hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Biting/napping, noen gode råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Biting/napping, noen gode råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  22:29:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Vi skal ha en nordlandshingst på helfòr. Han er 2 år (nærmer seg 3), og har den uvanen at han biter.

Jeg tror det er fordi han kjeder seg, har for mye energi, og ikke helt vet hvordan han skal oppføre seg? :dum

Han er nesten ikke håndtert i det hele tatt, og har gått helt alene veldig lenge, uten noen form for selskap.
Etter det jeg har forstått, er han ikke engang leid på tur, fordi han biter. Det samme gjelder når han børstes/steller beina.

Vi håper det vil bli litt bedre når han får en kompis å leke med, samt litt mosjon, men er det noen som har noen andre gode tips?

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 26/08/2006 :  22:57:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bit tilbake. og napp tilbake, det bruker å hjelpe på unghingstar.
Min hingst har hitill berre nappa ein gang og fekk sej ein klaps på brystet som reaksjon-det hjalp sykt mykje på han, men det er relativt sært at det skal så lite til.

unghingstar har det med å nappe, dei har mykje leik og mykje energi innanbords og lite evner til å konsentrere seg.
Mental trening, nok mosjon og regelmessig handtering er logisk nok det einaste som hjelp i det lange løp.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  00:15:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
For å få lillingen min til og slutte, vrei jeg leppa hans i det han nappet. Sluttet fort da. I vår sto han noen uker alene da jeg ventet på at han kunne slippes på beite sammen med en vallak her, og da var det endel napping på han. Gjorde det samme da. Nå som han har selskap i andre hester igjen, er han en drøm og håndtere :)
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  00:21:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er "naturlig" for en unghingst å nappe og bite - men det skal BARE skje med andre hester - IKKE folk!
Han må ganske så fort lære at FOLK biter man IKKE!
Siden han er så ung, har han mye å lære, men det er IKKE for tidlig å sette på hodelag MED kryssreim over mulen, så han tydelig får merke at han ikke kan gape kjeften rundt en menneske-arm eller lignende.
Å leie en unghingst i bare grime er ikke forsvarlig - ihvertfall ikke hvis han opponerer og "prøver seg" med kjeften.
Bruk hodelag, ha med pisk og en MEGET bestemt stemme - OG gulrotbiter (eller noe annet snadder) i venstre lomme - som han BARE får når han er snill.

Og som sagt om og om igjen: Man må være meget konsekvent og MEGET bestemt. Krabaten må snarest få vite hva som er lov og hva som IKKE er lov.

Da nytter det ikke å si med en "søt" stemme "neimen duttebassen, da - ikke bit...."
Du må brøle "NEI!!!" eller noe lignende - jeg har brukt "ÆÆÆHHH!!!" ved opptrening av unghingster, og da med en øyeblikkelig og MEGET kontant reaksjon, gjerne med en pisk til å markere DIN styrke OG ditt udiskutable lederskap.

Husk at du som menneske ikke har sjans til å mestre et dyr på flere hundre kilo - hvis ikke DU er sjefen!

Minner om det gamle visdomsord: "Vis hesten visste styrka si, lot han ingjen rida seg."

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  01:14:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden han ikke er håndtert mye, kan det godt være at det holder å klappe til han når han biter. Det kan være nok med en slik reaksjon på en uhåndtert hest.

Men jevnt over hjelper det null og niks å klappe til hester som biter. Spesielt unghingster. De gir seg ikke, og kan i mange tilfeller bare bite enda mer. Som du er inne på , de kjeder seg. De biter for å leke, og da vil de ikke slutte om å smeller til dem. Evt. kan du ende opp med en hest som ikke skjønner hvorfor den får en smell (hesten leker jo bare), og han kan bli vanskelig og ustabil.

Første du gjør er å trene på dette med at han skal respektere deg når dere leier. Bruke en taugrime eller leietau med kjetting slik at du vet at du har kontroll. Lær han å holde avstand, og at han skal holde seg ved siden av eller litt bak. Jeg pleier å lære hingstene dette ved å stoppe, og dersom ikke han stopper med en gang får han en smell i brystet med enden av leie tauet. Deretter går vi videre, jeg stopper igjen, og dersom ikke hesten stopper momentant smeller det igjen. Jeg har aldri behøvd smelle til hestene mer enn 2-3 ganger før de skjønner, og stopper når jeg gjør det. Når de først har forrstått at de ikke skal gå forbi er det bare å terpe litt videre, og ros MASSE hver gang hesten stopper. Tren på at han skal følge deg uanstrengt, sette opp tempo når du gjør det, sakke tempo, stoppe, rygge, svinge osv. Jeg har opplevd at slik leie trening gjorde at bitingen forsvant helt, for hesten så på meg som leder og prøvde ikke bite mer. Dette var på 3 års hingst som aldri hadde blitt satt skikkelig på plass.

