hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Uvedkomne småjenter i stallen:/
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Uvedkomne småjenter i stallen:/
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  10:55:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Om du vil aller helst ha dem ut av stallen, så kan du jo bare ta en liten time med å forklare at av og til så kan det vere ekkelt for dere, som har hestene i stallen, å tenke på at disse 2 driver rundt i stallen, helt alene. At hester er store dyr, med egen vilje. Og avogtil, når dere har foret, møkket, pusset utstyr OSV, så vil dere helst hjem, (sikkert løgn, men...)
Det som kan skje, om dere tar en time i uka å lærer disse litt, er at da blir det neste : Kan vi riiii???
Disse jentene høres ikkje så veldig beskjedene ut akkurat...
Eller ta en telefon til foreldrene der dere sier at dere ikkje liker at disse jentene driver med sånnt i stallen. Si, at om de begynner på en rideskole, og får ri og holde på med hester under nøye oppsyn, så kan, med tiden vere mulig at jentene heller kan komme og hjelpe til i stallen...
Så lenge jentene gir beskjed, og at di ALDRI gjør noe sånnt som å ta ut en vedifull avlshingst igjen, eller ingen dyr skal tas ut av boksen, uten at noen har gitt lov, og det er selvsagt, di som har gitt lov at jentene kan komme nå og da.
Men ver flinke å gi beskjed om når det er NOKNOKNOK. Blir dette helt ute av kontroll, så får dere kanskje bare ringe hjem til foreldrene og si, at jentene er velkommne i stallen, men bare kikking, ikkje røring.

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

gulponnis

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  14:08:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressegulponnis  Svar med kopi av melding
Hærregud hvor lei jeg er av sånndre. Vi har 7 åringer, 8 åringer, 9 åringer, 10 åringer 11 åringer og gud vet hva mer! Hele tiden er det småjenter der. De har til og med klippet noen av hestene!
En dag så tok de ut en av hestene( uten lov og det vet de) og børstet den, og gikk fra den! der sto hesten nesten hele dagen! Vi sier NEI NEI og atter NEI heeele tiden, men de kommer tilbake. De sier de leier inn hestene og sånnt uten lov..! tenk om det skjer noe! Dessuten er de i veien hele tiden, og det er ikke så altfor snille hester i stallen. Travere som bare går uten å tenke på at noen er i veien! Det er sikkert 20 småunger i vår stall som bråker og herjer uansett hva vi gjør, så du er heldig som bare har to!
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 14/08/2006 :  16:14:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men tenk på det da..Hvor skal de stakkar unga lære hestene bedre å kjenne dersom de stadig jages vekk?Hvordan skal man få mer rekruttering til hestemiljø?Da er det spesielt på slike steder hvor det er milevis til rideskoler og besøksgårder jeg tenker på,altså uti distriktene.Hvordan ble dere introdusert for hestemiljøet?Jeg var selv en veldig ydmyk "skitunge" som gjorde alt jeg ble bedt om å gjøre i stallen,og gjorde det med glede,så på det som et privilegium og oppnådde tillitt og fikk begynne å ta ridetimer,som ble betalt for.Jeg var i 7.himmel.

Men samtidig,nei,det er ikke vår ansvar som hesteeiere å være barnevakt for disse unga.Og de skal heller ikke befinne seg i stallen hos hestene alene.Jeg selv kunne tenkt meg å fått min stall med på å arrangere hestestell kvelder,kanskje par ganger i måneden,mot betaling.Bruke 2-3 timer kvelden og prate om stallregler,hvorfor de finnes.Prate om hester og adferd og stelle de.Skjønner at ikke alle tenner på ideen og har hester som liker disse småfolka og kan brukes til dette,men det kunne vært et tilbud,i allefall siden vår kommune ikke har noe for de minste,men det skulle vært i kontrollerte former og foreldra kan ikke droppe ungene av der når det passer de.

