hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitt str, bruker du for stort bitt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bitt str, bruker du for stort bitt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2006 :  23:24:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
når jeg kjøpte bitt sist, en tredelt trinse, trodde jeg først at det var bittelitt for kort, men lot det være da det ikke gnagde. har etterhvert skjønt at det er helt passe.

Kopi av melding:

Har man stangbitt må de være videre enn de med ledd, også kan man ha mindre om man har "stenger" på bittet....

Opprinnelig postet av Mie Ulrika

hva har stangbitt å gjøre med ledd? bitt med "stenger" på, som du sier - det er det som er et stangbitt. tror du mener et uleddet bitt, dvs et rett bitt. et stangbitt er sånt som pelham, med vektstangeffekt.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  09:36:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Islandshesten min bruker 10,5 i bitt, og det ligger veldig fint i munnen hennes.
Haoli <3 Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 17/08/2006 :  09:45:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke fått bittet som skal passe han enda, regner med at jeg får det i helgen..

Mange av oss får jo salmakere til å sjekke at salen ligger, og bruker vetrinærer til vaksiner og slikt, så hvorfor skal vi egentlig ikke bruke fagfolk til tilpassing av bitt?

Må innrømme at jeg burdte ha gjort det før, har tenkt på det lenge, men aldri fått rotet meg til eller funnet noen som kunne dette ordentlig.
Det positive var at han ikke har noen skader i munnen pga for stort bitt.
Har litt dårlig samvittighet for jeg solgte nettopp ett bitt (for 50 kr)til en på stallen som Lyngen ikke likte. Det er nok litt stort til den hesten. Tror jeg skal diskre prøve å sjekke det, så fort den bruker der.
Gå til toppen av siden

Mie Ulrika

Skrevet - 17/08/2006 :  14:02:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.... for å klarere.... stang bitt er alle bitt som ikke har ledd og bitt med stenger er bitt med kinnstykker.... i hvertfall er det slik jeg betegner det!

Hvis man skal ha bitt i små str har Globus det.... kan bestilles gjennom Lillestrøm hest og hund og TOF. Begge har linker på hest.no...

Det er også viktig at bittet ikke er for tjukt for da stemmer ikke tilpassingen..... I følge "bitt eksperten" blir ikke bittet skarpere om det er tynnere, for det er mange hester som må gå å "gape" fordi de har alt for mye i munnen!

Bruker samme dame som Lyngen (tror jeg), så hun vet hva hun snakker om.

A life lived in fear is a life half lived Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  14:30:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Tror ikke jeg bruker får stort bitt. Sjekte det i dag. Satt fint det
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  20:28:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ikke Lyngen, men legger inn bilde likevel. Dette ligger helt inntil på begge sider.

Jeg har lært at bittet skal stikke en halv cm ut på begge sider. Gjør det det passer det til hesten.

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  20:42:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Ikke Lyngen, men legger inn bilde likevel. Dette ligger helt inntil på begge sider.

Jeg har lært at bittet skal stikke en halv cm ut på begge sider. Gjør det det passer det til hesten.

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Men i følge dyktige fagfolk skal det jo ikke det :-)

Så et spørsmål fra en uvitende person: Hvordan avgjør dere hvilken bittstørrelse dere skal kjøpe? Har bare kjøpt ett bitt før, og da kjøpte jeg samme størrelse som hesten allerede hadde ..
Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 17/08/2006 :  21:37:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt OT spørsmål, men finnes det bitt i str 13?

Fikk tips for en tid tilbake om nettopp det du skriver om Lyngen, at mange hester går med for store bitt og at jeg burde sjekke dette. Byttet da til tredelt trinse på 12,5cm. Dette viste seg å være for lite og hesten trivdes ikke med det. 13,5cm er for stort. Hjelper litt når jeg bruker bittringer, men ikke nok.
Hesten går greit på på dette bittet, men ideelt sett så skulle hun hatt et på 13cm.
Har lett etter et tredelt trinse, med parerstenger, som er 13cm langt. Finnes det?
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 17/08/2006 :  23:33:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
mener jeg har sett bitt i 13 før, men husker ikke hvor. du får ringe rundt til forskjellige butikker og forhandlere og høre.

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

gammel myte da er det for stort. hvis du holder tak i bittringene, og "drar" forsiktig fra side til side, skal ikke bittet bevege seg særlig. da er det ca riktig. (har jeg hørt)

Kopi av melding:
Heisann.... for å klarere.... stang bitt er alle bitt som ikke har ledd og bitt med stenger er bitt med kinnstykker.... i hvertfall er det slik jeg betegner det!

Opprinnelig postet av Mie Ulrika

dette er et stangbitt:

dette er et bitt med "kinnstykker"/parerstenger/fullsjekkbitt:

dette er et uleddet/rett bitt:

beklager for store bilder.

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 20/08/2006 12:21:53 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 18/08/2006 :  23:25:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg gikk også ned 2 bittstørrelser. Og hesten sluttet helt å rote og nappe i bittet.

Opprinnelig postet av ToneKristinogLolita

Bruker du 12,5 på Lolita?
Gå til toppen av siden

Norm Rigel

» VIP

Skrevet - 18/08/2006 :  23:30:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heldigvis viste jeg dette med bitt str, men ser at mange brker for store bitt:)
Ingen ting er ikke så galt at det ikke er godt for noe:)

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2006 :  23:32:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp Tebj0.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Milda+Tilla

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  11:13:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMilda+Tilla  Svar med kopi av melding
For noen dager siden hadde venninnen min hestetannlege på hesten sin. og denne tannlegen sa at bittet skulle ligge helt inntil, slik det er sagt her. Men, hun sa også at bittet skal henge "løst".. Det vil si uten noen rynker i munnviken. I alle hestebøker o.l. står det jo at bittet skal være festet s¨å stramt at det dannes to rynker i munnviken. Hva er riktig?
MVH Milda Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2006 :  12:44:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Tror jeg hører på tannlegen da. Men jeg vet ikke. Skalprøve en gang uten rynker og se hva som hvirker best!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2006 :  00:16:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Hvis det henger løst, så vil det bare slå, og bittet vil ligge på feil plass i munnen.
Er min mening!

Jeg bruker 14,5 på min DV, ganske bred i kjeften.
Bittet kan ikke dras frem og tilbake (fått treneren min til å sjekke det) Men alikevel får han gnagsår! men jeg tror at han bare er tørr, for jeg bruker kun tøylene til å svinge med, og ikke for å få ham ned på tøylen. Så jeg skjønner ikke en dritt, det er til og med på det siden han ikke er sterk på?
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.