hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Biting/napping, noen gode råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Biting/napping, noen gode råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  10:31:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ej lærte det at ein skulle nappe tilbake på HM-kurs.
Det er ikkje alltid at ein hest spesiellt ein unghest vil sjønne kvifor den må vike for press eller jobbe etter å ha bitt-fordi det er ein reaksjon som ofte kjem fordi den er frustrert over vanskelig/slitsomt arbeid, den er oppspilt og leiken av lydar og lukter og den veit enno ikkje heilt sikkert kva som er tilatt i ulike situasjonar.
Pluss at slike oppgåver kan ta tid å få gjennomført og begynne på.
Unghesten har kort konsentrasjons lunte og ei so anneledes oppgåve frå det den prøvde å formidle kan vere veldi frustrerande å skjønne-spesiellt fordi det er lite gjennomførbart å begynne med ulike oppgåver ute i trafikken til dømes.
Hestar er leikne dyr som ofte kan gløyme at det finnest ein leder å berre "fise"rundt på beite med slag, bitt, spark og hyl i vill tillnærma uorganisert leik der mangt og mykje er lov.
Ofte når dei stoppar er det fordi ein med lav rang har gått over streken og blir satt på plass med td eit bitt.
Till og med den yngste hesten med lavast rang har lov til å seie ifra om den ikkje ynskjer å leike eller tykkjer(synes) at det går for vidt...
Og det er i mine auger ein stor forskjell på å regere fort og "brutalt" med eit napp eller bitt i hestehalsen/nakken-slik ein lederhest ville ha gjort og det å slå eller piske den om den bit.
Sette på den ei kryssnasereim som og er nevnt her ser ej heller lite vits med då det einaste som skjer er at hesten ikkje klarer å bite der og da-men problemet er jo framleis tilstade...

Ellers so har som mange andre har nevnt i alt posten tidspunktet mykje å seie men kroppsspråket enno meir.
Ej har opplevd det at å prøve å avlede hesten med klinkekulene, eller det å vike for press for å ta eksempel har ført til ein hest som synes at det her var jo ein kjapp og effektiv måte å få oppmerksomheit på i resultat av kjekke leiker.

Det er diverre ikkje i alle sammenhengar at andre ting fungerer enn eit bitt tilbake.
Sålenge ein er rettvis(rettferdig) mot hesten ut ifrå hesten sitt perspektiv så misser ein ikkje tilliten dens.

Det her va da "grunnane" mine til å nappe hesten tilbake i enkelte situasjonar.
Vidare beklager ej om mitt første innlegg var vel kjapt og lite gjennomtenkt skreve.
Men ej ser ingen problemer med å bite hesten min tilbake-spesiellt ikkje fordi hesten blir satt påplass i eit språk den kan forstå.
Eit bitt er ein rask og lettfatta sanksjon som ikkje treng å avbryte anna arbeid nevneverdig.
Og når det kjem til hestens tillit så blir ikkje den svekka av at hesten får vite kvar mine grenser går.
Viljen til hesten plir påverka i den grad at hesten skal vite at ej er ledaren og om vi skal leike så må det vere i andre former enn med hopp, sprett og bitt.
Bit hesten i frustrasjon så får han beskjed om at dagen er slutt når ej seier det.
Vidare, om hesten bit fordi den er sliten eller ikkje skjønner arbeidet så må jo eg endre på det men hesten korkje(hverken) likar eller bør få viljen sin i alle høver(tilfeller).

Det er mangt og mykje meir å seie om emnet men inlegget mitt har blitt vel langt allerede...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 04/09/2006 :  19:02:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Som jeg har sagt i mange innlegg nå, det gjelder å gi en kort og bestemt beskjed. Ikke noe kosesnakking. Sett han på plass med engang han gjør noe gale. Bruk stemmen, ikke vold. Snakk til han strengt og mørkt, se at hesten reagerer med engang. Men ikke skrem hesten heller, bare bestemt og så tydelig som overhodet mulig. Dette er spessielt viktig med unghester!!

