hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uvedkomne småjenter i stallen:/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Uvedkomne småjenter i stallen:/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Reaper

Skrevet - 13/08/2006 :  14:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen hvor jeg holder til, har vi nå i det siste blitt plaget av to 11 årige jenter.
De maser og spør om de kan få børste og ri hele tiden, og hvis vi svarer med et nei, og sier at de ikke kan det når det ikke er folk her, sier de bare "ja, men vi har børsta den før alene".
Dette er litt urovekkende, de sier også at de er stalljenter på stallen, men ingen har gitt dem tillatelse til det.
Ifølge dem hadde de også satt en avlshingst ut på stallgulvet og børstet han uten at det var noen andre tilstede!

Denne hesten er en meget verdifull avlshingst, og har nokså høy takstering!
Hva vi gjør vi med sånne?
har prøvd å forklare dem flere ganger at de ikke kan være her når det ikke er andre tilstedet, men det virker ikke som det går inn!

Noen som var vært borti det samme?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  14:55:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
TA KONTAKT MED FORELDRENE!!!!!! vil tro at det er det eneste som hjelper i denne situasjonen!
Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 13/08/2006 :  15:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, vi har tenkt på det, foreldrene virker helt uintresserte og en gang var hun i stallen helt til kl 11, dette er jo ikke normalt når det dreier seg om 11 årige jenter!

problemet er bare at vi ikke vet hva hun heter til etternavn, og hun kommer og går som hun vil, virker det som!

får bare håpe vi møter på dem før de suser rundt der alene igjen!
Gå til toppen av siden

TahiaPiken

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  15:56:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTahiaPiken  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTahiaPiken  Svar med kopi av melding
Man har lov til å melde fra til politet be en politimann tilfeldigvis ta en tur innom stallen og skremme dem litt! Det er ikke lvo til å ferdes på privat grund uansett så det er bare å fortelle dem. si dere ikke liker at de er der og at du skal vite hvem som har sagt det er greit at de vanker rundt der! En stall er for de som eier, rir eller har på for ikke for uvedkommene drittunger. Problemet med disse unegne ofte er jo det at de egentlig bare har lyst til å hjelpe til. pisk dem litt rundt.
sooove ja takk Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  16:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv å ta kontakt med foreldrene og ta opp på en saklig, men bestemt måte;

Om de vet hvor sterk en hest er? Om de vet hvor stor skade en hest kan gjøre på ei lita jente? Om de vet at dette er snakk om ulovlig ferdsel på andres eiendom og kan politianmeldes? Om de vet hva denne avlshingsten koster, og hva erstatningskravet vil bli dersom uvedkommende forårsaker at noe tilstøter den?

Og dersom det ikke hjelper; gå til politiet, rett og slett!
Det kan godt hende det er nok at politiet bare ringer og snakker med foreldrene!

(Er vel bare å spørre jenta hva foreldrene heter?)

Eller; skaff dere en skikkelig diger, bråkete VAKTHUND!!!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  17:08:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kan ikke din hund være vakthund da,.......??ahha!
www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  19:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Dette er sånt som jeg er livredd for... Både pga hestenes og barnas (evt de fremmedes) sikkerhet.

Dette problemet fikk jeg løst når åringen fikk en skikkelig trassete periode med napping, ordentlig biting og steiling mot mennesker. Ungene fikk sett hvor farlig hest er, og ingen har etter dette tort å hilse på hestene over gjerdet engang uten meg tilstede.

Ellen Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 13/08/2006 :  19:46:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

?? Var det et svar til meg??

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

Hanniball

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  20:29:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanniball  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanniball  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

?? Var det et svar til meg??

Opprinnelig postet av Spendas

Nei nei!Var til reaper...Kjenner hu=)

www.svenvonhannawald.piczo.com
www.linnta.piczo.com
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  22:44:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Personlig ville jeg satt av en time og tatt en ordentlig prat med jenta/ jentene, er ikke sikkert livet er så greit om foreldrene ikke bryr seg om hun er ute til nesten svarte natta...

