hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt str, bruker du for stort bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt str, bruker du for stort bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Lyngen

Skrevet - 16/08/2006 :  08:30:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fikk en liten aha opplevelse i forrigårs. Da var det nemlig en bitt-ekspert på besøk, og fikk henne til å se på Lyngen.
Han har stort sett gått med bitt på 13,5-14,5. Og fungert bra på det.
Men, han skal ha 12,5... og han hadde bred munn.
Araberen som har bitt på 12,5, skal ha 9...

Satt samme kvelden å så i gamle Hestesport, og der så det ut til å være mye forstore bitt. Har vi lett for å bruke for store bitt på hestene?

Redigert av - Lyngen den 16/08/2006 09:04:14

Mie Ulrika

Skrevet - 16/08/2006 :  08:52:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ha ha ha! Husker du da Larry fikk 11,5 i bitt.... Alle sa at det var mishandling å ri med et så lite bitt og at han fikk klypsår!!!
Hva synes Lyngen om å få mindre i munnen da?
Det tok litt tid for Larry før han vedte seg til det!
Skal kjøpe nytt bitt til Salso og!
Mie

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  09:13:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Fortell fortell da Lyngen Hvordan kan jeg se hvordan bittet er for stort? Jeg bruker 12,5 cm på araberen min, men mest sannsnlig er det for stort?..
Her må vi få lære mer, kan du fortelle litt om tilpassingen?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

jossa
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  09:58:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg brukte 12.5 på sportsponnien min før men da gikk å gapte fryktlig og var VELDIG redd for munnen sin. Jeg tenkte ikke over det stramma bare neseremmen mer. Men så begynte jeg å ri for en dame som mente at de bittet var altfor stort. Kjøpte da ett tredelt trinsebitt som var 11,5 og da ble ponnis HELT anneledes.. Rir på det nå og kjenner nesten ikke igjen hesten min Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  10:59:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
mange mener at det skal stikke noen mm utenfor,men dette er altså feil.bittet skal ligge rett i munnen uten masse dill på sidene..å ja,veldig få følger dette.ikke en hest på starum har et bitt som passer.ikkke at det er noe som passer der,men.hihi..veldig ot,men det er jo ikke værste form for mishandling da..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 16/08/2006 :  12:03:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når bittet passer hesten sin munn så skal det ikke stikke noe ut på sidene... Du holder i bittringene med 2 fingre og da skal bittet ligge stabilt i munnen dvs det skal ikke kunne dras fram og tilbake.....
Har man stangbitt må de være videre enn de med ledd, også kan man ha mindre om man har "stenger" på bittet....
Kan prøve å forklare nærmere om noen ikke skjønte.... men det er ikke så lett uten visuelle hjelpemidler

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 16/08/2006 :  13:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm....

Kan det være derfor så mange opplever problemer med todelte trinser som dunker oppi ganen? At de er for lange?
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  13:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Tror jeg bruker får langt på ponnien min:/ Vet ikke helt hva jeg bruker. Jeg fikk det med jeg
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 16/08/2006 :  14:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som Mie sa, skal det ligge stabilt i munnen. Når du putter det i munnen på hesten, og hesten har sluttet å tygge/bevege munnen, skal du ikke kunne dra det til noen av sidene(du skal ikke dra hardt). Det skal ligge helt i ro. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  14:27:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Da tror jeg jeg har rette str. på bittet til araberen min, for det ligger stille når jeg prøver og dra det til sides når han ikke tygger på det. Men skal dobbeltsjekke i morgentidlig når vi skal trene igjen
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:06:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Jeg trodde jeg hadde kjøpt alt for lite bitt jeg, stikker ikke så mye ut, skal kjøpe sprenger bitt når dette blir slitt nok... Sprenger ultra med gummikule...

Ser mange som rir med masse rare str på bittene, kansje vi alle skulle ta et slikt kurs?!? hehe

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

Tonje_

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  16:11:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTonje_  Svar med kopi av melding
Kan du ikke ta et bilde da av hvordan bittet ligger i munnen på hesten din da lyngen? Så får vi se?:):)
Ikke ri fortere enn skytsengelen din kan fly
-Tonje-
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:30:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke Lyngen, men legger inn bilde likevel. Dette ligger helt inntil på begge sider.

Jeg gikk også ned 2 bittstørrelser. Og hesten sluttet helt å rote og nappe i bittet.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:41:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Det som er kjipt om en må ned i str. er at der ofte er dårligere utvalg i bittene.. Fra 11,5 cm. og mindre er der få forskjellige bitt syntes jeg..

Men nå skal jeg dobbeltsjekke på min egen hest i morgentidlig, forhåpentligvis ligger det bra etter og ha sett - og lest her inne

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  17:59:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg fikk også meg en aha-opplevelse med dette for noen måneder siden.

Det er en gammel myte at bittet skal stikke 1 cm ut på hver side, men tror mange følger denne regelen fortsatt.

Søsteren min brukte 135-140 mm på hesten sin før, men instruktøren vår sa at når man drar i tøylen, blir mulen "klemt sammen", og hvis bittet på forhånd stikker ut, blir det alt for stort når man rir. Jeg har også gått over til et bitt som er 0,5 cm kortere.
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  23:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg bruker 13,5-14mm på ponnien min, det sitter som det skal;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.