Opprinnelig postet av Åssmo

ENIG

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  01:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Gidd ikkje å skrive sjølv, men her har Ellen Ofstad svart svært bra på kvifor ein ikkje skal bite/slå hesten tilbake. Spørsmålet ho svarar på er frå ei som har ein 2 1/2 år gammal hingst som biter og slår.

Saksa frå hest.no:

"Hesten du forteller om er midt i puberteten. Han er i den alderen hvor han i naturen ville begynne å forsøke å hevde seg i flokken. I mangel på andre hester å leke hingst med, gjør han disse hingstetingene mot mennesker. I hans øyne er han ikke rampete i det hele tatt. Dette er en lek, som naturen har "programmert" ham til å leke for å lære ham hvordan han skal sloss med andre hingster når han blir voksen.
Fysisk straff vil sjeldent virke på denne adferden under slike omstendigheter. Begynner du å slå ham for dette, vil dette virke som en del av leken i hans øyne. Andre unghester - som er dem han skulle leke denne leken med egentlig- ville også "slå" tilbake. Hele hensikten med leken er at hesten skal lære seg og sloss uten selv å komme til skade.

I de fleste tilfeller lærer hesten ikke å slutte å gjøre disse tingene om man straffer den, derimot lærer de ofte å bli flinkere til å ikke bli tatt. Ofte fører dette derfor til hester som biter eller sparker og deretter hopper utenfor rekkevidde for slagene de vet at kommer. Mange tror at dette betyr at hesten vet at den har gjort noe galt, men det som egentlig har skjedd er at hesten har lært å vinne leken. Dette kan utvikle seg til å bli virkelig farlig; hesten lærer hvordan den skal kunne ta mennesker på en effektiv måte og samtidig parere motangrep. Om mennesket da eskalerer og begynner å slå hardere vil hesten ofte bare begynne å bli tøffere tilbake. ”Den som er med på leken får tåle steken”… dette er en normal utvikling i denne leken blant hester, og en utvikling vi ikke ønsker med hester vi holder på med.

Det kan være andre grunner til din hests oppførsel også, men det er dette jeg tror er hovedårsaken. Det er flere grunner til at jeg ikke anbefaler deg å forsøke å bruke slag og slike ting som straff for denne adferden. Den ene grunnen er at hesten kanskje ikke anser det som en straff, men som en del av leken. Den andre grunnen er at selv om du skulle lykkes i å få hesten til å synes at dette er en straff, og dermed begynne å minske denne adferden, så risikerer du at den samtidig blir redd for mennesker eller får andre straffrelaterte problemer. Jeg kommer til å skrive mer om bruken av straff i kategorien ”definisjoner og begreper”.

Å overse adferden vil heller ikke fungere, for i praksis kan man ikke akkurat overse at man blir bitt og sparket! En hest som gjør dette mot mennesker er farlig, selv når dette ikke er ”vondt ment” fra hestens side. Dersom du kunne tatt imot alt han fant på med samme ro og styrke som et tre så ville dette alternativet kunnet fungere, men det vil man selvsagt ikke kunne klare.

Unge hingster har behov for å leke
Det jeg derimot råder deg til er at du aller først begynner å tenke på at dette er en naturlig del av det å være en ung hingst. Han har behov for å leke på denne måten, og dette behovet må finne et utløp ett eller annet sted. Han må med andre ord være ute mest mulig sammen med andre hester. Aller helst skulle han hatt en likesinnet, men dette kan by på problemer å klare i praksis. Slipper du ham ut med en fredelig vallak så vil han ta den andre hesten for hardt etter hva du har sett, men slipper du ham ut med den store, tøffe hingsten risikerer du at han kommer til skade. Han vil sikkert kunne bli ”jekket ned noen hakk”, men det hjelper ikke så mye om hesten samtidig blir skadet eller enda verre.

Unge hingster blir ofte slik som du beskriver dersom de blir atskilt fra flokken sin. Nettopp i den tiden han trengte oppdragelse fra andre flokkmedlemmer som mest, er tiden da vi tar dem bort fra andre hester og setter dem i isolat. Det kreves et helt samfunn for å oppdra et menneske til å lære sosiale regler og hvordan vi skal oppføre oss med alle slags mennesker. Det blir på samme måte med hester, moren klarer ikke hele oppdragelsen alene, det kreves en blanding av individer. I naturen får hesten dette fordi den lever sammen i flokk hele tiden.

