hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Biting/napping, noen gode råd?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Biting/napping, noen gode råd?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  12:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hingst, hoppe, vallak, føll....de er alle like følsomme. En skal ikke trenge å være mer ¨hard¨mot en hingst enn en hoppe.. Det virker som om hingster trenger så mye mer spesiell håndtering. Tar man hensyn til at de er drifttet så er det egentlig det eneste som skiller de fra andre.

Når det kommer til det å være leder, alfa leder osv osv så vet jeg folk har meget ulik oppfattning av dette. Når man ser på en flokk så er ikke lederen den alle hestene kommer il for å få trøst, støtte, kos eller omsorg. Snarere tvert imot. Lederen for en hesteflokk er faktisk ganske ensom sosialt sett. Den leder flokken til vannhull, gamle og nye beiteplasser, opp og ned daler og holder styr på evenuelle inntrengere. Som regel er lederen en så markert og dominat karakter at hestene finner venner i samme rang. Jeg vil være en venn for min hest....ikke dens sjef. Jeg vil respekteres og sett når jeg sier ifra eller korrigerer men det meste kan kunne droftes og det er rom for å møtes på halveien. En får respekt dersom en viser respekt, er rettferdig, kjærlig, lojal og konsekvent. Det viktigste for en hest er å vite at du er en å stole på, at du kan lede deg forbi farer med din overbevisende væremåte, at når du sier nei så mener du nei....at du samme hvor sint eller frustrert en kan bli så har du aldri påført din venn smerte bevisst.

Noen er av den oppfattning at når en trener hesten så er den på jobb og du er dens sjef.. Høres utrolig morsomt ut. Det er begrenset hvor lenge det er gøy å være sammen med sjefen sin og å være på jobben.
Det må da være mye mer motiverende å være sammen med bestevennen sin...som leker, har det gøy, koser og støtter, er stolt og inspirerende..

Opprinnelig postet av oleo

kunne ikke sagt det bedre selv. skriver under her jeg..

Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  15:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg er veldig enig med Birre.
Jeg klapser selv til hesten min om om hun er frekk. Med en ung hest som ikke helt vet forskjell på rett og galt hadde jeg nok vært litt forsiktigere, men hadde helt klart markert hvem som er sjefen!

Trodde alle var enige om det, at mennesket må være sjefen over hesten og ikke altfor snill bestevenn, når en håndterer så store dyr som tross alt kan drepe oss om de går inn for det (ikke at de vil det, men poenget er at det er anderledes og ikke være sjef over hesten, enn det er og ikke være sjef over et marsvin x)

Ser man på livet i en hesteflokk behandler de ofte hverandre røft. Min hest har plassert bakbeina i magen på ponniene mang en gang, hvis de prøver trenge seg frem f.eks. Her går det i klare beskjeder. Ikke alltid nødvendigvis, man ser også hester legge på ørene, bruke små signaler vi mennesker kanskje ikke oppfatter engang, for og kommunisere i flokken. Men at de er fysisk harde mot hverandre når det trengs, det har vel alle sett en eller annen gang!

Før var jeg den typen som behandlet hesten som en bestevenn, straffet den aldri osv... Gjett om denne hesten ble bortskjemt og gjorde som han ville! Jeg var i alle fall ingen tydelig sjef... Det fungerte for så vidt slik med denne hesten, et sånn "Penny-bestevenn-opplegg der pisk, sporer og straff er fy-fy". Det fungerte altså helt greit! Men så fikk jeg erfare det at denne snille-metoden ikke fungerte på alle hester:

Fikk jeg ny (en i tillegg) hest da, og behandlet henne på samme snille måte som jeg alltid hadde gjort med den andre hesten.. Da hun kom til meg var hun en avslappet, utrolig veloppdragen hest. Det gikk ikke mange ukene før hun forandret seg. Uten at jeg helt så det, ble hun mer og mer sjef over meg, og respekten hun en gang hadde forsvant... Hun ble urolig over og ha dette sjefsansvaret, for henne var det sikkert en evig teste-ut-periode, hvem er sjefen? Dette lederproblemet viste også igjen i ridningen. På tur kunne hun stikke, "hei, jeg bestemmer jo, så da løper jeg jo så fort jeg vil", i sprangen refuserte hun vanvittig masse og gjorde akkuratt som hun ville både på trening og stevner (og dette var en hest som aldri refuserte før), hun ble svært vanskelig og håndtere. Alt var bare kaos, fordi hun var lederen, og ikke jeg!