Holde avstand/holde deg utenfor rekkevidde. På hester som biter mye skal du som sagt lære dem å holde avstand. Dette pga at de da ikke kan nå frem til deg, og da heller ikke kan bite. Du har også et ansvar for å unngå å komme opp i situasjoner der hesten kan bli fristet til å bite. På lekne unghingster er det ofte det beste å gjøre til det går over, samtidig risikerer ikke du å bli bitt.
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  03:00:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har selv en unghest - også hatt ham som hingst. Til tider kunne han nappe, spesielt om han gikk bak meg.
Jeg tar aldri å klyper/vifter med handa nærme ansiktet mulen, da noen hester også i senere tid vil være redd/usikker ved hode/mule. Nå er han en sånn hest som elsker å bli kost med i ansiktet, favoriten må nå være mulen, han elsker det når jeg leker eller koser med mulen hans!

Napper han, presser jeg hånden min på bogen hans og sier NEI. Dette funket fint på han og har nå i senere tid sluttet.

Husker det stod i boken til Monty Roberts, at et annet alt. kan være å dytte borti med foten din på hestens fot, når den biter. Har testet ut dette også, å syns det hjalp.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Kristine&Tassen

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  09:45:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine&Tassen  Svar med kopi av melding
Eieren har prøvd å bite tilbake/klype tilbake, men det hjalp visst ikke.

Tusen takk for gode tips. Har hodelag til han, så da får vi venne han til det og de som det kan hjelpe

Kristine & Tassen!

Og Emil født 8.mars 2002
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  10:29:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det han som før eide hesten min gjorde når hesten beit vår å ta tak i mulen, akkurat i det han beit og "klipe" til. Og det virket faktisk. Hesten min biter aldri!!.
Du kan også prøve å ignorere det...Noen hester gir opp når de ikke får nok oppmerksomhet.
Hvis han biter og napper når du skal leie han så tren på å gå et stykke å prøv å få han til å ikke å bite, hver gang han klarer dette så gir du han belønning...Ikke stor belønning, men en gulrotbit f.eks.

True friends always stay friends,
Redigert av - -Korak- den 27/08/2006 10:32:40 Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  12:13:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg klep min på mulen i det han nappet, han sluttet fort med det. Ikke er han redd for ansiktet/mulen heller, han elsker å bli kost med i ansiktet og på mulen.
Om de skal bli det, tror jeg det er en reaksjon av at klipingen har kommet i etterkant av bitingen/nappingen, og hesten ikke vet hvorfor du gjør det.
Det er viktig at korreksjonen sjer mens "ugjerningen" skjer.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Mie&Joy

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  12:24:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMie&Joy  Svar med kopi av melding
Jeg passet tidligere en fjordinghingst som nappet en del... Hver gang han nappet etter meg tok jeg han i underleppen og knep litt til og holdt fast en liten stund... Etter to uker nappet han ALDRI etter meg igjen Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  14:38:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bit tilbake. og napp tilbake, det bruker å hjelpe på unghingstar

Opprinnelig postet av CarpeNox

Samme skulle jeg si!

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  22:03:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg klep min på mulen i det han nappet, han sluttet fort med det. Ikke er han redd for ansiktet/mulen heller, han elsker å bli kost med i ansiktet og på mulen.
Om de skal bli det, tror jeg det er en reaksjon av at klipingen har kommet i etterkant av bitingen/nappingen, og hesten ikke vet hvorfor du gjør det.
Det er viktig at korreksjonen sjer mens "ugjerningen" skjer.

Opprinnelig postet av Speedy As A Bullet

Helt enig med dette innlegget. Jeg har en åring (vallak siden mai), som har hatt sine orale perioder (som innimellom kommer tilbake også). Jeg har prøvd det meste, men klyping i riktig øyeblikk fungerte best. Jeg er ikke så nøye på å klype i mulen, jeg tar tak der jeg når hesten. I samme øyeblikk som han biter, hyler/brøler jeg til og klyper ham tilsvarende hardt som han biter/napper.

Denne hesten er utrolig kosete og slettes ikke redd for mulen sin, men han vet at det kommer en korreksjon straks han biter (siden han hopper unna før jeg klyper).

Ellen Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2006 :  15:16:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
heeeeyy...

har gått på kurs om "dette"..

ta med deg hesten din på kurs; ettergift og lederskap.

eller som de fleste gjør med unghingstene sine; hingste slipp..
.. men siden du skal ha han på for, hvil du sikkert ha han hjemme/nærmeste stall.
men bare finnEN (ikke altid like populært med ei hoppe) som har litt det samme problemet. la de gå sammen og bite på hverandre.

jeg trener en unghest, vallak nå, han biter. da kliper jeg bare tilbake (med en gang!) i han mulen, der det kjennes!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  18:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
glemte å si noe; ikke gi gobiter til hesten fra hånden din/andres.

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  21:58:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Som jeg har sagt i mange innlegg nå, det gjelder å gi en kort og bestemt beskjed. Ikke noe kosesnakking. Sett han på plass med engang han gjør noe gale. Bruk stemmen, ikke vold. Snakk til han strengt og mørkt, se at hesten reagerer med engang. Men ikke skrem hesten heller, bare bestemt og så tydelig som overhodet mulig. Dette er spessielt viktig med unghester!!
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/09/2006 :  23:37:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til dere som mener å bite tilbake, klype, piske osv er et godt svar på tiltale når en unghest klyper eller biter:

Nøyaktig hva tror dere skjer med forholdet hest/ håndterer, hestens vilje, atferd osv når dere bruker denne metoden?
Er dette å bruke sunt hestevett, og i tilfelle hvorfor?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.15 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.