Denne hesten har ikke lært hvordan den skal forholde seg mot andre hester, så risikoen er nå at han vil skade andre hester, eller at han selv blir skadet. Dette ønsker vi selvsagt ikke så vi isolerer hesten fra andre slik at han ender opp alene. Dette gjør at han ikke får sine sosiale behov dekket, han vil bli frustrert og med tiden kanskje aggressiv, og dette vil gjøre utslag i hans oppførsel mot mennesker også. En av de aller største behov en hest har, er selskap av andre hester. Dette er viktig for alle hester, men kanskje i enda større grad for en ung hingst.

Det jeg derfor vil anbefale i hans tilfelle er at han kastreres slik at han ikke vil kunne bedekke hopper han går samme med og for å få ned testosteronet litt. Deretter kan han slippes sammen med andre hester så snart han er bra nok til å tåle litt påkjenning. Jeg ville bare ha beholdt ham som en hingst bare dersom han skulle brukes i avl, og bare dersom jeg hadde hatt muligheten til å gi ham minst en annen hest som selskap som hingst.

Det meste av denne oppførselen vil sannsynligvis gå bort når han har fått muligheten til å få utløp for dette sammen med andre hester. Imidlertid så har han nå kanskje fått etablert et atferdsmønster sammen med mennesker, så det er ikke sikkert at dette går helt bort av seg selv. Du må derfor også begynne å trene på hans oppførsel sammen med mennesker. Dette gjør du ved å ikke delta i leken med ham, med andre ord, ikke sloss med ham.

Trening
I stedet bør du gjøre aktive leieøvelser hvor du tar initiativet til ting dere skal gjøre. Dette gjør du spesielt når han ser ut som om han har lyst til å ”finne på noe”. Da ber du ham om å gjøre noe annet enn hva han hadde tenkt seg som å rygge, flytte bakparten, gå sidelengst, flytte forparten, løpe i sirkel og slike ting. I begynnelsen spesielt ber du ham om å gjøre ting på avstand fra deg; han kan ikke sparke eller bite deg på mange meters hold. Unngå en direkte konflikt med ham om lekingen hans, bare fokuser på hva du vil at han skal gjøre i stedet.

Leieøvelsene skal ikke gjøres som en straff, men for å få tankene hans over på andre ting. Dessuten vil han lære å leie bedre og mange andre nyttige ting for hans utdannelse samtidig. Skulle han slå med bena mot deg så betyr dette at du ikke har fulgt med på hva han tenker på. Når man holder på med hester må man følge med, og være oppmerksom absolutt hele tiden. Ikke minst er dette viktig når man holder på med unge, livlige hingster. Gi ham så mye å gjøre at han ikke har tid til andre ting når han viser tegn til å være leken.

Ved å finne ut hvorfor en hest oppfører seg som den gjør, og rette opp situasjonen som er årsaken, samt holde hesten i gang mentalt ved å gjøre leieøvelser for eksempel, kan man ikke bare bli kvitt uønsket oppførsel, man kan samtidig lære hesten ting man vil at den skal gjøre. Jeg ønsker deg lykke til med hesten og håper at dette har vært til hjelp.

Vennlig hilsen
Ellen"

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

ibiscus

» VIP

Skrevet - 12/09/2006 :  21:37:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt einig me dt dei fleste her seier! vist hesten biter så dask den over mulen! kjeft ,med sint stemme å aldri gi "gobiter" i hånden. og ihvertfall ikkje til unghest!! legg det alltid ned på bakken!!
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  00:25:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
helt einig me dt dei fleste her seier! vist hesten biter så dask den over mulen! kjeft ,med sint stemme å aldri gi "gobiter" i hånden. og ihvertfall ikkje til unghest!! legg det alltid ned på bakken!!

Opprinnelig postet av ibiscus

Nå blir vel jeg lynsjet men det blåser jeg i.

Jeg trodde virkelig at vi hadde kommet litt lenger i år 2006.

Svar som bit tilbake, napp, sett på kryssnesereim så han ikke kan gape, klask til han, vri om mulen osv osv er ganske fantastifult. Men fungerer det i lengden eller bare lurer dere dere selv?

