hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frustrert ung rytter, mor og syntsal (-:
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Frustrert ung rytter, mor og syntsal (-:
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  00:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei jeg trenger litt hjelp (-:
Sunniva på 9 sliter veldig med å sale opp Stella da salen er så tung. Hun har nå en Sommer, tror jeg, og den sitter ikke akkurat som støpt heller /-:
Jeg har alltid trodd at salen var for vid, men den viser seg å være for trang. Den blir liggende oppå hesten så jeg kan stikke hele armen min under bommen og den glir jo dermed så lett rundt da hun ikke har manke.

Jeg tar på meg all skyld for dårlig oppfølging da det blir noe travelt med 4 hester og jeg ikke har ridd Stella på leeenge. Nå er de 2 imidlertid kommet til et "stopp-punkt" med en del krangling og uenigheter så jeg er begynnt å ri henne opp igjen. Hun har hatt en særdeles merkelig fortid og var nesten utemmet da hun kom hit som 6 åring. Jeg brukte masse tid på henne i starten (ca1 år hadde da bare 2 hester) men de siste årene er det Sunniva som har ridd henne. Hun har da ridd sammen med meg og Ulskaug, aldri noe problem.

Nå er hun imidlertid så stor at hun kan få ri litt alene på tur, men DET vil jo ikke Stella. Sunniva griner og griner, jeg kjefter og smeller og det går virkelig dårlig for tiden )-:
Stella er en engel når jeg rir henne men hun merker selvsagt at Sunniva ikke er like bestemt.
Noen forslag til øvelser de 2 kan gjøre for å trene respekt og tillit? Jeg har vel innstilt Sunniva på at vi må gå noen skritt tilbake og kutte ridningen for en stund og jobbe fra bakken... Er dere enige eller?
Hjelp?

SÅ var det salen.
Stella er forhest så jeg legger ikke ned mange tusen i sal, det er dyrt når alle skal ha...
Jeg har sett på denne http://www.skoies.no/shop.asp?p=3332234
Tenker som så; - lett å løfte opp på hesten
- lett å holde ren for henne
- dypt og godt sete

Må bommen være spesiell på en isis eller kan en slik type sal passe?
Stella er bare 130cm og så hun er ikke stor. (litt bred da..)
Angående belastning på ryggen er Sunniva bare 30kg så det blir jo ikke all verden.
Kan dette funke?

TUSEN TAKK for at dere orket å lese allt dette, blir utrolig glad for innspill og svar...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen

lino

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  12:10:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ojda - hvorfor kjefter du på ungen din fordi hun ikke "takler" hesten rett?
Og en 9-åring bør IKKE få ri på tur alene. I hvert fall ikke om ikke hesten er snill som et lam, og det hjelper jo ikke at den er det med deg.
Generelt er jeg litt "mot" tur-ridning alene, men forskjellen på meg og en 9-åring er at dersom det skjer en ulykke er jeg i stand til å tenke rasjonelt, det tror jeg ikke en 9-åring er.

Når det gjelder salen, aner jeg ikke. Det er sikkert greit å forsøke, om du får noen som har kunnskap og erfaring til å sjekke at den passer og du får returnere den igjen om den ikke passer.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:25:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er Stella en Islandshest?? I såfall finnes det kanskje noen billigere islandssaler??
denne f.eks. http://www.skoies.no/shop.asp?p=1034426

Helen skrev vel ikke at hun kjeftet på jenta fordi hun ikke taklet hesten??
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  12:37:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hva med en barbakk pad da?
en sånn som er stigbøyler og gjordt på?
som passer de fleste?

så en på www.ponnyprakt.se

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  13:05:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Sunniva griner og griner, jeg kjefter og smeller og det går virkelig dårlig for tiden )-:

Opprinnelig postet av Harneshaug

Jeg oppfattet denne setningen som at hun kjeftet på barnet!?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  14:00:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er hesten når Sunniva rir og du går ved siden av?
Syns iallfall det høres lurt ut å gå litt tilbake, jobbe med respekt og tillit og ikke minst at Sunniva får selvtilliten tilbake.
Jeg forsto det slik at Sunniva griner pga hesten og Helen kjefter på hesten.
Om jeg tar feil og det er slik lino oppfattet så er jeg enig i at det ikke er rette måten.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  17:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jeg 35 år, 2 barns mor, utdannet pedagog og har jobbet med barn og unge i 8 år. Det er ikke snakk om noe overgrep her, jeg vet her er flere voksne som jeg tenkte kanskje hadde vært i samme situasjon.