Så fikk jeg ny trener, en som hadde vært og ridd Cheri en gang i høst (før jeg kjøpte henne). Hun kjente henne ikke igjen, personligheten var så annerledes enn den veloppdragne, høflige og avslappa hesten som hun red tidligere. Hun, som så det hele utenfra, så straks at problemene i ridningen og ellers kom av at Cheri hadde blitt sjefen over meg. Etter det begynte jeg og forstå at jeg må markere meg som en tydelig sjef.
Denne trenere hjalp meg til og sette Cheri på plass. F.eks i dusjen der hun tidligere har krelt frem og tilbake, var det er smell og "STÅ!!!" Siden det har hun visst at regelen er at jeg skal stå rolig, ellers smeller det.
Det var bare for og ta et eksempel... Ja, jeg har måttet ta i Cheri, brukt pisken, smelt til henne i fjeset ved biting osv... Høres kanskje brutalt ut, men det fungerte kjempebra. Hesten forstår nå at biting er ulovlig, sparker hun får hun seg en i rompa, refuserer hun blir det straff, stikking på tur er uakseptabelt. Jeg har måttet være strengere enn jeg egentlig ønsker, alle sier jeg er for snill mot hesten.
Hun slår seg til ro med at jeg er sjefen og da går alt så mye greiere. Fremdeles prøver hun seg i ny og ne, vi har i blant litt krangler om hvem som er sjefen (jeg er kanskje ikke streng nok, i forhold til hvordan mange andre kan være) . Men situasjonen er veldig forbedret etter at jeg har blitt ”hardere” med henne…
Hester liker faktisk at en er sjefen! Man kan være venner selv om en er sjefen, se på hesteflokken. To hester kan være bestevenner, selv om den ene er markert sjef. Sjef og venn: Går ikke det? Kan nesten sammenliknes med en skole, læreren er sjefen, men det betyr ikke at elevene behøver være uvenn med læreren, selv om de vet h*n bestemmer og det blir straff om en ikke følger reglene…

Kommer jeg i dag og skal hente hesten min fra beite og hun biter meg kommer jeg litt og klaske til henne i fjeset og si "nei!!!", ikke: "å, snille hesten, helst ikke bit meg, her skal du ha et eple?" Hester er tøffere dyr enn vi tror, de tåler en støyt. Man kan ikke behandle de som små pusekatter (slik jeg behandlet Cheri før, hun er jo lille puuusen min. Man kunne heller ikke behandlet katter slik om de va like store og sterke som hester, en liten tankevekker jeg fikk høre av en!)
Selv om hester er store og sterke, betyr det ikke at vi skal være slemme med dem, men og sette oss i respekt. For og få respekt er en nødt til og straffe uønsket atferd. I et hvert forhold er respekt nødvendig! Uønsket atferd skal straffes, ønsket atferd skal belønnes (feks jeg gir hesten godbit når jeg henter henne, siden hun er så grei og aldri stikker av. Hopper hun en bane bra, stiger jeg av, lar henne få hvile osv)...

Og overse uønsket atferd kan faktisk være farlig, hva med den dagen hesten springer deg ned fordi den aldri har fått beskjed om at det er forbudt!

