hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eplebitt til ponni?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Eplebitt til ponni?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  09:29:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Er det noen butikker som selger eplebitt til shettis? Er ikke helt sikker på hvor lite hun skal ha, for vi har ikke målt enda, og eieren husker ikke..
På Høks var det minste 11,5 cm tror jeg, og tror det er litt for stort?

Iiiihaa!

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/09/2006 :  13:27:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det blir nok for stort! Min lille ponnis som er blanding av shettis/welsh og dermed litt større enn shettis bruker 9,5...
Hvorfor vil du ha eplebitt? Jeg hadde det før da det fulgte med hesten men det er ikke noe bra! Det blir utrolig fort hakk i det og lille Emma fikk sår i munnvikene... Jeg kjøpte et litt tykt Heimer bitt til henne og det falt mye bedre i "smak". Det viktigste er å rengjøre bittet etterpå slik at det alltid er rent og glatt, ringene også, så tror jeg ikke det er så mye bedre med syntetsmak?
Jeg føler også at jeg får mye bedre kontakt med munnen hennes via et litt tyngre bitt, disse eplebittene bare "henger" der .... (-:
Den forrige eieren kjøpte eplebitt for at det skulle være lettere å akseptere da det var hennes første bitt men hun tok mye bedre det vanlige bittet..

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 02/09/2006 :  14:43:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Etter kvart som hesten tygg på bittet blir det fleire og fleire hakk, du kan file disse ned med sandpapir (tror eg det var) med det resulterer bare i at bittet blir tynnere og tynnere, og til slutt ubrukelig:(

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 03/09/2006 :  17:40:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Grunnen til at jeg vil ha det er at hun ikke liker bittet, og derfor vil hun ikke ha inn bittet når jeg skal ha på hodelaget.
Iiiihaa! Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  20:30:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Jeg må ha eplebitt assa.. I dag brukte jeg omtrent en halvtime på å få på hodelaget! Kilte og gjorde alt mulig, men nei.. Måtte ta litt gress i hånda sammen med bittet...

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:48:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hva slags bitt bruker du på henne nå? et eplebitt er ikke nødvendigvis bedre for hesten enn et vanlig bitt, og hvis hesten ikke skummer i munnen kan det lage brannsår.
hvis poenget bare er at det smaker bedre, kan du heller ta litt melasse e.l. på et vanlig bitt. men sjekk først at det passer godt og ikke er for stort. Tykke bitt blir ofte for store til små hestemunner, så med mindre det er veldig tynt (da det blir skarpt) er det ofte bedre med et lite et.
så hva slags bitt bruker du?

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:49:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du kan jo trene på det å ta på bittet sånn at hesten ser på bittet som en positiv ting, eller du kan finne ut hvorfor hesten ikke liker bittet og fjerne årsaken til dette.
Therese
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  21:55:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hva slags bitt bruker du på henne nå? et eplebitt er ikke nødvendigvis bedre for hesten enn et vanlig bitt, og hvis hesten ikke skummer i munnen kan det lage brannsår.
hvis poenget bare er at det smaker bedre, kan du heller ta litt melasse e.l. på et vanlig bitt. men sjekk først at det passer godt og ikke er for stort. Tykke bitt blir ofte for store til små hestemunner, så med mindre det er veldig tynt (da det blir skarpt) er det ofte bedre med et lite et.
så hva slags bitt bruker du?

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Bruker et helt vanelig to-delt trinebitt nå.

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 06/09/2006 :  22:23:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Et todelt trinsebitt er faktisk ikke så "snilt" som ryktet vil ha det til. Når man drar i et todelt bitt, får man for det første en sterk "nøtteknekkereffekt". I tillegg vil da bittet komme opp i ganen på hesten og trykke der, og det er et veldig følsomt område i munnen.
Et tredelt trinsebitt er mye bedre, fordi man da unngår både at bittet trykker i ganen og delvis nøtteknekkereffekten.
Du kan jo se om du kan få lånt et forholdsvis tynt tredelt trinsebitt, og se om hun liker dette bedre. Det bør ikke være veldig tynt, men ikke noe tykkere enn normale bitt. Hvis hun fortsatt nekter kan du ha på litt melasse eller noe på det også.
Lykke til, fortell oss hvordan det går!

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:07:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Skal spørre eieren om tre-delt bitt Når jeg rei Evita i stad gikk hun noen ganger med hodet opp i været når jeg skulle svinge, og da tok jeg ganske hardt i tøylen (Noe jeg ikke gjør til vanelig..). Det har vel noe å gjøre ,med den "nøtteknekkereffektgreia".

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:10:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Men når det står sånn her:
500017
Sølvfarget: 14mm95, 14mm105, 14mm115, 14mm125, 14mm135, 14mm145 165 Kr.

Der hvor det står 14mm95 er det 14 mm tykt og 9,5 cm langt?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er det (-: Det er tykkelsen ute ved bittringen. Det Emma likte best var et helt vanlig "kjørebitt" fra Heimer som jeg kjøpte på FK av alle plasser. Det har en liten stang nedover, men de har jo mange typer... Det er i alle fall litt tykt akkurat i munnviken men smalt i midten og den delen som er inne i selve munnen.

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:27:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Okei =) Tror du 9,5 er for stort til en litt liten shettis på 4 år?

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:45:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det tror jeg skulle passe fint! (-: Du kan jo målde det du har og se hvor langt det er. Passer det kjøper du samme størrelse om ikke kan du regulere oppe eller ned. Husk at det skal ikke stikke ut av munnen men heller ikke klype. Et par mm ut på siden er nok (-: Lykke til!

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  19:48:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Får høre med Karin hva hun sier om hun logger seg på msn etterpå da, eller så kommer hun kanskje i stallen i morgen ;)

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 07/09/2006 :  20:30:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
et sånt som harneshaug snakker om er sikkert kjempefint, hvis du finner det i tredelt. og sjekk denne debatten
www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 07/09/2006 20:36:17 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.