Men nå er jeg nybakt tobarns mamma,og vil jo glede disse små hjertene i ny og ne,samtidig som jeg tenker tilbake hvor vanskelig det var å komme inni miljø når jeg var liten.Men ja,barna synes til å være mer fremadstormende nå,enn tidligere.
Gå til toppen av siden

prinsesseronja

Skrevet - 14/08/2006 :  16:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Wow.. Selv om jeg i utgangspunktet er enig med Renate om at det er svært hyggelig å inkludere de som ikke nødvendigvis har egen hest ser jeg her at utrolig mange barn tråkker over grensen fullstendig.

Jeg er jo vokst opp i egen stall med to yngre nabojenter som er englene selv og spør om at hver minste ting de gjør er greit (I hvertfall når de var yngre og usikre. Nå er de 14 og jeg stoler 100 prosent på dem).

Så små barn mangler jo litt antenner når det gjelder grenser og de kan fort tråkke over den når de merker at det er mulig og det er tydelig at mange her har gjort det!

Nytter det ikke å snakke med barna synes jeg dere skal gå til foreldrene. Ikke noe "pass på de ekle barna deres" tone, men en konktruktiv forklaring. Hester er store, til dels uforutsigbare dyr. Dere har holdt på med hest i mange år og vet hvor lett en ulykke kan skje. I tillegg er hester verdifulle dyr og ikke noe leketøy. Hvis barna er interessert i hest bør foreldrene sende dem på rideskole hvor de kan lære seg å omgå hester i trygge omgivelser med kvalifiserte instruktører. Dere har ikke mulighet eller kompetanse til å lære disse barna noe og det vil være tryggest for alle parter at de lærer seg hester under ordnede forhold

...men jeg husker da jeg var 7-8 år gammel og gikk rundt å så på ponniene på ekeberg før sprangstevnene. Iblant spurte en og annen jente om jeg ville pusse hesten litt og jeg var i himmelen :-) En gang fikk jeg ri også husker jeg...store inntrykk for en liten jente :-)
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 14/08/2006 :  16:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig ganske enig med prinsesseronja, selv om jeg synes det er irriterende.

De fleste hestefolk klager på at små drittunger som ikke kan en dritt om hester og med rike foreldre skaffer seg gamle travere ol og ødelegger både hesten, seg selv og andre. Men hvorfor er det slik? Jo, fordi vi som har egne hester ikke er interessert i å lære dem, og ser bare på dem som små drittunger som bare maser for å være slemme.

Så jeg synes dere kan fortelle dem at de skal slutte å mase, og hvis dere har mulighet til det, kan kanskje jentene komme en gang i uka når dere er der, og stelle med hestene, pusse utstyr ol. Det er som det meste, man må begynne nede. Derreter når de har bevist at de er ansvarsfulle, og dere har lært dem det som er helt nødvendig, kanskje di kan ri litt, når det er noen voksne der selvsagt.

Nå føler jeg at jeg sier litt imot meg selv. Men jeg husker hvordan det var å være liten drittunge som ikke hadde tilgang til rideskole ol. Jeg maset ikke heller, men det var nok fordi jeg var så sjenert. Men jeg skal si jeg ble glad hver sjeldne gang det var weekendkurs, stevner jeg kunne se på ol. Og jeg var utrolig lykkelig da jeg fikk være passer for Maxi for 3 år siden

Så, gi drittungene en sjanse, på betingelsene av at de oppfører seg!

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  19:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
Ang fraværende foreldre: kanskje de ungene ikke har foreldre som stiller opp eller bry seg, Men den dagen en av hestene på stallen skader barna, da blir det nok liv i leieren kan jeg tenke.

Jeg sier som regel nei til at barn skal ri hesten min, jeg har 1 forrytter som jeg stoler 110% på.
Jeg trenger ikke masse unger som løper rundt og "hjelper".

Skjønner at hesteeiere ikke vil lære opp hele nabolaget som liker hest jeg.