Dette hadde ikke så mye med straffing av unghest og gjøre, som sagt syns jeg man kan være mildere da...
Det var bare litt om mitt syn på dette med straffing, og dette synet har forandret seg kraftig den siste tiden ettersom det respektproblemet med den nye hesten oppstod. Da fant jeg ut at ”pusebehandlingen” av hesten min ikke funket verken på sprangbanen eller ellers… Fungere kanskje på noen hester, men enkelte trenger en hardere hånd! I alle fall om en skal kreve noe av den, jeg tviler på at en hest fungerer i sprang f.eks om rytteren ikke er sjefen..
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 14/09/2006 :  16:07:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hingst, hoppe, vallak, føll....de er alle like følsomme. En skal ikke trenge å være mer ¨hard¨mot en hingst enn en hoppe..

Tja, ikke helt enig i det.

Jeg mener grovt sett at en hingst tåler mye bedre røffere behandling enn ei hoppe. Har selvfølgelig en del med hestens personlighet å gjøre også, men min erfaring er at hingster er røffere av natur, blant annet pga. drifter og sterkere kroppsbygning. De trenger dermed å settes på plass på en røffere måte.

Dette betyr ikke at noen hopper også trenges å settes på plass..Men jeg har hatt både hingster og hopper, og det er ingen tvil om at hingstene er de som har trengt en mer bestemt oppdragelse som har inkludert mer kjeft og irettesettelse -i perioder.

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

htj

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  22:46:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvorfor er det så viktig at vi er lederen???

Fordi i en hesteflokk er det alltid en leder. Tar ikke eieren ledelsen vil hesten gjøre det, enkelt og greit. Hester føler seg ikke underlegne og mindreverdige når de har en leder. De respekterer det, syns faktisk det er kjempegreit!

Jeg er også imot slåing og banking av hester. Syns det faktisk da er bedre å bruke hestenes eget kommunikasjonsmetode, nemlig biting. Grunnen til at jeg vil bite den i øret eller mulen er rett og slett fordi det er en mer følsom plass enn rumpen. (Hadde jeg bitt hesten i baken hadde den ikke kjent noe særlig pga tykk hud og jeg ville fått munnen full av hår...)

Hesten min har ikke fått noen "varige men" av at jeg beit den tilbake i mulen eller øret da den var unghest. Den er tvert imot veldig kosete, forsiktig og "kysser meg" stadig med mulen sin på munnen min..

Jeg tror ikke pøbel-unghester har vondt av å "tas" ved behov. Vi må ikke glemme at det er hingster vi har med å gjøre..

Opprinnelig postet av Tone_

Jeg er lederen, men ikke fordi hesten går bak meg, å underkaster seg fordi den vet at jeg gjør den vondt. Hesten min går etter meg, fordi jeg er vennen dens. Men jeg er lederen forde. Når vi er så mye klokere enn hestene skal vi ikke bruke klokheten vår me å banke de for å få lederskapet. Jeg har beskyttet hesten på beite mot andre hester, og da fikk hun tillit til meg, å ble mere glad i meg.

Jeg holder også på med en unghinst. Har aldri gjort han noe vondt, men likevell er han snill som et lam(han var ikke det før). Han er snart to år nå. Han hadde også sin lille bite/nappe periode, å det jeg gjorde da var bare å dytte han vekk, overså han og ga han null oppmerksomhet. Han sluttet etter litt.

Jeg sier ikke at det er det som er rett, og at ingen annen metode funker, men jeg er i mot SLÅING OG BANKING.

Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden

htj

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  22:49:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehtj  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal hingster altid få så mye mere straff en hopper? Jeg har sett mange folk som med en gang en hingst snur hodet sitt når de leier den, så rykker de den i grima, bare fordi den som leier blir redd. Hvis du behandler en hest som en sinnssyk, blir den sinnssyk!
Touch your horse with your hart and put your hart in your hand=p Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 14/09/2006 :  22:53:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i HTJ.
Går an å få snille hester av å ikke gjøre dem noe fysisk..
Jeg gjør det med alle hester jeg driver med.
Biter den, så går jeg vekk fra den med en gang.
Hestene har sluttet 99% av gangene.
Så ikke si at den løsningen ikke funker! :)
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 14/09/2006 :  23:38:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg klapser selv til hesten min om om hun er frekk. Med en ung hest som ikke helt vet forskjell på rett og galt hadde jeg nok vært litt forsiktigere, men hadde helt klart markert hvem som er sjefen!