Hva med å sette seg inn i hvordan en slik liten tass tenker, hva som er naturlig for en hest i den alderen, hvorfor og hva som utløser ting.
Forventer dere å få en hest ferdig formet som nyfødt?? At en fole skal kunne forstå at grunnen til at mulen min er snurpet igjen er fordi jeg ikke skal bite over en arm eller nappe...??

T.Boysen: Mener du virkelig at en kryssneserem skal fortelle en fole at det er galt å bite? Når får den beskejd om at det er galt å bite når den har på neserem? Du sier også at du markerer deg med pisk... Hvordan gjør du det? Forklar litt nærmere er du snill.

Karentuppha: Hvorfor kan en ikke gi en fole noe fra hånden? Er det ikke du som bestemmer
når hesten skal få noe da? Kan du forklare meg hvorfor det tydeligvis alltid går galt å gi en fole mat frå hånden? Du skriver også.. Du klyper et helt vilkårlig sted tilbake. Hva er grunnen til det?

Electra Non stop: Du skriver at det å klype tilbake fungerer best. Det kan jo ikke fungere dersom hesten fortsatt prøver å bite? Og for å lære at det etterfølges av noe så må jo hesten nødvendigvis ha gjort det flere ganger? Hvor lange skal du fortsette å leke din hest sin lek?

Hvorfor er det så mere lov å bruke fysikk på et dyr enn på et barn??? Hvorfor må det smerte utført av oss til for at vi skal gjøre oss forstått? Er vi ikke litt for glupe til å benytte oss av disse løsningene?

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  09:11:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: jeg skal ikke lynsje deg, heller vente spent på svar på dine spørsmål

Off topic: velkommen tilbake - har ikke "sett" deg på lenge

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/09/2006 :  10:33:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når min hingst var 1-2 år var han litt nappete/bitete, måten jeg valgte å straffe han på da var å kjefte/jage han vekk med napping, og hvis han bet meg så jeg kjente det, bet jeg han igjen i mulen/øret så han fikk kjenne det tilbake.

Han er nå 5, og har ikke vært i nærheten av å prøve å nappe etter meg siden han var to.

Brutalt mener kanskje noen, men jeg syns det var en rettferdig avstraffelse jeg. Det funket hvertfall, ved at jeg på denne måten tok jeg lederrollen, og fikk han til å innse at jeg var lederen hans. Syns også dette er en bedre metode enn å f.eks slå eller skrike til hesten. Dette skjønner den ofte lite av.

Hingster tåler dessuten mer enn en ofte tror...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/09/2006 :  11:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
merkelig det der, at så lenge det er et kjent navn som kommer med råd/veilledning så er man nesten "pålagt" å legge seg flat. Har man en annen oppfatning så blir man jo sett på som gal, uvettig, kunnskapsløs, tilbakestående; ja, you name it.

jeg har da vært bort i noen unghester opp igjennom årene, selv voksne hester som har hatt den uvanen at de napper og biter. For enkelte er det nok en lek, å finne grenser, lover og regler å spille etter. For andre igjen dreier det seg om maktkampå, mangel på respekt og dårlig "hesteskikk" som jeg velger å kalle det.

Man må selv bruke hodet og vurdere hva slags hest man har med å gjøre, men jeg er av de som ikke liker dulling, dilling og dalling. Jeg benytter meg av klar tale i form av kroppsspråk, verbalt språk og handling.

Tar man fysisk tak i hesten er det ikke dermed sagt at man er hardhendt, men heller konsekvent og bestemt. Å overse uønsket adferd synes jeg er talentløst, og for meg og de hestene jeg har hatt med å gjøre i 20 år har min metode fungert.

Hest som napper = et bestemt tak i mulen. Hest som virkelig biter = en real dask. Merkelig at det har virket selv om EO sier at det ikke gjør det... Jeg har fått hester som VET at å nappe eller bite er forbudt og dermed kvitt et problem relativt fort og effektivt.

