagene i uka!
Da de heller tar betalt og sparer de pengene!
Noen hester som settes ut på halfor får du jo lov til og starte på stevner uten og betale for og låne hesten.Og ta privat timer med hesten slike ting du ikke kan med rideskole hest eller ingen hest!
Når jeg skrev starte stevner tenkte jeg på uten om klubbstevner som går med rideskole hester med distrikt eller andre klubber uten om stallen der man rir!
Og alle stall plasser koster forskjellig fra 1000-5400 ...til og med mere??!!
Så får man et tilbud på 100-150 så er det billig!!
Er mange som setter ut hestene sine gratis så du kan jo se etter de , også kan de som er villige til og betale se etter de!!!
Er ikke ufornuftig av folk og ta betalt!!!!!!!!!!!!!!!!
De som ikke har råd til og betale for hest på for får ikke det ellers må de finne seg en som settes ut gratis!!
Er sikkert mange fine hester som settes ut gratis
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 21/12/2003 :  14:21:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med frik.

Enten man er hesteeier eller forrytter så hører arbeidet med gleden av å ha en hest og ri på.

Jeg syns hesteeierne faktisk gjør forrytterne en tjeneste, de gjør det mulig å ha hest for de som kansje ikke har råd til egen hest.

Noen ganger er det billigere å gå på kurs på rideskolen, men dere må ikke glemme at som regel holder privat hestene et langt større nivå en mange rideskole hester, man får altså muligheten til å ri en litt bedre hest enn man kansje hadde hatt om man bare skulle ri på kurs.

Enten får dere som er eller vil bli forryttere godta at det koster penger å ha hest enten man eier eller ikke, eller så får dere finne dere en annen hobby.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/12/2003 :  18:39:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en mening om folk som forventer å få låne hest og ikke skal betale et rødt øre.
det koster å ha hest og hvis jeg setter bort hesten min 10 dager i mnd f.eks så vil det si at det er 1/3 av utgiftene på en mnd.
hva er så galt med det??
det er fortsatt billigre enn å kjøpe hest selv.
se på div annonser der hester går til slakt bare fordi eier ikke vil ha de mer.
syns du det er mer riktig?
Kopi av melding:
Jeg har en mening om folk som søker forryttere. De skriver at de tar 100 kr ganga og sånt... Hvorfor skal dere ha penger for at noen er så snill å hjelper dere med hestene deres
Dette er noe som har irritert meg lenge. Jeg sjønner ikke at noen kan ta seg betalt for å få hjelp. det er jo heller dere som skal betale folk for å hjelpe dere.
Har hatt hest selv og jeg har aldri tatt betalt fra en forrytter som skal passe hesten min. Da kan dere heller begynne med privat rideskole.
Vet dere hvor mange unge jenter og gutter som har lyst til å drive på med hest men ikke har rå. Hva med å gi de en sjans med å passe hesten din.

Opprinnelig postet av livlig

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

ThereseJ

Norway

Skrevet - 26/12/2003 :  16:50:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseThereseJ  Svar med kopi av melding

Hva er vitsen med en forrytter? Jo, en forrytter har man fordi man ikke kan ha hesten selv hver eneste dag hele uken, MEN også fordi andre hestefrelste som IKKE har egen hest skal få "kjenne" hvordan det er og ha hest. Vi som har egne hester, vet at det er dyrt. Alt som har med ridning og gjøre er dyrt.
Grunnen til at JEG tar betalt for at noen skal ha min hest, er at de skal få kjenne på hvordan det er og ha egen hest, det er flust med regninger som skal betales..

andùnë dû falas girith hìni... Gå til toppen av siden

josefine=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2004 :  14:43:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejosefine=)  Svar med kopi av melding
Min definisjon av dette er at man frivillig leier ut hesten. At man da leier ut hesten sin til den samme personen hver uke eller så. mange bruker jo da de pengene til å betale noen av regningene som følger med det å ha hest. man kan ikke bare komme her å forlange å ri hesten gratis. det er faktisk eiers "eiendom". Hvis du ikke vil betale mener jeg at du ikke kan forlange å ri. Det er ikke gratis for eier å ri. Det burde heller ikke være gratis for deg. det er ikke retferdig. det er ikke meningen at vi skal betale for at du får ri. er ikke du fornøyd med opplegget kan du jo kanskje være heldig å finne en hest som du kan ri gratis. fint for deg liksom, men jeg synes ikke du skal klage på at det er noen som tar 100 kr gangen for at en person skal ri. det er jo helt opp til eier og steller å avtale....
tihi
Redigert av - josefine=) den 01/01/2004 14:49:16 Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.