Trodde alle var enige om det, at mennesket må være sjefen over hesten og ikke altfor snill bestevenn, når en håndterer så store dyr som tross alt kan drepe oss om de går inn for det (ikke at de vil det, men poenget er at det er anderledes og ikke være sjef over hesten, enn det er og ikke være sjef over et marsvin x)

Ser man på livet i en hesteflokk behandler de ofte hverandre røft. Min hest har plassert bakbeina i magen på ponniene mang en gang, hvis de prøver trenge seg frem f.eks. Her går det i klare beskjeder. Ikke alltid nødvendigvis, man ser også hester legge på ørene, bruke små signaler vi mennesker kanskje ikke oppfatter engang, for og kommunisere i flokken. Men at de er fysisk harde mot hverandre når det trengs, det har vel alle sett en eller annen gang!

Før var jeg den typen som behandlet hesten som en bestevenn, straffet den aldri osv... Gjett om denne hesten ble bortskjemt og gjorde som han ville! Jeg var i alle fall ingen tydelig sjef... Det fungerte for så vidt slik med denne hesten, et sånn "Penny-bestevenn-opplegg der pisk, sporer og straff er fy-fy". Det fungerte altså helt greit! Men så fikk jeg erfare det at denne snille-metoden ikke fungerte på alle hester:

Fikk jeg ny (en i tillegg) hest da, og behandlet henne på samme snille måte som jeg alltid hadde gjort med den andre hesten.. Da hun kom til meg var hun en avslappet, utrolig veloppdragen hest. Det gikk ikke mange ukene før hun forandret seg. Uten at jeg helt så det, ble hun mer og mer sjef over meg, og respekten hun en gang hadde forsvant... Hun ble urolig over og ha dette sjefsansvaret, for henne var det sikkert en evig teste-ut-periode, hvem er sjefen? Dette lederproblemet viste også igjen i ridningen. På tur kunne hun stikke, "hei, jeg bestemmer jo, så da løper jeg jo så fort jeg vil", i sprangen refuserte hun vanvittig masse og gjorde akkuratt som hun ville både på trening og stevner (og dette var en hest som aldri refuserte før), hun ble svært vanskelig og håndtere. Alt var bare kaos, fordi hun var lederen, og ikke jeg!

Så fikk jeg ny trener, en som hadde vært og ridd Cheri en gang i høst (før jeg kjøpte henne). Hun kjente henne ikke igjen, personligheten var så annerledes enn den veloppdragne, høflige og avslappa hesten som hun red tidligere. Hun, som så det hele utenfra, så straks at problemene i ridningen og ellers kom av at Cheri hadde blitt sjefen over meg. Etter det begynte jeg og forstå at jeg må markere meg som en tydelig sjef.
Denne trenere hjalp meg til og sette Cheri på plass. F.eks i dusjen der hun tidligere har krelt frem og tilbake, var det er smell og "STÅ!!!" Siden det har hun visst at regelen er at jeg skal stå rolig, ellers smeller det.
Det var bare for og ta et eksempel... Ja, jeg har måttet ta i Cheri, brukt pisken, smelt til henne i fjeset ved biting osv... Høres kanskje brutalt ut, men det fungerte kjempebra. Hesten forstår nå at biting er ulovlig, sparker hun får hun seg en i rompa, refuserer hun blir det straff, stikking på tur er uakseptabelt. Jeg har måttet være strengere enn jeg egentlig ønsker, alle sier jeg er for snill mot hesten.
Hun slår seg til ro med at jeg er sjefen og da går alt så mye greiere. Fremdeles prøver hun seg i ny og ne, vi har i blant litt krangler om hvem som er sjefen (jeg er kanskje ikke streng nok, i forhold til hvordan mange andre kan være) . Men situasjonen er veldig forbedret etter at jeg har blitt ”hardere” med henne…
Hester liker faktisk at en er sjefen! Man kan være venner selv om en er sjefen, se på hesteflokken. To hester kan være bestevenner, selv om den ene er markert sjef. Sjef og venn: Går ikke det? Kan nesten sammenliknes med en skole, læreren er sjefen, men det betyr ikke at elevene behøver være uvenn med læreren, selv om de vet h*n bestemmer og det blir straff om en ikke følger reglene…