Noen må gjerne spørre seg om jeg ikke er kommet lenger i min opptreden, vi lever tross alt i 2006. Joda, jeg lever i samme tidsepoke, men sosiale adferdsmønster er ikke en "motesak", mønstrene vil ikke forandre seg over tid, det er det kun vi mennesker som gjør. Og etter hvert som tiden går tror vi at vi må endre på ting fordi det er riktig i tiden. Mulig det, men av og til er det ikke nødvendig å finne opp hjuløet på nytt hver gang...
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  15:03:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
merkelig det der, at så lenge det er et kjent navn som kommer med råd/veilledning så er man nesten "pålagt" å legge seg flat. Har man en annen oppfatning så blir man jo sett på som gal, uvettig, kunnskapsløs, tilbakestående; ja, you name it.

jeg har da vært bort i noen unghester opp igjennom årene, selv voksne hester som har hatt den uvanen at de napper og biter. For enkelte er det nok en lek, å finne grenser, lover og regler å spille etter. For andre igjen dreier det seg om maktkampå, mangel på respekt og dårlig "hesteskikk" som jeg velger å kalle det.

Man må selv bruke hodet og vurdere hva slags hest man har med å gjøre, men jeg er av de som ikke liker dulling, dilling og dalling. Jeg benytter meg av klar tale i form av kroppsspråk, verbalt språk og handling.

Tar man fysisk tak i hesten er det ikke dermed sagt at man er hardhendt, men heller konsekvent og bestemt. Å overse uønsket adferd synes jeg er talentløst, og for meg og de hestene jeg har hatt med å gjøre i 20 år har min metode fungert.

Hest som napper = et bestemt tak i mulen. Hest som virkelig biter = en real dask. Merkelig at det har virket selv om EO sier at det ikke gjør det... Jeg har fått hester som VET at å nappe eller bite er forbudt og dermed kvitt et problem relativt fort og effektivt.

Noen må gjerne spørre seg om jeg ikke er kommet lenger i min opptreden, vi lever tross alt i 2006. Joda, jeg lever i samme tidsepoke, men sosiale adferdsmønster er ikke en "motesak", mønstrene vil ikke forandre seg over tid, det er det kun vi mennesker som gjør. Og etter hvert som tiden går tror vi at vi må endre på ting fordi det er riktig i tiden. Mulig det, men av og til er det ikke nødvendig å finne opp hjuløet på nytt hver gang...

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Det er artig med deg Birre...du lar deg provosere hver gang.

Det handler mer om langsiktig, konstruktiv, rettferdig og logisk handling. Å bite en fole i øret etter at den har bitt deg er for meg helt ulogisk. Ikke ville en hest gjort det samme men heller er ikke vi mennesker hester så vi må lære å omgåes våre dyr på en litt mer psykoligisk måte.Hestene våre vet at vi ikke tilhører deres art. Vi mennesker har evnen til å tenke taktisk og vi er løsningorientert.
En kan sikkert si at ulike teknikker kan virke men hva har skjedd i mellomtiden og underveis? Jo, kanskje hesten mister all tillit til deg... Kanskje den blir redd for deg selv om den lar seg klappe og kose med...
Du Birre er ikke for dulling og dalling. Dulling og dalling kan defineres. Jeg duller og daller i den form at jeg konsekvent ikke er fysisk mot mine hester. Jeg har reagert instinktivt i tilfeller med hest jeg og men å legge fysisk straff som grunnlag for å avlære/lære vaner/uvaner er ikke en god kommunikasjon med dyr.