Lino; Sunniva har ridd 5 dager i uka i 2,5 år, ikke rundt i tull på ridebane i 20min, men på 2-3 timers turer på fjellet. Her vi bor er det ikke ridebane og selv om den er under planlegging ville jeg ha tips til andre måter å trene tillit/respekt på.
Hun er dyktig å ri, mestrer alle gangarter, men vi har til nå ridd i følge og poenget var at Stella ville ut på tur alene med Sunniva uten andre hester.
Hun har stått alene før hun kom hit og er litt avhengig av de andre. Det er ikke et problem for meg å ta henne på tur alene, men hun merker at Sunniva gir seg og da bryr hun seg overhodet ikke om hva jenta gjør.
Sunniva er av den "forsiktige" typen, tar lett til tårene og skjønner ikke at av og til må man være streng. Hun er i Penny-alderen og tror at "gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg" fungerer på hesteryggen. Det gjør det ikke... (-:

Hun er ikke for ung til å ri en runde rundt gården/strøket alene synes jeg. Det er samarbeidet mellom henne og Stella som trengte å fikses.
Det er alltid problematisk å være lærer/elev kontra mor/datter men her er ingen andre som er flinke med hest.
Nå har jeg imidlertid fått kjempeflott hjelp og tips fra Kurre som kjenner lynnet på islandshester og vi skal jobbe med det fremover.
Hun har til sammenligning ingen problemer overhodet å ri kaldblodsen min på 170cm alene eller varmblodshoppa. Det er pga at de er godt grunntrent, det er de jeg har brukt mest tid på, og dessverre har Stella som er forhest blitt nedprioritert av meg... Hun har fått sine 5 dager med tur i uka, sammen med andre hester og jeg skal nå være flinkere å jobbe med henne også.

Takk for linken Lopke!
Kurre skulle sjekke en brukt sal til meg men om den er solgt går jeg nok for denne (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 07/09/2006 :  23:58:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er jeg 35 år, 2 barns mor, utdannet pedagog og har jobbet med barn og unge i 8 år. Det er ikke snakk om noe overgrep her, jeg vet her er flere voksne som jeg tenkte kanskje hadde vært i samme situasjon.

Det er selvsagt ingen som beskylder deg for noe overgrep, men noen ganger kan man - selv om man er to-barnsmor og pedagog - havne i "onde sirkler" der man ikke ser sitt eget mønster. Selv ikke en to-barnsmor og pedagog er noen perfekt mor, og det vet du nok selv, siden perfekt ikke eksisterer.

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  00:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei gud forby at man skulle være perfekt! (-: DET skal jeg ikke skryte på meg men jeg tror du og jeg har et veldig ulikt syn på ting. Er du i mot turridning alene? Vel... jeg er ikke vokst opp på rideskole eller stall med fasiliteter og har et helt annet syn på saken. Jeg kunne ikke hatt hest om jeg ikke kunne ri på tur alene. Jeg hadde heller ikke hatt hest om den skulle stå på stall med 20 andre hester feks. Jeg hadde ikke hatt hest om den skulle stå i luftegård og bare gå på bane ....
Nå sier jeg IKKE at din gjør noe av dette, det er bare for å illustrere at vi kanskje lever i litt forskjellige verdener?
Jeg synes ikke det er mer farlig å sende Sunniva i marka på Stella enn å la henne sykle langs en traffikert vei... Dette begrunner jeg med hvor langt hun er kommet i ridningen sin nå, ikke en generell 9-åring.

Uansett ville jeg ha tips om øvelser de 2 kunne gjøre for å trene lederskap, respekt og tillit, det var det jeg var ute etter (-:

lucky june

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  14:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva ville du selv gjort hvis du trengte å styrke lederskapet ditt til en hest?
For hesten vil signalene bety det samme uansett hvem som trener den.
Største forskjellen er vel at du er mer bestemt og kansjke tydeligre i ditt språk enn det datteren din er.

Jeg har ikke barn selv, så jeg kan ikke sette meg inn i din situasjon.
Men etter å ha hjulpet til i x antall år på rideskole så har jeg bittelittegrann "erfaring"

I utgangspunktet ville jeg latt Sunniva gjøre jobben selv, og at du bare er med henne og forklarer hvordan hun skal gjøre ting. (enkle øvelser du selv ville gjort)
Samtidig passe på at hun ikke gir seg men viser Stella at hun faktisk mener det hun 'sier'.

I første innlegg skriver du at Stella ikke vil på tur alene, i andre skriver du at hun vil.
Går ut fra det du skrev først.
Hva gjør Stella om Sunniva rir alene og du bare er med uten hest?