Kommer jeg i dag og skal hente hesten min fra beite og hun biter meg kommer jeg litt og klaske til henne i fjeset og si "nei!!!", ikke: "å, snille hesten, helst ikke bit meg, her skal du ha et eple?" Hester er tøffere dyr enn vi tror, de tåler en støyt. Man kan ikke behandle de som små pusekatter (slik jeg behandlet Cheri før, hun er jo lille puuusen min. Man kunne heller ikke behandlet katter slik om de va like store og sterke som hester, en liten tankevekker jeg fikk høre av en!)
Selv om hester er store og sterke, betyr det ikke at vi skal være slemme med dem, men og sette oss i respekt. For og få respekt er en nødt til og straffe uønsket atferd. I et hvert forhold er respekt nødvendig! Uønsket atferd skal straffes, ønsket atferd skal belønnes (feks jeg gir hesten godbit når jeg henter henne, siden hun er så grei og aldri stikker av. Hopper hun en bane bra, stiger jeg av, lar henne få hvile osv)...

Og overse uønsket atferd kan faktisk være farlig, hva med den dagen hesten springer deg ned fordi den aldri har fått beskjed om at det er forbudt!

Dette hadde ikke så mye med straffing av unghest og gjøre, som sagt syns jeg man kan være mildere da...
Det var bare litt om mitt syn på dette med straffing, og dette synet har forandret seg kraftig den siste tiden ettersom det respektproblemet med den nye hesten oppstod. Da fant jeg ut at ”pusebehandlingen” av hesten min ikke funket verken på sprangbanen eller ellers… Fungere kanskje på noen hester, men enkelte trenger en hardere hånd! I alle fall om en skal kreve noe av den, jeg tviler på at en hest fungerer i sprang f.eks om rytteren ikke er sjefen..

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Jeg må bare ønske deg og hestene dine lykke til i fremtiden, med de hestene du har nå og de du eventuelt måtte få i femtiden....

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

LinnMerethe

Skrevet - 15/09/2006 :  08:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skulle virkelig,noen ganger,ønske at det fantes en fasit på enkelte ting
Ride with the wind Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  10:08:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Jeg må bare ønske deg og hestene dine lykke til i fremtiden, med de hestene du har nå og de du eventuelt måtte få i femtiden....

Opprinnelig postet av oleo

Jo, takk! Om du mente det ironisk eller ei vet ikke jeg:s Men lykke til du og....
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  10:21:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Som vanlig enig med Oleo, mye bra skrevet! Du er utrolig flink å sette ord på ting!

Jeg vil ha en hest som ser på meg som leder, men aller vikigst som en å komme til hvis den føler seg utrygg, en den vil være sammen med og som en venn. Og det har jeg også nå.
Ja, jeg kan klipe til i mulen hvis hesten napper.. Men det er svært sjeldent jeg har gjort det, holder med å si ifra verbalt. Men jeg har en hest som ikke blir nervevrak hvis man sier ifra fysisk når kroppsspråk eller snakking 'går ut det andre øret'. Hun har lært seg såpass hva som er lov og hva som ikke er lov.

Therese
Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/09/2006 :  11:29:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo: Hvorfor må du alltid være så sarkastisk og nedlatende fordi andre ikke er enig i dine meninger? Det er helt unødvendig, og du må nesten bare akseptere at enkelte har et annet syn på tingene enn deg.