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Ida&Fjellvåk

» VIP

Skrevet - 14/08/2006 :  22:46:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har en lignende sitvasjon, eller ikkje egentlig.
For Stalleigers søster og niese, har flyttet til gården, og siden denne jenta ikkje fins sjentert når det gjelder sånn, så henger hun etter meg hele tiden, og babler i vei, kan eg få det kan eg få ditt.....
hun er 7 år. Nå er eg så lei,at eg bare har begynnt å lære henne i smått ting å gjøre, når di først holder på i stallen disse ungene så kan dem heller gjøre noe nyttig.
På få dager kan snart jenta sette sammen et holdelag og kan navnene på alle delene. selv om det kokte i hodet mitt når hun klaget til onkelen sin i dag, når vi plukket hesteskit i luftegardene: Vil ikkje plukke hesteskit, det er ekkelt osv. Da sa han, at alle heste jenter gjorde det for å få ri.
Men kort etter, tror du ikkje jenta sier til meg: eg får ri så...så sier eg, ingen plukking, ingen ridning. Jenta sier: Javel, skål du vere her og følge med på meg hele dagene du da? Nei, seier eg, men du får ikkje ri med meg...
DA KOKTE DET!!!

Tillit og respekt er ikke det samme:) Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 14/08/2006 :  23:35:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
gjør noe nyttig ut av det! få dem til å møkke, koste stallgangen, pusse utstyr osv. si at hvis dere møkker alle boksene, skal dere få børste (den snilleste) hesten. MED folk til stede (kanskje de kan børste mens du børster en annen ved siden av, så tar det ikke tid). plukker ungene møkk på beitene i en time, kan de få leie en hest ut. sånne ting. så har dere kontroll, og kan begrense det hele. og vær helt klare - gjør de en eneste ting alene, som de ikke har lov til, er det rett ut og politiet på plass. ha klare grenser og belønn god oppførsel.

er det ikke et alternativ å ha dem der i det hele tatt, og foreldrene ikke bryr seg - forklar nøye hvorfor, og få politiet på plass. det er ikke deres oppgave å holde på med barna, men noen ganger er det lettere å investere litt tid i dem..

lykke til

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  13:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
synes det blir feil å tenke "stakkars jenter, de vil jo bare være i nærheten av hester..."

jeg jobber selv med masse hester, både hopper og hingster, og de er ikke til å spøke med...jeg ville aldri latt min lillesøster på 11 komme i nærheten av hingsten her!han er snill som et lam, men plutselig begynner han å tulle hvis det er hopper i nærheten, og jeg er vertfall ikke interessert i å få skylda for at lillesøsteren min suser rundt hestene uten tilsyn! dersom noe skjer er det jo jeg som har ansvaret som eneste voksne i nærheten...

synes foreldrene burde ta litt ansvar og heller ta med ungene til en rideskole der de har trygge hester og ponnier som er vandt med bråk og dulling....

men alle har jo vært der at de gjerne vil stelle hest, men det må gå an å være litt oppegående og ta et nei for et nei...dersom du føler du virkelig plages av at unger henger rundt stallen din uten lov av deg synes jeg det er helt greit å gi klar beskjed om at du ikke vil ha noe av det osv...
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  13:59:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Hvis noen av de skader seg, hvem er det da som får skylda? Da kan jeg vedde på at foreldrene krever erstatning!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 15/08/2006 :  18:21:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med å få foreldrene til å skrive under på en kontrakt på at hesteeiere ikke tar ansvar for hva som skulle skje med barna, og at det var foreldrene's ansvar? Og hvis ikke de skrev under, så fikk ikke ungene komme i stallen, og hvis de gjorde det, ring politiet.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

absinthe

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  19:10:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideabsinthe  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hærregud hvor lei jeg er av sånndre. Vi har 7 åringer, 8 åringer, 9 åringer, 10 åringer 11 åringer og gud vet hva mer! Hele tiden er det småjenter der. De har til og med klippet noen av hestene!
En dag så tok de ut en av hestene( uten lov og det vet de) og børstet den, og gikk fra den! der sto hesten nesten hele dagen! Vi sier NEI NEI og atter NEI heeele tiden, men de kommer tilbake. De sier de leier inn hestene og sånnt uten lov..! tenk om det skjer noe! Dessuten er de i veien hele tiden, og det er ikke så altfor snille hester i stallen. Travere som bare går uten å tenke på at noen er i veien! Det er sikkert 20 småunger i vår stall som bråker og herjer uansett hva vi gjør, så du er heldig som bare har to!