Nei...nå har jeg begitt meg ut på noe jeg ikke har snøring om, så jeg skal gi meg.
Men slik du skriver ser det ut som at Sunniva trenger selvtillit for å kunne overta rollen som leder.
Og komme seg ut av penny-verden.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  16:24:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er helt sant lucky June (-: Det skulle være IKKE vil.. så jeg hadde skrevet feil (-:
Vi skal prøve i dag at jeg sykler sammen med de. På den måten er JEG med om ikke annet, men ingen annen hest. Vi prøver det en stund og ser. Det er akkurat selvtillit og ikke minst stahet Sunniva mangler, hun er både flink og ganske så sterk så hun kan "ta i" når det trengs, men Stella er ei "tyte" og lyder heller ikke mannen min på 186cm og 90kg he he...

Jeg skal roe helt ned nå og fokusere på det positive fremover og ta det i små steg, så skal jeg ri henne masse selv. Det er frustrasjonen som tar overhånd når jeg vel (kanskje) har for mye hest? og for liten tid.... Nå har Sunniva foret, stellt, måket, ridd osv osv i 2 år og i stedenfor å gå fremover går det bakover! Da blir jeg svett iom at jeg hadde satset på at hun skulle avlaste meg litt. Hun får nemlig IKKE ri uten å måke og stelle, men når ridningen blir det tristeste... uff...

Nå fikk jeg et veldig bra tips fra Kurre som virkelig kan disse små villhestene ut inn, og det var å ri ut i full fart, glem skrittingen hvor Stella får god tid til å pønske ut all mulig fære... Hold henne i farta og ikke slakk opp før vi snur nesen hjemover (-: Liker den dama jeg! Det skal prøves i ettermiddag om det bare slutter å regne, og jeg får tråkke som en avsindig på sykkel så blir det trim på meg også (-;

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  18:32:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå fikk jeg et veldig bra tips fra Kurre som virkelig kan disse små villhestene ut inn, og det var å ri ut i full fart, glem skrittingen hvor Stella får god tid til å pønske ut all mulig fære... Hold henne i farta og ikke slakk opp før vi snur nesen hjemover (-: Liker den dama jeg! Det skal prøves i ettermiddag om det bare slutter å regne, og jeg får tråkke som en avsindig på sykkel så blir det trim på meg også (-;

Samme gjør jeg når Evita er på sitt verste. Da får hun ikke steila hvertfall, og ikke tid til å pønske ut nye ting ;-)

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  21:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
KURRE DITT GENI!!!!!!!

Herrejemini, det virket... Nå står der en særdeles forvirret og svett buseponnis på stallen og koser seg i teppet sitt og her fremfor meg sitter ei jente hvor smilet hadde gått trill rundt hodet på, hadde det ikke vært for ørene (-:

Tror ikke Stella skjønte hva som skjedde før det var for sent?
Jeg og Sunniva hadde snakket om dette og hun hadde vorkelig syket seg opp og bestemt seg
Dette skulle hun klare.

Stella begynnte å trøble allerede da hun skulle ut av stallen, Sunniva (unnskyld uttrykket) "smurte" henne over rompa med pisken og Stella hoppet i været og det var det siste jeg så.... det var ikke kødd engang med utskytningsrampe! Jeg skulle ta bilde, hadde ikke sjans, kasta meg på sykkelen men nådde de aldri igjen.... snakk om reaksjon. Hun har aldri ridd med pisk før så jeg tror Stella fikk seg en vekker. Jeg hørte bare ropene fra Sunniva "kom igjen! jah jah..."
Hun elsker fart og finnes ikke redd skjønner du, er ikke der problemet ligger, bare så skjelden de rekker å komme opp i fart (-;

Dette var utrolig kjekt for henne, for første gang klarte hun dette selv (-: Hun var så kry, hoppet av da de kom tilbake og kastet seg rundt halsen på Stella og omentrent trykkte gulrøtter i munnen på henne og hemningsløst med skryt..

På med teppe og rulle, rulle i boksen, betfor nammenam, våte, slitne og lykkelige begge to!

(for ikke å glemme mammaen som jeg tror var mest fornøyd og stolt av alle)
_____

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  22:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
så supert at alt løste seg!

en pisk kan være fin og ha!

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 08/09/2006 :  23:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant? Vi er så lykkelige begge to. Hverken jeg eller Sunniva rir med pisk til vanlig men hun skal få fortsette med det til det ordner seg (-: Stella kan jo velge den bort selv om hun vil med å "oppføre" seg nogenlunde (-:

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 09/09/2006 :  08:50:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hesten min tullet på tur i går også, fant ut at han ikke gadd og gå!
tok bare pisken rett ut og truet med og slå, og da spratt han fram og vi kunne fortsette turen.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.94 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.