For å unngå missforståelse, du tror sikkert at jeg sikter til meg selv og dine svar til meg, men nå sikter jeg til svaret ditt hvor du ønsker andre brukere lykke til med sitt hestehold. Tåpelig uttalelse som jeg synes du kan spare deg for. Og dette er ikke første gangen heller...

Sånn er verden, ulike syn på det meste, og vi andre som ikke er enig med deg er ikke dårlige hestefolk av denn grunn. Just face it.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 15/09/2006 :  11:58:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 4 hester som alle er forskjellige, både i sinn og skinn.
Dermed krever de forskjellig behandling. Man må som hesteeier ta de avgjørelsene som passer hesten best og som sikrer trygg omgang med hesten.
Lille Emma på 2 år (blanding shettis/welsh) er en skikkelig traktor og en blåser. Hun er følsom som et nesehorn! Tramper frem i sin egen tilværelse, kan være direkte stygg noen ganger. I går skulle vi gi hestene gulrot på beitet og min datter skulle gi en til Stella og en til Lille Emma. Det Emma gjør når hun har spist sin gulrot er å legge ut etter min datter som forsøker å løpe vekk. Hun rett og slett jager henne og løper henne overende på marka.
Jeg brøler "ØI!" men ingen reaksjon. Hva skjer? Jo Stella springer etter Emma og BITER henne hardt i nakken, skikkelig hardt! hvorpå hun går bort og snuser på datteren min som ligger i gjørma.

Emma er i en periode hvor hun eter og biter på det meste, dvs hun biter på allt, unntatt meg.
Hvorfor? Jo, det er vondt å bite meg.
Da får hun seg en lusing! Hvorfor tok Stella henne på beitet om ikke hester bruker fysisk avstraffelse overfor hverandre? Selvfølgelig gjør de det...
Emma er overhodet ikke noe mindre glad i meg eller Stella selv om vi sier fra at dette er ikke lov. Ved å trekke seg bort unnviker og underkaster du deg. Man skal aldri stille seg i den posisjonen at man blir skadet det er derfor man må reagere kjapt.
Hun er bare 1m høy men den vanskeligste hesten jeg har å håndtere da hun er yngst og har nerver av stål.
Det blir ikke akseptert slik oppførsel her hverken av meg eller de andre hestene. Hun er veldig snill men har sine perioder, selvfølgelig hun er ung, hvor hun prøver seg og er frekk.
De går på utegang 4 i flokk, hun er slett ikke understimulert, men jeg ser at det er kjempesmart å la de andre hestene også ta seg av oppdragelsen.
At de ikke er fysiske overfor hverandre stemmer i alle fall ikke...

Så har jeg en annen hest som hadde dødd i hjerteinnfarkt om jeg bare hadde vurdert å klapse henne på mulen, men det trenger jeg jo ikke... Skulle hun snu seg fort rundt i boksen og skalle meg el. må jeg trøste henne for hun blir helt ute av seg!

Alle er forskjellige og krever forskjellig behandling men når man omgås med hest må man kunne føle seg nogenlunde trygg. Jeg har også hest som bet når hun kom fordi hun var redd.
Her var det heller ikke snakk om å slå, men da ble det "tvangskos!" Hang meg fast i grima og snakket lavt og rolig, pusket og klødde til hun roet seg ned. (Stella)

Der finnes flere typer biting og det er opp til hver enkelt eier hvordan man vil handskes med det, men hesten skal også være trygg for andre, ikke bare deg. Den frekke sorten får seg i alle fall en smell her...

Edit pga skrivefeil og så spør jeg OLEO ; -var du ironisk til Svalegårds C. ? Synes den var utrolig unødvendig, jeg synes det krever mot å innrømme overfor seg selv at man har gjort en feil i oppdragelsen av hesten sin og ikke bare skylde på andre, det trenger hun ikke få pes for. Skulle vært fler...