Opprinnelig postet av Ina_Christin2

SYKT!!! uansett, unger eller ikke, sånn gjør man bare ikke!!! fy jeg hadde blitt gal!!

jeg har ei som er ca 12 nå, som er helt gåen etter å ri hestene mine...
jeg har sagt ho kan få ri litt avogtil, siden hun rir hos naboen litt og, men det jeg er redd for er at de som holder på med hestene mine skal ta helt av, og bare mase.. for jeg har problemer med å si nei, ettersom jeg har vært der selv eigang, og vet hvor glad jeg var om jeg så mye som fikk lov til å feie stallganga..
virker og ltit som om unger nå til dags er frekkere! da jeg var liten, kunne det ikke falle meg inn å mase hull i hodet på folk!!
tidene forandrer seg

www.serox1983.piczo.com Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 15/08/2006 :  21:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi hadde 2 11 årige jenter på stallen vi oxo!!! og de var bare helt

De spurte om å stelle en hest her en gang, eieren sa Ja til det, jeg var til stedet og fulgte med på de hele tiden og i løpet av den dagen gjorde de følgende med denne hesten:

Førdt tok de inn å stelte den!
Så tok de den ut å leide den FREM OG TILBAKE FREM OG TILBAKE på en og samme vei utenfor stallen, så tok de han inn igjen, stelte han og så tok de han ut igjen!
De ville stå å stelle han ute i stedet. så tok de på han et dekken(dette var i vinter) så leide de han FREM OG TILBAKE igjen!! så var vel klokka rundt 6, og alle hestene var tatt inn...

Disse dritungene satte han til slutt inn i boksen sin og han trodde han fikk kose seg i fred med kveldsmaten, men NEEIDA.... han hadde så vidt rukket å spise opp kraftforet før jentene tok han ut igjen!!

Denne gangen skulle de ri på han!! 2SMÅ jenter på en 3årig Varmblodsvallak under innridning en leide mens den andre satt oppå, frem og tilbake på veien, MEN DA bestemte jeg meg for at nå fikk det faen meg værra nok!! jeg kontakta eieren og sa ifra, og jeg fikk beskjed om å si til dem at hesten skulle INN og ikke no mer tull!!

En annen gang leide de den 2år gamle hoppa jeg har på for frem og tilbake på denne veien ved stallen... dette er en VILL åring, (hun var åring da) en av de som hadde hest der så at de hentet en gammel sal fordi dem hadde tenkt å være tøffe å skulle RI PÅ DENNE ÅRINGEN!!!

Nå er de selvfølgelig kastet ut og det er jeg utroooolig glad for!!!
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 15/08/2006 :  22:36:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hadde en som fulgte etter oss på tur!
dukka opp i stallen hver dag i flere månder!

bare fordi jeg sa hun kunne komme i blant og hilse på hesten siden de hadde hatt valgfag der de fikk lov og komme i stallen og lære litt om hest!

jeg holdt på og tørne!
når jeg kom til stallen var hun der når jeg snudde meg når jeg drev og møkka var hun der, når jeg børstet var hun der, sent og tidilig var hun der, noen ganger kom hun flere ganger om dagen.

men hun tilslutt skjønnte hun at hun kanskje var litt i veien.
begynnet på rideskole,
har ikke hørt fra henne siden det!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Reaper

Skrevet - 16/08/2006 :  00:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
denne ungen sykla altså etter oss på tur... vi sa at hun ikke kunne sykle bak oss, for hesten jeg trente for øyeblikket er veldig bakredd, så kommer vi rundt et par svinger, også tror du ikke jentungen står der og venter på oss da!

Dette er travhester det dreier seg om og mange av dem er hingster, de som ikke er hingster kan til tider ha litt skiftende humør og folk har sjelden tid til å hjelpe dem med noe, og sånn er det bare.
Det er på ingen måte en "barnevennlig" stall, men det er jo flust av rideskoler og andre ponnistallen i nærområde, så håper de får begynt på noen form for ridekurs eller lignende så de slipper å plage oss!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.