hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stall uten innlagt vann....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Stall uten innlagt vann....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Musical Missile

Skrevet - 23/08/2006 :  14:57:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
...hvordan løser dere dette? Tønner med vann som dere fyller opp vannbøtta til hesten med, vannslange? Der hesten min skal stå i vinter er det ca 70 meter som vannet må bæres...Tips for å unngå dypfrosne vannbøtter mottas også med takk!

hannev

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  16:05:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Det må være rimelig kaldt i stallen om vannbøtta til hesten speker. Ei venninde av meg måtte bære vannet en vinter, og hentet et par bøtter som hun hadde i en slik solid blå tønne med svart lokk i stallen, så slapp hun å hente vann hver dag. Prøvde å finne bilde til deg men mam og pap har en slik hjemme når jeg tenker meg om. Om du lurer kan jeg ta bilde av den å legge ut. Rommer kanskje opptil 150 liter eller mindre, avhenger av hvilken størrelse du har. Disse er meget praktisk og er veldig solide.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  19:10:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg må også bære vann til stallen, men ser ikke på det som noe problem. Bærer vann inn hver kveld før jeg tar de inn, så de alltid har ferskt vann. Stallen er isolert, så vannet fryser ikke inne hos hestene. Tømmer det ned i møkkakjellern når de er sluppet ut om morgenen.
Om vinteren bærer jeg ut vann til de 3-4 ganger for dagen, så de får drukket uten at det fryser.

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2006 :  19:17:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg sto i stall uten vann før, nærmeste kran var vel 300meter vekke, ved huset til eieren. Så vi gikk med trillebåra og henta vann i store vannkanner (slike man får melasse i på FK) hver dag og fyllte på i stor balje inni boksen. Det var slit.

På senteret jeg var i var det heller ikke innlagt vann mange plasser (brakkestaller), så det var bare å ta fram balja, hive den på trillebåra og hente vann i nærmeste kran. Også veldig slit, spesielt når det er glatt ute. Har blitt veldig våt og veldig kald mange ganger.

Det blir ikke så kaldt at vannbalja fryser helt til inne i stallen der jeg bor, så det var heldigvis ikke noe problem

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 24/08/2006 :  10:20:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har heller ikke innlagt vann.. blir en vanesak.. Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 24/08/2006 :  12:13:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
ååå, glad jeg snart er ferdig med det der.... Jeg har båret så mye vann på halvannet år nå at armene mine har blitt en halv meter lenger, hihi... Når det gjelder frysing av vannet om vinteren, så fylte jeg alltid 50/50 med varmt og kaldt vann i boksen, da holder det seg litt lenger, samme på beite, og så kan det være lurt å legge en liten plankebit oppi som flyter rundt og forlenger tiden det tar for vannet og fryse. Pluss at hestene kan få hull på isen ved hjelp av den i stedet for å stikke mulen igjennom.....
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

Linn/Celine

» VIP

Skrevet - 26/08/2006 :  19:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stallen min ligger ca 30m unna huset. Bar vann hele fjor vinter, men tidlig i vår la vi et vannrør med varmekabler rundt fra huset og ned i stallen. Ble ikke veldig dyrt... Husker ikke helt hvor mye. Det var godt å fa vann i stallen. Nå bærer jeg bare fra krana til vannbøttene i boksene. Har tenkt litt på å kjøpe slike bøtter med varmekabler innebygd som jeg kan ha i boksene så slipper jeg at vannet fryser om vinteren. Skal også ha en slik ute etterhvert.

- Linn
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/08/2006 :  01:39:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bæra vatten - jo, da - har gjort det for 12 hester i en periode, da vi velvillig fikk låne gjeste-stallplass til 12 av 28 hester etter storbrannen på Dalbo i 1994, og vi hadde hester oppstallet mange steder - før de fikk komme "hjem" igjen.

Har også opplevd at vannforsyningen til stallen har frosset, og da var det på med varme kluter, og mye jobb med å få vannet i gang igjen. Når man så endelig fikk vannet igang, var det en helt klar prosedyre igang: å la vannet renne - dvs. "dryppe" jevnt og trutt, så det ikke frøs til igjen.

Hestene hjalp til med sin jevnlige drikking av vann-trauene, men det ble satt igang jevnlig "drypp" av vann i stallen, for å hindre vannet i å fryse.

Det viol. nok ta noen måneder før prolemet med frosne vann-rør blirt aktuelt, men det skader ikke å være forberedt. Sjekk vannforsyningen til stallene FØR frosten setter inn!

Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 27/08/2006 :  03:13:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Har bæret en del vann i vannstamper/bøtter ja! Men mesteparten var kun et lite stykke - men bæring er bæring
Men stallen jeg står i nå har drikkekar, men jeg henger opp også ALLTID en 40L bøtte i boksen også!
Ved frysning har det vertfall hjulpet her, ved å ta en brusflaske - full opp med vann og legg den i vannbøtta.

EDIT:
Hos skolehestene på tidligere stall tok vi søppeldunker og fylte med vann, la dem oppi traktor *den skuffen framerst* eller trillet dem bort til skolehestene, som da stod på beite.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  13:39:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Hadde hestene mine hjemme i forifjor vinter og måtte da bære vann far kjelleren og ned i stallen.
Transporterte vann i kanner med trilleboren eller spark om vinteren. Trillebor er noe herk i snø, og gjørme forsåvidt...

På Langedrag måtte vi bære/kjøre vann til diverse innhegninger. Da kjørte vi vannkanner i trillebor og på vinteren når det var nok snø festet vi bare et tau til kannene og dro dem etter oss. Altfor mye slit å bære!

Gi meg en vrengt polvott - any day! Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2006 :  13:50:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jeg har heller innlagt vann i stallen, og hvis jeg skulle hatt det måtte det vært varmekabler på røra siden det er nesten like kaldt inne i stallen som ute. Det meste av året går hestene ned i elva for å drikke, men de ca.4-5 månedene den er frosset til bærer vi vann fra en kran ca.30m unna stallen. Inne i stallen har vi en balje med varmekabel rundt, isopor utenpå der igjen, og hardplast ytterst. Det er egentlig en uthula flyteblåse som har vært på et oppdrettsanlegg eller noe sånt, men en murerbalje oppi Gå til toppen av siden

Musical Missile

Skrevet - 28/08/2006 :  19:40:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode råd, tror jeg skaffer meg noen slike store blå tønner som noen nevnte her. Da holder det jo med oppfylling av de noen ganger i uka, fremfor å bære hver eneste dag... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.