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 15/09/2006 12:03:37 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 15/09/2006 :  12:46:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oleo: Hvorfor må du alltid være så sarkastisk og nedlatende fordi andre ikke er enig i dine meninger? Det er helt unødvendig, og du må nesten bare akseptere at enkelte har et annet syn på tingene enn deg.

For å unngå missforståelse, du tror sikkert at jeg sikter til meg selv og dine svar til meg, men nå sikter jeg til svaret ditt hvor du ønsker andre brukere lykke til med sitt hestehold. Tåpelig uttalelse som jeg synes du kan spare deg for. Og dette er ikke første gangen heller...

Sånn er verden, ulike syn på det meste, og vi andre som ikke er enig med deg er ikke dårlige hestefolk av denn grunn. Just face it.

Opprinnelig postet av BirreogVickie

Og du ...IGJEN... er den som liksom skal rydde opp. Hvis du først er inne på å sikte til så må jeg bare referere til ditt tidligere svar hvor du mener du snakker generelt..vel...det oppfattes ikke slik og om du stikker fingeren i jorda så er du vel enig, men jeg bryr meg ei... Du skal for all fremtid på dette forumet få lov til å henge deg opp i mine svar og hva jeg mener, mine formuleringer og mitt utrykk.

Jeg gidder ikke forsvare meg overnfor deg, Cheri har takket for mitt svar på en saklig måte...du trenger ikke gå i bresjen for å lage noe mer ut av det enn nødvendig. Det jeg skriver mener jeg, ferdig med det.

Jeg er ikke på dette forumet for å overbevise noen om noe som helst... Jeg er her på lik linje med andre, for å diskutere og det må være rom for å utheve diskusjonen litt. Det jeg derimot er i mot er at folk skriver inn løsninger på ulike problemstillinger som punktum finale. Det er lov å formulere seg som at jeg er av den oppfattning, jeg mener og jeg tror...Ikke det er det beste, det fungerer ikke, det fungerer aller best og det må du ikke gjøre. Noen har en tendens til det og det skal man være forsiktig med.. Hester er forskjellige og folk er forskjellige. Det vi alle kan være enige om...håper jeg.....er at man starter så mildt man kan før man øker. Jeg ville aldri anbefalt en eier med en hest jeg aldri har hilst på, en hest jeg aldri har sett eller hørt noe om...å starte med fysisk håndtering....som å daske på mulen, bite, klype eller slå etc etc. Jeg ville aldri hatt det som alternativ i utganspunktet men desto verre ikke gitt det som svar til noen en ikke kjenner... Hva om dette er en meget sart hestesjel...som ender opp innsluttet og distatansert for sin eier....hva om det er en hest med meget ærlig og tøft temprament som kan gå i option med sin eier dersom dette finner sted...fordi den blir påført smerte den ikke forstår sammenhengen av?Eller at man stimulerer til en annen type lek...jo nemlig for hesten å komme seg enda fortere unna deg, å bite enda kjappere fordi den vet det kommer et slag.... Man må sette seg inn i gangen av slik adferd...ikke bare si at sånn gjør du, ferdig med det....det fungerte på min hest...ja, på en hest man kjenner. Man må ta i utganspunkt at det er en hest som faktisk forstår mindre signaler enn som så, så får heller eier øke det hun vil. Da har man vertfall gitt hesten er real sjanse til å forstå.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 15/09/2006 13:02:33 Gå til toppen av siden

nn

Afghanistan

Skrevet - 15/09/2006 :  12:51:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tydelig at det plager deg at jeg "liksom skal rydde opp". Jeg gir deg bare en tilbakemelding på at du kan legge om tonen din, for den er lite hyggelig. Ta det som et tips i steden for å henge med gjeipen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 15/09/2006 :  14:34:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
[quote]Jeg har 4 hester som alle er forskjellige, både i sinn og skinn.
Dermed krever de forskjellig behandling. Man må som hesteeier ta de avgjørelsene som passer hesten best og som sikrer trygg omgang med hesten.

Veldig bra sagt

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.