En fole har behov som må stilles, dvs omgang med jevngamle og likesinnede, utegang hele tiden og en flokk betående av tanter, onkler og ¨ brødre ¨. Problemene oppstår når hester ikke blir stimulert godt nok og adferden blir utprøvd og utøvd på oss mennesker. Det er ingen som kan gjøre jobben så godt som andre hester og de gjør nok også mesteparten av jobben. En ung hest må lære seg å omgåes mennesker og vår rare adferd. Biting og napping er en del av hvardagen til en fole som har andre hester rundt seg. En annen hest ville ikke klypet, bitt eller dasket tilbake, vertfall ikke i øret, på mulen eller i ansiktet. Foler har nesten utelukkende fritt spillerom i en flokk og andre voksne hester har stor tolleranse. Jeg har sett hoppa mi ta Oleo en gang...da presset han seg mellom Avita og fortrauet mens Avita hadde hodet i bakken, han tråkket henne nesten i hodet. Da ble hun kjempesint, flate ører og et realt glefs i baken. Det forteller meg hvor reale de er mot hverandre og hvor tydelig de skiller mellom de ulike handlingene. Han kunne like gjerne gått rundt hoppa men valgte den veien for å bølle eller for å få oppmerksomhet. Hun anså det som en situasjon som kunne vært skadelig for henne og at hun ble holdt nede av bena hans mens han passerte. En av de nadre gutta i gården til Oleo er gjerne med på biteleken. De kan stå i lang tid å bite hverandre i knærne, i brystet og i halsen. Hvis den andre hesten til slutt ikke orker mer så biter han ikke hardere men sier ifra før Oleo biter på nytt ved å legge på ørene og går.
Igjen kommer man tilbake til at biteleken er en lek hester har og begynner man som menneske å leke leken så har man i utganspunktet gjort det totalt forvirrende for folen. Folen kan slutte ved at den ikke tør lenger fordi DU gjør vondt og er lite behagelig å omgåes. Den har uansett fått to ulike signaler. Det beste helt fra starten da slik jeg ser det er da å lære hesten at du ikke leker leken overhodet. Det gjøres enkelt ved å la hesten være i fred når den utøver uønsket adferd. Man snakker nå om å få bukt med et konkret problem så man kan faktisk ta seg tid til å tenke gjennom og planlegge treningen litt. Still deg ikke i position hvor du vet hesten blir fristet til å nappe, gjør deilige ting i stedenfor mens hesten holder seg i ro... Når den viser tegn til å ville bite så opphører det deilige, motsatt starter det deilige ved ønsket oppførsel. Det blir for en hest veldig lett å velge. Positiv forsterkning kalles dette og blir brukt på alle slags dyr og virker på alle slags dyr. Når det kan gjøres så enklelt og skånsomt så hvorfor velge det fysiske og missvisende??

Du Birre legger ord i munnen på meg.. Jeg har ikke nevnt gal, kunnskapsløs eller noe av det du sier. Jeg har brukt et ord og det er fantasifult. Hvorfor kan man ikke bruke den kreative evnen man har til noe enda mer kreativt.. Man ligger som man reder. Venner man en hest til å bli snakket til med store bokstaver så vil hesten trenge større bokstaver også i framtiden samt at hesten får et språk som blir forstørret. En kan også si at en må gjøre det som en føler er riktig... Ja, sant det men det er lov å tenke gjennom ting også for det er faktisk slik at selv om man føler ting er riktig så er det ikke nødvendigvis det. Hesten din vil gi deg svaret på hva som er riktig men hvordan skal den få gitt deg svaret når den hele tiden får motsatt signal og er missforstått? Det finnes nok av hester som ikke blir sett eller hørt.

Kristine og Tassen:

Du har egentlig løsningen og svaret på deres problem med hingsten. De trenger kompiser for å få ut adferd som ikke er tilatt hos mennesker. Han er også hingst i en særdeles vanskelig alder til ikke å vært håndtert. Jeg er redd han kan bli enda tøffere dersom du setter hardt mot hardt. Finn ut hva han liker, hva som er hans 7 himmel,. Mest sannsynlig er han veldig usikker og gjør bare det han tror og som er naturlig for han..nemlig å være hest og gjøre slike ting som hester gjør. Begynner du å bite, slå, klype osv på denne hesten så vil du trolig stimulere hans bitning ytterligere men på en innesluttet måte da han ikke lenger tør være sammen med deg fordi du utgjør smerte han ikke forstår. Ergo så han man enda flere problemer, tillitsbrudd og kommunikasjonsvikt...

Noen synes sikkert det blir dulling og dalling men da får det bare være det. Jeg har tro på den myke veien med forklaring og veiledning, konsekventhet og faste rammer, innsikt og forståelse, ros og empati.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 13/09/2006 :  15:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Beklager Oleo, men jeg orker ikke lese hele innlegget ditt. Jeg kan bare kort oppsummere det jeg fikk med meg ved å skumme igjennom; jeg lar meg ikke provosere, til det er jeg blitt for gammel og selvsikker...
Jeg ytrer min mening på lik linje som alle andre, dette er et diskusjonsforum - til info.