Kanskje hestene er det lille lysglimtet i en mørk hverdag som betyr mer enn noen av oss kanskje aner..

Hvorfor skremme?
De er jo fortsatt bare barna og for meg virker det som, utifra det jeg leser, at dette er noe de desperat har lyst til og som gir dem glede?
Hva med å komme frem til feks èn times "pusseavtale" i uken?
Man kan sitte og pusse utstyr og følge med den lille timen i uken( så får man gjort det også).

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 13/08/2006 :  23:04:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De maser og spør om de kan få børste og ri hele tiden, og hvis vi svarer med et nei, og sier at de ikke kan det når det ikke er folk her, sier de bare "ja, men vi har børsta den før alene".
Opprinnelig postet av Reaper

Den har jeg hørt et par tusen millioner ganger før... Jeg driter vel i hva de har gjort alene og hva de ikke har gjort alene! Poenget er at jeg ikke vet hva som egentlig skjedde den gangen de var alene. Og noen veldig få prosent av de gangene jeg er med hester så har jeg skadet meg, men poenget er at hvis det skulle skje disse jentene den ene gangen, så vil ikke jeg ha ansvaret hengende over meg!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:28:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Nei, har de jentene skikkelig forsikring? Er ei jente som ikke bor så langt unna. Når jeg rir forbi er det: Kan jeg ri? Nei, sier jeg. Hvorfor ikke? Det er min hest, hun er sprek og blablablablabla. Også spør hun pappa og mamma. Jeg klikka jo på henne en gang jeg hadde time på stallen. Først spurte hun pappa 500 ganger. Så meg. Så pappa igjen. Og så var det hinte hinte. Ååå så fin hest du har og lalalala. Så tilslutt så ble jeg så sur! Du får ikke ri henne! sa jeg. Gjett hva hun gjorde? Hun gikk rett bort til pappa og spurte om og få ri henne. Sinnsykt plagsomt!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:37:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sorry klarer ikke å la være...

For det er jo forferdelig plagsomt å ha egen hest ikke sant...?

*ironi*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 13/08/2006 :  23:56:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg sliter litt med dette jeg også. For øyeblikket er det tre jenter, den ene er flink, ærlig og veldig interessert, og hun får hjelpe til med det meste. De to andre er så små, og kan ingen ting. Ikke har jeg hester de kan lære på (vil ikke bruke min unghingst til å lære opp småunger), og strengt tatt har jeg ikke tid til det heller.
Men samtidig prøver jeg å sette meg inn i hvordan de føler det, jeg husker jo hvordan det er å være liten og elske hester!
Så jeg prøvde å være snill, og fikk låne to av avlshoppene til en oppstallør. Et par ganger i uken har de to minste fått komme og stelle hoppene. Lære hvordan de pusser, rense hovene, hvordan de skal stå i forhold til hesten osv. Med det eneste resultat, at de konstant maser om å få pusse og hjelpe til med hingsten min. Jeg har sagt UENDELIG mange ganger at de ikke får stelle han, de kan få stelle de to hoppene. Hvorfor kan de ikke nøye seg med det??? Er ikke den mest tålmodige når det gjelder masing, liker ikke å gjenta meg selv 100 ganger.
Jeg vet ikke om de fortsetter å spørre fordi de er glemske, eller fordi de er vant med at foreldrene gir etter bare de maser nok. Men lei har jeg blitt

Lar aldri småbarn være i stallen uten voksne tilstede, og har måttet sette lås på døren. Bor ganske sentralt, og de fleste barna eier ikke respekt for andres eiendom. Det har skjedd en gang at noen har åpnet portene mellom luftegårdene, så alle hestene har kommet sammen (hopper og hingster) og det skal ikke skje igjen!
Når jeg vinner i lotto, skal jeg bygge høy mur rundt hele eiendommen med en vakker smijernsgrind, akkurat som mange oppdrettere i spania har. Vakkert og praktisk

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  02:00:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Personlig ville jeg satt av en time og tatt en ordentlig prat med jenta/ jentene, er ikke sikkert livet er så greit om foreldrene ikke bryr seg om hun er ute til nesten svarte natta...