At du føler deg truffet er for så vidt ikke mitt problem, jeg siktet ikke direkte til deg, men du får tolke det som du selv ønsker. jeg har derfor ikke lagt ord i munnen på deg - de legger du selv.

Ønsker ikke å lage en eviglang debatt på dette, jeg har som sagt kun ytret min mening om temaet. Punktum.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 13/09/2006 :  16:12:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Beklager Oleo, men jeg orker ikke lese hele innlegget ditt. Jeg kan bare kort oppsummere det jeg fikk med meg ved å skumme igjennom; jeg lar meg ikke provosere, til det er jeg blitt for gammel og selvsikker...
Jeg ytrer min mening på lik linje som alle andre, dette er et diskusjonsforum - til info.

At du føler deg truffet er for så vidt ikke mitt problem, jeg siktet ikke direkte til deg, men du får tolke det som du selv ønsker. jeg har derfor ikke lagt ord i munnen på deg - de legger du selv.

Ønsker ikke å lage en eviglang debatt på dette, jeg har som sagt kun ytret min mening om temaet. Punktum.

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Ja..det er kanskje nettopp det. At man er for gammel og selvsikker til å gidde å lese en begrunnelse og en annen vinkling av håndtering av hest. I stedenfor så skummer man igjennom, plukker ut de tingene som man kan få igang en hakkette diskusjon av....gjerne som omhandler en selv. En kan også kalle det et annet ord, ekempelvis lite lydhør. At et kjent navn kommer med en inngående og dyp forklaring av et problem er i seg selv ikke å falle i knestående for, men dersom man leser slike forklaringer så vil man etterhvert se de ulike løsningene på ulike problem og man står enda bedre rustet til å faktisk tenke og forstå selv. Du har ytret din mening om temaet pluss litt til.. Mulig du ikke referer til meg men det er påfallende at du som regel er den første til å svare etter mine innlegg....helst da det motsatte av hva jeg skriver. Vi lever faktisk i 2006...og ja, adferdsmønstre har lite med hvilken tid vi lever i..men jeg mener tiden hvor vi bruker vold, straff og fysikk er noe over....for man lærer faktisk mer og mer dersom det blir satt litt lys på noe. Jeg er født og oppvokst med tanken om at dyr skal respekteres og forståes så for meg er det helt horribelt å lese om hvordan mange hester ble behandlet kanskje bare for 20 år tilbake. Jeg synes mye av det som foregår i dag også er horribelt men jeg føler at stadig flere mennesker er gald i dyrene sine på en måte som ikke er missforstått. Hester er hester og vil nok sikkert forbli hest i den forstand de bør være det. Men vi er konstruert for å utvikle og det gjelder alt i vårt liv.
Alle har vi noe å lære og vi blir aldri utlærte, ikke du heller Birre..selv om du er eldre enn meg.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 13/09/2006 16:37:42 Gå til toppen av siden

htj

Norway

Skrevet - 13/09/2006 :  23:08:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Hvorfor er det så viktig at vi er lederen??? I så fall, må vi bli d på en annen måte, ikke med makt... Da er det jo ikke noe artig med hester hvis de ikke liker oss... Tviler på at hestene liker oss hvis vi driver å SMEKKER å SLÅR å KLYPER.... Hvis hesten går å tenker at han ikke skal gjøre noe mot oss pga at da får han vondt, da er jo hesten redd da. Heller få hesten til å ikke ha lyst til å gjøre det. Det sier jo litt da, hvis hestene biter og sparker folk, da liker de ikke folkene, kanskje de er redde for de også, fordi de har blitt slått...omg... vi straffer jo ikke unger som ikke hører etter fysisk heller(de fleste hvertfall)...
Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/09/2006 :  23:39:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor er det så viktig at vi er lederen???

Fordi i en hesteflokk er det alltid en leder. Tar ikke eieren ledelsen vil hesten gjøre det, enkelt og greit. Hester føler seg ikke underlegne og mindreverdige når de har en leder. De respekterer det, syns faktisk det er kjempegreit!