Kanskje hestene er det lille lysglimtet i en mørk hverdag som betyr mer enn noen av oss kanskje aner..

Hvorfor skremme?
De er jo fortsatt bare barna og for meg virker det som, utifra det jeg leser, at dette er noe de desperat har lyst til og som gir dem glede?
Hva med å komme frem til feks èn times "pusseavtale" i uken?
Man kan sitte og pusse utstyr og følge med den lille timen i uken( så får man gjort det også).

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Enig med du Hvis de får lære litt om hestene og bli kjent, så forstår de lettere hvorfor de ikke kan snike seg rundt og gjøre som det faller dem inn. At foreldrene virker uinteresserte, og ikke engang reagerer når barna er ute og farter kl.23 om kvelden, høres merkelig ut. Ikke det at jeg tror du lyver, det er mange foreldre rundt om kring som ikke er så fryktelig interessert i hva ungene driver med. Tenk hvor glade de ville blitt hvis de fikk lov til å kalle seg stalljenter og få lov til å hjelpe til littegrann istedet for å bli jagd vekk! Hvis de fikk lov til å holde på med hestene av og til, så trenger de ikke snike seg rundt for å få gjøre det de liker aller best i hele verden: Å være i nærheten av hester
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  10:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
For meg er ikke dette et stort problem.
Mulig det er fordi jeg er så slem at jeg sier konsekvent nei til de fleste.
Har som Irene hingst på stallen, og synes ikke hingster og småjenter hører sammen uten tilsyn.
Veldig snill og trivelig hingst, men dog en hingst.
Vi har jo også en trivelig shettisvallak, og den tiltrekker seg jo en del småjenter.

Men noen tilfeller har det jo vært da.
Har spesielt en jente som dukket opp andre vinteren vi hadde hestene hjemme.
Da stilte hun i fullt utstyr, og da jeg åpna døra sa hun " jeg har så lyst å ri ".
Må innrømme at jeg ble litt paff.
Da jeg var på hennes alder var jeg glad om jeg fikk stelle med en hest, eller tømme båra.
Vi spurte aldri om å få ri...

Siden kommer hun med jevne mellomrom, og spør om å få gjøre alt mulig.
Jeg sier alltid nei.
Men på en pen måte.

Selv om ponnis er liten og søt, ser jeg ikke på han som et leketøy som skal lånes ut til gud og hvermann.
Derfor sier eg nei når fremmede unger vil ri.
Min datters venner, og unger til bekjente og slekt rir han, det er bare hyggelig.
For noen år siden hadde hun som passet ponnis i ferien latt alle bygdas unger ri han.
Etter det ble det mye mas, men det gikk over ganske fort.

Har forståelse for at det er mange hestegale jenter der ute som ikke har hest.
Men jeg har ikke mulighet til å følge opp bygdas unger, og er det egentlig min jobb da?
Når jeg var hestegal sørget mine foreldre for å gi meg muligheten til å drive med hest, akkurat som jeg gir min datter muligheten til å drive med ting hun liker.
At det er en del unger som desverre går for lut og kaldt vann stemmer nok.
Men har man en obligatorisk plikt å ta seg av disse fordi man har hest?

Hovedgrunnen til at jeg flyttet hestene mine fra ridesenteret etter 12 år der, var for å kunne gi de et liv med mer stabile forhold.
Og for å ha kontroll over hvem som gjorde hva hos/med de, og ikke minst hva de får i seg av mat / godis.
Sånn som det er nå, har jeg kontroll over disse tingene, og det trives jeg med.
Må ærlig innrømme at jeg ikke vil ha stallen full av småjenter, mye fordi vi har den 16 meter fra stuevinduet...

Anette Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.