Jeg er også imot slåing og banking av hester. Syns det faktisk da er bedre å bruke hestenes eget kommunikasjonsmetode, nemlig biting. Grunnen til at jeg vil bite den i øret eller mulen er rett og slett fordi det er en mer følsom plass enn rumpen. (Hadde jeg bitt hesten i baken hadde den ikke kjent noe særlig pga tykk hud og jeg ville fått munnen full av hår...)

Hesten min har ikke fått noen "varige men" av at jeg beit den tilbake i mulen eller øret da den var unghest. Den er tvert imot veldig kosete, forsiktig og "kysser meg" stadig med mulen sin på munnen min..

Jeg tror ikke pøbel-unghester har vondt av å "tas" ved behov. Vi må ikke glemme at det er hingster vi har med å gjøre..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  00:17:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes mange forskjellige grunner til at en hest biter. Du har et føll eller en unghest som leker, du har en understimulert (ung)hest, du har hesten som biter som forsvarsmekanisme (mishandlet før kanskje), du har dem som biter fordi de er frekke osv.

Klarer virkelig alle å skille mellom disse? Jeg har sett flere ganger at folk ikke klarer å se forskjellen. Hva metode man bruker for å få bukt med problemene er ofte forskjellig fra situasjon til situasjon. Et føll som biter for å leke, eller en understimulert hest vil ikke slutte på bite fordi du smeller til den. Evt. kan du skremme hesten og gjøre den redd for all fremtid. Tenkt om det er en tidligere mishandlet hest? Folk tror den biter fordi den er slem, og skal sette den på plass ved å smelle til den. Det kan bli forferdelig feil, og få alvorlige konsekvenser. Det er ikke alltid enkelt å se forskjell, derfor er det viktig at man prøver å finne alternative metoder. Slå kan kanskje i noen tilfeller hjelpe, eller det kan se ut som om det hjelper, men i virkeligheten undertrykker det. Alt or mange reagerer med å slå tilbake, fordi de har lært å slå om hesten biter. Biter den er den slem/frekk og må straffes. Tenk over situasjonen, det kan ligge andre årsaker bak. Og da må man vite om andre måter å handskes med problemene, annet enn å slå. Derfor vil alle ha godt av å lese andres erfaringer og anbefalinger, alle kan lære noe av det. Og komme over andre måter å få slutt på uønsket adferd.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  00:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hingst, hoppe, vallak, føll....de er alle like følsomme. En skal ikke trenge å være mer ¨hard¨mot en hingst enn en hoppe.. Det virker som om hingster trenger så mye mer spesiell håndtering. Tar man hensyn til at de er drifttet så er det egentlig det eneste som skiller de fra andre.

Når det kommer til det å være leder, alfa leder osv osv så vet jeg folk har meget ulik oppfattning av dette. Når man ser på en flokk så er ikke lederen den alle hestene kommer il for å få trøst, støtte, kos eller omsorg. Snarere tvert imot. Lederen for en hesteflokk er faktisk ganske ensom sosialt sett. Den leder flokken til vannhull, gamle og nye beiteplasser, opp og ned daler og holder styr på evenuelle inntrengere. Som regel er lederen en så markert og dominat karakter at hestene finner venner i samme rang. Jeg vil være en venn for min hest....ikke dens sjef. Jeg vil respekteres og sett når jeg sier ifra eller korrigerer men det meste kan kunne droftes og det er rom for å møtes på halveien. En får respekt dersom en viser respekt, er rettferdig, kjærlig, lojal og konsekvent. Det viktigste for en hest er å vite at du er en å stole på, at du kan lede deg forbi farer med din overbevisende væremåte, at når du sier nei så mener du nei....at du samme hvor sint eller frustrert en kan bli så har du aldri påført din venn smerte bevisst.

Noen er av den oppfattning at når en trener hesten så er den på jobb og du er dens sjef.. Høres utrolig morsomt ut. Det er begrenset hvor lenge det er gøy å være sammen med sjefen sin og å være på jobben.
Det må da være mye mer motiverende å være sammen med bestevennen sin...som leker, har det gøy, koser og støtter, er stolt og inspirerende..

Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.